Θουκυδίδου ΠερικλέουςἘπιτάφιος

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Τα πολιτεύματα της αρχαίας Ελλάδας
Advertisements

ΟΙ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟΙ ΧΟΡΟΙ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ
ΑΥΤΟΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ ΕΙΔΗ Α. ΑΥΤΟΒΙΟΓΡΑΦΙΑ = αφηγηματικό είδος στο οποίο ένας άνθρωπος εκθέτει το βίο και το έργο του (εστίαση εσωτερική-μηδενική)
Η ΖΩΗ ΤΟΥ ΘΟΥΚΥΔΙΔΗ Γεννήθηκε πιθανόν το 455 στο δήμο Αλιμούντος. Καταγωγή από εύπορη οικογένεια Μόρφωση: Δάσκαλοί του ο φιλόσοφος Αναξαγόρας και ο ρήτορας.
ΘΟΥΚΥΔΙΔΗΣ.
Toυ Νεκρού αδερφού Εισαγωγικά Παραλογές
Κειμενοκεντρικη προΣεγγιΣη
Επιμέλεια παρουσίασης: Ασημακοπούλου Κατερίνα Σιλιγάρδου Χρύσα Τζοβάρα Αλεξάνδρα.
Tα χρoνια του Περικλh.
Ιστοριογραφία Η επιστήμη που καταγράφει σε χρονολογική σειρά την πορεία των γεγονότων σε ένα ανθρώπινο σύνολο μιας ορισμένης χρονικής περιόδου.
ΤΑ ΠΟΛΙΤΕΥΜΑΤΑ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ
Ο πατέρας των Ελλήνων μυθοποιών, στον οποίο αποδίδονται οι περισσότεροι από τους διδακτικούς μύθους. Κατά τον Ηρακλείδη "Θράξ ην το γένος". Κατά τον.
Ο«ΧΡΥΣΟΣ ΑΙΩΝΑΣ» 5ος αι.π.Χ.
Θουκυδίδης, ο μεγαλύτερος ιστορικός (5ος αι. π.Χ.)
ΕΡΓΑΣΙΑ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΟΡΟΜΗΛΑ ΜΕΝΙΟ Α4/Γ
Τα Αρχαία Πολιτεύματα της Αρχαία Ελλάδας
ΟΙ «ΔΙΕΡΓΑΣΙΕΣ» ΣΤΙΣ ΟΜΑΔΕΣ
Δημοσθένης Εισαγωγή. Βίος και Έργο.. Βίος  384 π.Χ. γέννηση στην Παιανία Αττικής.  322 π.Χ. θάνατος στον Πόρο Αργολίδας.  Πλούσια οικογένεια, με.
Τα πολιτεύματα στην Αρχαία Ελλάδα
Θουκυδίδης Ἀθηναῖος (c. 455 – 399 π.Χ.).
ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΙΑΚΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ Β’ ΛΥΚΕΙΟΥ κεφάλαιο 2 κατανοώντας τα πράγματα
ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΑΦΗΓΗΣΗ Πράξη επικοινωνίας με την οποία παρουσιάζεται προφορικά ή γραπτά μια σειρά πραγματικών ή πλασματικών γεγονότων. Προϋποθέτει τουλάχιστον.
ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΙΑΚΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ 431π.Χ π.Χ..
Το πολίτευμα και η κοινωνία της Αθήνας στα χρόνια του Περικλή
ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΖΩΗ.
Η ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ ΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΟΥ ΠΕΡΙΚΛΗ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΣΤΟΧΟΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΣΧΟΛΕΙΩΝ
1Ο Πρότυπο Πειραματκό Δημοτικό
Αρχαία Ελληνικά ΙΙ Επιλογικές παρατηρήσεις. Κομβικό σημείο: σύγκριση αρχαίων ελληνικών απόψεων και χριστιανικών για τα ίδια θέματα.
ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΦΙΛΟΛΟΓΩΝ Γυμνασίων Οκτώβριος 2007.
Ιστοριογραφία Η επιστήμη που καταγράφει σε χρονολογική σειρά την πορεία των γεγονότων σε ένα ανθρώπινο σύνολο μιας ορισμένης χρονικής περιόδου.
Ταξίδι στον κόσμο της Γλώσσας Β’ Δημοτικού
2ο Δημοτικό Σχολείο Σιάτιστας
Ιστορικές ελληνικές επιγραφές
ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ
Επιμόρφωση εξεταστών τουρκικής γλώσσας Κοινές προδιαγραφές (Επίπεδο Β1-Μέτρια γνώση) ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΠΡΟΦΟΡΙΚΟΥ ΛΟΓΟΥ ΚΑΙ ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ ΔΙΑΜΕΣΟΛΑΒΗΣΗ Τετάρτη, 15.
1.4 Ο πολιτικός - Οι ιδιότητες του πολιτικού
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΑΡΧΑΙΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ Α ΛΥΚΕΙΟΥ
Οι Αθηναίοι πολίτες.
ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΙΑΚΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ
κειμενικά είδη αφήγηση περιγραφή οδηγίες επιχειρηματολογία
Εργασία Λογοτεχνίας “Η γυναίκα στην σύγχρονη εποχή” Από τους μαθητές:
ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΒΙΒΛΙΟΥ ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2006 ΕΚΘΕΣΗ ΒΙΒΛΙΟΥ ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ ΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ 1 ΟΥ ΓΕΛ ΕΠΑΝΟΜΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΕΛΣΑ ΒΑΡΔΑΚΑ.
Οι πρώτοι ιστορικοί Ηρόδοτος ( π. Χ.): Η ιστορία του διαιρέθηκε από τους Αλεξανδρινούς σε 9 βιβλία, στα οποία έδωσαν τα ονόματα των 9 μουσών Επικέντρωση.
Ηταν πραγματικα ο Ηρόδοτος ο πατέρας της Ιστοριας;
1 Παιδική Λογοτεχνία Κωτόπουλος H. Τριαντάφυλλος Π.Τ.Ν. – Π.Δ.Μ.
Κωνσταντίνος Καβάφης Ο Κωνσταντίνος Καβάφης γεννήθηκε στις 29 Απριλίου 1863 στην Αλεξάνδρεια, όπου οι γονείς του, εγκαταστάθηκαν εγκαταλείποντας.
Εισαγωγή στην αρχαία ελληνική ιστοριογραφία 1 ο Πειραματικό Γενικό Λύκειο Αθηνών – Γεννάδειο Στάθης Λεουτσάκος.
ORGANIZATIONAL BEHAVIOR – CHAPTER 18 ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΗ ΚΟΥΛΤΟΥΡΑ (ORGANIZATIONAL CULTURE)
« Αρχαία Ελληνικά από πρωτότυπο, Γ’ Λυκείου»
Αφήγηση αφήγηση.
Όμηρος Ιλιάδα Οδύσσεια.
Παραδείγματα εκπαιδευτικών ερευνών δράσης
Η ΤΕΧΝΗ ΣΤΗΝ ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΤΗΣ ΘΡΗΣΚΕΙΑΣ, ΜΙΑ ΣΧΕΣΗ ΑΝΑΤΡΟΦΟΔΟΤΗΣΗΣ ΜΕΛΗ ΤΗΣ ΟΜΑΔΑΣ: ΑΝΝΗ ΜΠΑΛΩΤΗ ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΚΟΝΤΟΥ Το θέμα της ομάδας μας ήταν να ερευνήσουμε.
Οι πρώτοι ιστορικοί Ηρόδοτος ( π.Χ.):
ΟΙ ΙΔΙΟΜΟΡΦΙΕΣ ΤΗΣ ΓΡΑΦΗΣ ΤΟΥ
“Εφηβεία, διαπροσωπικές σχέσεις, συγκρούσεις και συνθέσεις.”
Η ΑΠΟΔΗΜΙΑ – Ο ΚΑΗΜΟΣ ΤΗΣ ΞΕΝΙΤΙΑΣ
Το κείμενο Ορισμός Το κείμενο αποτελεί μια γλωσσική ενότητα που έχει καθορισμένα όρια, εσωτερική συνοχή και φέρνει τόσο στοιχεία από τις προθέσεις του/της.
ΠΕΡΙΚΛΗΣ Χαλβατζή Μαρία Α’3.
Αντικειμενικοί ιστορικοί
Γιατί και πως μελετούμε την Ιστορία;
ΑΦΗΓΗΣΗ Αρχιτεκτονικός Σχεδιασμός και Νέες Τεχνολογίες Ι Ομάδα Story 3 Υπ. Καθ.
Πελοποννησιακός Πόλεμος
ΟΜΗΡΟΥ «ΟΔΥΣΣΕΙΑ» ΕΙΣΑΓΩΓΗ Α’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ.
Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΣΗΜΕΡΑ
Πελοποννησιακός πόλεμος ( π.Χ.)
Αγα-Πάμε Αρχαιολογικό Μουσείο Μεγάρων;
ΣΥΓΓΡΑΦΗ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Θουκυδίδου ΠερικλέουςἘπιτάφιος Εισαγωγή

Θουκυδίδης Ὀλόρου Ἀλιμούσιος (5ος αι. π.Χ.) Θουκυδίδης Ὀλόρου Ἀλιμούσιος (5ος αι. π.Χ.)

