Επικοινωνία: Μουσείο και Κοινό Θεωρίες Μάθησης

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
1 Δορυφορικό 2 ης ομάδας. 2 Είσαι στη μέση του μαθήματος και βλέπεις...  έναν μαθητή να βγαίνει από την αίθουσα διδασκαλίας,  δύο μαθητές να μιλούν.
Advertisements

ΕΡΕΥΝΑ ΓΙΑ ΤΟ ΝΕΟ ΓΗΠΕΔΟ ΤΗΣ ΑΕΛ ΛΕΜΕΣΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΑΡΗ ΛΕΜΕΣΟΥ
Αποτελέσματα Μελέτης για το Μέγαρο Πολιτισμού Κύπρου Ετοιμάστηκε για την Εταιρεία KPMG Από την Εταιρεία RAI Consultants Public Ltd Μάρτιος 2008.
Προσωπικές δεξιότητες
Μουσείο - Σχολείο Τι ακριβώς είναι μάθηση; Μάθηση είναι:
ΜοντελοποίησηΈργα ΜαθήματαΑξιολόγηση Αναστοχασμος Μαθήματα.
 Παρουσιάζοντας πολιτισμικό υλικό στα σχολεία
Κατάθεση εμπειριών από την πρώτη χρονιά λειτουργίας:
Σκοταράς Νικόλαος, Σχ. Σύμβουλος ΠΕ12, Δρ. Ε.Μ.Π Ιστοσελίδα :
Εκθέσεις Συνδυασμός:  επιστημονικής αρτιότητας  κατανοητής παρουσίασης  ψυχαγωγίας  εξυπηρέτησης ενός ευρέος κοινού  μικρή δαπάνη.
ΜΕΙΖΟΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ.  Κ ανένα παιδί απ’ έξω  Ό λα τα παιδιά ενταγμένα στη μαθησιακή διαδικασία εκπαιδευτικός συνδιαμορφωτής του υλικού  Ο.
Χρήση και αξιοποίηση των ΤΠΕ κατά τη διδασκαλία των μαθηματικών στη δευτεροβάθμια ελληνική εκπαίδευση Δρ. Σάλτας Βασίλειος, Ιωαννίδου Ευφροσύνη Τμήμα.
ΑΝΑΔΥΟΜΕΝΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ Η ανάδυση της ανάγνωσης και της γραφής: έννοια και σύγχρονες απόψεις Ευφημία Τάφα Καθηγήτρια Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης.
Γιατί ένα πολιτιστικό πρόγραμμα;. Τα Πολιτιστικά προγράμματα προϋπήρχαν του θεσμού. Θετικό γιατί υπάρχει ενδιαφέρον και παράδοση. Αρνητικό γιατί δεν είναι.
Σωφρ. Χατζησαββίδης Η διδασκαλία της Πρώτης Γραφής και Ανάγνωσης
Τίτλος εκπαιδευτικής δραστηριότητας: «Ασφαλής πλοήγηση στο Διαδίκτυο» Όνομα Εκπαιδευτικού: Μιχαηλίδης Θανάσης Σχολείο: Δ.Σ. Ερατεινού-Πετροπηγής- Ποντολιβάδου.
Κριτική παιδαγωγική & δημιουργία σχολικού κήπου
Αξιολόγηση ΜοντελοποίησηΈργα ΜαθήματαΑξιολόγηση Αναστοχασμός.
1 AYTOΣ Ο ΠΛΑΝΗΤΗΣ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥ ΕΝΔΙΑΦΕΡΩΝ ΤΟΠΟΣ ΓΙΑ ΝΑ ΖΕΙ ΚΑΝΕΙΣ….
Μοντελοποίηση Έργα Μαθήματα Αξιολόγηση Αναστοχασμός Αναστοχασμός.
Ενότητα Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ.
Φ. Τροχούτσος, ΤΟΠΜΑΚ Σέρρες 1 Γραφείο Διασύνδεσης Σπουδών & Σταδιοδρομίας του Δ.Π.Θ. Υπηρεσίες Έρευνα για την Επαγγελματική Σταδιοδρομία των Αποφοίτων.
Η επιρροή του χώρου εργασίας των σχολικών τάξεων στη μάθηση
Διδασκαλία των Φ.Ε. στο Νηπιαγωγείο
13ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών – Κέρκυρα Οκτωβρίου 2004 Το σύστημα COINE για την προβολή της πολιτιστικής κληρονομιάς και την υποστήριξη.
Learning to Learn Το σχέδιο αυτό χρηματοδοτήθηκε με την υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Η παρούσα δημοσίευση(ανακοίνωση) δεσμεύει μόνο τον συντάκτη.
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗΣ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της.
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της Αγωγής,
ΕΚΕΦΕ «Δημόκριτος» Ινστιτούτο Πληροφορικής & Τηλεπικοινωνιών Κοινωνία της Πληροφορίας & Τεχνητή Νοημοσύνη Δρ. Κωνσταντίνος Δ. Σπυρόπουλος Δντής Έρευνας.
Ενιαίο Πλαίσιο Προγράμματος Σπουδών Πληροφορικής.
Η Εθνική Χαρτοθήκη συναντά τους μαθητές. Η Εθνική Χαρτοθήκη ιδρύθηκε το 1997 ως Εθνικό Κέντρο Χαρτών και Χαρτογραφικής Κληρονομιάς (ΕΚΕΧΧΑΚ) - Εθνική.
Προφορική (Απευθείας ) Επικοινωνία
ΔΗΜΟΣΙΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Δομιστική προσέγγιση (Ι)
Μοντέλα Συστημάτων Παρουσιάσεις των συστημάτων των οποίων οι απαιτήσεις αναλύονται.
ΚΟΙΤΑΖΩ ΜΕΣΑ ΜΟΥ ΚΟΙΤΑΖΩ ΓΥΡΩ ΜΟΥ. Η Διαδικασία της λήψης απόφασης στην επιλογή σπουδών και επαγγελμάτων ΓΡΑΣΕΠ Γ/σιο Ερασμίου Ξάνθης.
ΔΙΑΦΟΡΟΠΟΙΗΜΕΝΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ
Δόμηση και αποδόμηση κειμένων εκπαιδευτικής πολιτικής
Αλληλεπιδρώσες Ψηφιακές Βιβλιοθήκες Εισαγωγή σε ένα ειδικό ζήτημα σχετικά με την αλληλεπιδραστικότητα στις Ψηφιακές Βιβλιοθήκες Jo.D.I.: Journal of Digital.
ΨΗΦΙΑΚΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ
1 Παρουσίαση της Φιλοσοφίας των Πρακτικών Ασκήσεων στο ΤΕΠΑΕΣ ΠΕΡΣΑ ΦΩΚΙΑΛΗ Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Επιστ. Υπεύθυνη Προγράμματος Πρακτικής Άσκησης ΤΕΠΑΕΣ.
Ασφάλεια Διαδικτύου Το Διαδίκτυο είναι σήμερα καθημερινό εργαλείο στη ζωή μας: για την αναζήτηση πληροφοριών, για επικοινωνία, για αγορές, για ψυχαγωγία.
1 ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΑ ΜΝΗΜΕΙΑ ΤΟΥ ‘ΑΛΛΟΥ’ ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΥ ΒΑΣΙΛΙΚΗ.
Η Γραμμή Βοηθείας ΥποΣΤΗΡΙΖΩ
Δεύτερη συνάντηση Μάχιμων Εκπαιδευτικών ΚΥΠΡΙΑΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ.
Σημαντικοί άξονες του Μείζονος Προγράμματος Επιμόρφωσης Παναγιώτης Νταβαρίνος Σχολικός Σύμβουλος (ΠΕ02)
Αμαλία Κ. Ηλιάδη, φιλόλογος -ιστορικός1 « Ελλάδα: Χώρα των μουσείων, τόπων ανάδειξης της ιστορικής και πολιτιστικής μας κληρονομιάς » στο πλαίσιο Εκπαιδευτικού.
Νέα Μέσα στις Εκθέσεις: Ζητήματα και προκλήσεις Δρ Μαρία Οικονόμου &
Τι αλλάζει στη διδασκαλία και στη μάθηση με τη χρήση εκπαιδευτικού λογισμικού Μαρία Κορδάκη, MEdu, PhD.
Δρ. Χατζηπαντελή Αθανασία
Α Τα Χαρακτηριστικά των ΤΠΕ που Ευνοούν τη Μάθηση.
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΜΟΥΣΕΙΑΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ Αρχές οργάνωσης εκπαιδευτικού προγράμματος.
Η πρόσκτηση του γραμματισμού ως μέρος σύνθετων διαδικασιών πολιτισμικής ενσωμάτωσης Νεκτάριος Στελλάκης Τ.Ε.Ε.Α.Π.Η. Παν. Πατρών Ιστοσελίδα.
«Για δέντρα και φυτά μαθαίνω χίλια μυστικά…» Νηπιαγωγείο Δαμαριώνα Νάξου Υπεύθυνη Περιβαλλοντικού προγράμματος: Παντελέων Μιχαλίτσα.
«Οι Αρχές της διαφοροποιημένης παιδαγωγικής
Παραδοτέο έργο : Προσαρμογή υλικού για τη διδασκαλία, εκμάθηση, πιστοποίηση της ελληνικής σε άτομα με αναπηρίες Η διδασκαλία, εκμάθηση, πιστοποίηση της.
Κώστας Θεριανός, Δρ. Επιστημών της Αγωγής Το σχέδιο δράσης (project) και η σύνδεση του με την Επαγγελματική Συμβουλευτική.
John Dewey
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής
Μάθημα: Ιστορία και πολιτισμός Ιστορία και πολιτισμός στην εκπαίδευση Etta R. Hollins Κεφάλαιο 8: Μετασχηματισμός της επαγγελματικής πρακτικής Διδάσκον:Α.Ανδρέου.
Η πληροφορία στο σύγχρονο επικοινωνιακό περιβάλλον
Βιολογία Γυμνασίου.
Εισαγωγή στην Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης Μάθημα 10ο
Ευάγγελος Αλμπανίδης Καθηγητής
Τι αλλάζει στη διδασκαλία και στη μάθηση με τη χρήση εκπαιδευτικού λογισμικού Μαρία Κορδάκη, MEdu, PhD.
Ψηφιακό Παιγνίδι στην προσχολική ηλικία
ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΜΕ ΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΜΑΣ
Τ.Π.Ε. Επιμόρφωση Β1 Επιπέδου
Επιμόρφωση Πληροφορικών Βαγγέλης Κανίδης
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Επικοινωνία: Μουσείο και Κοινό Θεωρίες Μάθησης Μαρία Οικονόμου m.economou@aegean.gr

