Πληροφορική Α΄ Γυμνασίου Με τι θα ασχοληθούμε σε αυτό το μάθημα; Με την επιστήμη των υπολογιστών Με τη χρήση των υπολογιστών
Ενότητα 1 (Γνωρίζω τον υπολογιστή) Κεφάλαιο 1 (Βασικές έννοιες της Πληροφορίας) Τι είναι οι Νέες Τεχνολογίες; Ποια είναι η Λεωφόρος των Πληροφοριών; Γιατί λέμε ότι ζούμε στην Κοινωνία της Πληροφορίας; Πού χρησιμοποιούμε τους υπολογιστές; Πού απαιτούνται οι υπολογιστές; Έχουν αρνητικές επιπτώσεις οι υπολογιστές; Ποιος ευθύνεται;
Ενότητα 1 (Γνωρίζω τον υπολογιστή) Κεφάλαιο 1 (Βασικές έννοιες της Πληροφορίας) 1.1 Δεδομένα – Επεξεργασία - Πληροφορία Επεξεργασία Δεδομένα Πληροφορία Δεδομένα είναι τα στοιχεία που εισάγουμε στην επεξεργασία Πληροφορία είναι τα αποτελέσματα που παίρνουμε από την επεξεργασία Σχολική εκδρομή Ποδοσφαιρική ομάδα
ΑΝΑΔΡΑΣΗ ή ΑΝΑΤΡΟΦΟΔΟΤΗΣΗ (FEEDBACK) Ενότητα 1 (Γνωρίζω τον υπολογιστή) Κεφάλαιο 1 (Βασικές έννοιες της Πληροφορίας) 1.2 Κύκλος επεξεργασίας των δεδομένων Επεξεργασία Δεδομένα Πληροφορία ΑΝΑΔΡΑΣΗ ή ΑΝΑΤΡΟΦΟΔΟΤΗΣΗ (FEEDBACK) Οι πληροφορίες αποτελούν είσοδο στην ίδια ή σε άλλη επεξεργασία Προάγεται/Απορρίπτεται
Ενότητα 1 (Γνωρίζω τον υπολογιστή) Κεφάλαιο 1 (Βασικές έννοιες της Πληροφορίας) 1.3 Η ανάγκη για μηχανές επεξεργασίας δεδομένων Ο Χέρμαν Χόλεριθ (Herman Hollerith) (1860 – 1929) ήταν Αμερικανός στατιστικολόγος που ανέπτυξε μια μηχανή πινακοποίησης (tabulating machine, tabulator) με βάση τις διάτρητες κάρτες, με σκοπό τη γρήγορη πινακοποίηση στατιστικών από εκατομμύρια στοιχεία δεδομένων. Ήταν ο ιδρυτής μιας από τις εταιρείες που αργότερα ενώθηκαν για να σχηματίσουν την IBM.
Ενότητα 1 (Γνωρίζω τον υπολογιστή) Κεφάλαιο 1 (Βασικές έννοιες της Πληροφορίας) 1.4 Ο υπολογιστής και η επεξεργασία δεδομένων Επεξεργασία δεδομένων Παράδειγμα επεξεργασίας
Παράγει ιδέες Σκέφτεται!!! Ενότητα 1 (Γνωρίζω τον υπολογιστή) Κεφάλαιο 1 (Βασικές έννοιες της Πληροφορίας) 1.4 Ο υπολογιστής και η επεξεργασία δεδομένων εναντίον Παράγει ιδέες Σκέφτεται!!! Είναι ταχύτερος Χειρίζεται μεγάλο πλήθος δεδομένων Υπολογίζει χωρίς λάθη
ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ εισοδοι εΞοδοι Ενότητα 1 (Γνωρίζω τον υπολογιστή) Κεφάλαιο 1 (Βασικές έννοιες της Πληροφορίας) 1.4 Ο υπολογιστής και η επεξεργασία δεδομένων ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ εισοδοι εΞοδοι
Ενότητα 1 (Γνωρίζω τον υπολογιστή) Κεφάλαιο 1 (Βασικές έννοιες της Πληροφορίας) 1.5 Με τι ασχολείται η Πληροφορική; Με τον αποτελεσματικό τρόπο Συλλογής Αποθήκευσης Επεξεργασίας Μετάδοσης δεδομένων και πληροφοριών Με την εφαρμογή των παραπάνω σε διάφορες ανθρώπινες δραστηριότητες Informatique (Information + Automatique) Πληροφορική (Πληροφορία + Αυτοματική)
Ενότητα 1 (Γνωρίζω τον υπολογιστή) Κεφάλαιο 1 (Βασικές έννοιες της Πληροφορίας) Υπερπληροφόρηση!!! Υπερπληροφόρηση και Κυνισμός Υπερπληροφόρηση και Μεσαίωνας
Ενότητα 1 (Γνωρίζω τον υπολογιστή) Κεφάλαιο 2 (Το υλικό του υπολογιστή) Υλικό (Hardware) Hardware είναι τα σιδερικά! Hardware store είναι το κατάστημα που πουλάει εργαλεία (πένσες, σφυριά, …), καρφιά, σίδερα κ.τ.λ.
