πλάγιες ερωτηματικές προτάσεις Επόμενη διαφάνεια πλάγιες ερωτηματικές προτάσεις Έτσι ονομάζονται οι ερωτήσεις, οι οποίες δεν γίνονται απ' ευθείας στον ακροατή μας, για λόγους λεπτότητας ή έμφασης: π.χ. σε ἐρωτώ "τί κάνεις εκεί τόσην ώρα", αντί την ευθεία ερώτηση: "τί κάνεις εκεί τόσην ώρα;". Άλλες φορές μεταφέρουμε τις σκέψεις ή τα λόγια κάποιου τρίτου, π.χ. ρώτησε τί κάνεις, ή σκεφτόταν πώς να λύσει το πρόβλημα. Όπως και να έχει το πράγμα, οι πλάγιες ερωτήσεις καθώς βλέπουμε εξαρτώνται από κάποια ρήματα. Οι κατηγορίες των ρημάτων από τις οποίες εξαρτώνται οι ερωτηματικές προτάσεις είνα οι ακόλουθες. Κάντε κλικ 1.ἐρωτηματικά, λεκτικά, δεικτικά(δείχνω), δηλωτικά 2. σκέψης, έρευνας, γνώσης, άγνοιας, απορίας, θαυμασμού, φόβου, αμφιβολίας, αγωνίας, και τα παρόμοια 3. προπαρασκευής, φροντίδας, προφύλαξης, προσοχής, επιμέλειας και τα παρόμοια Αφού συγκρατήστε τις κατηγορίες των ρημάτων, από τις οποίες εξαρτώνται οι πλ.ερωτ.προτ. Κάντε κλικ για να δούμε τον τρόπο εισαγωγής 22/9/2018 Αγαπητός Γιώργος
Πώς εισάγονται θα το δείτε με κλικ Προηγούμενη διαφάνεια Επόμενη διαφάνεια Πώς εισάγονται θα το δείτε με κλικ Α. 1. οι λεγόμενες ολικής άγνοιας, (αυτές δηλ. που για απάντηση επιδέχονται ένα "ναι" ή ένα "όχι" ή ως απάντηση δίνεται το ρήμα της ερώτησης), εισάγονται με το υποθετικό "εἰ"=εάν(σπανιότερα με το "ἐάν", "ἄν”). Κάντε κλικ να δείτε παράδειγμα. π.χ. ἠρώτων, εἰ παραδοῖεν Κορινθίοις τήν πόλιν=ρωτούσαν, αν θα παραδώσουν στους Κορινθίους την πόλη(αναμενόμενες απαντήσεις: Ναί ή όχι, θα την παραδώσουμε ή δεν θα την παραδώσουμε. Εάν το κατανοήσατε κλικ για συνέχεια Α. 2. Όταν οι παραπανω προτάσεις έχουν δύο σκέλη(οι διμελείς λεγόμενες) εισάγονται ως εξής: α' μέρος β' μέρος εἰ...................................................ἤ πότερον ή πότερα...............................ἤ εἴτε................................................εἴτε Β. οι λεγόμενες μερικής άγνοιας, (αυτές δηλ. που, για να απαντήσει κάποιος, πρέπει να εκφράσει μια άποψη), εισάγονται με αναφορικές ή ερωτηματικές αντωνυμίες ή επιρρήματα: Αναφορικές αντων.: ὅς, ὅστις, ὁπότερος, ὅσος, ὁπόσος, οἷος(=όποιος), ὁποῖος, κ.λ. Ερωτηματικές αντων.: τίς, πότερος, πόσος, ποῖος, κ.λ. Αναφορικά επιρρήμ.: οὗ(=όπου), ὅπου, ὅθεν(=απ’ όπου), οἷ(=όπου), ὅποι(=όπου), ᾗ(=όπου), ὅπῃ(=όπου), ὡς(=όπως), ὅπως Ερωτηματικά επιρρήμ.: ποῦ, ποῖ(=πού), πόθεν(=από πού), πῇ(=πού), πῶς άλλος τρόπος εισαγωγής-περιμένετε καί άλλος τρόπος εισαγωγής-περιμένετε κλικ για άλλη κατηγορία πλ.ερωτ.προτ. Κάντε κλικ να δείτε αντων.και επιρρ. Κάντε πάλι κλικ Κάντε πάλι κλικ Κάντε πάλι κλικ Κάντε πάλι κλικ 22/9/2018 Αγαπητός Γιώργος
