Διδάσκουσα: Λήδα Αναγνωστάκη

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής
Advertisements

ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
 Ghazιuddin M.,  Welch K.,  Mohiuddin S.,  Lagrou R. and  Ghaziuddin N.
Διαταραχή του Αυτιστικού Φάσματος Νεότερα Δεδομένα Χρόνια, νευρο-αναπτυξιακή διαταραχή με νευρολογικά καθοριζόμενες διαφορές: 1.Στη ρύθμιση της προσοχής.
ASPERGER ΑΡΧΙΜ. ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΑΒΑΛΙΩΤΗΣ ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΜΑΡΩΝΕΙΑΣ ΚΑΙ ΚΟΜΟΤΗΝΗΣ.
Φορολογική νομοθεσία ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΣΤΑΜΑΤΟΠΟΥΛΟΣ Επίτιμος Γενικός Διευθυντής Φορολογίας Υπουργείου Οικονομικών Συγγραφέας φορολογικού δικαίου Διδάκτορας Παντείου.
15 | 16 | 17 Απριλίου 2016 κλειστό γυμναστήριο «Δημήτρης Τόφαλος» ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ – ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΕΡΕΥΝΑΣ & ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ.
ΝΟΗΤΙΚΗ ΥΣΤΕΡΗΣΗ Η νοητική υστέρηση έχει λάβει κατά καιρούς διαφορετικές ονομασίες όπως, παραφροσύνη, ολιγοφρένεια, πνευματική αναπηρία. Ο όρος «υστέρηση»
Μεθοδολογία Έρευνας Διάλεξη 7 η (2015 – 16) Ερευνητική Μεθοδολογία Ι Δρ. Αλέξανδρος Αποστολάκης
ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΜΕΛΙΣΣΟΚΟΜΩΝ Αθήνα - 14 Μαΐου 2012 Κ. Μ. ΠΑΣΕΓΕΣ.
ΕΝΤΑΞΗ ΤΩΝ ΑΠΑΙΤΗΣΕΩΝ ΤΩΝ ΚΕΝ ΣΤΟ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΥΓΕΙΑΣ MedISys MedISys Ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα υγείας Τεχνολογία αιχμής Κάλυψη του θεσμικού.
Διαταραχή του Αυτιστικού Φάσματος Νεότερα Δεδομένα Χρόνια, νευρο-αναπτυξιακή διαταραχή με νευρολογικά καθοριζόμενες διαφορές: 1.Στη ρύθμιση της προσοχής.
Νίκη Βογιατζή MEd, Ειδική Παιδαγωγός Εξειδικευμένη στον αυτισμό.
94Θ. Έννοιες φυσικών επιστημών ΙΙ Διδάσκει: Βασίλης Τσελφές.
ΑΘΛΗΤΙΚΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΜΑΘΗΜΑ 13: ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ- ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΕΣ ΤHΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΓΙΑ ΜΑΘΗΤΕΣ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΕΣ ΣΤΟ ΚΑΝΟΝΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΙΕΚ ΑΙΓΕΑΣ ΠΡΟΠΟΝΗΤΗΣ ΑΘΛΗΜΑΤΩΝ.
ΑΓΧΩΔΕΙΣ ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ. ΄νεύρωση΄ Παλαιά ψυχιατρική ορολογία για να περιγράψει καταστάσεις που χαρακτηρίζονταν από χρόνιο άγχος και περιελάμβανε μη ψυχωσικές.
Πανεπιστήμιο Κρήτης Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Σεμινάριο: (Β06Σ10) Νοημοσύνη και νοητική υστέρηση: Θεωρίες & μέσα αξιολόγησης Διδάσκουσα:
Ψυχιατρική Σημειολογία. ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ:Κατάσταση εγρηγόρσης Α.ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΤΗΣ ΣΥΝΕΙΔΗΣΗΣ (disturbances of consciousness) Απώλεια του προσανατολισμού Διανοητική.
Στοιχεία Ψυχοδυναμικής Θεωρίας Κομοτηνή 02 /10/201 2 Θεοφάνης Βορβολάκος Ψυχίατρος Λέκτορας ΔΠΘ.
1 ΔΙΑΛΕΞΗ 10η ΘΕΩΡΙΑ ΚΟΣΤΟΥΣ. 2 ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ ΔΙΑΛΕΞΗΣ ΟΡΙΑΚΟ ΚΟΣΤΟΣ ΚΑΜΠΥΛΕΣ ΚΟΣΤΟΥΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΜΕΤΑΞΥ ΤΩΝ ΚΑΜΠΥΛΩΝ ΚΟΣΤΟΥΣ ΒΡΑΧΥΧΡΟΝΙΑ & ΜΑΚΡΟΧΡΟΝΙΑ ΚΟΣΤΗ.
Πανεπιστήμιο Αθηνών / Εργαστήριο Νέων Τεχνολογιών στην Επικοινωνία, την Εκπαίδευση και τα Μ.Μ.Ε. Η επικοινωνία ως ουσιώδης παράγοντας στην ιατρική πράξη.
Διάλεξη 5:. Μαθητές με ιδιαιτερότητες στη σχολική τάξη. Ένταξη και ενσωμάτωση. Εαρινό εξάμηνο Αγλαΐα-Λία Σταμπολτζή, Δρ. Ετήσιο πρόγραμμα παιδαγωγικής.