Επικοινωνία με το Κοινό: Εισαγωγή Eπικοινωνία αναγνωρίζεται ολοένα και περισσότερο ως ένας σημαντικός ρόλος του μουσείου Το μουσείο μεταφέρει μηνύματα με τις εκθέσεις του, αλλά και με το κτίριο του, τα φυλλάδια που τυπώνει, τη διοικητική του δομή, τις δραστηριότητες που οργανώνει, κλπ Όλο και περισσότερα μουσεία (αλλά σχεδόν κανένα στην Ελλάδα…) σχεδιάζουν πολιτική επικοινωνίας τι θέλουν να πουν σε ποιον θέλουν να το πουν (επισκέπτες και μη επισκέπτες / κατηγορίες) πώς θέλουν να το πουν Dr Maria Economou

Επικοινωνία με το Κοινό: εκφράσεις Επικοινωνιακές πολιτικές ‘Συνήγοροι του επισκέπτη’ Υποδοχή των επισκεπτών Δημιουργία ευκαιριών για συμμετοχή, ‘εμπλοκή’ πιάνω, κατασκευάζω, σκέφτομαι, ρωτάω, εξερευνώ αντικείμενα Dr Maria Economou

Σύστημα Μουσειακής Επικοινωνίας Κατά την Hooper Greenhill: Επικοινωνία σε 3 επίπεδα Κοινωνίας (μηνύματα που κατασκευάζουν οι επισκέπτες, οι επιμελητές, οι διοικητικές αρχές) Οργανισμού (χρήση του χώρου, επιλογή εκθέσεων, σχεδιασμός των εκθεμάτων, χρήση της γλώσσας) Αντικειμένου (σχετικές ιστορίες, εκπαιδευτικές δραστηριότητες, ομάδες ταξινόμησης) Dr Maria Economou

Επικοινωνία με το Κοινό: μονοδιάστατη και γραμμική; Από παλαιότερα μηχανιστικά μοντέλα επικοινωνίας (μονόδρομα, γραμμικά, μονοδιάστατα), π.χ. πομπός (επιμελητής) > μέσο (π.χ. έκθεση) > δέκτης (επισκέπτης) σε πιο σύνθετα, π.χ. ομάδα επαγγελματιών > μηνύματα, μέσα < ενεργητικοί κατασκευαστές που επικοινωνούν μηνυμάτων Hooper-Greenhill, E. 1999. ‘A new communication model for museums’, in The Educational Role of the Museum. London: Routledge, 17-26. [not in Aegean lib] Αναγνώριση ότι η επικοινωνία στο μουσείο είναι κοινωνική λειτουργία, οι άνθρωποι δημιουργούν τα δικά τους μηνύματα με ενεργητικό τρόπο, επιρροή μεταδόμησης για πολυσημία και πολλαπλά μηνύματα Dr Maria Economou

Μηνύματα - με ή χωρίς πρόθεση Το μουσείο κατασκευάζει μηνύματα (π.χ. συγκεκριμένες ιστορίες ή προσεγγίσεις για εκθέσεις) Πώς ξεκάθαρα είναι τα μουσεία για αυτήν τη διαδικασία; Οι επισκέπτες κατασκευάζουν τα δικά τους μηνύματα ανάλογα με τα ενδιαφέροντα, τις γνώσεις, το υπόβαθρο τους) Πόσα γνωρίζουμε για το πώς προσλαμβάνονται αυτά τα μηνύματα; Dr Maria Economou