Για το τί εκφράζει η κάθε έγκλιση πατήστε εδώ Προηγούμενη διαφάνεια Επόμενη διαφάνεια Τί χρησιμεύουν οι πλάγιες ερωτηματικές προτάσεις οι πλάγιες ερωτηματικές προτάσεις είναι ονοματικές προτάσεις και επομένως χρησιμεύουν ό,τι και ένα ουσιαστικό, δηλ. ως υποκείμενο, αντικείμενο και επεξήγηση( σ’ αυτήν την περίπτωση στην κύρια πρόταση υπάρχει δεικτική αντωνυμία ως αντικείμενο του ρ. εξάρτησης) Κάντε κλικ για να δείτε πώς εκφέρονται οι πλάγιες ερωτ. προτάσεις Πώς εκφέρονται οι πλάγιες ερωτηματικές προτάσεις Με τις εγκλίσεις των προτάσεων κρίσεως, δηλ. οριστική, δυνητική οριστική, δυνητική ευκτική και μετά από ιστορικό χρόνο συνήθως με ευκτική του πλαγίου λόγου. Για το τί εκφράζει η κάθε έγκλιση πατήστε εδώ Κάντε κλικ για μια εξάσκηση σε όσα αναφέραμε ως τώρα. Θα μπορείτε να αναζητήσετε βοήθεια, όποτε τη χρειαστείτε 22/9/2018 Αγαπητός Γιώργος
Βοήθεια Προηγούμενη διαφάνεια Επόμενη διαφάνεια Βρείτε 1.ποια είναι η πλάγια ερωτηματική πρόταση σε κάθε ένα από τα παρακάτω παραδείγματα, 2.τη λέξη (ή τις λέξεις,αν είναι διμελής) με την οποία αρχίζει, 3.το ρ. εξάρτησης της, και 4.σε ποια κατηγορία ανήκει κάντε κλικ, για επιβεβαίωση Βρείτε την/τις λέξη/ξεις εισαγωγής της Βρείτε την/τις λέξη/ξεις εισαγωγής της Βρείτε την/τις λέξη/ξεις εισαγωγής της Βρείτε την/τις λέξη/ξεις εισαγωγής της Στο ίδιο παράδειγμα βρείτε και δεύτερη πλ.ερωτ.πρότ. Βρείτε την/τις λέξη/ξεις εισαγωγής της Βρείτε την/τις λέξη/ξεις εισαγωγής της Βρείτε την/τις λέξη/ξεις εισαγωγής της Βρείτε την/τις λέξη/ξεις εισαγωγής της Βρείτε την/τις λέξη/ξεις εισαγωγής της Βρείτε την/τις λέξη/ξεις εισαγωγής της Βρείτε την/τις λέξη/ξεις εισαγωγής της Βρείτε την/τις λέξη/ξεις εισαγωγής της Απλή ή διμελής Βρείτε το ρ. εξάρτησης της Βρείτε την επόμενη πρόταση Βρείτε την κατηγορία του ρήμ. Βρείτε την κατηγορία του ρήμ. Βρείτε το ρ. εξάρτησης της Βρείτε την κατηγορία του ρήμ. Βρείτε την κατηγορία του ρήμ. Βρείτε την κατηγορία του ρήμ. Βρείτε την επόμενη πρόταση Βρείτε την επόμενη πρόταση Βρείτε το ρ. εξάρτησης της Μερικής ή ολικής άγνοιας Βρείτε την κατηγορία του ρήμ. Βρείτε το ρ. εξάρτησης της Βρείτε την επόμενη πρόταση Μερικής ή ολικής άγνοιας Βρείτε την επόμενη πρόταση Βρείτε την κατηγορία του ρήμ. Βρείτε το ρ. εξάρτησης της Βρείτε το ρ. εξάρτησης της Μερικής ή ολικής άγνοιας Βρείτε την κατηγορία του ρήμ. Βρείτε το ρ. εξάρτησης της