Ενότητα 1 (Γνωρίζω τον υπολογιστή) Κεφάλαιο 2 (Το υλικό του υπολογιστή) 2.1 Το υλικό μέρος του υπολογιστή Υλικό είναι τα μηχανικά και τα ηλεκτρονικά μέρη του Η/Υ, δηλαδή αυτά που μπορούμε να δούμε και να αγγίξουμε. Αποσυνδέουμε τον υπολογιστή από την τροφοδοσία, προτού επέμβουμε στο εσωτερικό του! Οι ηλεκτρονικές συσκευές χρησιμοποιούν χαμηλής έντασης ρεύμα σε αντίθεση με τις ηλεκτρικές!
Ενότητα 1 (Γνωρίζω τον υπολογιστή) Κεφάλαιο 2 (Το υλικό του υπολογιστή) 2.1 Το υλικό μέρος του υπολογιστή Μητρική πλακέτα Επεξεργαστής Κεντρική Μονάδα RAM (Κύρια μνήμη) Τροφοδοτικό Σκληρός δίσκος
Ενότητα 1 (Γνωρίζω τον υπολογιστή) Κεφάλαιο 2 (Το υλικό του υπολογιστή) 2.1 Το υλικό μέρος του υπολογιστή Συσκευές εισόδου Πληκτρολόγιο Σαρωτής Κάμερα Μικρόφωνο Οθόνη αφής Web κάμερα Ποντίκι
Ενότητα 1 (Γνωρίζω τον υπολογιστή) Κεφάλαιο 2 (Το υλικό του υπολογιστή) 2.1 Το υλικό μέρος του υπολογιστή Συσκευές εξόδου Εκτυπωτής Ακίδων Ψεκασμού μελάνης Λέϊζερ Οθόνη/Οθόνη αφής Ακουστικά Ηχεία
Ενότητα 1 (Γνωρίζω τον υπολογιστή) Κεφάλαιο 2 (Το υλικό του υπολογιστή) 2.1 Το υλικό μέρος του υπολογιστή Κι άλλες περιφερειακές συσκευές… Σταθεροποιητής (UPS) Προστατεύει τον υπολογιστή από τις αυξομειώσεις της τάσης. Τι μπορεί να συμβεί αν δεν υπάρχει ups; Χειριστήριο (Joystick) Στυλό γραφίδας (Σε οθόνες αφής υπολογιστών, κινητών)
RAM (Random Access Memory)/Μνήμη Τυχαίας Προσπέλασης/Κύρια μνήμη Ενότητα 1 (Γνωρίζω τον υπολογιστή) Κεφάλαιο 2 (Το υλικό του υπολογιστή) 2.2 Η μνήμη του υπολογιστή και τα αποθηκευτικά μέσα RAM (Random Access Memory)/Μνήμη Τυχαίας Προσπέλασης/Κύρια μνήμη Τα δεδομένα και οι εντολές για την επεξεργασία τους αποθηκεύονται στη RAM Επεξεργάζονται από την Κεντρική Μονάδα Επεξεργασίας Τα αποτελέσματα αποθηκεύονται επίσης στη RAM Μόλις ο υπολογιστής σταματήσει να τροφοδοτείται από ρεύμα, τα στοιχεία που βρίσκονται στη RAM χάνονται!
