Νεολαία και κινητό τηλέφωνο: μια κοινωνικό-πολιτιστική προσέγγιση Δ. Δρόσος, Ε. Τζίτζη, Γ. Γιαγλής 1ο Φοιτητικό Συνέδριο ΔΕΤ Μάρτιος 2004
Ατζέντα Κινητό τηλέφωνο & νεολαία – Ποια η πραγματικότητα; Η ανάγκη για μια κοινωνικό-πολιτιστική προσέγγιση Κοινωνικές θεωρίες στην πράξη Επιχειρηματικές ευκαιρίες – νέα πεδία έρευνας Συζήτηση
Κινητό τηλέφωνο & νεολαία – Ποια η πραγματικότητα; Η διεθνής εμπειρία: Ποσοστά διείσδυσης έως και 80% σε ηλικίες 17-18 Οι δαπάνες σε Ringtones προβλέπεται να αγγίξουν τα €1.23billion έως το 2006 Οι νέοι ενδέχεται να ξοδέψουν για Mobile Java Games έως και €322million μέχρι το 2006 Η Ελληνική πραγματικότητα 90% των μαθητών της τελευταίας τάξης του Λυκείου κατέχουν κινητό τηλέφωνο, Το 86% είχαν κινητό με κάρτα, ενώ πάνω από το 55% των μαθητών στέλνουν κατ’ ελάχιστο 9 μηνύματα ημερησίως. Οι νέοι ξοδεύουν το μεγαλύτερο μέρος των λεφτών τους στην αγορά καρτών (3-4 μηνιαίως)
Η ανάγκη για μια κοινωνικό-πολιτιστική προσέγγιση Ποσοτικές έρευνες παρουσιάζουν τα αποτελέσματα της χρήσης της κινητής τηλεπικοινωνίας και όχι τα αίτια Με τη χρήση των κινητών τηλεφώνων δημιουργήθηκαν νέες μορφές επικοινωνίας, όπως τα μηνύματα «καληνύχτας» (goodnight messages) αλλά και νέα προβλήματα, όπως SMS μηνύματα με σαρκασμό και χιούμορ που εύκολα παρεξηγούνται. Ποια τα αίτια και τα κίνητρα συμπεριφοράς;
Κοινωνικές θεωρίες στην πράξη Ερευνητική Μεθοδολογία Ανθρωπολογικές Μελέτες Ομάδες Εστίασης Συνεντεύξεις Ημερολόγιο Ανάλυση λογαριασμών κινητής τηλεφωνίας Μικρό-περιβάλλον Μακρό-περιβάλλον
Μικρό - περιβάλλον Maslow – Η ιεραρχία των αναγκών Αυτοπραγμάτωση Αυτοσεβασμός Κοινωνικές Προστασία - ασφάλεια Φυσιολογικές
Μικρό - περιβάλλον Εφαρμογή στο κινητό τηλέφωνο Ανάγκες – συμπεριφοριστικά κίνητρα Ασύρματη γενιά Ασφάλεια Γονείς - Πρόσθετη αίσθηση ασφάλειας η συνεχής και σταθερή επαφή με το παιδί μέσω του τηλεφώνου Κοινωνικοποίηση Ανταλλαγή γραπτών μηνυμάτων – Chatting, gossip, ραντεβού Γλώσσα εφηβικής κουλτούρας Νέα κοινωνική γλώσσα με συντομογραφίες ( R U up 4 it?) και σύμβολα () Ταυτότητα Logos, Ringtones, προσόψεις Ανεξαρτητοποίηση Το κινητό επιτρέπει προσωπικές συζητήσεις
Μακρό-περιβάλλον Το μοντέλο ανάπτυξης των παιδιών της Bronfenbrenner’s
Μακρό-περιβάλλον Κοινωνικά Δίκτυα των νέων Φίλοι Σύντροφος Γονείς Μέσω της κατοχής και χρήσης κινητού τηλεφώνου, οι νέοι αποκαλύπτουν τη συμμετοχή τους σε κοινωνικές ομάδες και καθορίζουν τα όρια των κοινωνικών τους δικτύων Φίλοι Σύντροφος Γονείς SMS μηνύματα Αναπάντητες κλήσεις ... Φωνητικές Κλήσεις
Επιχειρηματικές ευκαιρίες – νέα πεδία έρευνας Επιχειρηματικές ευκαιρίες & νέα πεδία έρευνας μπορούν να προκύψουν αναλύοντας ανάγκες, κίνητρα συμπεριφοράς, και ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον των νέων. Για παράδειγμα: Οι κανόνες της οικογένειας και των σχολείων θέτουν περιορισμούς SMS Πλήξη & κινητό τηλέφωνο Παιχνίδια, chatting … Εκφράσεις σώματος κατά τη διάρκεια της τηλ. επικοινωνίας Σύμβολα ( ) Νέοι μέθοδοι επικοινωνίας Goodnight messaging Αναπάντητες κλήσεις Διαφορετικά κοινωνικά δίκτυα Group messaging, forwarding 3G + νεολαία ? (Instant messaging, video telephony etc.)
Συζήτηση