Πελοποννησιακός πόλεμος

Επιτάφιος λόγος του 431 π.Χ. Ένταξη του Επιταφίου στην αρχαία ρητορική Εκφωνήθηκε προς τιμήν των νεκρών του πρώτου έτους του πολέμου. Παρεμβάλλεται στο 2ο βιβλο της Ιστορίας του, μετά το τέλος των πολεμικών γεγονότων αυτού του έτους (431 π.Χ.) Είναι κείμενο ρητορικό κι όχι ιστορικό. Πώς δικαιολογείται η θέση ενός ρητορικού λόγου μέσα στην ιστορική αφήγηση;

Η θέση των δημηγοριών στο έργο του Θουκυδίδη Αναπόσταστο τμήμα του ιστορικού έργου γιατί με την παρουσία τους φωτίζονται οι αιτίες των πολιτικών γεγονότων οι συνέπειες των πολεμικών επιχειρήσεων

Η μορφή του έργου του Θουκυδίδη Ιδιότυπη , γιατί αποτελείται από α) αφηγηματικά μέρη (μ΄αυτά εξιστορεί τα γεγονότα και σπανιότερα διατυπώνει κρίσεις γι΄αυτά β) δημηγορίες ( = ομιλίες πολιτικών ηγετών και στρατηγών πριν από σημαντικά γεγονότα στα οποία παίζουν πρωταγωνιστικό ρόλο)

Η λειτουργία τους μέσα στο έργο (σκοπός της παρεμβολής τους) Οι δημηγορίες εξυπηρετούν τον ολόπλευρο φωτισμό των γεγονότων την κατάδειξη της εσωτερικής τους σύνδεσης την ανίχνευση των βαθύτερων αιτίων που οδήγησαν σε συγκεκριμένη πολιτική επιλογή Ο αναγνώστης βρίσκει μέσα σ΄αυτές επιχειρήματα, κίνητρα, συναισθηματικές παρορμήσεις που δικαιολογούν τις αποφάσεις που πάρθηκαν κάθε φορά την προσπάθεια να προβλεφθούν τα αναμενόμενα αποτελέσματα

Η μέθοδος σύνθεσης των δημηγοριών Μορφή των δημηγοριών: την έδωσε ο ίδιος ο Θουκυδίδης Περιεχόμενο: κρατήθηκε κοντά σε όσα πραγματικά ειπώθηκαν, συμπληρώνοντάς τα. Επεξεργασία: αφαιρούσε το μερικό-περιστασιακό, τόνιζε το γενικό-μονιμότερο τις ενίσχυε με επιχειρήματα , που διασαφηνίζουν τις απόψεις του ρήτορα

έπαιρνε υπόψη το χαρακτήρα του ομιλητή και τις περιστάσεις χρησιμοποιεί τον «αγώνα λόγων» (παρουσιάζει τα επιχειρήματα δύο ομιλητών που διαφωνούν), π.χ. Διόδοτος: συμβουλεύει επιείκεια-μεγαλοψυχία προς τους Μυτιληναίους που αποστάτησαν Κλέωνας: προτείνει σκληρή –αμείλικτη στάση Στόχος: οι αναγνώστες να κατανοήσουν καλύτερα τις συνθήκες και να κρίνουν αντικειμενικά.