Η αξιολόγηση της ψυχικής υγείας 1/2
Διαφοροποίηση της διδασκαλίας για μαθητές με αυτισμό
«Πρόγραμμα μέτρων εξατομικευμένης υποστήριξης μαθητών με αναπηρίες ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες για τη μεγιστοποίηση της ακαδημαϊκής και κοινωνικής.
Π. ΙΑΚΩΒΑΚΗ¹, Α. ΚΑΤΑΤΣΗ², Α. ΦΡΑΓΚΟΥΛΗ³, ΑΘ. ΤΖΙΜΑΡΑ4, Α. ΑΝΤΩΝΙΟΥ5
“Δράσεις για την αποδοχή της ετερότητας: Σύνδρομο Asperger”
Προσχολική Παιδαγωγική
Φροντίδα παιδιού με ψυχογενή ανορεξία
Αθηνά Πατελάρου, RN, MSc, PhD
ΔΕΠ-Υ Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής -Υπερκινητικότητα
Το πρόβλημα της μέτρησης Μέτρηση είναι η ένταξη αριθμών σε αντικείμενα σύμφωνα με oρισμένους κανόνες και υπό την βασική προϋπόθεση ότι υπάρχει ακριβής.
Υπολογισμός του λειτουργικού κόστους κάθε Τμήματος του Νοσοκομείου
Κανονική Κατανομή.
Περιεχόμενα Θεραπευτική Ιππασία
Οι Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ)
Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος
ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ
Η ανάπτυξη του κωφού παιδιού
Εκπαιδευτικό υλικό που αναπτύχθηκε στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
Μαθητές με Διάχυτες Αναπτυξιακές Διαταραχές (ΔΑΔ)
Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος(DSM V)
ΠΡΌΛΟΓΟΣ Επιλέξαμε να ασχοληθούμε με τα αφροδίσια νοσήματα διότι είναι ένας σημαντικός παράγοντας που επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό τους ανθρώπους στη.
Σύστημα Ταξινόμησης & Κωδικοποίησης
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Μελέτη περίπτωσης παιδιού με Διαταραχή ελλειμματικής προσοχής και δραστηριότητας και συνοδά προβλήματα μάθησης. Διεξαγωγή: Διεπιστημονική Ομάδα του ΚΕ.Δ.Δ.Υ.
Αυτιστική διαταραχή – Διάχυτες Αναπτυξιακές Διαταραχές
Βασικές αρχές μέτρησης, Μεταβλητές, Βασικές έννοιες στατιστικής
Ψυχολογικες και μαθησιακεσ διαταραχες
ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΥ ΔΥΝΑΜΙΚΟΥ
ΟΡΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ ΤΟΥ ΩΜ
Αρχές επαγωγικής στατιστικής
Τι είναι ψυχιατρική; Eίναι ο κλάδος της ιατρικής επιστήμης που ασχολείται με τη διερεύνηση των αιτιών, τη διάγνωση, τη θεραπεία ή και την αποκατάσταση.
ΟΜΑΔΟΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΗ ΜΑΘΗΣΗ ΚΑΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ
ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ ΜΕ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΙΣΤΟΡΙΩΝ
Μεθοδολογία Έρευνας Δρ Ηλίας Αβραμίδης Tel:
ΑΓΧΩΔΕΙΣ ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ Άγχος Φόβος
Σπανάκη Ειρήνη PhD , Ειδική Αγωγή
ΟΙ ΔΙΟΜΑΔΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ
Πρόγνωση και αντιμετώπιση της αυτιστικής διαταραχής. Πηνελόπη Κονιστή
Εργασία Αναπτυξιακής Ψυχολογίας
Παραπτωματικότητα: πρόληψη & αντιμετώπιση 1η Διάλεξη: Εισαγωγή, Δίκαιο & Έγκλημα, Θεωρητικές Προσεγγίσεις/Έννοιες Μαρία Σμυρνάκη, Ψυχολόγος, MSc στις.
Νοητικη υστερηση/ αυτισμοσ Διδασκουσα: Ελενη Τραγουλια
Διδάσκουσα: Λήδα Αναγνωστάκη
Θεωρία του νου Ερμηνεία του αυτισμού μέσα από τη θεωρία του νου = γνωστικό μοντέλο ερμηνείας που προέρχεται από την αναπτυξιακή ψυχολογία.
Διαταραχές διάθεσης (Διπολική διαταραχή Κατάθλιψη)
Διαταραχή ελλειματικής προσοχής-Υπερκινητικότητας
«ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΑΓΡΟΤΙΚΩΝ ΠΡΟΙΟΝΤΩΝ ΚΑΙ ΤΡΟΦΙΜΩΝ»
ΔΙΑΧΥΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΕΣ ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Διδάσκουσα: Λήδα Αναγνωστάκη Το φάσμα του αυτισμού Διδάσκουσα: Λήδα Αναγνωστάκη