Επιρροής της Σημειολογίας Επιρροή Ferdinand de Saussure - δομικό/γλωσσολογικό μοντέλο Μελέτη των κρυφών ή αθέλητων μηνυμάτων (π.χ. Barthes, Kristeva) Σημειολογία της επικοινωνίας: Μελέτη των ηθελημένων και συμβατικών συστημάτων επικοινωνίας (e.g. Prieto, Martinet, Mounin) συμβατικός κώδικας που αποκτιέται μέσω κοινωνικής μάθησης αναγνωρισμένη πρόθεση να επικοινωνήσει Dr Maria Economou

Σημειολογία και Μουσειακή Επικοινωνία Σημειολογία της επικοινωνίας στα μουσεία σημεία και σύμβολα (π.χ. κείμενα, αντικείμενα, χάρτες σε εκθέσεις) Η διαδικασία της ερμηνείας μπορεί να ενώσει (ή να μην ενώσει) τα σημαίνοντα (ενσαρκώσεις) σε σημαινόμενα (μηνύματα) (π.χ. Τι μπορεί να αποκτήσει νόημα για τους επισκέπτες λόγω κάποιας σχέσης που αντιλαμβάνονται μεταξύ του εαυτού τους και της έκθεσης/αντικειμένων) Hooper-Greenhill, E. 1999. ‘A new communication model for museums’, in The Educational Role of the Museum. London: Routledge, 17-26. Dr Maria Economou

Χαρακτηριστικά των επισκεπτών Στατιστικές απογραφές και ανεξάρτητες έρευνες για τα χαρακτηριστικά των επισκεπτών στα μουσεία του δυτικού κόσμου δείχνουν ότι το κοινό των μουσείων σε σύγκριση με το σύνολο του πληθυσμού έχει υψηλότερο επίπεδο μόρφωσης υψηλότερα εισοδήματα είναι πιο νέο σε ηλικία και πιο κινητικό Dr Maria Economou

Χαρακτηριστικά των επισκεπτών Στατιστικές απογραφές και ανεξάρτητες έρευνες για τα χαρακτηριστικά των επισκεπτών στα μουσεία του δυτικού κόσμου δείχνουν ότι το κοινό των μουσείων σε σύγκριση με το σύνολο του πληθυσμού έχει υψηλότερο επίπεδο μόρφωσης υψηλότερα εισοδήματα είναι πιο νέο σε ηλικία και πιο κινητικό Dr Maria Economou

Επικοινωνία με το Κοινό: αποτελέσματα από έρευνες Falk και Dierking (η επίσκεψη στο μουσείο σαν αλληλεπίδραση μεταξύ 3 διαφορετικών χώρων/συμφραζομένων: προσωπικού κοινωνικού φυσικού Falk, J. H. and Dierking, L. D. 1992. The Museum Experience. Washington, DC: Whalesback Books. [not in Aegean lib] Dr Maria Economou

Επικοινωνία με το Κοινό: αποτελέσματα από έρευνες (2) Paulette McManus πώς συμπεριφέρονται και μαθαίνουν ομάδες και άτομα σε μουσεία επιστήμης και φυσικής ιστορίας - έρευνα στο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας, Λονδίνο McManus, P. M. 1987. ‘It's the company you keep ... the social determinants of learning-related behaviour in a science museum’, International Journal of Museum Management and Curatorship 6, 263-70. McManus, P. M. 1988. ‘Good companions ... more on the social determination of learning-related behaviour in a science museum’, International Journal of Museum Management and Curatorship 7, 37-44. McManus, P. M. 1989. ‘Oh, Yes, They Do: How Museum Visitors Read Labels and Interact with Exhibit Texts’, Curator 32 (3), 174-189. Dr Maria Economou

Επικοινωνία με το Κοινό: αποτελέσματα από έρευνες (3) Nick Merriman (1989)- ιδέες του Pierre Bourdieu / γιατί οι πρακτικές των επισκέψεων αντικατοπτρίζουν κοινωνικούς διαχωρισμούς: ‘Οι μουσειακές εκθέσεις μπορούν να θεωρηθούν σαν ένας κώδικας, ένα ειδικό είδος επικοινωνίας που πρέπει να αποκωδικοποιηθεί σωστά για να γίνει κατανοητό. Όπως με τα σχολεία, η γλώσσα των μουσείων μιλιέται μόνο από ορισμένες ομάδες ανθρώπων που διαθέτουν ικανοποιητικό εκπαιδευτικό υπόβαθρο (ανάλογο με αυτό των επιμελητών των συλλογών) ώστε να κατανοήσουν το μήνυμα του μουσείου’ (σ. 161). Bourdieu et al 1969; Bourdieu, P. 1984. Distinction: a social critique of the judgement of taste. London: Routledge & K. Paul [ΛΕΣΒΟΣ , ΠΑΡΑΡΤ   Call. No.: 306.40944 BOU γαλλικά/ ΛΕΣΒΟΣ , ΠΑΡΑΡΤ   Call. No.: 306.0944 BOU αγγλικά] / Bourdieu, P. και Passeron, J.-C. 1977. Reproduction in Education, Society and Culture. London: Sage Publications. [RHODES   Call. No.: 306 BOU] Dr Maria Economou

