το αμπέλι 1ο 12/θ Δημοτικό Σχολείο Σουφλίου Δ΄ Τάξη

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Α. Αναλυτικό Α’ Γυμνασίου
Advertisements

Πρόγραμμα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης
ΠΗΝΕΛΟΠΗ GANDHI ΜΙΑ ΚΑΙΝΟΤΟΜΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΦΑΝΤΙΚΗ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΚΡΗΤΗΣ.
Φιλοσοφία Ενσωμάτωσης των ΤΠΕ
Κάμπος Χίου- Περιδιαβαίνοντας το μυροβόλο δάσος των εσπεριδοειδών
ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2012 Δουλεύοντας με Σχέδια Εργασίας – Η μέθοδος Project Γιάννης Ρουσσάκης.
αποτελούν, για κάθε χώρα, δείκτες «Πολιτισμού και Ανάπτυξης»
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΜΕΣΗΣ ΓΕΝΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ.
Ιδέες Συνεργασιών Η παρουσίαση αυτή απευθύνεται κυρίως στους χρήστες που έχουν εγγραφεί στην πλατφόρμα eTwinning αλλά δεν έχουν συνάψει ακόμα συνεργασία.
Αναλυτικό Πρόγραμμα για την Πληροφορική στα Πλαίσια της Πιλοτικής Φάσης Εφαρμογής Ολοήμερου Ενιαίου Δημοτικού Σχολείου για τη σχολική χρονιά
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑ:ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ
ΣΤΟΧΟΙ: (Σε τι θα σας χρησιμεύσει)
Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «Φυσική Άσκηση & Υγεία»
Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου στη Δ.Ε.
7ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ-Λ.Τ. ΛΑΡΙΣΑΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗ ΥΓΕΙΑΣ
Β ’ Λυκείου Τομέας Πληροφορικής “Δημιουργία ενός τουριστικού οδηγού στο διαδίκτυο για μια ευρωπαϊκή πρωτεύουσα” (
Ερευνητική εργασία: «Μια τρύπα στο νερό» Υπεύθυνη καθηγήτρια: Χρύσα Προύσαλη Ιανουάριος – Μάϊος 2012.
Πολιτιστικό Πρόγραμμα «Απ’ το βυζαντινό πάπυρο
Άτυπη ομάδα νέων Καισαριανής
Πολιτιστικό Πρόγραμμα «Παίζοντας & ζωγραφίζοντας
Δ΄Δ/ΝΣΗ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΑΘΗΝΑΣ
8oς Πανελλήνιος Διαγωνισμός Πρωτοπόρων Εκπαιδευτικών
Σχεδιασμός – Οργάνωση –Υλοποίηση προγράμματος Αγωγής Υγείας
Γεωρ. Λασκαράκης Εισήγηση με θέμα
ΘΕΜΑΤΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ ΚΠΕ ΠΑΡΑΝΕΣΤΙΟΥ 5 ο Δ. Σχ. Κιλκίς Υπεύθυνη προγράμματος: Αφροδίτη Ντίνου (ΠΕ11) Σχ. έτος (1 η χρονιά)
ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΟ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΦΙΛΙΠΠΩΝ
Τάξεις στις οποίες απευθύνεται: Β Γυμνασίου
ΓΕΝΙΚΕΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ ΤΗΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ (ΤΠΕ) Εύη Μακρή - Μ.
Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «Τρώω ό,τι να ’ναι ή ό,τι πρέπει;»
Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «Ο Φαγανούλης στη χώρα της κρίσης»
Μέθοδος Project Επιλογή του θέματος. Χωρισμός σε υποθέματα
Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «…Ελιά και Λάδι ……»
ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
Τίτλος Δραστηριότητας
Η ΕΛΙΑ ΣΤΗΝ ΤΕΧΝΗ Πολιτιστικό πρόγραμμα των μαθητών της ΣΤ΄ τάξης του12 ου δημοτικού σχολείου Πατρών. Υπεύθυνη εκπαιδευτικός: Μπεντενίτη Ειρήνη.
ΕΡΕΥΝ ΗΤΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ :ΗΜΕΡΙΔΑ
Σεμιναριο 9 σεπτεμβριου 2014
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ «Παραδοσιακά προϊόντα και υγιεινή διατροφή» ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ: ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΖΩΗΣ Συνεργαζόμενα Σχολεία : Γυμνάσιο Γαζίου - Ηράκλειο.
Εκπαιδευτικό Σενάριο : “ Μαθαίνω για το κακόβουλο λογισμικό και προστατεύομαι ” Ζαμπέτογλου Γεώργιος ΕκπαιδευτικόςΠληροφορικής ΠΕ.
Ο Φοίβος και η Αθηνά ταξιδεύουν στην Ευρώπη!! 14 ο Δημοτικό Σχολείο Αχαρνών Τάξη: Στ΄1 Υπεύθυνη Δασκάλα: Ευτυχία Καλογερά Σχολικό έτος:
Ελιά: από το δέντρο στο…πιάτο μας Υπεύθυνη προγράμματος: Ζερβού Σοφία Τμήμα: Γ2 Δημοτικό Σχολείο Λακκίου Λέρου
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΑΜΠΕΛΙ: ΑΠΟ ΤΟN ΔΙΟΝΥΣΟ ΜΕΧΡΙ ΣΗΜΕΡΑ!!! ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΛΑΚΚΙΟΥ ΛΕΡΟΥ ΤΜΗΜΑ Δ2 Υπεύθυνη προγράμματος :
Παιδαγωγική: Ειδική Διδακτική των Αρχαιογνωστικών Μαθημάτων
Μη τυπική εκπαίδευση: ο εκπαιδευτικός, ο μαθητής, η επίσκεψη, το μουσείο Μάθημα 7 Αντιλήψεις εκπαιδευτικών για την μη τυπική εκπαίδευση ΠΔΜ.
ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΑΝΤΙΡΡΙΟΥ
Στην καρδιά της Ευρώπης
Μαθαίνω να χρησιμοποιώ με ασφάλεια το διαδίκτυο
Παρουσίαση προγράμματος Τ4Ε «Ταξιδεύουμε στην Ευρώπη»
Παρουσίαση προγράμματος Τ4Ε «Ταξιδεύουμε στην Ευρώπη»
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ:
Μουσικό Σχολείο Πατρών
ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΠΑΛΟΥΡΙΩΤΙΣΣΑΣ
Ιθκιέρδο Μαρία Ιωακίνα
Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «Διατροφή και υγεία»
Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «……Τίτλος…»
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ
Project ΘΕΜΑ: Η ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΗΣ ΑΛΗΘΕΙΑΣ ΑΠΟ ΦΙΛΟΣΟΦΟΥΣ, ΤΡΑΓΙΚΟΥΣ ΠΟΙΗΤΕΣ, ΔΙΔΑΣΚΑΛΟΥΣ ΑΛΛΩΝ ΘΡΗΣΚΕΙΩΝ Ιωάννα Κομνηνού.
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( PROJECT)
Σχολικός Σύμβουλος Ν. Φλώρινας
Πολιτιστικό Πρόγραμμα «Τι σήμερα, τι αύριο, τι τώρα…
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ
1η περΙοδος επιμΟρφωσης Β1 επιπΕδου Τ.Π.Ε., ΜΑΪος – ΙοΥνιος 2017
ΕΙΚΟΝΙΚΗ ΤΑΞΗ Διερεύνηση με συζήτηση
Διαδικασία/Βήματα υλοποίησης
Περιδιαβαίνοντας στα σοκάκια του χωριού μου…
Δομή Παρουσίασης Γνωριμία με το βιβλίο Γεωγραφίας Α’ Γυμνασίου
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
37 ο Νηπιαγωγείο Πατρών
Μεταγράφημα παρουσίασης:

το αμπέλι 1ο 12/θ Δημοτικό Σχολείο Σουφλίου Δ΄ Τάξη Πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης στα πλαίσια του μαθήματος της Ευέλικτης Ζώνης Alexoudis Ioannis

Η τέχνη της καλλιέργειας του αμπελιού στο Σουφλί ξεκινά από πολύ παλιά, παλαιότερα από την ενασχόληση των κατοίκων με τη σηροτροφία. Από στοιχεία που έχουν διασωθεί μέχρι σήμερα, βλέπουμε ότι η οινοποίηση, αποτελούσε μαζί με το μετάξι, τις δύο βασικές δραστηριότητες των κατοίκων του Σουφλίου, οι οποίες το οδήγησαν σε ένα υψηλό οικονομικό και κοινωνικό επίπεδο με αποτέλεσμα να γίνει γνωστό σε όλη την Ευρώπη. Η τέχνη αυτή που συνεχίζεται και σήμερα με αμείωτο μεράκι από τους κατοίκους της ακριτικής αυτής περιοχής έδωσε το έναυσμα να ασχοληθούμε με την υλοποίηση ενός προγράμματος Π.Ε. για το αμπέλι Alexoudis Ioannis

Διδακτικός Στόχος Η επαφή των μαθητών με την αμπελουργία και την ιστορική διαδρομή της στο χρόνο και την παράδοση του Σουφλίου. Η ενεργός συμμετοχή στις καλλιεργητικές φροντίδες του αμπελιού. Η επαφή τους με το φυσικό, ιστορικό και πολιτιστικό περιβάλλον. Η ανακάλυψη των ισορροπιών στο οικοσύστημα. Η γνωριμία με ήθη και έθιμα, παραδόσεις, θρησκευτικές δοξασίες και συμβολισμούς που σχετίζονται με το κρασί και την αμπελοκαλλιέργεια. Η διαμόρφωση ανάλογων περιβαλλοντικών στάσεων και θετικής άποψης απέναντι στα προϊόντα του Έλληνα παραγωγού. Alexoudis Ioannis

Διάρκεια και εξέλιξη του προγράμματος Η υλοποίηση του προγράμματος ξεκίνησε το Νοέμβριο του 2012 και ολοκληρώθηκε το Μάρτιο του 2013 Οι μαθητές ασχολήθηκαν με το πρόγραμμα χωρισμένοι σε τρεις ομάδες των 4-5 ατόμων. Οδηγός εκπόνησης του προγράμματος αποτέλεσε το τετράδιο εργασιών για το αμπέλι. Νοέμβριος: Προετοιμασία για τον τρύγο, τρύγος με τον παραδοσιακό τρόπο, «πάτημα» σταφυλιών, «τράβηγμα» γλυκού και μπρούσικου κρασιού, γνωριμία με τη διαδικασία οινοποίησης με την επίσκεψη μας σε τοπικό οινοποιείο. Δεκέμβριος: Επίσκεψη στο αποστακτήριο του Αμπελουργικού Συνεταιρισμού Σουφλίου, γνωριμία με τα λαογραφικά, ιστορικά, θρησκευτικά κ.α. στοιχεία για το αμπέλι. Τα γλυκονόστιμα του αμπελιού σε συνεργασία με το Κ.Α.Π.Η. Σουφλίου Ιανουάριος: Γνωριμία με το αμπέλι. Παρουσίαση MS Power Point για τη φύτευση του αμπελιού, τις καλλιεργητικές φροντίδες, τη βιολογική καλλιέργεια, τις ασθένειες του αμπελιού, τους τύπους και τις κατηγορίες κρασιών και τους παράγοντες ποιότητας του κρασιού. Φεβρουάριος: Βιωματική προσέγγιση (παρακολούθηση καλλιεργητικών φροντίδων του αμπελιού (με τη σειρά που γίνονται) και βιντεοσκόπηση των σταδίων για τη δημιουργία σχετικού DVD με όλες τις καλλιεργητικές φροντίδες. Μάρτιος: Καταγραφή των πληροφοριών από τις ομάδες (κάθε ομάδα ασχολήθηκε με ξεχωριστό θέμα) και παρουσίαση των αποτελεσμάτων σε επίπεδο τάξης. Αξιολόγηση του προγράμματος και δημιουργία εργασίας και Τετραδίου εργασιών για το αμπέλι σε μορφή Office word. Alexoudis Ioannis

Μέθοδος υλοποίησης Το παραπάνω πρόγραμμα υλοποιήθηκε με τη μέθοδο project. Η προσέγγισή του έγινε βιωματικά (μέσω των επισκέψεων, των δραστηριοτήτων, των εργασιών, των κατασκευών), ομαδοσυνεργατικά, αλληλοδιδακτικά (οι μαθητές εργάστηκαν χωρισμένοι σε τρεις ομάδες, μελετώντας επιμέρους θέματα και ανταλλάσσοντας μεταξύ τους πληροφορίες και απόψεις για να επιτύχουν τους στόχους τους συνεργατικά και όχι ανταγωνιστικά) και διερευνητικά (καταγράφοντας πληροφορίες σχετικές με το πρόγραμμα). Εφαρμόστηκε η μελέτη πεδίου, όπου τα παιδιά επισκέφτηκαν κατά τη διάρκεια του προγράμματος αμπελώνα, οινοποιείο και αποστακτήριο και συμμετείχαν σε εργασίες και δραστηριότητες. Τέλος, οι μαθητές ασχολήθηκαν με την εκπόνηση της τελικής εργασίας (με βάση τις επιμέρους εργασίες που ανατέθηκαν στις ομάδες από το τετράδιο εργασιών). Η πρώτη υποομάδα ασχολήθηκε με τον αμπελώνα και τις καλλιεργητικές φροντίδες του. Η δεύτερη επισκέφθηκε αποστακτήριο τής Ε.Α.Σ. (‘Ενωση Αμπελουργικού Συνεταιρισμού) Σουφλίου και πήρε συνέντευξη από τον υπεύθυνο του αποστακτηρίου, για το πώς γίνεται η απόσταξη παραδοσιακά. Ελήφθησαν ακόμη συνεντεύξεις από αμπελουργούς, γεωπόνους και κατοίκους για την αμπελουργία παλαιότερα και σήμερα στο Σουφλί. Η τρίτη υποομάδα ασχολήθηκε με την επίσκεψή μας σε οινοποιείο της περιοχής, όπου μας δόθηκε η ευκαιρία να συνομιλήσουμε με τους υπεύθυνους του οινοποιείου. Οι μαθητές παρουσίασαν τις εργασίες τους στην τάξη. Alexoudis Ioannis

