Ταξινόμηση, διάγνωση και θεραπεία διαταραχών

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΤΡΟΠΟΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΤΩΝ ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΤΟΥ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ  Εκπαιδευτικό Κεφάλαιο 1.1 Τεχνικές δεξιότητες και προσόντα.
Advertisements

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΙΣΑΓΩΓΗ Στη διδακτική διαδικασία ο διδάσκων θέτει στόχους, στη συνέχεια μεριμνά για την επίτευξή τους και τέλος αξιολογεί το έργο του, το υλικό.
Ποια είναι τα σημάδια του Αυτισμού;
ΠΙΛΟΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΓΚΑΙΡΗΣ ΔΙΑΓΝΩΣΗΣ ΚΑΙ ΠΡΩΙΜΗΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ
Παπαπέτρου Στέλιος Βασιλείου Έλενα Γκλιάου Μαρία Κυριάκου Κυριακή
Διαγνωστικοί αξιολογικοί και υποστηρικτικοί φορείς μαθητών με αναπηρία και ειδικές μαθησιακές ανάγκες είναι τα: ΚΕ.Δ.Δ.Υ. Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης Διάγνωσης.
ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ ΜΕ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΙΣΤΟΡΙΩΝ
ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΜΟΝΑΔΑ ΠΡΟΛΗΨΗΣ ΚΑΤΑ ΤΩΝ ΕΞΑΡΤΗΣΙΟΓΟΝΩΝ ΟΥΣΙΩΝ ΚΑΙ ΤΟΥ AIDS ΔΗ.ΜΟ.Π. «ΝΙΚΟΣ ΜΩΡΟΣ» «Η Πρόληψη Τόπος Συνάντησης και Συναπάντησης για τη Συνερασία,
Σχολική Ετοιμότητα Πρώιμη Διάγνωση Μαθησιακών Δυσκολιών
ΠΡΩΤΟΠΟΡΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΚΜΨΥ ΒΑ ΚΥΚΛΑΔΩΝ ΕΠΑΨΥ
Μεθοδολογικά εργαλεία για το μάθημα της Πληροφορικής
ΕΡΕΥΝΑ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΙΙ: ΤΥΠΟΙ ΕΡΩΤΗΣΕΩΝ.
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΗΛΙΚΙΑΣ
Χαρακτηριστικά και Ταξινόμηση των Ψυχολογικών Τεστ
ΚΕΝΤΡΟ ΨΥΧΙΚΗΣ ΥΓΕΙΑΣ ΛΑΡΙΣΑΣ
Θέματα αναφορικά με τη χρήση και τον τρόπο αναφοράς των ψυχομετρικών τεστ Μάθημα: Ψυχομετρία II Διάλεξη Νο 4.
Φόβοι, ανασφάλειες και ψυχολογικά προβλήματα εφηβικής ηλικίας
Αντανάκλαση Συναισθήματος
Ευδοξία Παναγιωτίδου Ψυχολόγος Α’ ΚΕΔΔΥ Θεσσαλονίκης Τρίτη,
Εταιρία Ψυχοκοινωνικής Υγείας του Παιδιού και του Εφήβου
Στάδια της έρευνας 1. Τίτλος της έρευνας 2
Η ΕΞΕΤΑΣΗ ΤΟΥ ΨΥΧΙΑΤΡΙΚΟΥ ΑΣΘΕΝΟΥΣ
Το παιδί με στασιμότητα βάρους
Μελετώντας το πρώτο διάγραμμα όλοι οι ερωτηθέντες απάντησαν ότι μέσα στην οικογένεια υπάρχει διάκριση σε όλους τους τομείς δήλωσαν περισσότεροι ότι.
ΕΠΙΛΥΣΗ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Μαθησιακές δυσκολίες και δυσλεξία
ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΕΦΗΒΟΥ ΙΙ
Εποπτεία και διοίκηση ανθρώπινου δυναμικού
Ιατρική του Ύπνου ΔΙΑΓΝΩΣΗ.
ΘΕΩΡΙΕΣ ΚΑΙ ΥΠΟΘΕΣΕΙΣ: Διατύπωση Αναπτυξιακών Ερωτημάτων
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ - ΣΧΟΛΗ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΜΗΜΑ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ.
Ποσοτική Ανάλυση Κειμένου 9η Εβδομάδα. Δειγματοληπτική Έρευνα Μαθαίνουμε από τον πληθυσμό. Πως θέτουμε ερωτήματα; Δημοσκοπήσεις Σχεδιασμός ερωτηματολογίων.
Τεχνοκρατικό vs ανθρωπιστικό
Διαγνωστικά Θέματα Λογοθεραπείας
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΠΑΙΔΟΨΥΧΙΑΤΡΙΚΩΝ ΤΜΗΜΑΤΩΝ ΣΕ ΓΕΝΙΚΑ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΑ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΙΔΟΨΥΧΙΑΤΡΟΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΡΙΑ ΠΑΙΔΟΨΥΧΙΑΤΡΙΚΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ, Γ.Ν.Π. «Π. & Α. ΚΥΡΙΑΚΟΥ»
