ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΓΕΝ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ και ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ στην ΕΛΛΑΔΑ Μάιος 2012 Α. Κουτσουδάκης 1
ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΓΕΝ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ και ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ στην ΕΛΛΑΔΑ • Τι εννοούμε όταν λέμε ΓΕΝ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑ και ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ • Ο ICAO και όλοι οι Διεθνείς Οργανισμοί ορίζουν αυτές τις δραστηριότητες με αρνητικό τρόπο. Περιλαμβάνουν οτιδήποτε ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ εμπορικές αερομεταφορές προσώπων και πραγμάτων 2
ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΓΕΝ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ και ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ στην ΕΛΛΑΔΑ • Μεταξύ των άλλων ο όρος ΓΕΝ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑ και ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ περιλαμβάνει • Αεροπορική εκπαίδευση, αεροφωτογράφιση, ψεκασμοί γεωργικών καλλιεργειών, αστυνόμευση, πυρόσβεση, έρευνα και διάσωση και πολλές άλλες δραστηριότητες 3
ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΓΕΝ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ και ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ στην ΕΛΛΑΔΑ • Σήμερα η Γεν Αεροπορία και οι Αεροπορικές εργασίες είναι πρακτικά άγνωστες στη χώρα μας • Στην περιοχή Αττικής και μόνον, υπάρχουν σήμερα περισσότερα από σκάφη αναψυχής, αξίας ίσης ή μεγαλύτερης από την αξία ενός αεροσκάφους Γεν Αεροπορίας. • Σε όλη την Ελλάδα υπάρχουν σήμερα μόνον 450 αεροσκάφη Γεν Αεροπορίας και αεροπορικών εργασιών 4
ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΓΕΝ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ και ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ στην ΕΛΛΑΔΑ • Σήμερα στην Ενωμένη Ευρώπη υπάρχουν περισσότερα από ελαφρά αεροπλάνα και περισσότεροι από πιλότοι. • Σε χώρες αναλόγου μεγέθους όπως η Ελλάδα υπάρχουν σήμερα • Στο Βέλγιο ελαφρά αεροπλάνα • Στην Αυστρία • Στην Ελβετία
ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΓΕΝ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ και ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ στην ΕΛΛΑΔΑ Τι περιμένουμε να συμβεί ΑΥΡΙΟ Τι θα υπάρχει στην Ελλάδα το έτος 2020 ; Όλοι βέβαια έχουμε ακούσει γα το όνειρο του Ενιαίου Ευρωπαϊκού Ουρανού. Όπου αεροπορικά, όλη η Ευρώπη θα είναι μία και μόνη χώρα. Όπου η πτήση από την Αθήνα στη Νάπολη ή στη Σόφια δεν θα διαφέρει από την πτήση από την Αθήνα στη Πάρο Τι θα συμβεί στην Ελλάδα, σε λίγα χρόνια από σήμερα, όταν αυτό το όνειρο γίνει πραγματικότητα 6
ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΓΕΝ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ και ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ στην ΕΛΛΑΔΑ • Σήμερα, η μόνη χώρα στον κόσμο, που από πλευράς μεγέθους, πληθυσμού, οικονομικής και τεχνολογικής ανάπτυξης, μπορεί να συγκριθεί με την Ενωμένη Ευρώπη είναι οι ΗΠΑ. Και η χώρα αυτή είχε ενιαίο ουρανό από την αρχή της αεροπορίας • Σε τι διαφέρει η Γεν Αεροπορία και οι αεροπορικές εργασίες στις ΗΠΑ, που είχαν ενιαίο ουρανό, από την Ενωμένη Ευρώπη του ΣΗΜΕΡΑ 7
ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΓΕΝ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ και ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ στην ΕΛΛΑΔΑ • Συγκρίνοντας την ΓΑ και τις ΑΕ στις ΗΠΑ και στην Εν Ευρώπη ΣΗΜΕΡΑ βλέπουμε ότι • Σήμερα υπάρχουν στις ΗΠΑ περίπου 4 φορές περισσότερα αεροσκάφη, ώρες πτήσεις, εγκαταστάσεις κατασκευής και συντήρησης αεροσκαφών από ότι στην Εν Ευρώπη • Βλέπουμε επίσης ότι το κέντρο Βάρους της Γεν Αεροπορίας στις ΗΠΑ είναι μετακινημένο προς Νότο, προς τις πολιτείες του καλού καιρού (Florida, Texas, Arizona, California). Διότι ο καλός καιρός είναι αναγκαίος για την αρχική εκπαίδευση χειριστών 8
ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΓΕΝ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ και ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ στην ΕΛΛΑΔΑ • Τι θα δούμε στην Ευρώπη, και στην Ελλάδα τα επόμενα λίγα χρόνια (πριν από το 2020) όταν θα έχει ολοκληρωθεί ο Ενιαίος Ευρωπαϊκός Ουρανός • Θα δούμε μία μεγάλη αύξηση της δραστηριότητας της ΓΑ και των ΑΕ • Θα δούμε μία μετακίνηση του κέντρου βάρους αυτής της δραστηριότητος, από την Κεντρική και Βόρεια Ευρώπη, όπου είναι σήμερα, προς τις χώρες της Μεσογείου (Ισπανία, Ιταλία, Ελλάδα) • Ειδικά στην Ελλάδα, η αύξηση της αεροπορικής και της οικονομικής δραστηριότητας θα είναι κατακόρυφη και εντυπωσιακή 9
ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΓΕΝ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ και ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ στην ΕΛΛΑΔΑ • Η πρώτη εντυπωσιακή επίπτωση από τον Ενιαίο Ευρωπαϊκό Ουρανό είναι στην αεροπορική εκπαίδευση • Σήμερα, στην Ευρώπη εκδίδονται κάθε χρόνο πτυχία frozen ATPL. Περισσότερο από το 60 % των μαθητών αυτών, ολοκληρώνει μέρος ή το σύνολο της πτητικής εκπαίδευσης ΕΚΤΟΣ Ευρώπης, κυρίως στις ΗΠΑ. Για λόγους καλυτέρων καιρικών συνθηκών Όλοι αυτοί θα μπορούσαν να εκπαιδευτούν στις Ευρωπαϊκές χώρες της Μεσογείου 10
ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΓΕΝ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ και ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ στην ΕΛΛΑΔΑ • Οι καλές καιρικές συνθήκες είναι βασική προϋπόθεση για την αρχική εκπαίδευση νέων χειριστών. • Στην Αγγλία είναι αδύνατον να γίνει εκπαίδευση χειριστών σχεδόν 6 μήνες το χρόνο. Το ίδιο ισχύει στην Γερμανία, Αυστρία, Πολωνία • Βορειότερα, στις Σκανδιναβικές χώρες, δεν μπορεί να γίνει εκπαίδευση 8 μήνες το χρόνο. • Γι αυτό η British Airways έκλεισε το σχολείο που είχε στο Prestwick Σκωτίας και ήταν το αρχαιότερο σχολείο χειριστών στον κόσμο, και άνοιξε στο Herez της Ισπανίας, κοντά στο Γιβλαρτάρ • Η Lufthansa χωρίς να κλείσει το σχολείο που διατηρεί στην Arizona στις ΗΠΑ, άνοιξε καινούργιο στο Zadar της Κροατίας. 11
ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΓΕΝ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ και ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ στην ΕΛΛΑΔΑ • Αν η Ελλάδα… • Μπορούσε να προσελκύσει το 10 % της Ευρωπαϊκής πελατείας, θα είχε περίπου μαθητές το χρόνο και ένα έσοδο 140 εκατομ Ευρώ ετησίως • Μπορούσε να προσελκύσει το 30 % της Ευρωπαϊκής πελατείας θα είχε ένα έσοδο 500 εκατομ Ευρώ το χρόνο. • Έσοδο που οφείλεται στην αξιοποίηση των καλών καιρικών συνθηκών και δεν κινδυνεύει από τον κινέζικο ανταγωνισμό 12
ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΓΕΝ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ και ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ στην ΕΛΛΑΔΑ • ΣΗΜΕΡΑ η Ελλάδα… • Το 2011 είχε περισσότερους από 150 ξένους μαθητές σε όλες τις Ελληνικές Σχολές χειριστών. • Για το 2012 υπάρχει αυτή τη στιγμή ενδιαφέρον για περισσότερους από 350 μαθητές • Για το 2013 υπάρχουν βάσιμες ελπίδες για περισσότερους από 700 μαθητές 13
ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΓΕΝ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ και ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ στην ΕΛΛΑΔΑ • Θα πρέπει να σημειωθεί ότι τα αποτελέσματα αυτά και οι προοπτικές αυτές, οφείλονται στο σκληρό αγώνα των Ελληνικών ιδιωτικών σχολών, απέναντι σε οξύτατο διεθνή ανταγωνισμό • Χωρίς καμία υποστήριξη από την πολιτεία ή από την ΥΠΑ 14
ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΓΕΝ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ και ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ στην ΕΛΛΑΔΑ ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ Η αναμενόμενη έκρηξη δραστηριότητας των Ελληνικών ιδιωτικών Σχολών εκπαίδευσης θα ανεβάσει στα ύψη τους αριθμούς των ωρών πτήσης. Αυτό θα προκαλέσει τη δημιουργία μεγάλων και καλά εξοπλισμένων κέντρων συντήρησης. Θα εμφανιστούν μεγάλες αποθήκες ανταλλακτικών Και κάπου στο βάθος του χρόνου, θα δημιουργηθούν κέντρα συναρμολόγησης ελαφρών αεροπλάνων Όλα αυτά θα τα δούμε όλοι εμείς, που είμαστε σήμερα σ αυτήν την αίθουσα, πιθανόν πριν από το
ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΓΕΝ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ και ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ στην ΕΛΛΑΔΑ • Τι πιο ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ είναι ότι …. • Αν όλοι οι εμπλεκόμενοι, εργαστούν και αν συνεργαστούν σωστά και αποτελεσματικά, τα καλά αποτελέσματα θα έρθουν συντομότερα • Αν, αντί να συνεργαστούμε, αναλωθούμε σε συνδικαλιστικές και σε προσωπικού χαρακτήρα προστριβές, τα καλά αποτελέσματα θα έρθουν αργότερα. • ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΟΜΩΣ, ΟΠΩΣΔΗΠΟΤΕ Η ΕΛΛΑΔΑ ΘΑ ΓΙΝΕΙ Η Florida ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ 16