Βρείτε την κατηγορία του ρήμ. Βρείτε την κατηγορία του ρήμ. Βρείτε το ρ. εξάρτησης της Μερικής ή ολικής άγνοιας Μερικής ή ολικής άγνοιας Βρείτε την κατηγορία του ρήμ. Βρείτε το ρ. εξάρτησης της Βρείτε την κατηγορία του ρήμ. Μερικής ή ολικής άγνοιας Βρείτε το ρ. εξάρτησης της Μερικής ή ολικής άγνοιας Βρείτε το ρ. εξάρτησης της Βρείτε την επόμενη πρόταση Απλή ή διμελής Μερικής ή ολικής άγνοιας Βρείτε την επόμενη πρόταση Απλή ή διμελής Βρείτε την επόμενη πρόταση Βρείτε την επόμενη πρόταση Βρείτε την επόμενη πρόταση Μερικής ή ολικής άγνοιας Μερικής ή ολικής άγνοιας Βρείτε τη λέξη εισαγωγής Μερικής ή ολικής άγνοιας Βρείτε το ρ. εξάρτησης Βρείτε την κατηγορία του ρήμ. Βρείτε τη λέξη εισαγωγής της Βρείτε την πρόταση Απλή ή διμελής Βρείτε την κατηγορία του ρήμ. Απλή ή διμελής Βρείτε το ρ. εξάρτησης της Απλή ή διμελής Μερικής ή ολικής άγνοιας Μερικής ή ολικής άγνοιας Απλή ή διμελής Βρείτε την κατηγορία του ρήμ. Βρείτε το ρ. εξάρτησης της Βρείτε την επόμενη πρόταση Απλή ή διμελής Απλή ή διμελής Μερικής ή ολικής άγνοιας Βρείτε το ρ. εξάρτησης της Βρείτε την επόμενη πρόταση Απλή ή διμελής Μερικής ή ολικής άγνοιας Απλή ή διμελής Βρείτε την επόμενη πρόταση Βρείτε την/τις λέξη/ξεις εισαγωγής της Απλή ή διμελής Απλή ή διμελής Απλή ή διμελής Απλή ή διμελής Εἰ δίκαια ποιήσω, οὐκ οἶδα Ξενοφῶν ἤρετο Κῦρον εἰ τι παραγγέλλοι Σκέψασθε, εἰ ἄρα τοῦτο μωρότατον πεποιήκασιν οἱ βάρβαροι Ξενοφῶν οὐ τοῦτο πρῶτον ἠρώτα τόν θεόν, πότερον βέλτιον εἴη αὐτῷ πορεύεσθαι ἤ μένειν, ἀλλά τοῦτο, ὅπως ἄν κάλλιστα πορευθείη Χρόνον τινα ἄδηλον ἦν, πότερον ἕψονται(=θα ακολουθήσουν) οἱ Ἕλληνες Κύρῳ ἤ οὔ Δοκεῖ μοι ἐρωτᾶν Κῦρον, τί βούλεται ἡμῖν χρῆσθαι ὅσων καί οἵων ἐλπίδων ἄν ἑμαυτόν στερήσαιμι, τοῦτο λέξω Τοῦτο μοι δοκεῖ σκεπτέον, ὅπως ὡς ἐλάχιστα τραύματα λάβωσιν ὅθεν καί ἀπορεῖται πότερον ἐστι τό ἀγαθόν μαθητόν ἤ διδακτόν Τοῦτο δέ μοι σκεπτέον εἶναι, ὅπως ἐλάχιστα τραύματα λάβωμεν ἐβουλεύοντο πῶς ἄν τήν μάχην συμφορώτατα ποιήσαιντο Τοῦτο αὐτό, εἰ χαίρεις ἤ μή χαίρεις, ἀνάγκη σε ἀγνοεῖν Τόδε δέ σκόπει, ἐάν ἄρα καί σοί ἀρέσῃ ἄδηλον ἦν εἰ ἀδίκως ἐτετιμώρηντο απλή Ολικής άγνοιας γνωστικό απλή Ολικής άγνοιας ερω/τικό απλή Ολικής άγνοιας σκέψης διμελής Ολικής άγνοιας ερω/τικό απλή μερικής άγνοιας ερω/τικό διμελής Ολικής άγνοιας δηλωτικό απλή μερικής άγνοιας ερω/τικό απλή μερικής άγνοιας λεκτικό απλή μερικής άγνοιας σκέψης διμελής Ολικής άγνοιας απορίας απλή μερικής άγνοιας σκέψης απλή μερικής άγνοιας σκέψης διμελής Ολικής άγνοιας άγνοιας απλή Ολικής άγνοιας σκέψης απλή Ολικής άγνοιας δηλωτικό Κάντε κλικ για συνέχεια. 22/9/2018 Αγαπητός Γιώργος
