Παιδαγωγικές Θεωρίες και Θέατρο στην Εκπαίδευση.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΣΤΟΝ ΚΡΙΤΙΚΟ ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟ
Advertisements

Νοέμβριος 2009 Κατερίνα Φυτράκη Φιλόλογος ΜΑ
ΣΧΟΛΗ ΤΕΧΝΩΝ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
Κατάθεση εμπειριών από την πρώτη χρονιά λειτουργίας:
ΦΑΣΕΙΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Προσδιορισμός του διδακτικού στόχου, των κριτηρίων και των στοιχείων της αξιολόγησης Επιλογή της τεχνικής Ερμηνεία των πληροφοριών Αποτύπωση.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΤΠΕ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Γνωστικές θεωρίες μάθησης
ΑΝΑΔΥΟΜΕΝΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ Η ανάδυση της ανάγνωσης και της γραφής: έννοια και σύγχρονες απόψεις Ευφημία Τάφα Καθηγήτρια Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης.
Εκπαιδευτικοι εν δρασει νεα πολυτροπικη διδακτικη
Γιατί ένα πολιτιστικό πρόγραμμα;. Τα Πολιτιστικά προγράμματα προϋπήρχαν του θεσμού. Θετικό γιατί υπάρχει ενδιαφέρον και παράδοση. Αρνητικό γιατί δεν είναι.
Ενότητα 2.2. Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ Επιμορφώτρια:
ΗΜΕΡΙΔΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΩΝ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΜΟΝΑΔΩΝ
Η εργαστηριακή διδασκαλία στη Διδακτική των Φυσικών Επιστημών
Η μελέτη του φαινομένου εμπεριέχει δυο τάσεις:
Οι επιρροές του κοινωνικού περιβάλλοντος
Κριτική παιδαγωγική & δημιουργία σχολικού κήπου
Ενότητα Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ.
Ενότητα 2.1 Σύγχρονες θεωρήσεις για τη μάθηση
ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
Learning to Learn Το σχέδιο αυτό χρηματοδοτήθηκε με την υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Η παρούσα δημοσίευση(ανακοίνωση) δεσμεύει μόνο τον συντάκτη.
2. Μορφή και οργάνωση του μαθήματος
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΗ ΗΜΕΡΙΔΑ Dr. ΜΗΤΣΙΟΥ ΓΛΥΚΕΡΙΑ ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ- ΝΕΥΡΟΨΥΧΟΛΟΓΟΣ.
Ανακαλυπτική θεωρία μάθησης
Το νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα του ελληνικού Νηπιαγωγείου
ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Γνώση και κατανόηση της Παιδαγωγικής. Επεξεργασία της Εκπαιδευτικής Στρατηγικής. Επιλογή Εκπαιδευτικών μέσων και εργαλείων. Ψαθάκη.
Ημερίδα : «Οι Τεχνολογίες της Πληροφορίας και Επικοινωνίας (ΤΠΕ) στην Εκπαίδευση » Οι ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία Οι ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Σύγχρονες θεωρήσεις για τη μάθηση
Γιατί οι Ερευνητικές Εργασίες (ΕΕ) είναι καινοτομία;
Νέα μάθηση Βασικές αρχές για την επιστήμη της εκπαίδευσης
ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΠΟΛΙΤΙΣ ΜΙΚΕΣ ΘΕΩΡΙΕΣ ΡΟΛΟΣ ΔΑΣΚΑΛΟΥ Το μανθάνον υποκείμενο δεν κατασκευάζει την προσωπική του γνώση μέσα σε ένα πολιτισμικό και επικοινωνιακό.