Ποιος πηγαίνει στο μουσείο; Pierre Bourdieu: εξέταση των κοινωνικών συνθηκών των μουσειακών πρακτικών καλλιεργημένο γούστο - όχι φυσικό χάρισμα, αλλά κοινωνικά μαθημένο και κατανεμημένο άνισα / βοηθάει κάποιες κοινωνικές ομάδες να ξεχωρίζουν μέσω της αγάπης τους για την τέχνη η αισθητική ευχαρίστηση προϋποθέτει μάθηση (μέσω συνήθειας και εξάσκησης) / μία καλλιεργημένη ευχαρίστηση σημασία της εκπαίδευσης και της οικογένειας Bourdieu, P. & Darbel, A. 1997. The Love of Art: European Museums & Their Public. Cambridge: Polity Press. [ΛΕΣΒΟΣ , ΠΑΡΑΡΤ   Call. No.: 708.94 BOU] (πρωτότπυπο στα Γαλλικά το 1969) Dr Maria Economou

Κοινό μουσείων & θεωρίες του Bourdieu 1 O Pierre Bourdieu μελέτησε το μουσείο τέχνης & προσπάθησε να προσδιορίσει κοινωνικές συνθήκες που ορίζουν: από τη μία, τη δύναμη απόδοσης αισθητικής αξίας σε ορισμένα αντικείμενα ή έργα τέχνης (βάση στην οποία στηρίζεται η εξουσία των επιμελητών συλλογών) και από την άλλη, την ικανότητα άσκησης αυτής της αισθητικής εκτίμησης (λόγοι που κάποιοι άνθρωποι επισκέπτονται τα μουσεία ενώ κάποιοι άλλοι όχι) Bourdieu, P. & Darbel, A. 1997. The Love of Art: European Museums & Their Public. Cambridge: Polity Press. [ΛΕΣΒΟΣ , ΠΑΡΑΡΤ   Call. No.: 708.94 BOU] (πρωτότπυπο στα Γαλλικά το 1969). / Bourdieu, P. 1984. Distinction: a social critique of the judgement of taste. London: Routledge & K. Paul [ΛΕΣΒΟΣ , ΠΑΡΑΡΤ   Call. No.: 306.40944 BOU γαλλικά/ ΛΕΣΒΟΣ , ΠΑΡΑΡΤ  Call. No.: 306.0944 BOU αγγλικά] Dr Maria Economou

Κοινό μουσείων & θεωρίες του Bourdieu 2 Εφόσον τα μουσεία είναι εξαιρετικά προσιτά, γιατί η πρόσβαση να είναι προνόμιο των ‘καλλιεργημένων τάξεων’; Τα πράγματα που μας αρέσουν είναι μόνο αυτά των οποίων το νόημα καταλαβαίνουμε Η απόλαυση των έργων τέχνης είναι μία ‘καλλιεργημένη ευχαρίστηση’ που αποκτιέται με συχνή και παρατεταμένη εξάσκηση, και όχι ένα φυσικό χάρισμα (πολιτιστικό κεφάλαιο) Καθοριστικός ο ρόλος της οικογένειας και του σχολείου Dr Maria Economou

Κοινό μουσείων & θεωρίες του Bourdieu 3 Πολιτιστικό κεφάλαιο: Είδος εσωτερικού κώδικα Εξοπλίζει τα άτομα τα οποία το κατέχουν με μία κατανόηση ή ικανότητα να αποκωδικοποιούν τις πολιτιστικές σχέσεις και αγαθά Η κατοχή του συντελείται σταδιακά μέσα από μακρόχρονη διαδικασία απόκτησης ή ενστάλαξης ιδεών Τα μουσεία παίζουν σημαντικό ρόλο στο σύστημα καθώς έχουν την εξουσία να αποφασίζουν τι είναι άξιο και τι είναι ανάξιο αισθητικού θαυμασμού, προσδιορίζοντας έτσι το επίπεδο καλλιέργειας που είναι απαραίτητο για να τα απολαύσουμε Dr Maria Economou

Μουσείο για όλους ή για λίγους κι εκλεκτούς; - Bourdieu ‘Το μουσείο παρουσιάζει σε όλους, σαν δημόσια κληρονομιά, τα μνημεία της παλιάς δόξας, όργανα για τη μεγαλόπρεπη εξύμνηση των σπουδαίων ανθρώπων παλιών εποχών: ψεύτικη γενναιοδωρία, εφόσον η δωρεάν είσοδος είναι επίσης προαιρετική είσοδος, που περιορίζεται σε αυτούς που, οπλισμένοι με την ικανότητα να ιδιοποιούνται τα έργα τέχνης, έχουν το προνόμιο να κάνουν χρήση αυτής της ελευθερίας, και που επομένως βρίσκουν τον εαυτό τους νομιμοποιημένο στην προνομιακή τους θέση’ Bourdieu & Darbel, 1997, 113 Dr Maria Economou

