Λευκωσία, 2018 Νέες μορφές Επαγγελματισμού των διοικητικών Στελεχών Εκπαίδευσης στην Ελλάδα. Αλλαγές στο πλαίσιο πολιτικών της Παγκοσμιοποίησης και της Ευρωπαϊκοποίησης. Σιφακάκης Πολυχρόνης Σχολικός Σύμβουλος 1ης Περιφέρειας Δ.Ε. Ν. Ηρακλείου, Μέλος Δ.Σ. Ι.Α.Κ.Ε.
Παγκοσμιοποίηση και Ευρωπαϊκοποίηση στην εκπαίδευση Διεθνείς οργανισμοί και υπερεθνικοί φορείς (Υφαντή, 2002, Ματθαίου, 2007, Τσαούσης, 2007, Ματθαίου & Ρουσσάκης, 2011, Rizvi & Lingard, 2010, Singh,2015, Robertson, 2013. Μηχανισμοί αξιολόγησης και επιτήρησης (Lingard κ.ά., 2005, Robertson, 2012, Grek, 2010, Rinne & Ozga, 2013) Αποφάσεις θεσμικών οργάνων στην Ε.Ε. (Ε.Ε., 2001: Λευκή Βίβλος, Ε.Ε. 2009/C 302/04))
Τα στοιχεία του κυρίαρχου λόγου για την εκπαίδευση. Μετάβαση από τη διακυβέρνηση στη δια-κυβέρνηση Αποτελεσματικότητα και αποδοτικότητα Συστήματα αξιολόγησης και αυτοαξιολόγησης Συμμετοχή φορέων της κοινωνίας στη διοίκηση της εκπαίδευσης Ιδιωτικοποίηση Επιτελεστικότητα Νέος δημόσιος διοικητισμός [New Public Management]
Η αναπλαισίωση του κυρίαρχου λόγου στην ελληνική εκπαίδευση Επιμόρφωση Π.Ι. 2007: http://www.pi-schools.gr/programs/epim_stelexoi/. Το σχέδιο «Νέο Σχολείο: Πρώτα ο μαθητής» Τράπεζα θεμάτων για την επιλογή των Διευθυντών Εκπαίδευσης το 2010 Πιστοποιητικό Διοικητικής και Καθοδηγητικής Επάρκειας (Ε.Κ.Δ.Δ.Α.) Πρόγραμμα Αυτοαξιολόγησης Εκπαιδευτικού Έργου Θεσμοθέτηση αξιολόγησης των εκπαιδευτικών (Π.Δ. 152/2013) Μεταπτυχιακά προγράμματα εξειδίκευσης
Μέθοδοι συλλογής δεδομένων Τα δεδομένα προέρχονται από εμπειρική έρευνα που εκπονήθηκε την περίοδο 2012-2015 μέσω της ανάλυσης: των σεναρίων της Τράπεζας Θεμάτων που χρησιμοποιήθηκε για την επιλογή των Δ.Ε. το 2010. ημιδομημένων συνεντεύξεων με 19 από τους 116 Δ.Ε., που επιλέχτηκαν το 2010. ερωτηματολογίων που στάλθηκαν σε όλους τους Δ.Ε. που κατείχαν αυτές τις θέσεις ευθύνης έως το Δεκέμβριο του 2015.
