Μαυροπαλιάς Τρύφων.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Οι εκπαιδευτικοί: Τουλιόπουλος Φώτης
Advertisements

ΜΠΑΣΚΕΤ: ΕΝΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΠΟΥ ΛΑΤΡΕΥΩ
Ποια είναι τα σημάδια του Αυτισμού;
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΕ ΑΥΤΙΣΜΟ
Εξατομικευμένα Εκπαιδευτικά Προγράμματα Στήριξης μαθητών/τριών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή και αναπηρία Πηλείδου Κωνσταντίνα Σχολική Σύμβουλος ΕΑΕ.
Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
Θέματα Ψυχολογίας για Παιδιά Προσχολικής Ηλικίας
Διδάσκοντας Μαθηματικά
Πρόληψη επιθετικότητας Πρόληψη επιθετικότητας ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ : ΘΕΜΑ Παρουσιάζουν οι Μαθήτριες του τμήματος ΑΥ1 – Ε.Π.Α.Λ Γλυφάδας •Κιουστελίδη Δανάη.
ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΕΛΛΕΙΜΜΑΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΟΧΗΣ- ΥΠΕΡΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
Οι εκπαιδευτικοί: Τουλιόπουλος Φώτης
5ο ΕΙΔΙΚΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ
4. Απόψεις και κίνητρα των μαθητών στο μάθημα των Μαθηματικών.
Μελετώντας το πρώτο διάγραμμα όλοι οι ερωτηθέντες απάντησαν ότι μέσα στην οικογένεια υπάρχει διάκριση σε όλους τους τομείς δήλωσαν περισσότεροι ότι.
Κυπριακή Εκπαιδευτική Αποστολή
Βασιλική Παλαπέρη Μαριέττα Ματζαβέλα
Μαθησιακές δυσκολίες και δυσλεξία
Ανάπτυξη της γλώσσας Η ανάπτυξη της γλωσσικής ικανότητας περνάει από συγκεκριμένα στάδια απόκτησης γλωσσικών επιπέδων. Ο στόχος ενός παιδιού που μαθαίνει.
ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ ΥΠΟΕΝΟΤΗΤΑ: AITIA KAI ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΜΠΡΙΓΚΕΛ ΣΕΛΕΝΙΤΣΑ
ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΛΟΓΟΥ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ
Ορισμός της Αναπτυξιακής Δυσαριθμησίας
ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ.
ΕΦΗΒΕΙΑ.
Πρακτικές Οδηγίες εκπαίδευσης στο σχολείο
 ΕΝΘΟΥΣΙΑΣΜΟ  ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ  ΧΙΟΥΜΟΡ  ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ  ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΩΣ ΞΕΧΩΡΙΣΤΑ ΑΤΟΜΑ  ΔΙΟΡΘΩΜΕΝΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ  ΦΑΝΤΑΣΙΑ  ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ - ΠΡΟΤΥΠΟ.
Αρχές Αποτελεσματικής Επικοινωνίας
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1 : ΤΙ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΣΤΟ ΜΥΑΛΟ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΜΟΥ;
ΑΥΤΙΣΜΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ.
Χαρακτηριστικά παιδιών αυτιστικού φάσματος
Αναπτύσσοντας, κινητοποιώντας και βελτιώνοντας δεξιότητες: η εφαρμογή μαθησιακού προγράμματος σε ομάδα τμήματος του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Ηρακλείου.
ΤΑΚΤΙΚΕΣ ΕΠΙΤΥΧΙΑΣ ΣΤΟΝ ΕΞΩ ΚΟΣΜΟ 17 Ασίκη Ζωή / 1 ο Δημοτικό Σχολείο Ελευθερούπολης.
Μάρθα, 10 μηνών, δεύτερο παιδί υγιών γονέων Ιστορικό:Προωρότητα (29 εβδ.), νοσηλεία σε ΜΕΝ, δυσκολίες στη σίτιση, ευερέθιστη, δυσκολίες στον ύπνο.
ΝΗΠΙΑΚΗ ΗΛΙΚΙΑ (3-5 χρ.).
ΑΥΤΟΡΡΥΘΜΙΣΗ «Ο μαθητής παίρνει την ευθύνη του εαυτού και των σχέσεών του» Πουλής Αναστάσιος Ψυχολόγος - 4ο Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης.