Έρευνα στάσης απέναντι στο παρελθόν - Nick Merriman Μελέτησε μουσεία κυρίως ιστορίας και αρχαιολογίας στη Βρετανία Στάση διαφορετικών ομάδων απέναντι στο παρελθόν και στον τρόπο παρουσίασης και ερμηνείας του Ξεκίνησε από την αρχή ότι τα μουσεία είναι ενδιαφέροντα μέρη που αξίζει κανείς να επισκεφτεί και που έχουν να προσφέρουν κάτι στον καθένα και ότι στόχος των δημόσιων μουσείων θα πρέπει να είναι να απευθύνονται σε όλη την κοινότητα Έρευνα με μεγάλο δείγμα, μέσω ταχυδρομείου με επισκέπτες αλλά και μη επισκέπτες Nick Merriman, Beyond the Glass Case. Leicester: Leicester University Press, 1991 Dr Maria Economou

Πορίσματα έρευνας - Nick Merriman Χαρακτηριστικά επισκεπτών μουσείων: ηλικιακή ομάδα μεταξύ 35-59 ιδιοκτήτες του σπιτιού τους κάτοχοι αυτοκινήτου φοιτητές ή εργαζόμενοι απόφοιτοι ιδιωτικού σχολείου παραμονή στην εκπαίδευση και μετά το κατώτατο υποχρεωτικό όριο Μη επισκέπτες: πάνω από 60 ένοικοι σε εργατικές κατοικίες όχι αυτοκίνητο συνταξιούχοι, άνεργοι ή σε μερική απασχόληση όχι ιδιωτικό σχολείο εγκατάλειψη της εκπαίδευση στην κατώτατη ηλικία Dr Maria Economou

Μη επισκέπτες/επισκέπτες & στάση έναντι των μουσείων - Merriman Μη επισκέπτες - πιο ευχάριστοι τρόποι για να εξερευνήσουν το παρελθόν: δραστηριότητες που λαμβάνουν χώρα περισσότερο στο σπίτι και στον ιδιωτικό παρά στο δημόσιο χώρο (πχ να δουν πρόγραμμα για το παρελθόν στην τηλεόραση ή να διαβάσουν για το θέμα) Η επίσκεψη στο μουσείο εντάσσεται σε ένα ευρύτερο πλαίσιο συμμετοχής στην ‘πολιτιστική κληρονομιά’ Η επίσκεψη τέτοιων χώρων είναι μία συνήθεια που υποστηρίζεται μεταξύ των πιο μορφωμένων και εύπορων ομάδων (αυτών που κατέχουν το πολιτιστικό κεφάλαιο για να αποκωδικοποιήσουν, να κατανοήσουν και να απολαύσουν αυτούς τους τρόπους παρουσίασης) Αυτές οι ομάδες αποδίδουν υψηλότερες αξίες στην ‘κληρονομιά’ απ’ ό,τι άλλες ομάδες Dr Maria Economou

Κοινωνική θέση & στάση έναντι της ιστορίας - Merriman Η σημασία διαφορετικών ειδών ιστορίας σε σχέση με το κοινωνικό στάτους των ερωτηθέντων Υψηλής κοινωνικής θέσης Μεσαίας κοινωνικής θέσης Χαμηλής κοινωνικής θέσης 1. Παγκόσμια ιστορία 1. Οικογενειακή ιστορία 1. Οικογενειακή ιστορία 2. Βρετανική ιστορία 2. Βρετανική ιστορία / 2. Τοπική ιστορία / Τοπική ιστορία Ιστορία ιδιαίτ. πατρίδας 3. Ιστορία ιδιαίτ. Πατρίδας 3. Ιστορία ιδιαίτ. πατρίδας 3. Βρετανική ιστορία 4. Τοπική ιστορία 4. Παγκόσμια ιστορία 4. Παγκόσμια ιστορία 5. Οικογενειακή ιστορία Dr Maria Economou

Μη επισκέπτες/επισκέπτες & στάση έναντι του παρελθόντος- Merriman Μη επισκέπτες - πιο ευχάριστοι τρόποι για να εξερευνήσουν το παρελθόν: πράγματα που έχουν να κάνουν με τα συμφραζόμενα: αντικείμενα και κατασκευές που τις βλέπουν στον αρχικό τους χώρο, κατά προτίμηση στο ύπαιθρο, συνήθως με ένα στοιχείο ανακάλυψης από τους ίδιους, και σε ιδανικές περιπτώσεις, με κάποια μορφή προσωπικής σύνδεσης, είτε με την οικογένεια, είτε με την γύρω περιοχή Μαθήματα για μουσεία; Dr Maria Economou

