Στρατηγικές Επίτευξης Ανταγωνιστικού Πλεονεκτήματος Ανάλυση και Έλεγχος Επιχειρησιακών Στρατηγικών Τμ. Επιχειρηματικού Σχεδιασμού & Πληροφοριακών Συστημάτων Στρατηγικές Επίτευξης Ανταγωνιστικού Πλεονεκτήματος Δρ. Απόστολος Ραφαηλίδης
1. Βασικά Επίπεδα Διαμόρφωσης Στρατηγικής Εταιρικό επίπεδο (corporate strategy) Επίπεδο στρατηγικών επιχειρηματικών μονάδων (competitive strategy) Επίπεδο επιμέρους λειτουργιών κάθε επιχείρησης (functional strategy)
2. Βασικές Ανταγωνιστικές Στρατηγικές Ηγεσία κόστους Διαφοροποίηση Εστίαση: με διαφοροποίηση με ηγεσία κόστους Βασικά ερωτήματα: Σε ποιούς απευθυνόμαστε; Ποιές ανάγκες καλύπτουμε; Ποιές θεμελιώδεις ικανότητες πρέπει να αναπτύξουμε;
3. Ηγεσία Κόστους Προσφορά απλών & συνηθισμένων προϊόντων σε τυπικούς πελάτες σε μεγάλη αγορά Ηγεσία κόστους δημιουργεί την δυνατότητα για ηγεσία τιμής
4. Πηγές Ηγεσίας Κόστους κατά Grant Οικονομίες κλίμακας Οικονομίες μάθησης Παραγωγική δυναμικότητα Σχεδιασμός προϊόντος Κόστος εισροών Τεχνολογία παραγωγής Αποδοτικότητα διοίκησης
5. Πηγές Ηγεσίας Κόστους κατά Porter Εσωτερικές σχέσεις Ολοκλήρωση Αλληλεξαρτήσεις Χρονισμός Πολιτικές εταιρίας Τοποθεσία Θεσμικό πλαίσιο
6. Πλεονεκτήματα – Κίνδυνοι από Ηγεσία Κόστους Πλεονεκτήματα: Μεταβολές τιμών εισροών επηρεάζουν λιγότερο Αντιμετώπιση υποκατάστατων με τιμής Εμπόδια εισόδου λόγω χαμηλού κόστους παραγωγής Μικρότερες πιέσεις από πελάτες για τιμής Κίνδυνοι: Τεχνολογική εξέλιξη ίσως εκμηδενίσει κοστολογικό πλεονέκτημα Νεοεισερχόμενος με πλεονέκτημα late – mover Αδυναμία κάλυψης νέων προτιμήσεων Μείωση αξιοπιστίας προϊόντος
7. Στρατηγική Διαφοροποίησης Σκοπός: απόκτηση μοναδικού ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος στον κλάδο Προϊόντα μοναδικά ή / και ποιοτικά σε σχέση με ανταγωνιστικά Τιμή σχετικά υψηλή Διαφοροποίηση ΔΕΝ σημαίνει αδιαφορία για το κόστος
8. Ανεπιτυχής Διαφοροποίηση Sinclair QL (Quantum Leap): 1984 CPU Motorola 68008, 7.5MHz RAM 128KB 2 ZX Microdrives Multitasking QDOS Office Suite Sinclair C5, 1985
9. Διαφοροποίηση…
10. Κίνδυνοι Στρατηγικής Διαφοροποίησης Υψηλές δαπάνες Ε&Α, μάρκετινγκ, τεχνολογικός κίνδυνος Τάση μίμησης Πελάτες με εξειδικευμένες απαιτήσεις Χάσμα κόστους ηγετών κόστους – ηγετών διαφοροποίησης Σε κάποιες κατηγορίες προϊόντων, αυτά θεωρούνται παρόμοια
11. Στρατηγική Εστίασης Ικανοποίηση συγκεκριμένου τμήματος αγοράς 1η προϋπόθεση: τμηματοποίηση (βλ. επομ.) Γεωγραφία Τύπος πελάτη Χαρακτηριστικά προϊόντος 2η προϋπόθεση: επαρκής ελκυστικότητα Εστίαση με: Ηγεσία κόστους (παρ. χαρτόκουτων) Διαφοροποίηση
12. Παράδειγμα Τμηματοποίησης Προηγ.
13. Κίνδυνοι Στρατηγικής Εστίασης Αντικείμενο μίμησης Πρόβλημα αν συμβεί κάτι με το επιλεγμένο τμήμα αγοράς
14. Ταυτόχρονα Ηγεσία Κόστους και Διαφοροποίηση; Ευέλικτα συστήματα παραγωγής (βίντεο) Συστήματα άμεσου χρόνου (J.I.T.) Ανασχεδιασμός δραστηριοτήτων Προτυποποίηση μηχανικών μερών Διοίκηση ολικής ποιότητας Διασυνδέσεις με προμηθευτές, διανομείς, πελάτες Περιορισμός γκάμας προσφερόμενων
15. Κριτική σε Ανταγωνιστικές Στρατηγικές Αδυναμία εφαρμογής τους σε συνδυασμό; Sahai: Ηγεσία κόστους εστιάζει προσοχή σε κόστους εισροών Διαφοροποίηση εστιάζει προσοχή σε εκροές Μικτή στρατηγική: προαγωγή ικανοτήτων σε πολλούς κρίκους αλυσίδας αξίας ταυτόχρονα
16. Sahai
17. Μονολιθικές Στρατηγικές, Μονολιθικές Κουλτούρες… Αυστηρός προσανατολισμός σε ΜΙΑ στρατηγική: Κίνδυνος μίμησης Αδυναμία προσαρμογής σε αλλαγές της αγοράς, λόγω ελλιπών ικανοτήτων για ανταπόκριση σε μεταβολές του περιβάλλοντος
18. Το Στρατηγικό Ρολόι