Ανάπτυξη Μια συνεχής, δυναμική διαδικασία. Σταδιακή απόκτηση δεξιοτήτων, οι οποίες επιτρέπουν τη μετάβαση από την εξάρτηση στην αυτονομία. Βιολογικές και.
Το δικαιωμα ςτο παιχνιδι
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΞΑΣΚΗΣΗΣ «ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟΙ ΧΟΡΟΙ» ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ : ΣΠΥΡΕΤΑ ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΥ ΑΕΜ : 1022.
Κίνηση Επεξεργασία και Μαθησιακές προσαρμογές Σχεδιασμός προγράμματος εξάσκησης Περίπτωση φυσιοθεραπείας.
“ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ” ΜΕΤΑΞΙΑ ΜΕΡΙΑΝΟΥ ΓΙΟΒΑΝΑ ΠΑΝΟΥΣΟΠΟΥΛΟΥ.
Ενδοσχολική Βία (Bullying). Διαστάσεις του φαινομένου Η ενδοσχολική βία και ο εκφοβισμός μεταξύ των μαθητών έχει αρχίσει να γίνεται αντικείμενο προσοχής,
Προς μια αποτελεσματικότερη συνεργασία Αναστασία Χ’ Γιαννακού Σύμβουλος Ειδικής Εκπαίδευσης Επαρχίας Λευκωσίας.
Εκπαιδευτικές τεχνικές Π.Απόστολος. Προσχολική ηλικία Της Εύας της αρέσουν οι δραστηριότητες του νηπιαγωγείου αλλά καμιά φορά κολλάει στην αγαπημένη της.
Συμβουλευτική ΑμΕΑ Άτομα με Ειδικές Ανάγκες ή Αναπηρία; Άτομα με Ειδικές Εκπαιδευτικές & Κοινωνικές Ανάγκες.
Συνέντευξη με νήπια.
Εθισμός στο Διαδίκτυο.
Ανάπτυξη της γλώσσας Η ανάπτυξη της γλωσσικής ικανότητας περνάει από συγκεκριμένα στάδια απόκτησης γλωσσικών επιπέδων. Ο στόχος ενός παιδιού που μαθαίνει.
Η ένταξη των μαθητών με αναπηρία στη φυσική αγωγή
Ανάλυση κρίσιμου συμβάντος
ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ Στο προηγούμενο μάθημα είχαμε μιλήσει για το παιχνίδι, τον ορισμό του, τη σημασία του, τα είδη του παιχνιδιού κατά τον Piaget , και το.
ΒΙΑ, ΕΠΙΘΕΤΙΚΟΤΗΤΑ, BULLYING (εκφοβισμός).
Αθανάσιος Κ. Ρισβάς.
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΥΠΕΡΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΔΙΑΣΠΑΣΗΣ ΤΗΣ ΠΡΟΣΟΧΗΣ
ΕΓΩ - ΕΝΑΣ ΜΟΝΑΔΙΚΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ
Παίρνω τον έλεγχο: Βρίσκω τον δρόμο αντιμετωπίζοντας την ανεργία
Ο ΔΙΑΚΡΙΤΟΣ ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
Οι διαταραχές όρασης Αθανάσιος Κ. Ρισβάς.
H ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ THΣ ΕΝΤΑΞΗΣ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΜΕ ΑΠΩΛΕΙΑ ΑΚΟΗΣ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
ΕΓΚΑΙΡΗ ΑΝΙΧΝΕΥΣΗ ΝΕΥΡΟΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΩΝ ΔΙΑΤΑΡΑΧΩΝ- Παραδείγματα
Η Τριάδα Διαταραχών στον Αυτισμό
Εξελικτικές Μαθησιακές Δυσκολίες
Δομημένη Εκπαίδευση Βασικές Αρχές
Διδακτικοί στόχοι Το κεφάλαιο αυτό θα σε βοηθήσει να κατανοήσεις ότι κάθε κοινωνία οργανώνεται με βάση συγκεκριμένους κοινωνικούς κανόνες, οι οποίοι προσδιορίζουν.
ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ.
«Παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες & Διαταραχές Λόγου»
Διδασκαλία με την μέθοδο project
ΜΝΗΜΗ: ΣΥΓΚΡΑΤΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΚΛΗΣΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ
Αναπτυξιακές διαταραχές μάθησης/ειδικές μαθησιακές δυσκολίες
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ 1ου ΤΕΤΡΑΜΗΝΟΥ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΕ ΑΥΤΙΣΜΟ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Μαυροπαλιάς Τρύφων