3 η Πανελλήνια Διημερίδα Καθηγητών Πληροφορικής, Αλεξανδρούπολη Παιδαγωγική Αξιοποίηση των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών Τ. Α. Μικρόπουλος.
ΕΡΕΥΝ ΗΤΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ :ΗΜΕΡΙΔΑ
Αθήνα, Νοέμβριος 2011 Το ηλεκτρο-δωμάτιο: ένα διαδραστικό παιχνίδι για τον ηλεκτρισμό Μαρίνα Τομαρά MEd, Εκπαιδευτικός, Φυσικός Ραδιοηλεκτρολόγος,
ΜΕΙΖΟΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ
Παιδαγωγική Ψυχολογία Φ. Αντωνίου
Αντικείμενο και κλάδοι της Παιδαγωγικής Επιστήμης.
Η σύγχρονη παιδαγωγική σκέψη βρίσκεται ανάμεσα σε δύο ρεύματα, της κοινωνικής ανανέωσης και της κοινωνικής συντήρησης. Τα νέα άτομα στη διαδικασία της.
«Οι Αρχές της διαφοροποιημένης παιδαγωγικής
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Ι. ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ ΔΙΔΑΣΚΩΝ ΣΤΟ Ε. Π. ΠΑΙ. Κ. ΑΣΠΑΙΤΕ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Β. ΑΙΓΑΙΟΥ - ΜΥΤΙΛΗΝΗ DEA Εκκλησιαστικής Ιστορίας ΑΠΘ / Δρ. Θεολογίας ΑΠΘ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ.
John Dewey
Βασικοί Παιδαγωγικοί όροι
Δείκτες επιτυχίας και Επάρκειας Διαφοροποίηση διδασκαλίας
Εύη Μακρή-Μπότσαρη Καθηγήτρια Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας
Παναγιώτης Γ. Μουσταΐρας Δρ Κοινωνιολογίας της εκπαίδευσης
ΘΕΩΡΙΕΣ ΛΗΨΗΣ ΑΠΟΦΑΣΗΣ
Ανακαλυπτική μάθηση Γνώση προϊόν του μαθητή Διαδικασία ανακάλυψης η έρευνα για τον εντοπισμό του ακαθορίστου Μέσα από τα ερεθίσματα που του δίνει ο εκπαιδευτικός.
Δημοτικά Σχολεία με ΕΑΕΠ, Σ Παπαπέτρου
Θεωρίες Μάθησης Τα Βασικά
ΘΕΩΡΙΕΣ ΜΑΘΗΣΗΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ
Εργασία σε ομάδες.
Βιβλιογραφία που αξιοποιήθηκε κυρίως για τις σημειώσεις:
Δραματική Τέχνη στην Εκπαίδευση και Επιστήμες της Αγωγής
Εισαγωγή στη διδακτική μεθοδολογία
Εναλλακτικές εφαρμογές αξιολόγησης
Εναλλακτικές μορφές εκπαιδευτικής αξιολόγησης
Ταξινόμηση του SCHIRO Ακαδημαϊκή θεωρία ΑΠ
ΟΛΟΗΜΕΡΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
Τ.Π.Ε. Επιμόρφωση Β1 Επιπέδου
Επιστήμες της εκπαίδευσης
Βασικές θέσεις της πολιτισμικής-ιστορικής θεωρίας του Vygotsky ( )
Θεωρίες Μάθησης Τα Βασικά
Οργάνωση της Εκπαίδευσης σε Προγράμματα δραστηριοτήτων
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( PROJECT)
ΟΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Διδάσκοντας ομάδες ενηλίκων Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗ.
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠ/ΚΩΝ ΣΤΙΣ ΤΠΕ
Αναλυτικό Πρόγραμμα Προσχολικής Αγωής
Αξιολόγηση της διδασκαλίας – Αναστοχασμός του εκπαιδευτικού
ΚοινωνικοπολιτισμικΕΣ
Προσωπική Εκπαιδευτική Θεωρία
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Παιδαγωγικές Θεωρίες και Θέατρο στην Εκπαίδευση

