Δεξιότητες Επιστημονικής Μεθόδου ― ΥΠΟΒΟΛΗ ΕΡΩΤΗΜΑΤΩΝ Εργάστηκαν οι φοιτητές: Δημητρίου Γιώργος Διονυσίου Αλέξης Ευσταθίου Χαράλαμπος Παπαδοπούλου Χριστοθέα
Υποβολή Ερωτημάτων Η έμφυτη περιέργεια του παιδιού και η φυσική τάση του να υποβάλλει ερωτήσεις μπορεί να καλλιεργηθεί και να δομηθεί σε δεξιότητα που εξασκείται με συνέπεια και αυτοέλεγχο. Η δεξιότητα της υποβολής ερωτημάτων θέλει το παιδί να διατυπώνει ερωτήματα με άμεσο σκοπό να αναζητήσει απαντήσεις μέσω πειραματισμού ή διερεύνησης. Με την υποβολή ερωτημάτων οδηγούμαστε στη συζήτηση τρόπων για λύση αποριών, διασαφήνιση εννοιών και νοητικών μοντέλων, απόρριψη παρανοήσεων, συνεργατική εξερεύνηση, διατύπωση προβλέψεων και υποθέσεων. Το παιδί επιβάλλεται να ενθαρρύνεται, να διατυπώνει και να απαντά ερωτήματα κλειστού τύπου(ενθαρρύνουν την ανάκληση σειράς γεγονότων) και ανοιχτού τύπου(ενθαρρύνουν την αποκλίνουσα και δημιουργική σκέψη).
Επίπεδα Υποβολής Ερωτημάτων Αρχικά το παιδί υποβάλλει ελεύθερα ερωτήματα για πράγματα του άμεσου περιβάλλοντος που του κινούν το ενδιαφέρον, χρησιμοποιώντας ερωτήσεις κλειστού τύπου. Επίσης ενθαρρύνεται να απαντά στις δικές του ερωτήσεις. Στη συνέχεια χρησιμοποιεί ερωτήσεις ανοικτού τύπου. Διερωτάται γιατί συμβαίνει κάτι και ψάχνει να βρει απαντήσεις, ερευνώντας το φυσικό κόσμο. Και τέλος το παιδί υποβάλει ερωτήματα σε άλλα παιδιά και ερωτήματα που πηγάζουν από τις προηγούμενες έρευνες του. Επίσης βελτιώνει τη διατύπωση προηγούμενων ερωτημάτων με σκοπό να οδηγηθεί σε ευκολότερο και αποτελεσματικότερο τρόπο διερεύνησης και αναζήτησης απαντήσεων.
Καλλιέργεια Δεξιότητας Υποβολής Ερωτημάτων Ο εκπαιδευτικός, για να καλλιεργήσει τη δεξιότητα του παιδιού να υποβάλλει ερωτήματα, λειτουργεί ως παράδειγμα προς μίμηση αναπτύσσοντας ο ίδιος κάποιες στρατηγικές και στάσεις στην υποβολή ερωτήσεων. Λόγου χάρη ο εκπαιδευτικός προτρέπει τα παιδιά να εκφράσουν την άποψη τους, δίνει χρόνο στα παιδιά να σκεφτούν και να απαντήσουν, ενθαρρύνει τις απαντήσεις που είναι διαφορετικές, υποβάλλει κατάλληλες ερωτήσεις(κλειστού και ανοικτού τύπου), δίνει έμφαση στην αναδιατύπωση της ερώτησης και προτρέπει τα παιδιά να υποδύονται ρόλους ώστε να διευκολύνεται η υποβολή ερωτημάτων προς άλλα παιδιά. Το παιδί ακολουθώντας το πρότυπο του εκπαιδευτικού ενθαρρύνεται:1) να αναζητεί απαντήσεις σε δικά του ερωτήματα μέσω πειραματισμού και διερεύνησης και συζητήσεις με άλλα παιδιά 2) να εκφράσει με σαφήνεια και πληρότητα τα ερωτήματα του και να σχεδιάσει στρατηγικές αναζήτησης απαντήσεων 3)να δίνει απαντήσεις στα δικά του ερωτήματα αλλά και σε ερωτήματα άλλων παιδιών.