Είναι κάποια σπάνια δυσλειτουργία; Τι είναι ο Αυτισμός; Είναι ψύχωση; Είναι σχιζοφρένεια; Είναι κάποια σπάνια δυσλειτουργία; Μαυροπαλιάς Τρύφων

Ο Kanner το 1943, χρησιμοποιεί τον όρο «αυτιστικές διαταραχές της συναισθηματικής επαφής». Πιστεύει όπως και ο Asperger, ότι υπάρχει μια θεμελιώδης ανωμαλία εκ γενετής, που προκαλούσε ιδιαίτερα χαρακτηριστικά προβλήματα. Δε δέχεται τον αυτισμό ως απώλεια της επαφής με την πραγματικότητα, αλλά σαν ανικανότητα της επαφής, γιατί στην πρώιμη παιδική ηλικία, δεν έχει δημιουργηθεί η πραγματικότητα. Το παιδί δεν μπορεί να χάσει κάτι, που ποτέ του δεν είχε κατακτήσει. Μαυροπαλιάς Τρύφων

Μετά τον Kanner, πολλοί ασχολήθηκαν με τον αυτισμό και ο καθένας προσπαθούσε να τον εξηγήσει με το δικό του τρόπο: Makita «σχιζοφρενικός αυτισμός», Mahler «συμβιωτικό σύνδρομο», Anthong «πρωτοπαθής και δευτεροπαθής αυτισμός», Rimland «νευρωτική θεωρία του αυτισμού», Rutter «νηπιακός αυτισμός, κριτήρια Rutter». Μαυροπαλιάς Τρύφων

Οι παραπάνω μπορεί να διαφωνούν ως προς τα αίτια και τον τρόπο αντιμετώπισης, συμφωνούν όμως σχεδόν όλοι στη συμπτωματολογία και τον τρόπο εμφάνισης Μαυροπαλιάς Τρύφων

ΑΥΤΙΣΜΟΣ Είναι μια μειονεξία που διαρκεί ολόκληρη την ζωή, που εμποδίζει τα άτομα να κατανοούν σωστά όσα βλέπουν, να ακούν και να αισθάνονται. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, να αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα στις κοινωνικές σχέσεις, την επικοινωνία και τη συμπεριφορά τους. Τα άτομα με αυτισμό, μαθαίνουν με μεγάλο κόπο πρότυπα λόγου και επικοινωνίας. Ο αυτισμός αποτελεί μία από τις βαρύτερες ψυχικές διαταραχές της παιδικής ηλικίας και δεν υπάρχει θεραπεία. Μαυροπαλιάς Τρύφων

Ο αυτισμός εκδηλώνεται πριν την ηλικία των 3 ετών Ο αυτισμός εκδηλώνεται πριν την ηλικία των 3 ετών. Εμφανίζεται κατά τη γέννηση του παιδιού ή λίγους μήνες αργότερα. Το όριο αυτό θεωρείται από πολλούς, ως ένα από τα κριτήρια για το διαχωρισμό του αυτισμού, από άλλες περιπτώσεις ψυχικών διαταραχών που εμφανίζονται στην παιδική ηλικία. Μαυροπαλιάς Τρύφων

Στην Ευρώπη από πρόσφατες έρευνες προκύπτει, ότι τα ποσοστά των ατόμων που παρουσιάζουν αυτιστικές τάσεις, ανέρχονται σε 58 για κάθε 10.000. Στην Ελλάδα πρέπει να υπάρχουν 4.000 – 5.000 άνθρωποι με κλασικό αυτισμό και 20.000 – 30.000 με αυτιστικές τύπου διαταραχές. Μαυροπαλιάς Τρύφων

Η αναλογία αγοριών – κοριτσιών με αυτισμό, είναι 4,95:1 Η αναλογία αγοριών – κοριτσιών με αυτισμό, είναι 4,95:1. Τα αγόρια έχουν μεγαλύτερη πιθανότητα να προσβληθούν, αλλά τα κορίτσια έχουν μεγαλύτερες πιθανότητες για σοβαρή αυτιστική διαταραχή. Ο αυτισμός επηρεάζει τα παιδιά, ανεξάρτητα από το οικονομικό, κοινωνικό, πολιτιστικό, επίπεδο και την εθνική ή φυλετική προέλευση. Μαυροπαλιάς Τρύφων

Τα αυτιστικά χαρακτηριστικά διαφέρουν από παιδί σε παιδί. Υπάρχει περίπτωση να υπάρχουν 20 αυτιστικά παιδιά, με «διαφορετικό αυτισμό» το καθένα. Μαυροπαλιάς Τρύφων

ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΓΝΩΡΙΣΜΑΤΑ ΤΟΥ ΑΥΤΙΣΜΟΥ ΑΥΤΙΣΤΙΚΗ ΑΠΟΜΟΝΩΣΗ ΑΝΑΓΚΗ ΑΜΕΤΑΒΛΗΤΟΤΗΤΑΣ ΣΤΕΡΕΟΤΥΠΙΕΣ - ΡΟΥΤΙΝΕΣ ΕΠΙΒΡΑΝΔΥΣΗ ΓΛΩΣΣΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ ΑΙΣΘΗΤΗΡΙΑΚΕΣ ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ ΝΟΗΤΙΚΟ ΔΥΝΑΜΙΚΟ ΣΥΜΒΟΛΙΚΟ ΚΑΙ ΦΑΝΤΑΣΤΙΚΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΠΑΡΑΙΣΘΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΦΟΒΟΙ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΟΡΑΣΗ κ.ά Μαυροπαλιάς Τρύφων