Ιστορική αναδρομή 20ος αι. Παιδαγωγική ψυχολογία -νέα καλλιτεχνικά ρεύματα Επιστημονική και καλλιτεχνική θεώρηση του θεάτρου στην εκπαίδευση

Προοδευτική Αγωγή Άμεση συσχέτιση σχολείου και ζωής (βιωματική,επικοινωνιακή διδασκαλία) Άμεση συσχέτιση σχολείου και ζωής διδασκαλία που στηρίζεται στις ανάγκες και τα βιώματα των παιδιών τα οποία παίζουν καθοριστικό ρόλο στην οργάνωση της διαδικασίας. Οι βιωματικές καταστάσεις αποτελούν αντικείμενο διδασκαλίας και τις επεξεργάζεται η ομάδα (John Dewy)

Vygotski βάσεις για την κοινωνικοπολιτισμική θεωρία [1] Wood, D. (1988). How Children think and learn. Oxford: Blackwell, pp. 26-27. α) την εκμάθηση μέσα από την αλληλεπίδραση με άλλα παιδιά, που μπορεί να αντιλαμβάνονται καλύτερα ένα θέμα, και β) την περαιτέρω ανάπτυξη της γνώσης, που έχει ενσωματωθεί στις δραστηριότητες, στην εργασία, στο παιχνίδι, στην τεχνολογία, στη λογοτεχνία, στην τέχνη και την ομιλία των μελών της κοινωνίας, μέσω της αλληλεπίδρασης με όσους έχουν μια ζωντανή εμπειρία κουλτούρας[1]. Vygotski βάσεις για την κοινωνικοπολιτισμική θεωρία Η κοινωνική αλληλεπίδραση βασικός παράγοντας ανάπτυξης του παιδιού Διάκριση ανάμεσα στο πραγματικό επίπεδο ανάπτυξης (ατομικά) και το δυνητικό επίπεδο όπου μαθαίνει με άλλους με διαμεσολάβηση (εκπαιδευτικό, εμψυχωτή) Ζώνη επικείμενης ή εγγύτερης ανάπτυξης

Κοινωνικοπολιτιστική θεώρηση της μάθησης Ο Vygotsky, θεμελιωτής του κοινωνικού εποικοδομισμού, συνδυάζει την εσωτερική σκέψη με το κοινωνικοπολιτιστικό πλαίσιο στο οποίο δρουν και αλληλεπιδρούν τα άτομα. Η μάθηση είναι γι’ αυτόν μια βαθιά κοινωνική διεργασία

Πλαίσιο αλληλεπίδρασης κατά τον Vygotski Έχει δύο διαστάσεις α) την εκμάθηση μέσα από την αλληλεπίδραση με άλλα παιδιά, που μπορεί να αντιλαμβάνονται καλύτερα ένα θέμα, και β) την εκμάθηση μέσω της αλληλεπίδρασης με όσους έχουν μια ζωντανή εμπειρία κουλτούρας.

Επιστημολογική θεώρηση ερμηνείας της γνώσης ως ανακατασκευή και «δραστηριότητα» Η παιδαγωγική αλληλεπίδραση, μπορεί να διευκολύνει την ανάπτυξη Εκθέτει το παιδί σε πολλές αντιλήψεις και αντιτιθέμενες απόψεις, που έχουν τη δύναμη να το ενθαρρύνουν να ξανασκεφτεί και να αναθεωρήσει τις ιδέες του .

Συνεπώς μια διδασκαλία η οποία αξιοποιεί τη θεατρική τέχνη, με την ανάληψη ρόλων και άλλων θεατρικών τεχνικών, η προσέγγιση εναλλακτικών απόψεων και η θέαση των πραγμάτων από διαφορετικές οπτικές μέσα από τον ρόλο του «άλλου», αποτελεί ένα σημαντικό μέσο για τη μάθηση και την ανάπτυξη του παιδιού

Bruner H κατασκευή νοήματος είναι κοινωνική λειτουργία (επιρροές από τον χώρο αναπτυξιακής ψυχολογίας) H κατασκευή νοήματος είναι κοινωνική λειτουργία Ο εκπαιδευτικός μπορεί να χρησιμοποιήσει ένα σύστημα κατάλληλων μέσων για να φτάσει το παιδί σε επίπεδο ανώτερης λειτουργίας

Bruner O μαθητής παράγει μάθηση δεν είναι απλός δέκτης αλλά μετασχηματιστής πληροφοριών Τονίζει την ερευνητική, ανακαλυπτική μέθοδο διδασκαλίας: οι μαθητές προσπαθούν να ανακαλύψουν μόνοι τους τις σχέσεις μεταξύ των πραγμάτων

Σπειροειδές μοντέλο μάθησης όλα τα θέματα είναι δυνατόν να διδαχθούν αποτελεσματικά και με τρόπο πνευματικά έντιμο σε όλους τους μαθητές και σε όλα τα επίπεδα σπουδής τους Τα παιδιά μπορούν να μάθουν σχεδόν οτιδήποτε αρκεί να τα διδάξει κανείς σε γλώσσα που καταλαβαίνουν (Bruner H διαδικασία της Παιδείας)

Αναδεικνύει την άποψη ότι το παιδί στην πορεία για την αρχική ανακάλυψη της γνώσης λειτουργεί αναλαμβάνοντας έναν ενεργητικό ρόλο στην προσέγγισή της.

