Βασίλης Μακράκης* & Νέλλη Κωστούλα-Μακράκη *UNESCO Chair ICT in ESD DeCoRe plus: Μετασχηματίζοντας τον Αναπαραγωγικό Ρόλο της Εκπαίδευσης και του Εκπαιδευτικού Βασίλης Μακράκης* & Νέλλη Κωστούλα-Μακράκη Πανεπιστήμιο Κρήτης ΠΤΔΕ *UNESCO Chair ICT in ESD
CLIMASP Consortium
Προβληματισμοί Στην πολύχρονη εμπειρία μας εκπαιδεύοντας τους αυριανούς εκπαιδευτικούς διαπιστώνουμε ότι μεταφέρουν μια αντίληψη για το αναλυτικό πρόγραμμα η οποία, αν και πολλές φορές, δημιουργεί κάποια αποπροσανατολιστικά διλήμματα, δεν δημιουργούνται οι απαιτούμενες συνθήκες για αλλαγή παραδείγματος.
Υπάρχουν, δηλαδή, σοβαρά προβλήματα που αφορούν στην 1: Κατανόηση του αναλυτικού προγράμματος ως διαδικασία και πράξη. 2: ‘Ελλειψη ικανότητας κριτικής ανάλυσης και αποκωδικοποίησης των νοημάτων, των κενών, των αποσιωπήσεων και των υπόρρητων παραδοχών στο περιεχόμενο των αναλυτικών προγραμμάτων.
3: ‘Ελλειψη ικανότητας ανάδειξης, συνειδητοποίησης και κριτικού στοχασμού των προσωπικών τους θεωριών. 4: Έλλειψη ικανότητας αμφισβήτησης και αντιπαράθεσης με την κατασκευασμένη γνώση του αναλυτικού προγράμματος. 5: ‘Eλλειψη ικανότητας μάθησης για τον μετασχηματισμό του ατόμου και της κοινωνίας.
Κύριο ζητούμενο δεν είναι μόνο η κατανόηση και η ερμηνεία του νοήματος που εμπεριέχει το αναλυτικό πρόγραμμα, αλλά και η αναζήτηση του γνωσιακού ενδιαφέροντος σε σχέση με το ρόλο της εκπαίδευσης και του εκπαιδευτικού, του διδακτικού και μαθησιακού "παραδείγματος", της παιδαγωγικής και της έρευνας.
Οι θεωρητικές μας αναζητήσεις Κριτική κοινωνική θεωρία Κριτικός εγγραμματισμός Κριτική παιδαγωγική και μετασχηματίζουσα μάθηση προσανατολισμένη στην εκπαίδευση για την αειφόρο/βιώσιμη ανάπτυξη ή εναλλακτικά στην εκπαίδευση για την αειφορική/βιώσιμη δικαιοσύνη.
DeCoRe plus Model Βήμα 1. Διαγνωστική αξιολόγηση : Προβληματισμός σχετικά με : α) ποιοι είμαστε; β) τι είναι αυτό που έχουμε ( υπάρχουσα γνώση ); γ) που θέλουμε να πάμε; και δ) γιατί θέλουμε να πάμε εκεί;. Βήμα 2. Αποδόμηση: Αναλύοντας κριτικά τη λειτουργία των προσωπικών προοπτικών/συνηθειών/θεωριών/πρακτικών/αξιών και της επιλεγόμενης διδακτικής/μαθησιακής ενότητας. Βήμα 3. Δόμηση: Συγκέντρωση των διδακτικών/μαθησιακών πόρων , δημιουργώντας καινοτομικές ιδέες και την κατασκευή νοημάτων και γνώσης. Βήμα 4. Αναδόμηση: Ενσωμάτωση της νέας κατασκευασμένης γνώσης σύμφωνα με το ανακατασκευασμένο πλαίσιο αναφοράς. Βήμα 5. Εφαρμογή: Υλοποίηση της αναδομημένης γνώσης (διδακτικής ενότητας) υποστηριζόμενη από τις ΤΠΕ (Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνίας). Βήμα 6. Αθροιστική αξιολόγηση: Αξιολόγηση σχετικά με το τι έχουμε μάθει και τι έχει αλλάξει.
ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