Η ΚΑΤΑΘΛΙΨΗ ΣΤΟΥΣ ΗΛΙΚΙΩΜΕΝΟΥΣ. ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΚΑΤΑΘΛΙΠΤΙΚΟΥ ΕΠΕΙΣΟΔΙΟΥ 1.Καταθλιπτική διάθεση. 2.Απώλεια ενδιαφέροντος και ευχαρίστησης. 3.Μειωμένη ενέργεια.
Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΥΓΕΙΑΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ. Βήματα ανάπτυξης εκπαιδευτικού προγράμματος στην κοινότητα Εντοπισμός μιας ειδικής για ένα πληθυσμό ανάγκης για μάθηση.
Η Ψυχιατρική Κλινική του Αιγινητείου Νοσοκομείου υπήρξε πάντα πρωτοπόρα στην εισαγωγή των νέων Ψυχιατρικών Θεραπευτικών μεθόδων στην Ελλάδα αλλά και στην.
Διάλεξη : είναι η μετάδοση γνώσεων από τον δάσκαλο στο μαθητή με το λόγο, την επίδειξη αντικειμένων, την υποδειγματική εκτέλεση δεξιοτήτων ( πνευματικών.
Παρουσίαση Αξιολόγηση μαθητή και διδασκαλίας Κατσίρας Λεωνίδας, Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ 13, Νομικών- Πολιτικών Επιστημών Στερεάς Ελλάδας και Θεσσαλίας.
ΨΥΧΙΑΤΡΙΚΗ. ΨΥΧΙΑΤΡΙΚΗ; Μελέτη της ανθρώπινης συμπεριφοράς.
Σωματοποίηση του άγχους σε παιδί πρώτης σχολικής ηλικία. Ο ρόλος της Γνωσιακής Συμπεριφοριστικής Θεραπείας στην Οικογένεια. Αβαγιανού Πηνελόπη-Αλεξία.
Διαγνωστικό και Στατιστικό Εγχειρίδιο των Ψυχικών Διαταραχών (DSM)
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΔΙΑΓΝΩΣΤΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ ΛΟΓΟΠΑΘΟΛΟΓΙΑΣ Διδάσκουσα: ΣΤΕΦΟΠΟΥΛΟΥ ΜΑΡΙΑ-ΚΟΡΙΝΑ, MSc SLT Πανεπιστημιακός Υπότροφος τμ. Λογοθεραπείας- ΤΕΙ Δυτικής.
Συνέντευξη με νήπια.
ΔΙΑΓΝΩΣΤΙΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΣΤΗΝ ΨΥΧΙΑΤΡΙΚΗ
Ελληνική Κλίμακα Αξιολόγησης της ΔΕΠ/Υ
Ανακαλυπτική μάθηση Γνώση προϊόν του μαθητή Διαδικασία ανακάλυψης η έρευνα για τον εντοπισμό του ακαθορίστου Μέσα από τα ερεθίσματα που του δίνει ο εκπαιδευτικός.
ΠΡΟΣΚΟΛΛΗΣΗ & ΨΥΧΟΠΑΘΟΛΟΓΙΑ
Ερωτηματολόγιο Δυνατοτήτων και Δυσκολιών- SDQ
«Διαχείριση απώλειας και πένθους στο σχολείο» Συμβουλευτική ψυχολόγος
Το ερωτηματολόγιο Μεθοδολογία έρευνας.
Επιθεώρηση Συμβουλευτικής-Προσανατολισμού,
Κύρια βήματα της έρευνας Πρωτόκολλο έρευνας
Διδάσκουσα: Διδασκάλου Ε.
Μεθοδολογία της Έρευνας στις Κοινωνικές Επιστήμες Ι & ΙΙ
Η Τριάδα Διαταραχών στον Αυτισμό
Ερευνητική Εργασία στην Θεματική Ενότητα Κοινωνικές και Ανθρωπιστικές Επιστήμες με θέμα “Χάσμα Γενεών και Τεχνολογία”
Μεθοδολογικά εργαλεία για το μάθημα της Πληροφορικής
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΨΥΧΟΠΑΘΟΛΟΓΙΑ
«Παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες & Διαταραχές Λόγου»
ΤΜΗΜΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ α’
Ψυχολογική προσέγγιση παιδιών με αναπηρίες:
ΤΕΙ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ Τμήμα: ΤΕΧΝΟΛΟΓΩΝ ΓΕΩΠΟΝΩΝ
Αναπτυξιακές διαταραχές μάθησης/ειδικές μαθησιακές δυσκολίες
Οι απόψεις των μαθητών του σχολείου μας για τα βιντεοπαιχνίδια
Διαγνωστικό και Στατιστικό Εγχειρίδιο των Ψυχικών Διαταραχών (DSM)
Αποσυνδετικές διαταραχές
Δρ. Πήλιος Σταύρου Κλινικός Ψυχολόγος
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Ταξινόμηση, διάγνωση και θεραπεία διαταραχών με έμφαση στην προσχολική και πρώτη σχολική ηλικία