Αυτιστική απομόνωση. Στο παιδί με αυτισμό του αρέσει να απομονώνεται Αυτιστική απομόνωση. Στο παιδί με αυτισμό του αρέσει να απομονώνεται. Αδιαφορεί για τα πρόσωπα και τα αντικείμενα που το περιβάλλουν. Φαίνεται σαν να έχει γύρω του ένα «αόρατο» τείχος», που του αφαιρεί τη δυνατότητα να επικοινωνήσει με τον «έξω κόσμο». Έχει ένα βλέμμα που μοιάζει να μην σταματάει πουθενά, γιατί είναι στραμμένο στον ορίζοντα. Αρνείται την επαφή και αν πιεστεί αντιδρά έντονα. Υπάρχουν όμως και περιπτώσεις παιδιών, που επιδιώκουν την επαφή με τα άλλα παιδιά, αλλά όταν έρχονται κοντά τους, δεν ξέρουν τον τρόπο να συναναστραφούν μαζί τους. Δεν επιζητούν την προσοχή, ακόμα και των γονέων τους και μπορεί να αντιδρούν αρνητικά σε κάθε κίνηση τρυφερότητας. Δύσκολα συμμετέχουν σε ομαδικά παιχνίδια και όταν συμμετέχουν, γρήγορα βαριούνται και σταματούν. Μαυροπαλιάς Τρύφων

Ανάγκη αμεταβλητότητας Ανάγκη αμεταβλητότητας. Το αυτιστικό παιδί νοιώθει την επιτακτική ανάγκη, να διατηρείται γύρω του το περιβάλλον αμετακίνητο. Είναι μια σοβαρή παθολογική κατάσταση, που το εμποδίζει να κοινωνικοποιηθεί. Στα περισσότερα παιδιά τους αρέσει να ακολουθούν την ίδια διαδρομή, να ακούν σε μια συγκεκριμένη στιγμή το ίδιο τραγούδι κ.ο.κ. Μαυροπαλιάς Τρύφων

Στερεοτυπίες – Ρουτίνες Στερεοτυπίες – Ρουτίνες. Τα περισσότερα αυτιστικά παιδιά επαναλαμβάνουν αδιάκοπα κάποιες κινήσεις. Η πιο συνηθισμένη, είναι η κίνηση των δακτύλων μπροστά από τα μάτια τους. Επίσης τους αρέσει πολύ να κινούνται μπροστά – πίσω και για αυτό το λόγο αγαπημένες τους δραστηριότητες είναι η κούνια στην παιδική χαρά και η ιππασία. ΄Αλλα παιδιά μπορεί να ανοιγοκλείνουν συνέχεια μια πόρτα, να πατάνε ένα διακόπτη κ.λ.π. Μαυροπαλιάς Τρύφων

Τα αυτιστικά παιδιά κάνουν συχνά χρήση νεολογισμών Επιβράδυνση της Γλωσσικής Ανάπτυξης. Το 30% των αυτιστικών παιδιών δε μιλούν μέχρι την ηλικία των 5 ετών. Άλλα μπορεί να βγάζουν κάποιους ήχους, να μουρμουρίζουν, να επαναλαμβάνουν κάποιες λέξεις ή μικρές προτάσεις ( ηχολαλία ), αλλά ο λόγος τους δεν έχει επικοινωνιακή αξία. Ακόμα και στις περιπτώσεις που το παιδί μιλάει, ο λόγος του είναι διαταραγμένος, με πολλά γραμματικά και συντακτικά λάθη, ενώ υπάρχει έλλειμμα στην κατανόηση. Συχνά αναφέρονται στο τρίτο πρόσωπο και η ομιλία τους δίνει την εντύπωση ότι μιλάνε «σε κάποιον» και όχι «με κάποιον». Τα αυτιστικά παιδιά κάνουν συχνά χρήση νεολογισμών Μαυροπαλιάς Τρύφων

Συναισθήματα. Πολλά παιδιά με αυτισμό, δε νοιώθουν τις ανάγκες και τις αδυναμίες των άλλων. Μπορεί για παράδειγμα μια ενέργεια του παιδιού να προκαλεί το θυμό της μητέρας του και αυτό να μένει απαθές, για το λόγο ότι δεν μπορεί να καταλάβει, ότι αυτό που κάνει τη στεναχωρεί. Εμφανίζουν συναισθηματική αστάθεια και μεταπτώσεις, χωρίς ιδιαίτερο λόγο Μαυροπαλιάς Τρύφων

