Οι γενετικές αναδιοργανώσεις ΜΙΑ ΠΡΩΤΗ ΑΝΤΙΛΗΨΗ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ Η ενσωμάτωση των απομονωμένων αληθειών Αναγνώρισα τον εαυτό μου στη βλέψη προς την ολότητα,

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Δ ι κ τ ύ ω σ η. Ορισμός Δικτύωσης  Η δικτύωση είναι μια διαδικασία που γεννιέται, αναπαράγεται και εξελίσσεται συνεχώς και περιλαμβάνει υπηρεσίες –
Advertisements

Το Μάννα Κάθε φορά που κάνω κάποια σκέψη, αν δεν θα έπρεπε να την αναλύσω, θα έγραφα απλώς: Το μοναδικό φαγητό, που σύντομα πιστεύω ότι θ’ αντικαταστήσει.
Άσκηση ανάπτυξης § Παραδείγματα τρόπων ανάπτυξης.
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΗΛΙΚΙΑΣ
Εκπαιδευτικοι εν δρασει νεα πολυτροπικη διδακτικη
Οι επιρροές του κοινωνικού περιβάλλοντος
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Ι
Δραστηριότητα 12‘Σκέψου και Παρουσίασε τον Εαυτό σου’ Οδηγίες Συμπλήρωσε τα πεδία Ονειρεμένη Καριέρα Καριέρα ‘Όλα Καλά’ Μέτρια Καριέρα Υποχρεωτική Καριέρα.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ 1 : ΓΙΑΤΙ ΜΕΛΕΤΟΥΜΕ ΤΗΝ ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Ι
Ανάπτυξη και Λειτουργία
Το νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα του ελληνικού Νηπιαγωγείου
Δόμηση και αποδόμηση κειμένων εκπαιδευτικής πολιτικής
ΚΛΑΔΟΙ ΤΗΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ
19. Η χριστιανική κοινότητα μέσα σ’ έναν πλουραλιστικό κόσμο
Κεφάλαιο 1ο : Εισαγωγή στη Κοινωνιολογία
Παιδαγωγική θεωρία και χριστιανική θεολογία ΕΡΩΤΗΜΑ: Υφίστανται σχέσεις μεταξύ παιδαγωγικών αρχών και χριστιανικών πεποιθήσεων;
Σύγχρονες τάσεις στη διδακτική της βιολογίας Ο τεράστιος όγκος γνώσεων στον τομέα των βιολογικών μαθημάτων, η συνεχής αλλαγή δεδομένων και ο αναγκαστικά.
Φρίντριχ Χέγκελ (Georg Wilhelm Friedrich Hegel)
Ο ΧΡΟΝΟΣ ΣΤΗΝ ΠΑΤΕΡΙΚΗ ΣΚΕΨΗ Ο χρόνος στην Πατερική σκέψη έχει έναν παιδαγωγικό χαρακτήρα, αφού χρησιμοποιείται για την προετοιμασία του ανθρώπου στην.
Πανεπιστήμιο Κρήτης Σχολή Επιστημών Αγωγής Παιδαγωγικό Τμήμα Δ.Ε. Στοιχεία φοιτητή: Ονομ/μο:Κρητικός Λογοθέτης Α.Μ.:2648 Εξάμηνο Σπουδών:8ο.
Η ΜΕΤΕΝΣΑΡΚΩΣΗ ΚΑΙ Η ΛΥΤΡΩΣΗ Η ιδέα της μετενσάρκωσης, η οποία ως έννοια εισάγεται πρώτη φορά στις Ουπανισάδες (800 πΧ), είναι θεμελιώδης στον Ινδουισμό.
Αύγουστος Κόντ Η ζωή και το έργο του.
Τὰ ὅρια τῆς γλώσσας μου σημαίνουν τὰ ὅρια τοῦ κόσμου μου. Γιάννης Βελούδης 1 ο Πανελλήνιο Συνέδριο Επιστημολογίας ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΑΡΧΑΙΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ.
ΘΡΗΣΚΕΙΑ & ΜΟΝΤΕΡΝΑ ΦΥΣΙΚΗ
Η Παιδαγωγική ως επιστήμη
Διδάσκουσα: Λέκτορας Μαρία Δασκολιά
 Την ίδια εποχή με τις Ανακαλύψεις αλλά σε μεγαλύτερη χρονική έκταση, το 15 ο και 16 ο αι., εκδηλώνεται στον ευρωπαϊκό χώρο ένα καλλιτεχνικό και πνευματικό.
Αναπτυξιακή Ψυχολογία
Οι πεποιθήσεις για τη νοημοσύνη και τη σχέση της με τη σχολική επίδοση.
ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΕΚΘΕΣΗΣ. Ερώτηση 1 η : Γιατί σύμφωνα με το συγγραφέα οι νέοι έχουν την τάση να αμφισβητούν ενώ οι μεγάλοι όχι; Σύμφωνα με τον συγγραφέα.
ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ Β’ ΤΑΞΗ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ 1 Καζάκου Γεωργία, ΠΕ09 Οικονομολόγος.
ORGANIZATIONAL BEHAVIOR – CHAPTER 18 ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΗ ΚΟΥΛΤΟΥΡΑ (ORGANIZATIONAL CULTURE)
ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΟ ΘΕΣΜΟΣ α.Σ - β.Σ - γ.Λ - δ.Σ - ε.Λ. ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΟ ΘΕΣΜΟΣ 1.β – 2.α – 3.β – 4.β – 5.α – 6.α – 7.β – 8.α – 9.β – 10.β.
John Dewey
Βασικοί Παιδαγωγικοί όροι
Β’ Τάξη Γενικού Λυκείου
Δυο πράγματα χρειάζεσαι να ξέρεις, για να πετύχεις οποιοδήποτε Επίτευγμα…
ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΜΑΡΙΝΟΠΟΥΛΟΥ 2017
ΙΔΙΩΤΙΚΟΤΗΤΑ ΣΤΟΝ ΕΡΓΑΣΙΑΚΟ ΧΩΡΟ
Καθηγητής Σιδερής Ευστάθιος
Ανάλυση κρίσιμου συμβάντος
Φιλοσοφία της εκπαίδευσης και Πρόγραμμα Σπουδών
Μαρξισμός και ιστοριογραφία
Τι είναι/ περιλαμβάνει ένα περιβάλλον μάθησης;
Κοινωνικό Ζήτημα
Παράθυρο Johari.       Ψυχοδυναμική των σχέσεων βοήθειας και ανάπτυξης οικογενειακών σχέσεων (Παράθυρο Johari)
Βιωματική Δράση Α΄Τάξης 2ου Γυμνασίου Πεύκης
Κοσμοθεωρίες: Εναλλακτικές κουλτούρες αναπαράστασης και διαχείρισης της σχέσης του «φυσικού κόσμου» με τον «ανθρώπινο εαυτό» Βασίλης Τσελφές.
Κων/νος Καβάφης Διαθεματική εργασία Λογοτεχνίας Σταυρούλα Μαγουλά
Το τέλος του κόσμου στον ινδουισμό
Ο ΚΟΣΜΟΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΣΤΗ ΔΕΥΤΕΡΗ ΝΕΩΤΕΡΙΚΟΤΗΤΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΝΕΩΤΕΡΙΚΟΤΗΤΑ
Η λογική της συγκριτικής ανάλυσης
(απόσπασμα από δοκίμιο του Νίκου Δήμου)
Paulo Freire.
Α) Κριτική Θεωρία.
Η Β’ Βατικανή σύνοδος και οι συνέπειες
Ο ρόλος του εκπαιδευτικού και των μαθητών
Βασίλης Τσάφος ΤΕΑΠΗ - ΕΚΠΑ
GHANDI Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΚΑΙ ΟΙ ΜΗΧΑΝΕΣ
1. «Αμφιβολίας Εγκώμιον», του Νίκου Δήμου
33o Δημοτικό Σχολείο Πάτρας Παιδαγωγική συνάντηση: «Δε φοβάμαι στο σχολείο» Εκπαιδευτική έρευνα Οι γονείς του 33ου Δημοτικού Σχολείου εκφράζουν τις απόψεις.
Κομματικός Φανατισμός
Επιστήμη και θρησκεία στην κατανόηση του κόσμου..
Αξιοβίωτη Ολοκληρωμένη Ανάπτυξη
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Οι Φυσιοκράτες και ο Quesnay
Ταυτότητες: Ατομική, Συλλογική, Εθνική, Πολιτισμική
Infra-demos Commonsfest 2018.
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Οι γενετικές αναδιοργανώσεις ΜΙΑ ΠΡΩΤΗ ΑΝΤΙΛΗΨΗ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ Η ενσωμάτωση των απομονωμένων αληθειών Αναγνώρισα τον εαυτό μου στη βλέψη προς την ολότητα, η οποία δεν είναι η αναζήτηση μιας ολικής και απόλυτης γνώσης, αλλά η προσταγή για διασύνδεση των σκόρπιων αληθειών και των ανταγωνιστικών αληθειών. Ενθάρρυνα την εγκυκλοπαιδίζουσα βλέψη μου, αυτή την προσπάθεια τού να κάνω να επικοινωνήσει και, ει δυνατόν, να συνδεθεί, αυτό που είναι αποσυνδεμένο.