Διαταραχή αυτιστικού φάσματος Σοβαρή μειονεξία που διαρκεί σε όλη τη ζωή. Συγκαταλέγεται στις νευροαναπτυξιακές διαταραχές Στις πιο πρόσφατες εκδόσεις των διαγνωστικών εγχειριδίψν (ICD-11, DSM-V), περιγράφεται ως διαταραχή το «φάσμα του αυτισμού» ,που περιλαμβάνει από ήπιες περιπτώσεις (αυτές που παλαιότερα λάμβαναν τη διάγνωση του «σύνδρομου Asperger») έως τις βαριές περιπτώσεις (που παλαιότερα λάμβαναν τη διάγνωση του «αυτισμού») Στις προηγούμενες εκδόσεις των διαγνωστικών εγχειριδίων ( ICD-10 και DSM-ΙV) χρησιμοποιείται ο όρος «διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές»

Κατατάξεις, ονομασίες και αλλαγές Λόγοι αλλαγής της ονομασίας: 1. Δυσκολία διαφοροδιάγνωσης (δύσκολο ακόμα και από παιδιά με αποστέρηση) 2. θεωρητικές διαφωνίες (ποια/πόσα γονίδια, σε ποια σημεία του φάσματος) 3. «πολιτικές»/οικονομικές διαφωνίες (βλ. οικονομική ενίσχυση των πιο ήπιων περιπτώσεων) Όπως όμως και να διαγιγνώσκεται, είναι απαραίτητο να μη χαθεί η μοναδικότητα του κάθε παιδιού!

Διάγνωση της αυτιστικής διαταραχής Ο αυτισμός περιγράφηκε πρώτα από τον Kanner (1943): εστίαση στην απομόνωση των πασχόντων, εξ’ού και η ονομασία της διαταραχής Τώρα η έμφαση έχει αλλάξει εστιάζοντας στην ιδιαιτερότητα της επικοινωνίας και των ενδιαφερόντων. Πώς αναγνωρίζεται ένα παιδί ότι πάσχει από «αυτιστική διαταραχή»; Κυρίως, σε ποιο σημείο του φάσματος βρίσκεται το παιδί;

Διάγνωση της αυτιστικής διαταραχής κατά DSM-V Δύο κριτήρια (που η βαρύτητά τους ποικίλλει μέσα στο φάσμα): Έκπτωση στην κοινωνική συναλλαγή Περιορισμένα και στερεότυπα πρότυπα συμπεριφοράς ή δραστηριότητας Η διαταραχή πρέπει να έχει εμφανιστεί στη πρώτη παιδική ηλικία, αλλά στο DSM δεν δίνεται συγκεκριμένη ηλικία

Διάγνωση της αυτιστικής διαταραχής Γίνεται (ή πρέπει να γίνεται) ενδελεχής κλινική αξιολόγηση από διεπιστημονική ομάδα. Υπάρχουν εξειδικευμένες κλίμακες αξιολόγησης, πχ. η Βαθμολογική Κλίμακα Ταξινόμησης του Αυτισμού (CARS- Childhood Autism Rating Scale) και εξειδικευμένα πρωτόκολλα παρατήρησης πχ. ADOS-2 (Autism Diagnostic Observation Schedule

