ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ Τμήμα Φ.Π.Ψ. Αντιγόνη-Άλμπα Παπακωνσταντίνου, MSc, PhD Επίκουρη Καθηγήτρια Κοινωνιολογίας της Εκπαίδευσης
ΑΝΙΣΟΤΗΤΕΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Θεωρία του Κοινωνικού Κεφαλαίου Με τον όρο «κοινωνικό κεφάλαιο» αντιπροσωπεύεται το κοινωνικό σύστημα στήριξης. Στις αναλύσεις που εστιάζουν στην επίδραση του Κοινωνικού Κεφαλαίου έχουν συμπεριληφθεί στοιχεία από τα μοντέλα επίτευξης στάτους, από τη θεωρία του ανθρωπίνου κεφαλαίου, αλλά και εσωτερικά στοιχεία του οικογενειακού περιβάλλοντος.
ΑΝΙΣΟΤΗΤΕΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Κοινωνικό Κεφάλαιο οι κοινωνικοί πόροι που διατίθενται σε κάθε άτομο ως αποτέλεσμα των κοινωνικών σχέσεων και αλληλεπιδράσεων που λαμβάνουν χώρα, τόσο ανάμεσα στα μέλη μιας οικογένειας, όσο και ανάμεσα στα μέλη της κοινότητας, δηλαδή ανάμεσα στους γονείς, τα παιδιά, το προσωπικό του σχολείου και τα άλλα μέλη της κοινότητας εντός της οποίας κατοικεί η οικογένεια και εδρεύει το σχολείο
ΑΝΙΣΟΤΗΤΕΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Η λειτουργία του επιτυγχάνεται μέσω της εξασφάλισης πρό-σθετων παροχών (εκπαιδευτικοί πόροι), προς τα άτομα τα οποία εμπλέκονται σε τέτοιου είδους σχέσεις Σύμφωνα με τον Bourdieu το κοινωνικό κεφάλαιο ορίζεται ως: «το σύνολο των πόρων, πραγματικών ή εικονικών, που συσσωρεύονται σε ένα άτομο ή σε μια ομάδα ατόμων, εξαιτίας της συμμετοχής τους σε ένα ανθεκτικό δίκτυο περισσότερο ή λιγότερο θεσμικών σχέσεων αμοιβαίας γνωριμίας και αποδοχής».
ΑΝΙΣΟΤΗΤΕΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Ο Coleman ρίχνει το βάρος στο «διευκολυντικό» χαρακτήρα του κοινωνικού κεφαλαίου. Το παρομοιάζει με άλλες μορφές κεφαλαίου (ανθρώπινο, οικονομικό) και από κοινού τα θεωρεί ως πόρους οι οποίοι μπορούν να βοηθήσουν τα άτομα να πετύχουν τους στόχους τους. Συνοψίζοντας, μπορούμε να πούμε ότι η κύρια διαφορά του κοινωνικού κεφαλαίου από τις άλλες μορφές κεφαλαίου είναι η περισσότερο ακαθόριστη μορφή που έχει, διότι εμπεριέχεται στη δομή των σχέσεων εντός των οποίων λαμβάνουν χώρα σκόπιμες ενέργειες.