Αδυναμία στη βλεμματική επαφή Αισθητηριακές αντιδράσεις. Υπάρχουν περιπτώσεις, που τα αυτιστικά παιδιά δίνουν την εντύπωση ότι είναι κωφά. Ακόμα μπορεί να αντιλαμβάνονται κάποιους ήχους που δύσκολα εμείς τους ξεχωρίζουμε ή να κλείνουν τα αυτιά όταν είναι έντονοι. Τους αρέσει να ακούνε ρυθμική μουσική, σε χαμηλή ένταση. Μυρίζουν ή γλείφουν αντικείμενα του περιβάλλοντός τους ή κάποια σημεία του σώματός τους. Αρκετά παιδιά δεν έχουν την αίσθηση του κινδύνου Αδυναμία στη βλεμματική επαφή Μαυροπαλιάς Τρύφων

Νοητικό Δυναμικό. Τα περισσότερα παιδιά με αυτισμό, έχουν μειωμένες νοητικές δυνατότητες. Το 70% αυτών τω παιδιών, έχει δείκτη νοημοσύνης κάτω από το 70. Αυτό που διαφοροποιεί τη Ν/Υ από τον αυτισμό, είναι ότι το παιδί με Ν/Υ αναπτύσσει τις ικανότητές του μ΄ ένα βραδύ αλλά ομοιογενή ρυθμό,64 σε αντίθεση με το αυτιστικό παιδί που παρουσιάζει ανομοιογενή ρυθμό Μαυροπαλιάς Τρύφων

Συμβολικό και Φανταστικό παιχνίδι Συμβολικό και Φανταστικό παιχνίδι. Τα παιδιά που βρίσκονται στο φάσμα του αυτισμού, δυσκολεύονται με το φανταστικό ή συμβολικό παιχνίδι. Δεν συμμετέχουν στα παιχνίδια των άλλων, αλλά μπορεί να τα παρακολουθούν από απόσταση ασφαλείας, ενώ αποφεύγουν τις θορυβώδεις δραστηριότητες. Μαυροπαλιάς Τρύφων

Παραισθήσεις και φόβοι Παραισθήσεις και φόβοι. Μερικές φορές ένα αυτιστικό παιδί κλαίει ή γελάει χωρίς λόγο ή σκέφτεται κάτι που εμείς δεν μπορούμε να το καταλάβουμε. Σε τέτοιες περιπτώσεις, το παιδί δημιουργεί μια «οθόνη ονείρων», στην οποία προβάλλει τη δική του πραγματικότητα, ενώ ταυτόχρονα εκδηλώνει μια έντονη απάθεια στους εξωτερικούς ήχους, γιατί υπακούει στους αυτοερεθισμούς. Μαυροπαλιάς Τρύφων

Στάση μπροστά στο καθρέφτη Στάση μπροστά στο καθρέφτη. Πολλά παιδιά αποφεύγουν να δουν το είδωλό τους. Άλλα βλέπουν το σώμα τους, αλλά αν τους παρατηρήσει κάποιος, νοιώθει ότι δεν αναγνωρίζουν τον εαυτό τους. Μιλάνε μόνα τους μπροστά στον καθρέφτη, απομακρύνονται, επιστρέφουν, σαν να υπάρχει κάτι πίσω από αυτό. Μαυροπαλιάς Τρύφων

Γενετήσια ορμή. Τα αυτιστικά παιδιά αισθάνονται τη σεξουαλικότητα. Περιφερειακή όραση Τα αυτιστικά παιδιά, έχουν έντονα ανεπτυγμένη την περιφερειακή όραση, που πολλές φορές μας ξαφνιάζει. Γενετήσια ορμή. Τα αυτιστικά παιδιά αισθάνονται τη σεξουαλικότητα. Ύπνος. Αρκετά παιδιά με αυτισμό, παρουσιάζουν ανωμαλίες στον ύπνο. Φαγητό. Υπάρχουν πολλά αυτιστικά παιδιά που τρώνε «μηχανικά», χωρίς να έχουν το αίσθημα της πείνας Μαυροπαλιάς Τρύφων

Η διάγνωση του αυτισμού, γίνεται μετά τον τρίτο χρόνο της ζωής του παιδιού. Αλλά και νωρίτερα, υπάρχουν κάποιες ενδείξεις για την παρουσία της διαταραχής. Το μωρό μπορεί να είναι ιδιαίτερα ήσυχο, να μην κλαίει, να μη φωνάζει και να αδιαφορεί για τους τριγύρω του. Ακόμα μπορεί να μην ανταλλάσσει ματιές με τη μητέρα του και να μην της χαμογελά. Υπάρχει ακόμα η περίπτωση να κινείται και να κλαίει συνέχεια, χωρίς όμως να απευθύνεται σε κανέναν. Η έλλειψη επικοινωνίας είναι ένα από τα πρώτα ανησυχητικά σημάδια για την εμφάνιση της διαταραχής ( πρωτογενής αυτισμός ). Μαυροπαλιάς Τρύφων