Ταξινόμηση των τύπων παθολογικής συμπεριφοράς/Εγχειρίδια ταξινόμησης Στα εγχειρίδια ταξινόμησης ορίζονται και ταξινομούνται τα κοινά γενικά χαρακτηριστικά των τύπων παθολογίας. Χρησιμοποιούνται κυρίως στατιστικά κριτήρια. Όμως υπάρχουν κοινωνικές/θεωρητικές επιρροές που αντικατοπτρίζονται στις αντίστοιχες αναθεωρημένες εκδόσεις. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η ομοφυλοφιλία (δεν ορίζεται ως παθολογία από το DSM στην τρίτη έκδοση του –το 1980). Βλέπε αντίστοιχα και το θέμα του αυτισμού (παιδικές ψυχώσεις/διάχυτες διαταραχές ανάπτυξης/διαταραχές αυτιστικού φάσματος). Τα πιο διαδεδομένα εγχειρίδια ταξινόμησης είναι το DSM (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders) της Αμερικάνικης Ψυχιατρικής Εταιρείας, που τώρα βρίσκεται στην 5η αναθεώρησή του (DSM-V, 2013) και χρησιμοποιείται κυρίως στην Αμερική και το ICD (International Coding of Diseases) του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας που τώρα βρίσκεται στην ενδέκατή αναθεώρησή του (ICD-11, 2018) και χρησιμοποιείται κυρίως στην Ευρώπη.