Διαφορές Επιταφίου από τις άλλες δημηγορίες Εξωτερικές Εσωτερικές Επιτάφιος: επιδεικτικός λόγος Άλλες δημηγορίες: συμβουλευτικοί λόγοι Επιτάφιος: έχει ελάχιστη σχέση με την ιστορική αφήγηση που τον πλαισιώνει Άλλες δημηγορίες: είδος εισαγωγής –απαραίτητο συμπλήρωμα όσων ιστορούνται

Η παράδοση των Επιταφίων λόγων Εντάσσονται στο πλαίσιο της παράδοσης να τιμούνται οι νεκροί πολεμιστές ἔργῳ (επίσημο τάφο, κτερίσματα) και λόγῳ (εγκώμια). Στη γιορτή των Επιταφίων εκφωνούνται λόγοι που τους συνέθεταν ικανοί ρήτορες. Οι Επιτάφιοι λόγοι απέκτησαν σταθερή μορφή. Ο Επιτάφιος του Περικλή δενείναι μεμονωμένο έργο Συχνά εκφωνούνται Επιτάφιοι λόγοι στην Αθήνα, γιατί συχνοί ήταν και οι πόλεμοι.

Η παράδοση των Επιταφίων λόγων Εντάσσονται στο πλαίσιο της παράδοσης να τιμούνται οι νεκροί πολεμιστές ἔργῳ (επίσημο τάφο, κτερίσματα) και λόγῳ (εγκώμια). Στη γιορτή των Επιταφίων εκφωνούνται λόγοι που τους συνέθεταν ικανοί ρήτορες. Οι Επιτάφιοι λόγοι απέκτησαν σταθερή μορφή. Ο Επιτάφιος του Περικλή δεν είναι μεμονωμένο έργο. Συχνά εκφωνούνται Επιτάφιοι λόγοι στην Αθήνα, γιατί συχνοί ήταν και οι πόλεμοι.

Δομή των Επιταφίων Δομή Επιταφίου Περικλή Δομή των Επιταφίων Δομή Επιταφίου Περικλή 1. Προοίμιο 2. Καταγωγή και πρόγονοι α) Εγκώμιο της αττικής γης και της αυτοχθονίας των Αθηναίων, β) ανατροφή και αγωγή του αθηναϊκού λαού, γ) η φιλοπατρία μέσα από τα πολεμικά κατορθώματα (μυθικά και ιστορικά) του αθηναϊκού παρελθόντος 3. Οι προκείμενοι νεκροί, οι αρετές τους και οι πολεμικοί άθλοι τους. 4. Προτροπή για μίμηση στους νεότερους και παραμυθία (παρηγοριά) στους γονείς και τις χήρες των νεκρών 5. Επίλογος 1.Προοίμιο (κεφ. 35) 2.Πρώτο μέρος(κεφ. 36-41): Έπαινος των προγόνων, της σύγχρονης γενιάς, του αθηναϊκού πολιτεύματος και των τρόπων που ζει ο Αθηναίος 3.Δεύτερο μέρος (κεφ.42-43): Έπαινος των νεκρών, προτροπή στους επιζώντες. 4.Τρίτο μέρος( κεφ. 44-45): Παραμυθία και συμβουλές στους γονείς, στα παιδιά,στους αδελφούς και τις συζύγους των νεκρών 5.Επίλογος (κεφ. 46)

Σε ποιο μέρος δίνεται έμφαση Επιτάφιοι Επιτάφιος Περικλή Σε ποιο μέρος δίνεται έμφαση Επιτάφιοι Επιτάφιος Περικλή Το σημαντικότερο σε έκταση ήταν το δεύτερο και ιδιαίτερα η τρίτη ενότητά του, όπου γινόταν διεξοδικό εγκώμιο των πολεμικών έργων των προγόνων. Η επιμονή αυτή εξηγείται από δύο λόγους: α) από το θαυμασμό των προγόνων που τους θεωρούσαν αξεπέραστα πρότυπα αρετής, β) το έργο των νεκρών, που ο ρήτορας θέλει να τιμήσει, παίρνει αξία , με το να εμφανίζεται ως αντάξια συνέχεια του αξιοθαύμαστου έργου των προγόνων. Προσπερνά με μια σύντομη φράση το αθηναϊκό παρελθόν και αναφέρεται συνοπτικά, γενικά αόριστα στα πολεμικά έργα των νεκρών της χρονιάς. Αντίθετα αφιερώνει το μεγαλύτερο μέρος του στην ενότητα που αναφέρεται στο αθηναϊκό πολίτευμα και αναλύει τους λόγους που οδήγησαν την πόλη στο μεγαλείο.