( δευτερογενής αυτισμός ). Ο αυτισμός όμως μπορεί να εκδηλωθεί, στα δυόμισι ως τα τρία χρόνια του παιδιού, ύστερα από μια περίοδο κατά την οποία η ανάπτυξη ήταν καθ’ όλα φυσιολογική ( δευτερογενής αυτισμός ). Μαυροπαλιάς Τρύφων

Κοινωνικότητα και δημιουργία σχέσεων. Η διάγνωση του αυτισμού ( DSM – IV, 1994 ), στηρίζεται στην παρατήρηση της συμπεριφοράς του ατόμου, σε διαφορετικούς τομείς ανάπτυξης. Συγκεκριμένα, λαμβάνεται υπ’ όψιν μια «Τριάδα Διαταραχών», που αναφέρεται στην: Επικοινωνία και σκέψη. Κοινωνικότητα και δημιουργία σχέσεων. Μάθηση, στο παιχνίδι και στα ενδιαφέροντα Μαυροπαλιάς Τρύφων

Παρέκκλιση στην αμοιβαία κοινωνική αλληλεπίδραση. Τα συμπεριφορικά κριτήρια που χρησιμοποιούνται διεθνώς για τη διάγνωση του αυτισμού είναι ( Frith 1999 ): Παρέκκλιση στην αμοιβαία κοινωνική αλληλεπίδραση. Παρέκκλιση στη λεκτική και μη λεκτική επικοινωνία. Περιορισμένο φάσμα δραστηριοτήτων, ειδικά αυτών που σχετίζονται με το συμβολικό παιχνίδι και τη χρησιμοποίηση φαντασίας. Μαυροπαλιάς Τρύφων

Κάποια οργανική εγκεφαλική δυσλειτουργία Τι προκαλεί τον αυτισμό. Λοχεία – Τοκετός Κληρονομικότητα. Από μελέτες δεν κληρονομείται καθαυτός ο αυτισμός, αλλά μια ευρύτερη προδιάθεση για γλωσσικές και γνωσιακές διαταραχές. Κάποια οργανική εγκεφαλική δυσλειτουργία Υψηλά επίπεδα πρωτεϊνών στο αίμα χρωμοσωμικές ανωμαλίες κ.ά Μαυροπαλιάς Τρύφων

Πρόγνωση του αυτισμού. Τα παιδιά με δείκτη νοημοσύνης κάτω από το 50 – 60, έχουν περιορισμένες δυνατότητες εξέλιξης και μένουν σε μεγάλο βαθμό εξαρτημένα. Τα παιδιά με Δ.Ν. μεταξύ 50 και 75 και που έχουν περιορισμένο λόγο, μπορεί να έχουν καλή σχολική προσαρμογή. Aν τα αυτιστικό παιδί έχει φυσιολογική νοημοσύνη και λόγο που αντιστοιχεί σε «κανονικό» παιδί 5 χρονών, έχει 50% πιθανότητες να προσαρμοστεί σαν ενήλικας στην κοινωνική ζωή. Μαυροπαλιάς Τρύφων

Παιδιά με σύνδρομο Asperger. To σύνδρομο Asperger, είναι μια ήπια παραλλαγή του αυτισμού, που επηρεάζει κυρίως την ικανότητα επικοινωνίας και τις κοινωνικές σχέσεις του παιδιού. Ανήκει στις «διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές» και για καιρό υπήρχαν διαφωνίες, σχετικά με το αν αποτελεί ξεχωριστή διαταραχή ή πρόκειται για αυτισμό ελαφριάς μορφής. Μαυροπαλιάς Τρύφων

Συνήθως έχουν φυσιολογική ή και ανώτερη νοημοσύνη. Το ¼ των ατόμων με αυτισμό, έχουν τα χαρακτηριστικά του συνδρόμου Asperger. Οι διαφορές τους από το «υπόλοιπο ¾» είναι: Δεν υφίστανται γενική καθυστέρηση ή επιβράδυνση στη γλωσσική τους ανάπτυξη. Συνήθως έχουν φυσιολογική ή και ανώτερη νοημοσύνη. Έχουν ιδιαίτερα ενδιαφέροντα και κλίσεις. Μπορούν να προχωρήσουν αρκετά καλά στο σχολείο. Η ηλικία έναρξης του συνδρόμου, εντοπίζεται αργότερα από ότι του αυτισμού Μαυροπαλιάς Τρύφων

Χαρακτηριστικά του συνδρόμου Κοινωνική επαφή. Τα παιδιά με σύνδρομο Asperger, σε αντίθεση με την πλειοψηφία των παιδιών με κλασσικό αυτισμό, επιθυμούν την κοινωνική επαφή, θέλουν να προσεγγίσουν τους συμμαθητές τους, αλλά δε γνωρίζουν τους κανόνες της κοινωνικής συμπεριφοράς Μαυροπαλιάς Τρύφων