Εξειδικευμένες κλίμακες αξιολόγησης: CARS Βαθμολογία 1-4 (φυσιολογική έως σοβαρή διαταραχή, επιτρέπονται και οι ½ βαθμοί πχ. 1 ½ ) στις εξής παραμέτρους: Σχέσεις με τους άλλους, Μίμηση, Συναισθηματικές αντιδράσεις, Χρήση του σώματος, Χρήση αντικειμένων, Προσαρμογή στην αλλαγή, Ακουστικές αντιδράσεις, Οπτικές αντιδράσεις, Γευστικές, οσφρητικές, απτικές αντιδράσεις και χρήση αυτών των αισθήσεων, Φόβος ή νευρικότητα, Λεκτική επικοινωνία, Μη λεκτική επικοινωνία, Επίπεδο δραστηριότητας, Επίπεδο και συνοχή νοητικών αντιδράσεων, Γενικές εντυπώσεις

Εξειδικευμένες κλίμακες αξιολόγησης: CARS/ «Σχέσεις με τους άλλους» Δεν υπάρχουν ενδείξεις δυσκολιών ή ανωμαλιών στον τρόπο με τον οποίο το παιδί σχετίζεται με τους άλλους (...) Μη φυσιολογικές σχέσεις ήπιου βαθμού. Το παιδί μπορεί να αποφεύγει τον ενήλικα ή να αναστατώνεται όταν του επιβάλλεται κάποιου τύπου αλληλεπίδραση (...) Μη φυσιολογικές σχέσεις μετρίου βαθμού. Το παιδί φαίνεται επιφυλακτικό, απόμακρο (σαν να μην αντιλαμβάνεται μερικές φορές την παρουσία του άλλου) (...) Μη φυσιολογικές σχέσεις σοβαρού βαθμού. Το παιδί είναι συνέχώς απόμακρο, επιφυλακτικό. Δεν ανταποκρίνεται σχεδόν ποτέ στις προσπάθειες του ενήλικα για επαφή (...)

Εργαλεία «εξειδικευμένης» παρατήρησης: ADOS-2 Περιέχει μία σειρά από δομημένες και ημι-δομημένες δραστηριότητες που περιλαμβάνουν κοινωνική αλληλεπίδραση μεταξύ του εξεταστή και του εξεταζόμενου. Ανάλογα με την ηλικία και τη λεκτική ικανότητα του εξεταζόμενου υπάρχουν διαφορετικές εξεταζόμενες δραστηριότητες. Οι βαθμολογίες που καταγράφει ο εξεταστής συνδυάζονται και αντιπαραβάλλονται με τους αντίστοιχους πίνακες και έτσι μπορεί να δωθεί διάγνωση ή να χρησιμεύσουν για ερευνητικούς σκοπούς

Διαγνωστικό σχήμα κλινικής Tavistock Παραπομπή –όχι μελέτη εκθέσεων Παρατήρηση του παιδιού και της οικογένειας Ανάγνωση του ιστορικού Επαφή με άλλους ειδικούς Συναντήσεις με τα μέλη της οικογένειας- αναγνώριση των επιπτώσεων του αυτισμού στα μέλη της οικογένειας Συνδέσεις μεταξύ της συμπεριφοράς του παιδιού και των αντιδράσεων των γονέων (πρακτικά θέματα: ύπνος, φαγητό)

Διαγνωστικό σχήμα κλινικής Tavistock 7) Ημερολόγιο 8) Οικογενειακό ιστορικό 9α) Ατομικές διαγνωστικές συνεδρίες με το παιδί (συνήθως 3) 9β) Συνεδρίες αξιολόγησης των γονεϊκών αναγκών (ατομικές συνεδρίες ή/ και συνεδρίες ζεύγους) 9γ) Ατομικές συνεδρίες αξιολόγησης των αναγκών των αδελφών

Διαγνωστικό σχήμα κλινικής Tavistock 10) Συνάντηση επιστημονικής ομάδας 11) Συνάντηση/εις με γονείς για ανασκόπηση 12) Επαφές με το δίκτυο υπηρεσιών (σχολείο, άλλοι ειδικοί κλπ) σε συνεργασία με τους γονείς 13) Θεραπευτικό πλάνο για όποιον/ους έχουν ανάγκη θεραπείας 14) Τακτικές εξαμηνιαίες συναντήσεις για την αξιολόγηση της προόδου της θεραπείας