Ταξινόμηση των τύπων παθολογικής συμπεριφοράς/Εγχειρίδια ταξινόμησης Πλεονεκτήματα: α) Έρευνα β) Δυνατότητα συννενόησης μεταξύ των ειδικών, των κοινωνικών υπηρεσιών, κλπ. Μειονεκτήματα: Οι ταξινομήσεις όπως γίνεται στα εγχειρίδια, προσφέρεται για ιατρικές διαταραχές που έχουν σαφή όρια και είναι αμοιβαία αποκλειόμενες. Όμως οι ψυχικές διαταραχές συχνά δεν έχουν σαφή/μετρήσιμα όρια και τείνουν να αλληλοεπικαλύπτονται. Μέσα την προσπάθεια ταξινόμησης μία περίπτωσης, υπάρχει πιθανότητα να χαθούν τα μοναδικά χαρακτηριστικά της.

Ταξινόμηση των τύπων παθολογικής συμπεριφοράς/Εγχειρίδια ταξινόμησης Συγκεκριμένα μειονεκτήματα όσον αφορά στα αναπτυσσόμενα άτομα: 1. Υψηλά ποσοστά συννοσηρότητας στα παιδιά (τα παιδιά «νοσούν» συνήθως σε πολλά επίπεδα). 2. Αναπτυξιακά χαρακτηριστικά των διαταραχών (διαφορετικά χαρακτηριστικά ανάλογα με τα αναπτυξιακά στάδια). 3. Σοβαρότητα συμπτωμάτων και αριθμός συμπτωμάτων που απαιτούνται για τη διάγνωση σε διάφορα αναπτυξιακά επίπεδα. 4. Καταλληλότητα κριτηρίων για τα αναπτυσσόμενα άτομα που έχουν δημιουργηθεί με έρευνες κυρίως με ενήλικες (τα παιδια μπορεί να έχουν άλλες εκδηλώσεις μίας παθολογικής κατάστασης, πχ. Κατάθλιψη-υπερκινηττικότητα)

ICD-11 Σχετικά με τις διαταραχές των παιδιών, υπάρχει η νέα κατηγορία των «νευροαναπτυξιακών διαταραχών» (όπως στο DSM-V) και πλέον οι διαταραχές που υπάρχουν για όλες τις ηλικίες θα πρέπει να χρησιμοποιούνται για τα παιδιά και τους εφήβους, όταν αυτό απαιτείται.

ICD-11: Διαγνωστικές κατηγορίες -1 Νευροαναπτυξιακές διαταραχές Σχιζοφρένεια και άλλες κύριες ψυχωτικές διαταραχές Κατατονία Διαταραχές συναισθήματος Διαταραχές άγχους και φοβικές διαταραχές Ιδεοψυχαναγκαστικές διαταραχές Διαταραχές που σχετίζονται με το stress

ICD-11: Διαγνωστικές κατηγορίες-2 Αποσυνδετικές διαταραχές Διαταραχές σίτισης ή πρόσληψης τροφής Διαταραχές της απέκκρισης Διαταραχές σωματικής δυσφορίας ή σωματικές εμπειρίας (όχι διαταραχή δυσφορίας φύλου) Διαταραχές οφειλόμενες σε χρήση ουσιών ή εξαρτητικές συμπεριφορές

ICD-11: Διαγνωστικές κατηγορίες-3 Διαταραχές ελέγχου ενορμήσεων Διαταραχή διαταρακτικής και «δυσ-κοινωνικής» (dissocial) συμπεριφοράς (έναρξη κυρίως στην παιδική ηλικία) Διαταραχές προσωπικότητας Παραφιλίες

ICD-11: Διαγνωστικές κατηγορίες-4 Διαταραχές προσποίησης Νευρογνωστικές διαταραχές (όχι έναρξη στην παιδική ηλικία) Νοητικές διαταραχές ή διαταραχές της συμπεριφοράς που σχετίζονται με την εγκυμοσύνη, τον τοκετό και τη λοχεία