Ένα σύστημα ανάλυσης λόγου και πρακτικών. Συνδυασμός θεωριών Οι έννοιες του λόγου και της κυβερνησιμότητας (Foucault) Η έννοια του Παιδαγωγικού Λόγου (Bernstein) Ο παιδαγωγικός μηχανισμός Ταξινόμηση (ασθενής – ισχυρή) Περιχάραξη (ασθενής – ισχυρή) Νοηματικός Προσανατολισμός (εξωστρεφής – εσωστρεφής) Διδακτικός και Ρυθμιστικός Λόγος
Το εργαλείο μετάφρασης: 8 τύποι συγκρότησης επαγγελματικών ταυτοτήτων 6 πεδία διαπραγμάτευσης του παιδαγωγικού λόγου Περιεχόμενο επαγγελματικού έργου Μορφές κοινωνικού ελέγχου Κριτήρια αξιολόγησης του επαγγελματικού έργου Συστήματα αξιολόγησης και μορφές λογοδοσίας Βαθμός αυτονομίας του πεδίου του Σ.Ε. Επαγγελματική ταυτότητα Κατηγορίες ανάλυσης Τύποι επαγγελματικής συγκρότησης Τ+, Π+, Εσ. Προσ. Εξειδικευμένος επιτελεστικός Τ+, Π+, Εξ. Προσ. Επαγγελματικός παλαιού τύπου Ι Τ+, Π-, Εσ. Προσ. Εξειδικευμένος δημοκρατικός Τ+, Π-, Εξ. Προσ. Επαγγελματικός παλαιού τύπου ΙΙ Τ-, Π+, Εσ. Προσ. Κριτικός δημοκρατικός Τ-, Π+, Εξ. Προσ. Κυβερνητικός επαγγελματισμός Τ-, Π-, Εσ. Προσ. Θεραπευτικός Τ-, Π-, Εξ. Προσ. Αμιγής επιτελεστικός
Παρουσίαση των κυριότερων ευρημάτων I Περιεχόμενο επαγγελματικού έργου Διάβρωση του πεδίου της εκπαίδευσης Επιλεκτική μεταφορά εφαρμοσμένων γνώσεων Αποδοχή της ευρωπαϊκοποίησης της εκπαίδευσης Διάκριση , από-ειδίκευση και επανειδίκευση των διοικητικών στελεχών
Παρουσίαση των κυριότερων ευρημάτων II Μορφές κοινωνικού ελέγχου Αποκέντρωση, μετά-γραφειοκρατική [post-bureaucratic] μορφή διοίκησης Νέοι τρόποι άσκησης του κρατικού ελέγχου (επανασυγκέντρωση της εξουσίας) Απομάκρυνση του κράτους από τον κοινωνικό προνοιακό ρόλο
Παρουσίαση των κυριότερων ευρημάτων III Κριτήρια αξιολόγησης του επαγγελματικού έργου Κριτήρια και δείκτες με επιτελεστικό και εργαλειακό χαρακτήρα. Η αξιολόγηση ως κίνητρο Η επιτελεστικότητα ως «τρόμος» [terror].
Παρουσίαση των κυριότερων ευρημάτων IV Συστήματα αξιολόγησης και μορφές λογοδοσίας Ανοιχτές, δημόσιες, διαφανείς διαδικασίες λογοδοσίας Η δια-κυβέρνηση ως τέταρτο σύστημα μηνυμάτων του παιδαγωγικού λόγου Η γνώση για τη δια-κυβέρνηση
Παρουσίαση των κυριότερων ευρημάτων V Βαθμός αυτονομίας του πεδίου του Σ.Ε. Αναδιάταξη των σχέσεων εξουσίας και ελέγχου στο πεδίο του Σ.Ε. Αποκέντρωση με όρους δια-κυβέρνησης
Παρουσίαση των κυριότερων ευρημάτων VI Επαγγελματική ταυτότητα Η συγκρότηση επαγγελματικών ταυτοτήτων μέσω διαπραγματεύσεων, συγκρούσεων, διαμεσολαβήσεων και συμβιβασμών. Κοινωνικοποίηση των επαγγελματιών της εκπαίδευσης σε μια «Καθολικά Παιδαγωγημένη Κοινωνία» . Η επίδραση του «Κυβερνητικού επαγγελματισμού »
Βασικά συμπεράσματα Μετατοπίσεις σε νέες μορφές γνώσης και εξουσίας. Ενίσχυση και διεύρυνση του Επίσημου Πεδίου Αναπλαισίωσης. Οριζόντια και Κάθετη διεύρυνση του πεδίου του Σ.Ε.. Μετατοπίσεις στη σχέση διδακτικού και ρυθμιστικού λόγου. Κυριαρχία του ρυθμιστικού λόγου. Περιορισμός της αυτονομίας του πεδίου του Σ.Ε.. Πρότυπα επαγγελματικών ταυτοτήτων. Κυριαρχία προτύπων του νέου επαγγελματισμού. Η τάση του «γενικισμού» [genericism]. Σχέσεις στο πεδίο της εκπαίδευσης. Διάβρωση των συνόρων του πεδίου της εκπαίδευσης. Ρωγμές στους ρόλους και τις ταυτότητες των υποκειμένων.
ευχαριστώ!!!