Ενότητα 1 (Γνωρίζω τον υπολογιστή) Κεφάλαιο 2 (Το υλικό του υπολογιστή) 2.2 Η μνήμη του υπολογιστή και τα αποθηκευτικά μέσα Αποθηκευτικά μέσα Δισκέτα Οδηγοί (Drivers) Σκληρός δίσκος Οπτικοί δίσκοι, CD-ROM (Compact Disc-Read Only Memory), DVD (Digital Video/Versatile Disc), RW (Rewritable) Μνήμη φλας (flash memory/memory stick)
Ενότητα 1 (Γνωρίζω τον υπολογιστή) Κεφάλαιο 2 (Το υλικό του υπολογιστή) 2.3 Είδη υπολογιστών Υπερυπολογιστές (Supercomputers) Χρησιμοποιούνται σε ερευνητικά κέντρα κβαντικής φυσικής, πρόβλεψης καιρού κ.α. Μεγάλα συστήματα (Main frame) Χρησιμοποιούνται σε τράπεζες, μεγάλους οργανισμούς, βιομηχανίες, κ.α. Προσωπικοί υπολογιστές (Personal Computers) Οικιακή χρήση και μικρές επιχειρήσεις, μικροί οργανισμοί κ.α. Φορητοί υπολογιστές (Portable Computers/Laptop/Notebooks) Μικρό μέγεθος με όλες τις δυνατότητες ενός προσωπικού υπολογιστή Netbooks Μικρότερο μέγεθος και σχετικά περιορισμένες δυνατότητες Υπολογιστές παλάμης (Palmtop) Μικρό μέγεθος και περιορισμένες δυνατότητες
Ενότητα 1 (Γνωρίζω τον υπολογιστή) Κεφάλαιο 3 (Εργονομία) 3 Ενότητα 1 (Γνωρίζω τον υπολογιστή) Κεφάλαιο 3 (Εργονομία) 3.1 Αρχές της εργονομίας Μέγιστη απόδοση Εργονομία είναι η επιστήμη που μελετά τις μεθόδους με τις οποίες σχεδιάζονται οι διάφορες συσκευές, τα εργαλεία και οτιδήποτε άλλο χρησιμοποιεί ο άνθρωπος καθώς και τη διάταξη και τοποθέτησή τους στο χώρο εργασίας, ώστε να αποβούν ευχάριστα και αποδοτικά γι’ αυτόν, χωρίς όμως να βλάψουν την υγεία του. Π.χ. το κάθισμα οδήγησης αυτοκινήτου τις φυσικές παραμέτρους (π.χ. φωτισμός, θόρυβος) τη θέση της τηλεόρασης Εξασφάλιση υγιεινών συνθηκών
Ενότητα 1 (Γνωρίζω τον υπολογιστή) Κεφάλαιο 3 (Εργονομία) 3 Ενότητα 1 (Γνωρίζω τον υπολογιστή) Κεφάλαιο 3 (Εργονομία) 3.2 Η θέση εργασίας μας Ρύθμιση του ύψους της καρέκλας. Οι βραχίονες σε οριζόντια θέση. Ρύθμιση του ύψους της καρέκλας. Το κεφάλι σε ευθεία και τα μάτια με μικρή κλίση προς τα κάτω. Να στηρίζουμε την πλάτη στην καρέκλα. Τα πόδια να πατάνε είτε στο πάτωμα είτε σε υποπόδιο. Οι καρποί μας πρέπει να στηρίζονται στο επίπεδο των πλήκτρων.
Ενότητα 1 (Γνωρίζω τον υπολογιστή) Κεφάλαιο 3 (Εργονομία) 3.3 Η οθόνη Ενότητα 1 (Γνωρίζω τον υπολογιστή) Κεφάλαιο 3 (Εργονομία) 3.3 Η οθόνη Το πάνω μέρος της οθόνης να είναι στο ίδιο ύψος με τα μάτια μου! Να μην τρεμοπαίζει η οθόνη! Να μην υπάρχουν αντανακλάσεις στην οθόνη! Να κάνω διάλλειμα κάθε 1 ώρα, κοιτώντας μακριά! Η ανάλυση και η φωτεινότητα να είναι σωστά ρυθμισμένες!
Ενότητα 1 (Γνωρίζω τον υπολογιστή) Κεφάλαιο 3 (Εργονομία) 3.3 Η οθόνη Ενότητα 1 (Γνωρίζω τον υπολογιστή) Κεφάλαιο 3 (Εργονομία) 3.3 Η οθόνη Η επιφάνεια της οθόνης είναι χωρισμένη σε μικρές ορθογώνιες περιοχές, κάθε μια από τις οποίες αποτελεί ένα εικονοστοιχείο (pixel). Κάθε pixel κάθε στιγμή έχει ένα χρώμα!