Διαφορική διάγνωση-1 Νοητική αναπηρία: τα περισσότερα αυτιστικά παιδιά έχουν και νοητική αναπηρία, όμως η διάγνωση της νοητικής αναπηρίας περιορίζεται στα παιδιά αυτά που οι δυσκολίες στις κοινωνικές σχέσεις και την επικοινωνία είναι ανάλογες με το νοητικό τους επίπεδο και όχι δυσανάλογες, όπως στον αυτισμό. Επίσης, η νοητική αναπηρία είναι ομοιογενής Συγκεκριμένη εξελικτική γλωσσική διαταραχή (πχ. «δυσφασία»). Υπάρχει εξωλεκτική επικοινωνία, ενδιαφέρον για άλλους ανθρώπους)

Διαφορική διάγνωση Αισθητηριακή μειονεξία (κώφωση). Πάντα εξέταση, συνήθως με προκλητά ακουστικά δυναμικά. Παιδιά με κώφωση όμως δεν εμφανίζουν άλλα από τα συμπτώματα του αυτισμού. Παιδική ψύχωση: ηλικία έναρξης- απουσία παραληρητικών ιδεών και ψευδαισθήσεων

Επιδημιολογία Συχνότητα: 2-5 ανά 10.000, 4 ή 5:1 αγόρια Τα αυτιστικά παιδιά δεν διαφέρουν από το γενικό πληθυσμό ως προς τη σειρά γέννησης, την ηλικία της μητέρας και τη χρονολογική απόσταση από τα αδέρφια τους. Προσβάλλει άτομα από κάθε κοινωνικο-οικονομικό επίπεδο.

Χαρακτηριστικά του αυτισμού (χαμηλής λειτουργικότητας) Ηλικία έναρξης. Στην πρώτη παιδική ηλικία (πριν την ηλικία των 30 μηνών). Πρόβλημα όταν οι γονείς έχουν περιορισμένη γνώση της φυσιολογικής εξέλιξης και της ποιότητας της φυσιολογικής συναλλαγής βρέφους –γονέα. Έλλειψη κοινωνικής ανταπόκρισης. «Σήμα κατατεθέν του αυτισμού». Τα άτομα με αυτισμό φαίνεται να αδιαφορούν για το μη κοινωνικό και κυρίως για το κοινωνικό τους περιβάλλον. Ίσως εκτελούν εντολές. Ο κλινικός εξετάζει τη ποιότητα και την κονωνική καταλλήλότητα μιας συμπεριφοράς (χαρακτηριστικό αυτιστικών παιδιών: «επιλησμοσύνη», αδιαφορία για την εντύπωση που δημιουργούν)

Χαρακτηριστικά του αυτισμού Σοβαρή γλωσσική ανεπάρκεια. Περίπου 50% των αυτιστικών παιδιών δεν μιλάει καθόλου, και δεν πρόκειται να μιλήσει (παρουσία λόγου πριν την ηλικία των 5 χρ. καλός προγνωστικός δείκτης). Όσα παιδιά αναπτύσσουν ομιλία έχουν σημαντικές διαταραχές στο λόγο: όχι α’ πρόσωπο (εσύ αντί εγώ ή το όνομά τους αντί εγώ), ηχολαλία αλλοιωμένη ή μη, όχι μεταφορική χρήση της γλώσσας. Αλλόκοτη και στερεορυπική ή τελετουργική συμπεριφορά Φτερουγίσματα, περίεργη βάδιση, αυτο-ρυθμιστικές κινήσεις. (Προσπάθεια να ηρεμήσουν;)

Χαρακτηριστικά του αυτισμού Απουσία παραληρητικών ιδεών και ψευδαισθήσεων. Διαφοροδιαγνωστικό κριτήριο από παιδική ψύχωση. Αυτιστικά παιδιά: όχι φαντασίωση. «Mindlessness» Κακή μίμηση. Ιδιορρυθμίες σε σχέση με τα αντικείμενα. Όχι χρηστική αλλά αλλόκοτη χρήση παιχνιδιών. Αυτιστικά αντικείμενα (όχι «μεταβατικά»). Αντίσταση στην αλλαγή του περιβάλλοντος Ιδιορρυθμίες στην αισθητηριακή ανταπόκριση. Πχ. κοιτάζουν τα χέρια τους επί ώρες, κλείνουν τα αυτιά τους (κατακλυσμός από αισθητηριακά ερεθίσματα;)