Προηγούμενη διαφάνεια Επόμενη διαφάνεια Στα ίδια παραδείγματα να δηλώσετε 1. το είδος της κάθε λέξης εισαγωγής σύμφωνα με όσα λέχθηκαν για τον τρόπο με τον οποίο εισάγονται οι πλάγιες ερωτ.προτάσεις και 2. τί χρησιμεύει η κάθε δευτερεύουσα πρόταση. κάντε κλικ, για επιβεβαίωση βοήθεια Εἰ δίκαια ποιήσω, οὐκ οἶδα Ξενοφῶν ἤρετο Κῦρον εἰ τι παραγγέλλοι Σκέψασθε, εἰ ἄρα τοῦτο μωρότατον πεποιήκασιν οἱ βάρβαροι Ξενοφῶν οὐ τοῦτο πρῶτον ἠρώτα τόν θεόν, πότερον βέλτιον εἴη αὐτῷ πορεύεσθαι ἤ μένειν, ἀλλά τοῦτο, ὅπως ἄν κάλλιστα πορευθείη Χρόνον τινα ἄδηλον ἦν, πότερον ἕψονται(=θα ακολουθήσουν) οἱ Ἕλληνες Κύρῳ ἤ οὔ Δοκεῖ μοι ἐρωτᾶν Κῦρον, τί βούλεται ἡμῖν χρῆσθαι ὅσων καί οἵων ἐλπίδων ἄν ἑμαυτόν στερήσαιμι, τοῦτο λέξω Τοῦτο μοι δοκεῖ σκεπτέον, ὅπως ὡς ἐλάχιστα τραύματα λάβωσιν ὅθεν καί ἀπορεῖται πότερον ἐστι τό ἀγαθόν μαθητόν ἤ διδακτόν Τοῦτο δέ μοι σκεπτέον εἶναι, ὅπως ἐλάχιστα τραύματα λάβωμεν ἐβουλεύοντο πῶς ἄν τήν μάχην συμφορώτατα ποιήσαιντο Τοῦτο αὐτό, εἰ χαίρεις ἤ μή χαίρεις, ἀνάγκη σε ἀγνοεῖν Τόδε δέ σκόπει, ἐάν ἄρα καί σοί ἀρέσῃ ἄδηλον ἦν εἰ ἀδίκως ἐτετιμώρηντο Πώς εισάγεται Με το υποθετικό «εἰ» Τι χρησιμεύει αντικείμενο Πως εισάγεται Με το υποθετικό «εἰ» Τι χρησιμεύει αντικείμενο Πώς εισάγεται Με το υποθετικό «εἰ» Τι χρησιμεύει αντικείμενο Με ερωτ.επίρρ. και διαζ. ἤ Πώς εισάγεται Τι χρησιμεύει αντικείμενο Πώς εισάγεται Με αναφορ.επίρρ. Τι χρησιμεύει αντικείμενο Με ερωτ.επίρρ.και διαζ. ἤ Πώς εισάγεται Τι χρησιμεύει υποκείμενο Με ερωτ.αντωνυμία Πώς εισάγεται Τι χρησιμεύει αντικείμενο Με αναφορ.αντωνυμία Πώς εισάγεται Τι χρησιμεύει επεξήγηση Με αναφορ.επίρρημα Πώς εισάγεται Τι χρησιμεύει επεξήγηση Πώς εισάγεται Με ερωτ.επ.και διαζευτ.ἤ Τι χρησιμεύει υποκείμενο Πώς εισάγεται Με αναφορ.επίρρημα Τι χρησιμεύει επεξήγηση Με ερωτημ.επίρρημα Πώς εισάγεται Τι χρησιμεύει αντικείμενο Με υποθετ. «εἰ» και διαζ.ἤ Πώς εισάγεται Τι χρησιμεύει επεξήγηση Πώς εισάγεται Με υποθετικό «ἐάν» Τι χρησιμεύει επεξήγηση Με υποθετικό «εἰ» Πώς εισάγεται Τι χρησιμεύει υποκείμενο Κάντε κλικ για συνέχεια. 22/9/2018 Αγαπητός Γιώργος
Κάνοντας δεξί κλικ και μετά «τέλος προβολής» τελειώνετε Προηγούμενη διαφάνεια Μπράβο Κάνοντας δεξί κλικ και μετά «τέλος προβολής» τελειώνετε Κλικ για αρχική σελίδα Τ Ε Λ Ο Σ 22/9/2018 Αγαπητός Γιώργος