Αφηρημένη σκέψη. Ενώ ένα παιδί με σύνδρομο Asperger μπορεί να αποστηθίζει με ευκολία κείμενα, ημερομηνίες κ.ά. δυσκολεύεται στην κατανόηση αφηρημένων εννοιών. Κάποια σχολικά μαθήματα μπορεί να του φαίνονται ακατανόητα και οφείλεται στο ότι ο τρόπος σκέψης του είναι δύσκαμπτος και μονοδιάστατος Μαυροπαλιάς Τρύφων

Ενδιαφέροντα. Αναπτύσσουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για κάποιο χόμπι ή ενασχόληση και τις περισσότερες φορές είναι σε τέτοιο σημείο, που δεν τους αφήνει περιθώριο για άλλες δραστηριότητες. Δηλαδή το χόμπι του παιδιού, μπορεί να εξελιχθεί σε παθολογική απασχόληση μ’ ένα μόνο αντικείμενο ( Η/Υ, συλλογές, αστρονομία κ.ο.κ. ). Μαυροπαλιάς Τρύφων

Επικοινωνία. Τα παιδιά μπορούν να μιλήσουν με άνεση και πριν τα 4 χρόνια τους, αλλά ο λόγος τους μοιάζει περισσότερο με «διακήρυξη», παρά με ιδεολογική επικοινωνία. Χρησιμοποιούν συχνά «επίσημες» λέξεις, που πιθανόν να μην ταιριάζουν στη συγκεκριμένη χρονική στιγμή. Επίσης μπορεί να μιλούν ασταμάτητα, χωρίς να δίνουν σημασία στις αντιδράσεις του συνομιλητή τους. Η φωνή είναι μονότονη και δεν κατανοούν το χιούμορ. Μαυροπαλιάς Τρύφων

Προσαρμοστικότητα. Τα παιδιά με σύνδρομο Asperger, έχουν προβλήματα προσαρμογής, όχι όμως σε τέτοιο βαθμό όπως τα παιδιά με αυτισμό Επιθετικότητα. Σ’ αυτά τα παιδιά δε φαίνεται να υπάρχει πρόβλημα επιθετικότητας προς τους άλλους και προς τον εαυτό τους. Μαυροπαλιάς Τρύφων

Πρόγνωση. Όπως ο αυτισμός, έτσι και το σύνδρομο Asperger δε θεραπεύεται και συνοδεύει το άτομο σε όλη του τη διάρκεια της ζωής του. Βεβαίως έχει καλύτερη πρόγνωση από τον αυτισμό και το άτομο μπορεί αν βοηθηθεί κατάλληλα, να αναπτύξει κοινωνικά αποδεκτούς τρόπους συμπεριφοράς, που θα του επιτρέψουν να προσαρμοστεί στην κοινωνία. Μαυροπαλιάς Τρύφων

Επαγγέλματα που ταιριάζουν στους ανθρώπους με αυτή τη διαταραχή, είναι αυτά που έχουν καθημερινό σταθερό πρόγραμμα ( υπάλληλος γραφείου, γραφίστας, χειριστής Η/Υ κ.ο.κ. ). Συνήθως ξεχωρίζει στο χώρο εργασίας για την αφοσίωση, την ακρίβεια, τη συνέπεια και την αξιοπιστία του. Δεν πρέπει να παρεξηγείται από τους συναδέλφους του για τα «εκκεντρικά» χαρακτηριστικά του, αντίθετα θα πρέπει να «επενδύουν» στα θετικά χαρακτηριστικά του. Μαυροπαλιάς Τρύφων

Μόνο τα παιδιά που βρίσκονται από τη μέση και πάνω στο φάσμα του αυτισμού, θα ωφεληθούν από τη φοίτηση στο γενικό σχολείο. Μαυροπαλιάς Τρύφων

Ικανότητες απαραίτητες για την ένταξη Ανάπτυξη επικοινωνίας Κοινωνική προσαρμογή Ψυχαγωγία Αυτοεξυπηρέτηση Μείωση της επιθετικότητας Ακαδημαϊκές γνώσεις Μαυροπαλιάς Τρύφων

Εκπαιδευτική προσέγγιση Δομημένη Διδασκαλία ή Μέθοδος T.E.A.C.C.H. (Treatment and Education and related Communication handicapped Children ) Μαυροπαλιάς Τρύφων

Πλεονεκτήματα Προσφέρει στα παιδιά ΔΟΜΗ Προσεγγίζει τα παιδιά ΟΛΙΣΤΙΚΑ Εφαρμόζεται και στο ΣΠΙΤΙ Μαθαίνεται από τον εκπαιδευτή ΕΥΚΟΛΑ Χρησιμοποιείται κυρίως η ΟΠΤΙΚΗ ΟΔΟΣ Το παιδί βιώνει τη σχέση αιτίας-αποτελέσματος Μαυροπαλιάς Τρύφων