Μορφές συμπεριφοράς εκπαιδευτικού Στυλ αγωγής Μορφές συμπεριφοράς εκπαιδευτικού Στυλ αγωγής 1) αυταρχικό στυλ αγωγής 2) δημοκρατικό στυλ αγωγής. Οι αποφάσεις λαμβάνονται από κοινού, ο εκπαιδευτικός συμπεριφέρεται ως ισότιμο μέλος της ομάδας, δίνει ερεθίσματα και προτροπές 3) laissez – Faire στυλ αγωγής(ελευθεριάζον) (έρευνα του ύφους ηγεσίας K. Lewin 1938-1939)

Πολλαπλή νοημοσύνη Οι 8 τύποι νοημοσύνης αντανακλούν : τους διαφορετικούς τρόπους με τους οποίους το παιδί μπορεί να προσεγγίσει τη γνώση τις ικανότητες του αλλά και τη μέθοδο με την οποία προτιμά να μαθαίνει, να αναπτύσσει τα δυνατά του σημεία και να βελτιώνει τα αδύνατα σημεία του

Θεωρία πολλαπλής νοημοσύνης Multiple intelligence, H. Gardner 8 είδη νοημοσύνης : Α.Λογικομαθηματική –Logical – mathematical Β. Γλωσσική- Linguistic Γ. Μουσική- Musical Δ. Χωρική – Spatial Ε. Κιναισθητική –Bodily-kinesthetic ΣΤ. Διαπροσωπική-Interpersonal Ζ. Ενδοπροσωπική- Intrapersonal Η. νοημοσύνη, που αφορά στο φυσικό περιβάλλον (natural intelligence)

παιδεία - γνώση ως διαδικασία έρευνας Η γνώση γεννιέται μόνο με την ανακάλυψη και την ξανανακάλυψη κι αυτή πετυχαίνεται μέσω της ασίγαστης ανυπόμονης συνεχούς γεμάτης ελπίδες αναζήτησης που οι άνθρωποι κάνουν για τον κόσμο, μαζί με τον κόσμο και ο ένας για τον άλλον P . Freire, Η αγωγή του καταπιεζόμενου

Paulo Freire H παιδεία: Δεν είναι απλή μεταβίβαση γνώσεων Δεν είναι αποταμίευση δεδομένων στο μυαλό του μαθητή Δεν είναι μόνο προσπάθεια προσαρμογής στο περιβάλλον Είναι άσκηση ελευθερίας όπου ο παιδαγωγός και ο μαθητής είναι ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΑ γνώσης μπροστά στα προς γνώση αντικείμενα.

Θέατρο - Θέατρο στην Εκπαίδευση προσωπική συμμετοχή των μαθητών/τριών σε μια σειρά ρόλων και επικοινωνιακών συνθηκών, που συμβάλλουν ουσιαστικά και άμεσα στη συναισθηματική τους ανάπτυξη και νοημοσύνη

Το Θέατρο στην Εκπαίδευση \ βασίζεται Στην συμμετοχή που εμπεριέχει το παιχνίδι και τη χαρά Σε μια συμμετοχή που περιλαμβάνει διερεύνηση στοχασμό ανατροφοδότηση

Το Θέατρο στην Εκπαίδευση Βασίζεται στην πράξη Αποτελεί μια συστηματοποιημένη εμπειρία που τη διαδέχεται ο αναστοχασμός

Επιρροή από την ίδια την θεατρική τέχνη Στανισλάβσκι Μπρεχτ

Πήτερ Μπρουκ «Η ανοιχτή πόρτα» Πήτερ Μπρουκ «Η ανοιχτή πόρτα» “To Θέατρο δεν πρέπει να είναι ανιαρό. Δεν πρέπει να είναι συμβατικό. Το θέατρο μας οδηγεί στην αλήθεια μέσα από την έκπληξη, μέσα από την συγκίνηση, μέσα από το παιχνίδι μέσα από τη χαρά. Κάνει το παρελθόν και το μέλλον μέρος του παρόντος, μας απομακρύνει από αυτό που συνήθως μας περικυκλώνει ασφυκτικά και μας φέρνει κοντά σε αυτό που συνήθως είναι μακριά μας.