Επικοινωνία με όλους: διαφορετικές προσεγγίσεις (1) Μπορούν άραγε να αλλάξουν αυτές οι στατιστικές; Πώς; ειδικό προσωπικό για προσέγγιση της κοινότητας και επικοινωνία με μη επισκέπτες, μειονότητες, ανθρώπους με διανοητικές ή φυσικές αναπηρίες ειδικές εκθέσεις για τυφλούς ή για ανθρώπους με μειωμένη όραση (π.χ. “Please touch” Βρετανικό Μουσείο δεκαετία 1980) καλώντας τους επισκέπτες να αγγίξουν τα αντικείμενα Dr Maria Economou

Επικοινωνία με όλους: διαφορετικές προσεγγίσεις (2) χρήση των τοπικών ραδιοφωνικών σταθμών και της τηλεόρασης προσωρινές εκθέσεις σε πολυκαταστήματα και βιτρίνες για να φέρουν το μουσείο και τις συλλογές του πιο κοντά στο κοινό και την καθημερινή ζωή τμήμα των συλλογών βγαίνει ‘εκτός των τειχών’ του μουσείου - ‘προγράμματα προσέγγισης’ (οutreach), δραστηριότητες που προσπαθούν ενεργά να ‘ανοίξουν’ προς όλη την κοινωνία (reach out) και συχνά προς μειονότητες ή περιθωριοποιημένες ομάδες Θεανώ Μουσούρη, ‘Μουσεία για όλους; Προγράμματα προσέγγισης στο διεθνή χώρο’ Αρχαιολογία και Τέχνες 73 (Δεκέμβριος 1999), σσ. 65-69. Δέσποινα Καλεσοπούλου, ‘Ανοιχτός διάλογος με την κοινότητα: Μια ελληνική πρόταση στα προγράμματα προσέγγισης’ στο Αρχαιολογία και Τέχνες, 73 (Δεκέμβριος 1999), σσ. 69-74. Dr Maria Economou

Επικοινωνία με όλους: αλλαγές μέσα στο μουσείο Αλλαγές μέσα στο μουσείο Χρήση διαφορετκών μέσων παρουσίασης (χάρτες, γραφικά, εικόνες, βίντεο, κλπ) Απλά κείμενα που εξηγούν ειδικούς όρους φροντίδα και για τη φυσική διάσταση της επίσκεψης (σχεδιασμός χώρων ξεκούρασης ή άνετης παρατήρησης των εκθεμάτων, μελέτη του τρόπου κυκλοφορίας των επισκεπτών και καλής οργάνωσης του χώρου, εύκολο προσανατολισμό) Dr Maria Economou

George Hein - Κονστρουκτιβιστική θεωρία Ρόλος του δασκάλου να διευκολύνει και να καταστήσει δυνατή τη διαδικασία της ενεργούς μάθησης (για το μουσειοπαιδαγωγό: μέσω χρήσης και εξέτασης των αντικειμένων, μέσω συζητήσεων που σχετίζονται με συγκεκριμένες εμπειρίες Μουσείο: πολλά κοινωνικά και πολιτισμικά πλαίσια για μάθηση > μεγάλη ποικιλία ερμηνειών που δίνουν οι επισκέπτες (συχνά απρόβλεπτες και ιδιόμορφες) Hein, G. 1998. Learning in the Museum. London: Routledge [not inAegean Lib] Dr Maria Economou

Κονστρουκτιβιστική θεωρία - George Hein Γνώση - σύνθετη διαδικασία αλληλεπίδρασης ανάμεσα σε μαθητευόμενο και κοινωνικό περιβάλλον Οι επισκέπτες μπορούν να μάθουν καλύτερα όταν κατασκευάζουν ενεργητικά τη γνώση στο μυαλό τους σε εκθέσεις οι οποίες είναι προσιτές σωματικά, κοινωνικά και διανοητικά στον κάθε επισκέπτη Το μουσείο μπορεί να δημιουργήσει συνδέσεις με αυτά που είναι ήδη οικεία στον επισκέπτη, από αισθήματα για το φυσικό χώρο μέχρι απόψεις για ιδέες και νοήματα Hein, G. 1998. Learning in the Museum. London: Routledge [όχι στη Βιβλ] Dr Maria Economou