Χαρακτηριστικά του αυτισμού Αντιδράσεις άγχους Κυρίως σε νέες καταστάσεις. Ελάχιστη αίσθηση του κινδύνου Ακραία επίπεδα δραστηριότητας. Περίοδοι υπερβολικής δραστηριότητας (χοροπηδάνε άσκοπα εδώ και εκεί), διαδέχονται φυσιολογικοί ή και χαμηλότεροι του φυσιολογικού. Ανομοιογενής νοητική λειτουργία. Τα περισσότερα παιδιά λειτουργούν σε επίπεδα νοητικής υστέρησης. Ανοιμογενές προφίλ. (πρακτικός δείκτης > λεκτικό, ανομοιογένειες στις κλίμακες, χειρότερες αυτές της αφαιρετικής σκέψης, πχ. κατανόηση). Καλό προγνωστικό κριτήριο: υψηλό IQ.

Αιτιολογικοί παράγοντες Ψυχολογικές προσεγγίσεις: «Θεωρία του νου»/ «θεωρία ενσυναίσθησης- συστηματοποίησης» (έλλειψη ενσυναίσθησης σε συνδυασμό με ακραία προσκόλληση στους κανόνες λειτουργίας ενός συστήματος/ «ακραίου άρρενος εγκεφάλου» (Simon Baron- Cohen). «Θεωρία αδύναμης συνοχής» (αδυναμία σύνδεσης και επεξεργασίας πολλαπλών πληροφοριών, ιδιαίτερα στο κοινωνικό επίπεδο) Σχέση μητέρας-βρέφους (ακανθώδες θέμα, έχει αποκλειστεί ως θεωρία) Ενδείξεις για βιολογικό υπόβαθρο

Αιτιολογικοί παράγοντες Βιολογικοί παράγοντες: Γενετικοί παράγοντες: Δεν έχει βρεθεί η αιτιολογία του αυτισμού ακόμα, αλλά είναι σαφές ότι υπάρχουν γενετικοί παράγοντες. Σχετίζεται με την κληρονομικότητα, όπως δείχνουν οι μελέτες με ΜΖ διδύμους. Σχετικά με τη γενετική μετάδοση, υποστηρίζεται ότι το μοντέλο μετάδοσης περιλαμβάνει πολλαπλά αλληλεπιδρώντα γονίδια, παρά ένα μεμονωμένο γονίδιο. Σήμερα μιλάμε για 61 γονίδια που εμπλεκονται στον αυτισμό (ο αριθμός αναμένεται να μεγαλώσει)

Αιτιολογικοί παράγοντες Βιολογικοί παράγοντες: Νευρολογικοί παράγοντες: Τα νευροανατομικά, νευροφυσιολογικά (έρευνα για ηλεκτροεγκεφαλικές ανωμαλίες) και νευροχημικά (ανωμαλίες στους νευροδιαβιβαστές) ευρήματα, ως τώρα, δεν μας δείχνουν ένα συνεπή τρόπο σύνδεσης με τον αυτισμό. Ίσως γενικά ένα διαταραγμένο νευρωνικό σύστημα;

Θεραπευτικές παρεμβάσεις Μειονεξία που διαρκεί ολόκληρη τη ζωή –με θεραπευτική αντιμετώπιση μπορεί να βελτιωθεί η λειτουργικότητα και η συναισθηματική κατάσταση των ατόμων με διάχυτη διαταραχή. Σημαντικό για την κλινική αντιμετώπιση η βαρύτητα της διάχυτης διαταραχής (σε ποιο σημείο του φάσματος). Υπάρχουν διάφορα προγράμματα, που συνήθως χρησιμοποιούν μεθόδους συντελεστικής εξαρτημένης μάθησης για τροποποίηση της συμπεριφοράς (ABA). Παράλληλα, τρόποι εκμάθησης επικοινωνίας με λόγο (πχ, πρόγραμμα TEACCH) ή με τη χρήση εικόνων (πχ. PECS) Όχι φαρμακευτική θεραπεία, μόνο για ανακούφιση συμπτωμάτων

Θεραπευτικές παρεμβάσεις Αλλά μην ξεχνάμε και το συναισθηματικό κομμάτι...ειδικά σε παιδιά με στοιχεία όχι «καθαρού»/βαρύ αυτισμού Ψυχοθεραπεία (;) Σημαντική η στήριξη των γονέων