ICD-11: Νευροαναπτυξιακές διαταραχές Διαταραχές της νοητικής ανάπτυξης Διαταραχές του λόγου ή της ομιλίας Διαταραχή αυτιστικού φάσματος Αναπτυξιακή διαταραχή της μάθησης Αναπτυξιακή διαταραχή του κινητικού συντονισμού Διαταραχή ελλειματικής προσοχής και υπερικινητικότητας Διαταραχή στερεοτυπικών κινήσεων (άλλες νευροαναπτυξιακές διαταραχές/ διαταραχές μη άλλως προσδιοριζόμενες)

Διάγνωση και αξιολόγηση Ο σκοπός μίας διαγνωστικής διαδικασίας ενός παιδιού είναι τριπλός: Αναγνώριση, διασαφήνιση και ταξινόμηση του προβλήματος (διάγνωση) Κατανόηση του προβλήματος (πώς, γιατί…) και των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών του σε κάθε περίπτωση (αξιολόγηση) Διατύπωση σχεδίου θεραπείας

Θέματα δεοντολογίας στην αξιολόγηση των παιδιών Συναίνεση κατόπιν ενημέρωσης (εκτός αν υπάρχει εισαγγελική εντολή) Σε μικρά παιδιά (ή άτομα μειωμένης αντιληπτικής ικανότητας) εξηγούμε με απλά λόγια τη διαδικασία και το στόχο της αξιολόγησης Αν ένα παιδί αρνηθεί, ακόμα και αν οι γονείς συναινούν, ο ψυχολόγος πρέπει να το λάβει ως άρνηση και να διακόψει την αξιολόγηση

Μέθοδοι αξιολόγησης Υπάρχουν πολλοί μέθοδοι αξιολόγησης στα παιδιά. Δεν είναι μία απλή διαδικασία: μία ολοκληρωμένη αξιολόγη χρειάζεται αρκετές συνεδρίες, συνδυασμό μεθοδολογικών εργαλείων και πολλές φορές συντονισμό με μια διεπιστημονική ομάδα.

Μεθοδολογικά εργαλεία Συνέντευξη: μη-δομημένη, ημι-δομημένη (η λήψη ιστορικού είναι μία ημι-δομημένη συνέντευξη στην περίπτωση των γονέων) δομημένη (χρήση συγκεκριμένων εργαλείων) Παρατήρηση: κυμαίνεται από τις μη δομημένες κλινικές σημειώσεις για ό,τι παρατηρήθηκε μέσα στη συνεδρία μέχρι την αυστηρά δομημένη παρατήρηση που διεξάγεται σε συγκεκριμένο χώρο Ψυχομετρικά εργαλεία (ερωτηματολόγια, τεστ) Όλοι οι κλάδοι της ψυχολογίας χρησιμοποιούν ψυχομετρικά εργαλεία για τους δικούς τους σκοπούς. Η κατασκευή τους γίνεται σύμφωνα με τις αρχές της επιστήμης της ψυχομετρίας (ιδιαίτερο θέμα η στάθμιση!), ενώ η χρήση των ψυχομετρικών εργαλείων για κλινικού σκοπούς απαιτεί ειδική εκπαίδευση.

Ψυχομετρικά εργαλεία Για κλινικού σκοπούς χρησιμοποιούνται κυρίως: Τεστ νοημοσύνης Τεστ προσωπικότητας Ειδικά κλινικά ερωτηματολόγια που διευκολύνουν την υιοθέτηση ή την απόρριψη μίας διάγνωσης (πχ. ερωτηματολόγιο CARS για τον αυτισμό) Συχνά στην περίπτωση των παιδιών τα ερωτηματολόγια απευθύνονται στους γονείς ή τους δασκάλους.