Κονστρουκτιβιστική θεωρία - George Hein (2) Εφαρμογή της από τα μουσεία: Προσανατολισμός, ήρεμη και αποτελεσματική υποδοχή στην αρχή της επίσκεψης Εκτός από σύνδεση με ό,τι είναι οικείο, παράλληλα καινούριες διανοητικές προκλήσεις για μάθηση και εμπλοκή με το άγνωστο Η ισορροπία μεταξύ των δύο δεν είναι εύκολη και συχνά πρέπει να δοκιμαστεί με διαφορετικούς τρόπους στην πράξη Hein, G. 1998. Learning in the Museum. London: Routledge [όχι στη Βιβλ] Dr Maria Economou

Κονστρουκτιβιστική θεωρία - George Hein (3) Εφαρμογή της από τα μουσεία: Σύνδεση με πολλούς διαφορετικούς τρόπους μάθησης Εκθέσεις που απευθύνονται σε όσο το δυνατόν περισσότερες αισθήσεις Ποικιλία ευκαιριών για αλληλεπίδραση με τα εκθέματα & άντληση πληροφοριών Hein, G. 1998. Learning in the Museum. London: Routledge [όχι στη Βιβλ] Dr Maria Economou

Κονστρουκτιβιστική θεωρία και ευρύτερες αλλαγές στα μουσεία και τη μουσειολογία Στηρίζεται σε 2 βασικές αρχές: αναγνώριση και παραδοχή από το μουσείο ότι κατασκευάζει ερμηνείες και δεν εκθέτει τη μοναδική αλήθεια, και σημασία της μελέτης των επισκεπτών και του συχνά απροσδόκητου τρόπου με τον οποίο αυτοί μεταφράζουν και οικειοποιούνται τα μηνύματα του μουσείου Dr Maria Economou

Ο Howard Gardner και η Θεωρία των Πολλαπλών Ευφυϊών Επτά διαφορετικοί τύποι ευφυίας γλωσσική λογική / μαθηματική μουσική χωρική σωματική / κινησιακή διαπροσωπική (π.χ. κοινωνικές δεξιότητες) ενδοπροσωπική (π.χ. ενόραση) Gardner, Howard. 1993. Multiple intelligences: the theory in practice. New York, NY : Basic Books [not in Aegean lib] Gardner, Howard. 1993. Frames of mind : the theory of multiple intelligences. London :Fontana Press [SYROS   Call. No.: 153.9 GAR 085657] Προσωπική σελίδα του Gardner http://pzweb.harvard.edu/PIs/HG.htm Dr Maria Economou

Ο Howard Gardner και η Θεωρία των Πολλαπλών Ευφυϊών (2) Η εκπαίδευση συνήθως επικεντρώνεται κυρίως στην γλωσσική και τη λογική/μαθηματική ευφυία. Οι τέχνες στηρίζονται και ενσωματώνουν τα άλλα 5 είδη ευφυίας, ‘τρόπους μάθησης και γνώσης’ Η διδασκαλία των ίδιων των τεχνών, αλλά και η χρήση τους για να διδαχθούν άλλες ειδικότητες, επιτρέπει στους παιδαγωγούς να προσεγγίσουν μαθητές που τώρα δεν τα καταφέρνουν στο σχολείο, και να αγγίξουν όλους τους μαθητές πιο βαθιά Gardner, Howard. 1990. Art education and human development. Los Angeles, CA : Getty Center for Education in the Arts. (Occasional paper) [not in Aegean lib] Gardner, Howard & Mindy Kornhaber, Warr 1996. Intelligence : multiple perspectives. Fort Worth, Tex. & London : Harcourt Brace Colleg [not in Aegean lib] Dr Maria Economou

Επικοινωνία με το Κοινό: εκπαιδευτικά προγράμματα για παιδιά μουσειοσκευές δραστηριότητες άμεση επαφή με τα αντικείμενα παιχνίδια, κυνήγι θησαυρού, κουιζ μάσκες, κουστούμια, θέατρο ερωτηματολόγια και φυλλάδια σχέση με τους δασκάλους, γονείς σχέση με το πρόγραμμα και τη διδακτέα ύλη Dr Maria Economou

Επικοινωνία με το Κοινό: μόνο με μαθητές σχολείων; ηλικιωμένοι και μουσείο οικογένειες και μουσείο ενήλικες και μουσείο έφηβοι και μουσείο νήπια και μουσείο άνθρωποι με φυσικές/διανοητικές αναπηρίες και μουσείο κοινότητα / τοπική κοινωνία και μουσείο εθνικές μεινότητες και μουσείο προγράμματα προσέγγισης Μουσούρη, Θ. 1999. ‘Μουσεία για όλους; Προγράμματα προσέγγισης στο διεθνή χώρο’ Αρχαιολογία και Τέχνες 73 (Δεκέμβριος), 65-69 Καλεσοπούλου, Δ., 1999, ‘Ανοιχτός διάλογος με την κοινότητα: Μια ελληνική πρόταση στα προγράμματα προσέγγισης’ στο Αρχαιολογία και Τέχνες, 73, Αθήνα: 69-74. Dr Maria Economou