Η ενσωμάτωση των αντιθέτων Ανακαλύπτω στον Χέγκελ τη σκέψη που αποδέχεται και υιοθετεί την αντίθεση, που αναπτύσσεται με τον διαρκή ανταγωνισμό των ιδεών. Ανακάλυπτα γοητευμένος ότι πάνω από τον περιορισμένο λόγο της νόησης υπήρχε ένας ανώτερος διαλεκτικός λόγος που τρεφόταν από την αντίθεση αντί να την απορρίπτει.

Η ενσωμάτωση της αμφιβολίας H αμφιβολία γινόταν το «αρνητικό», δηλαδή η ίδια η ενέργεια του πνεύματος˙ αυτή η ενέργεια περιελάμβανε τη δυνατότητα άρνησης της άρνησης. Μπορούσα έτσι να αποδεχτώ τις αντιθέσεις ως αλήθειες και θετικές δυνάμεις. Ο μαρξισμός μου (ο Μαρξ είχε ενώσει θεωρία και πράξη), προσδιορισμένος επί πλέον από τη μεσσιανική μου τάση, με έκανε να ενστερνίζομαι τη θρησκεία της επίγειας «σωτηρίας». Βεβαίως, ακόμα και τη στιγμή της πιο έντονης πίστης μου ήξερα πως δεν θα υπήρχε ποτέ σοσιαλιστικός «παράδεισος» στη γη και πως οι συμφορές των ανθρώπων δεν θα σβήνονταν δια παντός. Πίστεψα όμως στην πρόοδο της ανρθωπότητας και επίσης, στο ότι το ανθρώπινο ον θα μπορούσε, χάρη στις προόδους της επιστήμης, να βρει πρόσβαση στη «δυνάμει αθανασία».

ΔΕΥΤΕΡΗ ΓΕΝΕΤΙΚΗ ΑΝΑΔΙΟΡΓΑΝΩΣΗ Μετά το 1947, η αισχύνη του σταλινικού κομμουνισμού και, συσχετιστικά, η αμφισβήτηση του μαρξισμού είναι αυτά που θα ενεργοποιήσουν μια αποφασιστική γενετική αναδιοργάνωση.

Η εξαρθρωμένη, τμηματική και ημιτελής ολότητα Επηρεασμένος από τον Αντόρνο: η ολότητα είναι η μη-αλήθεια. Ο Αντόρνο ήθελε να πει πως το ανέφικτο της σύλληψης της ολότητας, έκανε την αξίωση για ολότητα να είναι μη-αλήθεια. Δεν εγκατέλειπα τη βλέψη μου για μια σφαιρική γνώση, συνέδεα όμως σ’ αυτή, διαλογικώς, τη συνείδηση του τμηματικού και ημιτελούς χαρακτήρα κάθε ανθρώπινης γνώσης. Αυτό που κρατούσα ήταν η ανάγκη για μια όχι πλέον ολική αλλά πολυδιάστατη γνώση, ως απαραίτητο αντίδοτο στη μονοδιάστατη σκέψη.

Το αξεπέραστο των αντιθέσεων H κριτική που ξεπερνούσε τις αντιθέσεις μέσα σε συνθέσεις. Η ορθολογικότητα πρέπει να περιλαμβάνει, όχι την άρση ή το ξεπέρασμα των αντιθέσεων, αλλά την αναγνώριση ακριβώς του ότι οι αντιθέσεις δεν είναι δυνατόν να δαμαστούν ολοκληρωτικά.

Η επανενεργοποίηση της αμφιβολίας στην εξεταστική σκέψη Η αμφιβολία είχε αρχίσει το έργο της υπονόμευσης στη διάρκεια των ετών της αμφισβήτησής μου του κομμουνισμού. Κώστας Αξελός (1924 -): Εξεταστική σκέψη.

Η εγκατάλειψη των πανουργιών του λόγου και η ενδυνάμωση μιας ηθικής τής αντίστασης Πιστεύω πως υιοθέτησα ανέκκλητα μια ηθική αντίστασης ενάντια στο τετελεσμένο γεγονός και γενικότερα ενάντια στις βαρβαρότητες της εποχής μας. Όμως η ηθική μου αντιμετωπίζει τις δυσκολίες και τις αντιθέσεις της και το πρόβλημα των ζωτικών συμβιβασμών.