Παράδειγμα τεστ νοημοσύνης: Raven’s test

Τεστ/ερωτηματολόγια προσωπικότητας Υπάρχουν τεστ/ερωτηματολόγια προσωπικότητας για διάφορες ηλικίες (όσον αφορά στα παιδιά συνήθως καλούνται να απαντήσουν οι γονείς). Tα περισσότερα δεν είναι σταθμισμένα στην Ελλάδα. Τα τεστ/ερωτηματολόγια προσωπικότητας έχουν κατά κύριο λόγο φτιαχτεί ακολουθώντας το παράδειγμα του πιο γνωστού τεστ/ερωτηματολογίου προσωπικότητας για ενήλικες: το MMPI. MMPI –Πολυδιάστατο Ερωτηματολόγιο Προσωπικότητας της Μινεσότα: Ο σκοπός ήταν να δημιουργήσουν ένα ερωτηματολόγιο βάσει του οποίου να γίνεται διάγνωση. Πήραν προτάσεις από διάφορες πηγές (βιβλία, συνεντεύξεις κλπ), τις έδιναν σε ομάδες χωρίς διάγνωση, και σε ομάδες ατόμων με συγκεκριμένη διάγνωση. Κρατούσαν τις προτάσεις όπου υπήρχε η διαφοροποίηση ανάμεσα στις ομάδες.

Παράδειγμα τεστ προσωπικότητας: ΜΜΡΙ 567 δηλώσεις. 1,5-2 ώρες. Χορηγείται και μαζικά. Ο ερωτώμενος απαντά «σωστό», «λάθος», «δεν γνωρίζω». 10 κλινικές κλίμακες: και 3 κλίμακες εγκυρότητας: ψεύδος (προσπάθεια να φανώ καλύτερος), προσποίηση (τυχαίες απαντήσεις), διόρθωση (αμυντικότητα) υποχονδρία υστερία (ντροπαλότητα, κακή υγεία) αρρενωπ. –θηλυκοτ. ψυχασθένεια (ιδεοψυχαναγ. σκέψεις) υπομανία κατάθλιψη ψυχοπαθ. εκτροπή (κοινωνικέςσχέσεις) παράνοια σχιζοφρένεια (περίεργες σκέψεις) κοινωνική εξω/εσω- στρέφεια

Προβολικές δοκιμασίες προσωπικότητας Δημιουργήθηκαν με βάση τη ψυχαναλυτική θεωρία Αξιολόγηση δομής προσωπικότητας, ασυνείδητων επιθυμιών, συγκρούσεων, αμυνών. Παρουσιάζεται ασαφές/αμφίσημο ερέθισμα: Ο/η εξεταζόμενος/η καλείται να πει ότι του έρχεται στο μυαλό (σαν ελεύθερος συνειρμός). «Προβάλλει» σε αυτό το ερέθισμα τις δικές του συνειδητές/ασυνείδητες σκέψεις. Μελανοκηλίδες Rorschach (1920). Ασπρόμαυρες και έγχρωμες συμμετρικές μελανοκηλίδες. «Τι μπορεί να είναι αυτό;». Μετά ακριβής επεξεργασία των απαντήσεων. Μέθοδος Exner: δημοφιλής απάντηση; θέση; απάντηση με βάση τη μορφή, το χρώμα, την υφή, περιεχόμενο

Παράδειγμα μελανοκηλιδας Rorscharch

Θεραπεία Πολλές και διαφορετικές μορφές θεραπείας. Βασίζονται στις διαφορετικές θεωρητικές κατευθύνσεις Ενώ έχει καταδειχθεί ότι οι θεραπευτικές παρεμβάσεις είναι ωφέλιμες και αποτελεσματικές στις περισσότερες περιπτώσεις (σε σύγκριση με την απουσία θεραπείας και τη χρήση placebo), υπάρχουν ακόμα ανοιχτά ερωτήματα και έντονη συζήτηση σχετικά με την καταλληλότητα ορισμένων θεραπειών για συγκεκριμένες παθολογίες… Αυτό που φαίνεται να έχει ιδιαίτερη θεραπευτική αξία είναι η σχέση που δημιουργείται ανάμεσα στον/την ασθενή και τον/την ειδικό