Δομή των Επιταφίων - Σε ποιο μέρος δίνεται έμφαση Δομή των Επιταφίων - Σε ποιο μέρος δίνεται έμφαση 1. Προοίμιο 2. Καταγωγή και πρόγονοι α) Εγκώμιο της αττικής γης και της αυτοχθονίας των Αθηναίων, β) ανατροφή και αγωγή του αθηναϊκού λαού, γ) η φιλοπατρία μέσα από τα πολεμικά κατορθώματα (μυθικά και ιστορικά) του αθηναϊκού παρελθόντος 3. Οι προκείμενοι νεκροί, οι αρετές τους και οι πολεμικοί άθλοι τους. 4. Προτροπή για μίμηση στους νεότερους και παραμυθία (παρηγοριά) στους γονείς και τις χήρες των νεκρών 5. Επίλογος Το σημαντικότερο σε έκταση ήταν το δεύτερο και ιδιαίτερα η τρίτη ενότητά του, όπου γινόταν διεξοδικό εγκώμιο των πολεμικών έργων των προγόνων. Η επιμονή αυτή εξηγείται από δύο λόγους: α) από το θαυμασμό των προγόνων που τους θεωρούσαν αξεπέραστα πρότυπα αρετής, β) το έργο των νεκρών, που ο ρήτορας θέλει να τιμήσει, παίρνει αξία , με το να εμφανίζεται ως αντάξια συνέχεια του αξιοθαύμαστου έργου των προγόνων.

Δομή Επιταφίου Περικλή Σε ποιο μέρος δίνεται έμφαση Δομή Επιταφίου Περικλή Σε ποιο μέρος δίνεται έμφαση 1.Προοίμιο (κεφ. 35) 2.Πρώτο μέρος(κεφ. 36-41): Έπαινος των προγόνων, της σύγχρονης γενιάς, του αθηναϊκού πολιτεύματος και των τρόπων που ζει ο Αθηναίος 3.Δεύτερο μέρος (κεφ.42-43): Έπαινος των νεκρών, προτροπή στους επιζώντες. 4.Τρίτο μέρος( κεφ. 44-45): Παραμυθία Και συμβουλές στους γονείς, στα παιδιά, στους αδελφούς και τις συζύγους των νεκρών 5.Επίλογος (κεφ. 46) Προσπερνά με μια σύντομη φράση το αθηναϊκό παρελθόν και αναφέρεται συνοπτικά, γενικά αόριστα στα πολεμικά έργα των νεκρών της χρονιάς. Αντίθετα αφιερώνει το μεγαλύτερο μέρος του στην ενότητα που αναφέρεται στο αθηναϊκό πολίτευμα και αναλύει τους λόγους που οδήγησαν την πόλη στο μεγαλείο.

Κεντρική ιδέα του Επιταφίου Βρίσκεται στο κεφ. 36 …ποιες αρχές συμπεριφοράς (οἳας ἐπιτηδεύσεως) μας οδήγησαν σ΄αυτά τα πολεμικά κατορθώματα, με ποιο πολίτευμα (οἳας πολιτείας) και χάρη σε ποια στοιχεία του χαρακτήρα μας (τρόπων ἐξ οἳων)έγιναν αυτά τόσο μεγάλα αυτά θα αναπτύξω.

Το κύριο μέρος του λόγου είναι ένας ύμνος στα πολιτικά, οικονομικά , κοινωνικά, πολεμικά και πνευματικά επιτεύγματα της αθηναϊκής πολιτείας την εποχή που την κατηύθυνε ο Περικλής. Παρουσιάζει την εικόνα του αθηναϊκού πολιτεύματος περισσότερο σαν ιδανικό παρά σαν συντελεσμένη πραγματικότητα Έχουμε με μια εικόνα της πόλης γεμάτη από μετρημένη ελευθερία και εσωτερική αξιοπρέπεια.

Ο έπαινος της αθηναϊκής πολιτείας εκφράζεται μέσα από την αντιπαράθεση Αθήνας-Σπάρτης Αυτή όμως δεν συνεχίζεται για πολύ, γιατί η Αθήνα ανέπτυξε δραστηριότητα σε τομείς που η Σπάρτη δεν τους υποψιαζόταν καν. Η Αθήνα υψώνεται μοναδική και ασύγκριτη, σε αξεπέραστο μεγαλείο. Φιλοτεχνείται ο ιδανικός τύπος του ανθρώπου και της πολιτείας με την απόλυτη αυτάρκεια και ευδαιμονία.

Ύφος και γλώσσα του Επιταφίου Ύφος: δουλεμένο, εξεζητημένο γεμάτο ποιητικούς τόνους και δραστικές εκφράσεις Γλώσσα: η αττική διάλεκτος, με ορισμένες ιδιομορφίες