Ενότητα 1 (Γνωρίζω τον υπολογιστή) Κεφάλαιο 3 (Εργονομία) 3.3 Η οθόνη Ενότητα 1 (Γνωρίζω τον υπολογιστή) Κεφάλαιο 3 (Εργονομία) 3.3 Η οθόνη Μικρότερη ανάλυση Ο αριθμός των εικονο-στοιχείων που συναντάμε σε μια οριζόντια και σε μια κάθετη γραμμή καθορίζουν την ανάλυση της εικόνας (resolution). Π.χ. 640x480 800x600 Μεγαλύτερη απεικόνιση
Ενότητα 1 (Γνωρίζω τον υπολογιστή) Κεφάλαιο 3 (Εργονομία) 3.3 Η οθόνη Ενότητα 1 (Γνωρίζω τον υπολογιστή) Κεφάλαιο 3 (Εργονομία) 3.3 Η οθόνη Το μέγεθος της οθόνης μετριέται με το μήκος της διαγωνίου της επιφάνειας προβολής της οθόνης σε ίντσες (1inc = 2,54cm). Π.χ. 14’’ 19’’ 21’’
Ενότητα 1 (Γνωρίζω τον υπολογιστή) Κεφάλαιο 4 (Η Ιστορία της Πληροφορίας και της Πληροφορικής) Πότε ξεκίνησε ο άνθρωπος να εφευρίσκει εργαλεία; Ποια ήταν η πρώτη υπολογιστική μηχανή; Ποιος ήταν ο πρώτος ηλεκτρονικός υπολογιστής;
Ενότητα 1 (Γνωρίζω τον υπολογιστή) Κεφάλαιο 4 (Η Ιστορία της Πληροφορίας και της Πληροφορικής) 4.1 Εξέλιξη εργαλείων Γιατί ο άνθρωπος ξεχώρισε ανάμεσα στα υπόλοιπα ζώα; Τι έκανε για να αντισταθμίσει την μικρή του σωματική διάπλαση; Ποια ήταν η πρώτη απόπειρά του να αναπαραστήσει γραφικά πληροφορίες;
Ενότητα 1 (Γνωρίζω τον υπολογιστή) Κεφάλαιο 4 (Η Ιστορία της Πληροφορίας και της Πληροφορικής) 4.1 Εξέλιξη 3500 π.Χ. Γραφή 1800 π.Χ. Αριθμοί-σύμβολα 1500 π.Χ. Αλφάβητο 1454 μ.Χ. Τυπογραφία 1844 μ.Χ. Τηλέγραφος 1876 μ.Χ. Τηλέφωνο 1950 μ.Χ. Ηλεκτρονικοί υπολογιστές τώρα Ταχύτατη μετάδοση πληροφοριών
Ενότητα 1 (Γνωρίζω τον υπολογιστή) Κεφάλαιο 4 (Η Ιστορία της Πληροφορίας και της Πληροφορικής) 4.2 Η ιστορία του Αυτόματου Υπολογισμού 1930 1950 Αρχαιότητα 1ος κύκλος 2ος κύκλος 3ος κύκλος Υπολογιστικές Μηχανές Εμπορικοί Ηλεκτρονικοί Υπολογιστές με λυχνίες Τεράστιοι Ηλεκτρονικοί Υπολογιστές με τρανζίστορς
Ο φτερωτός Τάλως οπλισμένος με πέτρα Ενότητα 1 (Γνωρίζω τον υπολογιστή) Κεφάλαιο 4 (Η Ιστορία της Πληροφορίας και της Πληροφορικής) 4.3 Σύντομη ιστορία των ιδεών Ο Τάλως ήταν μυθικός φύλακας της Κρήτης. Ήταν γιγάντιος, ανθρωπόμορφος και με σώμα από χαλκό. Ήταν επιφορτισμένος με το καθήκον να επιτηρεί την εφαρμογή των νόμων στην Κρήτη, κουβαλώντας τους μαζί του γραμμένους σε χάλκινες πλάκες. Οι περισσότερες πηγές αναφέρουν ότι ήταν άγρυπνος φύλακας της Κρήτης που γύριζε τις ακτές του νησιού τρεις φορές τη μέρα.[Κρατούσε σε απόσταση τα άγνωστα πλοία που πλησίαζαν την Κρήτη πετώντας τους τεράστιες πέτρες. Αν οι άγνωστοι είχαν ήδη αποβιβαστεί, τους έκαιγε με την ανάσα του ή πυράκτωνε το χάλκινο σώμα του σε κάποια φωτιά, τους αγκάλιαζε σφιχτά πάνω του κι έτσι τους έκαιγε. Δίδραχμο της Φαιστού, 280 π.Χ. Ο φτερωτός Τάλως οπλισμένος με πέτρα
4.4 Στιγμές από την ιστορία 1941 ΚΟΛΟΣΣΟΣ Χρησιμοποιήθηκε στον Β΄Παγκόσμιο Πόλεμο από τους Άγγλους για την αποκωδικοποίηση των Γερμανικών μηνυμάτων 1939 ABC Πρώτη ηλεκτρομηχανική μηχανή 1943 ENIAC Πρώτος υπολογιστής γενικής χρήσης 1945 Ένας σκώρος (bug) προξένησε διακοπή στη λειτουργία ενός Η/Υ 1956 Πρώτος σκληρός δίσκος 1958 Πρώτο ολοκληρωμένο κύκλωμα (chip) 1967 Πρώτη δισκέτα από την IBM