Τρόπος εισαγωγής των πλ.ερωτ.προτάσεων Επιστροφή στις ασκήσεις Κατηγορίες ρημάτων 1.ἐρωτηματικά, λεκτικά, δεικτικά(δείχνω), δηλωτικά 2. σκέψης, έρευνας, γνώσης, άγνοιας, απορίας, θαυμασμού, φόβου, αμφιβολίας, αγωνίας, και τα παρόμοια 3. προπαρασκευής, φροντίδας, προφύλαξης, προσοχής, επιμέλειας και τα παρόμοια Τρόπος εισαγωγής των πλ.ερωτ.προτάσεων Α. 1. οι λεγόμενες ολικής άγνοιας, (αυτές δηλ. που για απάντηση επιδέχονται ένα "ναι" ή ένα "όχι" ή ως απάντηση δίνεται το ρήμα της ερώτησης), εισάγονται με το υποθετικό "εἰ"=εάν(σπανιότερα με το "ἐάν", "ἄν”). Κάντε κλικ να δείτε παράδειγμα. Α. 2. Όταν οι παραπανω προτάσεις έχουν δύο σκέλη(οι διμελείς λεγόμενες) εισάγονται ως εξής: (α΄σκέλος...........β΄ σκέλος) εἰ ...........ἤ , πότερον ή πότερα...........ἤ, εἴτε...........εἴτε Β. οι λεγόμενες μερικής άγνοιας, (αυτές δηλ. που, για να απαντήσει κάποιος, πρέπει να εκφράσει μια άποψη), εισάγονται με αναφορικές ή ερωτηματικές αντωνυμίες ή επιρρήματα: Αναφορικές αντων.: ὅς, ὅστις, ὁπότερος, ὅσος, ὁπόσος, οἷος(=όποιος), ὁποῖος, κ.λ. Ερωτηματικές αντων.: τίς, πότερος, πόσος, ποῖος, κ.λ. Αναφορικά επιρρήμ.: οὗ(=όπου), ὅπου, ὅθεν, [οἷ, ὅποι, ᾗ, ὅπῃ]=όπου,ὡς(=όπως),ὅπως Ερωτηματικά επιρρήμ.: ποῦ, ποῖ(=πού), πόθεν(=από πού), πῇ(=πού), πῶς 22/9/2018 Αγαπητός Γιώργος
Τρόπος εισαγωγής των πλ.ερωτ.προτάσεων Επιστροφή στις ασκήσεις Τρόπος εισαγωγής των πλ.ερωτ.προτάσεων Α. 1. οι λεγόμενες ολικής άγνοιας, (αυτές δηλ. που για απάντηση επιδέχονται ένα "ναι" ή ένα "όχι" ή ως απάντηση δίνεται το ρήμα της ερώτησης), εισάγονται με το υποθετικό "εἰ"=εάν(σπανιότερα με το "ἐάν", "ἄν”). Α. 2. Όταν οι παραπανω προτάσεις έχουν δύο σκέλη(οι διμελείς λεγόμενες) εισάγονται ως εξής: (α΄σκέλος...........β΄ σκέλος) εἰ ...........ἤ , πότερον ή πότερα...........ἤ, εἴτε...........εἴτε Β. οι λεγόμενες μερικής άγνοιας, (αυτές δηλ. που, για να απαντήσει κάποιος, πρέπει να εκφράσει μια άποψη), εισάγονται με αναφορικές ή ερωτηματικές αντωνυμίες ή επιρρήματα: Αναφορικές αντων.: ὅς, ὅστις, ὁπότερος, ὅσος, ὁπόσος, οἷος(=όποιος), ὁποῖος, κ.λ. Ερωτηματικές αντων.: τίς, πότερος, πόσος, ποῖος, κ.λ. Αναφορικά επιρρήμ.: οὗ(=όπου), ὅπου, ὅθεν, [οἷ, ὅποι, ᾗ, ὅπῃ]=όπου,ὡς(=όπως), ὅπως Ερωτηματικά επιρρήμ.: ποῦ, ποῖ(=πού), πόθεν(=από πού), πῇ(=πού), πῶς Τί χρησιμεύουν οι πλάγιες ερωτηματικές προτάσεις οι πλάγιες ερωτηματικές προτάσεις είναι ονοματικές προτάσεις και επομένως χρησιμεύουν ό,τι και ένα ουσιαστικό, δηλ. ως υποκείμενο, αντικείμενο και επεξήγηση( σ’ αυτήν την περίπτωση στην κύρια πρόταση υπάρχει δεικτική αντωνυμία ως αντικείμενο του ρ. εξάρτησης) 22/9/2018 Αγαπητός Γιώργος