Χρήση των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και Επικοινωνίας (ΤΠΕ) Τα εργαλεία των Τεχνολογιών της Πληροφορίας που χρησιμοποιήθηκαν ήταν: MS Power Point για την παρουσίαση του προγράμματος «Το αμπέλι». Δημιουργία σχετικού video, για τις καλλιεργητικές φροντίδες του αμπελιού, με τη χρήση βιντεοκάμερας και του λογισμικού επεξεργασίας βίντεο Studio 10. Δημιουργία σε ηλεκτρονική (Word & PDF) και έντυπη μορφή Τετραδίου Εργασιών για το αμπέλι, με βάση το οποίο οι μαθητές εργάστηκαν κατά τη διάρκεια του προγράμματος. Χρήση του λογισμικού Kidspiration 3 για τη δημιουργία εννοιολογικών πινάκων. Χρήση του λογισμικού Corel Paint Shop Pro 12 για την επεξεργασία των φωτογραφιών που χρησιμοποιήθηκαν στο πρόγραμμα. Χρήση του διαδικτύου από τους μαθητές για την άντληση πληροφοριών, σχετικών με το πρόγραμμα, αλλά και για βιβλιογραφική έρευνα. Alexoudis Ioannis

Φύλλα εργασίας που χρησιμοποιήθηκαν Για την εκπόνηση του προγράμματος χρησιμοποιήθηκε το «Τετράδιο Εργασιών» για το αμπέλι. Τα φύλλα εργασίας που περιελάμβανε αυτό, μεταξύ άλλων, ήταν: Φύλλο εργασίας για τον Αμπελώνα Φύλλο εργασίας για το Οινοποιείο Συνέντευξη από αμπελουργό Στα «ρακοκάζανα» του Σουφλίου Κρυπτόλεξο Ακροστιχίδα Σκέφτομαι και απαντώ Τα «γλυκονόστιμα» του αμπελιού (συνταγή για ρετσέλια) Εργασίες υποομάδων (Αμπελώνας – Οινοποιείο - Αποστακτήριο και Συνέντευξη). Alexoudis Ioannis

Τετράδιο εργασιών για το αμπέλι Alexoudis Ioannis

Alexoudis Ioannis

Alexoudis Ioannis

Alexoudis Ioannis

Alexoudis Ioannis

Alexoudis Ioannis

Alexoudis Ioannis

Alexoudis Ioannis

Alexoudis Ioannis

Αξιολόγηση του Προγράμματος Η αξιολόγηση του προγράμματος υπήρξε διαγνωστική (έγινε στην αρχή της σχολικής χρονιάς, προκειμένου να διαπιστωθούν οι ανάγκες ενασχόλησης των μαθητών με το παραπάνω πρόγραμμα, αλλά να φανεί και κατά πόσο θα ήταν σε θέση να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις του). Υπήρξε ακόμη διαμορφωτική (κατά τη διάρκεια της οποίας γινόταν συζήτηση για την εξέλιξη τού προγράμματος και τις επιμέρους δραστηριότητες κάθε υποομάδας, καθώς και για την ανατροφοδότηση στόχων, εάν κάποιοι απ’ αυτούς κρίνονταν μη εφικτοί ή μη υλοποιήσιμοι). Στην τελική οι υποομάδες ασχολήθηκαν με την εκπόνηση και παρουσίαση των εργασιών που τους ανατέθηκαν στην τάξη. Αποσκοπούσε στον έλεγχο του βαθμού εμπέδωσης των γνωστικών αντικειμένων. Alexoudis Ioannis

Ευχαριστώ για την προσοχή σας Alexoudis Ioannis