Η πολυπλοκοποίηση της ανθρωπολογίας Ο άνθρωπος δεν ορίζεται μόνον από την τεχνική και τον λόγο. Ορίζεται επίσης από το φανταστικό και τη συναισθηματικότητα. Το ανθρώπινο ον κατοικεί τη γη όχι μόνον πεζά, αλλά και ποιητικά. Ο άνθρωπος είναι πολυ-προσωπικότητα.

Η πλανητική σκέψη Αποδέχτηκα την ιδέα περί πλανητικής σκέψης (Χάιντεγκερ και Αξελός). Θεωρώ τους σύγχρονους καιρούς υπό το πρίσμα της γέννησης και της ανάπτυξης της πλανητικής εποχής. Αναπτύσσω την ιδέα πως είμαστε στην πλανητική εποχή του σιδήρου και στην προϊστορία του ανθρωπίνου πνεύματος.

Η πρώτη διαμόρφωση μιας διάγνωσης για τον πολιτισμό Το κακό της κοινωνίας μας δεν βρίσκεται μόνο στον καπιταλισμό και τον ιμπεριαλισμό, αλλά και στις υπαναπτύξεις του ανεπτυγμένου πολιτισμού μας.

Η σχετικοποίηση του Μαρξ Από τον μαρξισμό πέρασα στον μετα-μαρξισμό. Αυτό δεν σημαίνει ότι απορρίφθηκε ο Μαρξ, αλλά ότι γίνεται ένα αστέρι σ’ έναν αστερισμό υπό σχηματισμό.

Η πολιτική αυτονομία και αναθεώρηση Έγινα οριστικά αυτόνομος στην πολιτική. Αισθάνομαι πιο αποτελεσματικός, όταν εκφράζω τις δικές μου ιδέες κάτω από την υπογραφή μου, παρά κάτω από την ετικέτα ενός κόμματος. Η αντίθεσή μου στον σταλινικό κομμουνισμό έγινε ανέκκλητη. Βαδίζω προς την πολύπλοκη σκέψη.

ΤΡΙΤΗ ΓΕΝΕΤΙΚΗ ΑΝΑΔΙΟΡΓΑΝΩΣΗ Από το 1982 και μετά Χρειάστηκε να περιμένω πενήντα χρόνια και να ξαναρχίσω μια μαθητεία, όπου ιδέες και θεωρίες, άγνωστες ως τότε σε μένα με σημάδεψαν αποφασιστικά (κυβερνητική, θεωρία των συστημάτων, φυσική προβληματική της αταξίας και πολλές άλλες). Χωρίς αυτές τις συνεισφορές δεν θα πραγματοποιούσα την τελευταία περιπέτεια, της πολύπλοκης δηλαδή σκέψης που μου επέτρεψε να συλλάβω την αλληλεξάρτηση των προβλημάτων, μεταξύ των οποίων το αδιάσπαστο του ανθρωπο-βιο-κοσμολογικού προβλήματος (La Méthode ).

H πολυπλοκότητα έδιωξε την ολότητα Δεν υπάρχει πλέον μοναδική ή τελευταία βάση στη γνώση. Δεν υπάρχει πλέον κυριάρχη τάξη σ’ ένα σύμπαν όπου χάος, αταξίες και τυχαιότητες οδηγούν αναγκαστικά στη διαπραγμάτευση με την αβεβαιότητα. Υπάρχει, λοιπόν, η ανάγκη να εισαγάγουμε κάθε ιδαίτερη γνώση στο σύνολο ή στο συνολικό σύστημα του οποίου αποτελεί μια βαθμίδα ή ένα τμήμα. Η πολύπλοκη σκέψη δεν είναι η αντικατάσταση της απλότητας με την πολυπλοκότητα, είναι μια άσκηση διαρκούς διαλογικής μεταξύ του απλού και του πολύπλοκου.

Μια αντίληψη της αυτο-οικο-οργάνωσης Μια αντίληψη της αυτο-οικο-οργάνωσης επιτρέπει να θεμελιώσουμε με επιστημονικούς όρους τις έννοιες της αυτονομίας, της ατομικότητας και του υποκειμένου. Η αυτονομία της αυτο-οικο-οργάνωσης εξαρτάται απ’ αυτό που αντλεί από το οικοσύστημά της, σύστημα που αναδρά στα συστατικά του οικοσυστήματος και ρυθμίζει το σύνολο των δραστηριοτήτων του. Η ζωντανή αυτο-οργάνωση δεν μπορεί να νοηθεί παρά μόνο μέσα από την αρχή του περιοδικά αυτοπαραγόμενου κύκλου και την ολογραμματική σχέση ανάμεσα στα τμήματα και στο όλο. Το υποκείμενο ήταν το παράλογο κατάλοιπο της κλασικής επιστημονικής ερμηνείας.