Οργάνωση του χώρου        Η τάξη δεν πρέπει να γειτνιάζει με θορυβώδη αίθουσα διδασκαλίας, για να ελαχιστοποιούνται τα ακουστικά και οπτικά ερεθίσματα που διασπούν την προσοχή.         Να μην έχει άμεση πρόσβαση στο προαύλιο του σχολείου, ειδικά αν το αυτιστικό παιδί έχει την τάση να βγαίνει έξω. Μαυροπαλιάς Τρύφων

Ο εκπαιδευτής, να μπορεί να επιβλέπει όλο το χώρο.        Η αίθουσα να μην είναι μικρή και να υπάρχουν έπιπλα για την αποθήκευση του υλικού.          Οι τοίχοι να μην είναι έντονα βαμμένοι και ο χώρος που κινείται το παιδί να έχει τα λιγότερα ερεθίσματα.          Ο εκπαιδευτής, να μπορεί να επιβλέπει όλο το χώρο. Μαυροπαλιάς Τρύφων

Διευθέτηση του χώρου Χώρος ατομικής εργασίας Χώρος παιχνιδιού και χαλάρωσης Χώρος ομαδικής εργασίας Ουδέτερη ζώνη (χώρος μετάβασης) Χώρος ένας προς ένα Μαυροπαλιάς Τρύφων

Γενικό Πρόγραμμα Χαιρετισμός. Πρώτη δραστηριότητα. Μουσική. Διάλειμμα.      Χαιρετισμός.          Πρώτη δραστηριότητα.          Μουσική.          Διάλειμμα.          Δεύτερη δραστηριότητα.          Ζωγραφική.          Σύντομο γεύμα. Γυμναστική        Χαλάρωμα. Τέλος του μαθήματος Μαυροπαλιάς Τρύφων

Σύστημα Εργασίας §         Τον τρόπο που θα εργαστεί για να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις της δραστηριότητας, §         Την «ποσότητα» της εργασίας που έχει να κάνει. §         Πώς θα γνωρίζει ότι έχει τελειώσει την εργασία του. §         Το είδος της ενίσχυσης που θα λάβει από τον εκπαιδευτή ( αυτοκόλλητα, σφραγίδα, παιχνίδι κ.ά. ). Μαυροπαλιάς Τρύφων

Πρακτική εφαρμογή της Δομημένης Διδασκαλίας Πρακτική εφαρμογή της Δομημένης Διδασκαλίας         Βήμα 1ο: Το παιδί παίρνει την εικόνα με τη δραστηριότητα, από τον πίνακα του ημερήσιου προγράμματος.        Βήμα 2ο: Πηγαίνει στην ντουλάπα που περιέχει το υλικό της ημέρας, το οποίο έχει βάλει ο εκπαιδευτής από την προηγούμενη και διαλέγει το αντικείμενο που αντιστοιχεί στην εικόνα που έχει στα χέρια του. Μαυροπαλιάς Τρύφων

      Βήμα 3ο: Αφήνει την εικόνα πάνω σε ένα κουτί, που βρίσκεται στην «ουδέτερη ζώνη».        Βήμα 4ο: Πηγαίνει το χώρο των ατομικών δραστηριοτήτων και δουλεύει σύμφωνα με τις οδηγίες του εκπαιδευτικού. Αν η δραστηριότητα είναι μεγάλη, αναλύεται σε μικρότερα βήματα χρησιμοποιώντας οπτικές παραστάσεις, που βρίσκονται στον πίνακα του εξατομικευμένου προγράμματος. Μαυροπαλιάς Τρύφων

Βήμα 5ο: Τελειώνοντας τη δραστηριότητα, πηγαίνει στο κουτί ( βλ        Βήμα 5ο: Τελειώνοντας τη δραστηριότητα, πηγαίνει στο κουτί ( βλ. 3ο βήμα ) και σπρώχνει μέσα του την εικόνα της δραστηριότητας που εκτέλεσε.         Βήμα 6ο: Επιλέγει την επόμενη δραστηριότητα από τον πίνακα του ημερήσιου προγράμματος και συνεχίζει με τον ίδιο τρόπο. Μαυροπαλιάς Τρύφων

Ρουτίνες. Είναι χρήσιμο να εκμεταλλευτούμε αυτή την ιδιαιτερότητα των αυτιστικών παιδιών με θετικό τρόπο, επιδιώκοντας οι ρουτίνες τους να γίνουν παραγωγικές. Προσπαθούμε να «εισάγουμε» τη δομή μέσω της ρουτίνας, έτσι ώστε να αναπληρώνουν την αδυναμία τους στην επίλυση καθημερινών προβλημάτων. Μαυροπαλιάς Τρύφων