Η πολύπλοκη επιστημολογία Η πολύπλοκη επιστημολογία παίρνει μορφή μέσα από τη γνώση της γνώσης, που περιλαμβάνει τη γνώση των ορίων της γνώσης. Δεν υπάρχει γνώση «καθρέφτης» του αντικειμενικού κόσμου. Η γνώση είναι πάντα ερμηνεία και σύνθεση. Απ’ αυτό προκύπτει πως κάθε παρατήρηση και κάθε σύλληψη πρέπει να περιλαμβάνουν τη γνώση του παρατηρητή-αντιλήπτορα. Όχι γνώση δίχως αυτο-γνώση. Η γνώση της γνώσης επιτρέπει την αναγνώριση των πηγών της αβεβαιότητας.

Μια πολύπλοκη και ανοιχτή ορθολογικότητα ορίζεται από την αντίθεση στην ορθολογικοποίηση Περιλαμβάνει τη γνώση του ημιτελούς της, τον διάλογο με το παράλογο και το μη ορθολογικοποιήσιμο, την αντιμετώπιση της πολυπλοκότητας. Οι τρεις αρχές της πολύπλοκης σκέψης είναι: • η διαλογική αρχή που βασίζεται στον πολύπλοκο συνδυασμό θέσεων. • η παλίνδρομη αρχή, όπου κάθε στιγμή είναι ταυτόχρονα παραγόμενη και παράγουσα, προκαλούμενη και προκαλούσα, και όπου προϊόν είναι παραγωγός αυτού που το παράγει, η προκαλούσα συνέπεια αυτού που το προκαλεί. • η ολογραμματική αρχή όπου όχι μόνο το τμήμα είναι μέσα στο όλο, αλλά και όπου το όλο είναι κατά κάποιον τρόπο μέσα στο τμήμα.

Η πολύπλοκη ανθρωπολογία Η βιολογική και φυσική φύση του ανθρώπου αναγνωρίζεται συγχρόνως με την πολιτισμική και ψυχική πραγματικότητά του. Ο άνθρωπος είναι και εσωτερικότητα, υποκειμενικότητα, παραλογισμός, παιχνίδι, έκσταση. Εγκαταλείπεται ριζικά κάθε ιδέα αθανασίας. Η ανθρωπολογία τοποθετείται έτσι στον ανθρωπο-βιο- κοσμολογική. Η ανθρωπότητα αναγνωρίζεται στις γήινες ρίζες της και στο γήινο πεπρωμένο της. Η κατάκτηση της φύσης καταγγέλλεται.

Οι συνθήκες της δράσης και της ηθικής Οι συνθήκες της δράσης και της ηθικής προσδιορίζονται από την πολυπλοκότητά τους. Το στοίχημα είναι η απάντηση που επιβάλλεται μέσα στην ηθική αβεβαιότητα (όταν υπόκειται κανείς σε δύο ταυτόχρονες και αντίθετες προσταγές;) και η στρατηγική είναι η διαδιακασία που επιβάλλεται στην αβεβαιότητα της δράσης (η δράση ξεφεύγει από τις προθέσεις του δημιουργού).

Ο Edgr Morin έκανε τρεις φορές τη γενετική του αναδιοργάνωση γιατί δεν σταμάτησε να επανέρχεται στα εφηβικά του ερωτήματα: •ποιος είμαι, •από πού έρχομαι, •πού πηγαίνω; Εφηβικά ερωτήματα που σχετίζονται με τις αρχές, με το μέλλον, με το νόημα και το μη νόημα. Δεν το έβαλε κάτω, γιατί δεν αφιερώθηκε σε μία μόνο τμηματική γνώση του ειδικού και γιατί συνεχώς επανερχόταν: •πού ήμουν, •τι πίστευα, •τι ήταν σημαντικό για μένα, •πού ήταν οι αλήθειές μου, •αν υπήρχε μία αλήθεια. Και στα πενήντα του, μπροστά στη σφίγγα που πάντοτε τον περίμενε, αναδύθηκε μέσα από την ίδια τη διαδικασία της γενετικής αναδιοργάνωσης η πολύπλοκη σκέψη.

Εντγκάρ Μορέν, Τα δαιμόνιά μου, Μετάφραση Δημήτρης Δημουλάς, Πρόλογος Σπήλιος Παπασπηλιόπουλος, εκδ. Εικοστού Πρώτου, Αθήνα, 1999 Γεννήθηκε στο Παρίσι, 1921 Διευθυντής Ερευνών στο Εθνικό Κέντρο Επιστημονικής Έρευνας της Γαλλίας (Centre National de la Recherche Scientifique - CNRS)