Εισαγωγή στην Πληροφορική Κωδικος Διαφανειών: ΑΟΑ183

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
7.3.8 Μεταφραστές Ελληνογαλλική Σχολή Καλαμαρί - Τίκβα Χριστίνα.
Advertisements

Δασική Διαχειριστική Ι
Τμήμα Βιολογικών Επιστημών ΒΙΟΛΟΓΙΑ: Η επιστήμη της ζωής
7.5.2 Αντικειμενοστραφής προγραμματισμός
ΠΜΣ ΠΡΟΗΓΜΕΝΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ Κατεύθυνση ΤΕΔΑ Τεχνολογίες Διαχείρισης Ασφάλειας Security Management Engineering Τμήμα Πληροφορικής ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ.
Τι είναι ο υπολογιστής; Τι είναι ο προγραμματισμός
Διαδικασία ανάπτυξης Προσδιορισμός απαιτήσεων Αρχιτεκτονικός Σχεδιασμός Λεπτομερής Σχεδιασμός Κωδικοποίηση Έλεγχος Παράδοση Συστήματος Λειτουργία - Συντήρηση.
Προβλήματα που διαπιστώθηκαν από την εφαρμογή των αρχών του συμπεριφορισμού Χριστίνα Σολομωνίδου Καθηγήτρια ΠΤΔΕ Π.Θ.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΑ ΝΕΥΡΩΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ
Βελτιώνοντας την μάθηση των Μαθηματικών μέσα σε ένα ψηφιακό περιβάλλον Ελισσάβετ Καμπάνη Phd Διδακτική των Μαθηματικών Σχ. Σύμβουλος Μαθηματικών.
Μηχανική Μάθηση και Εξόρυξη Γνώσης
Χρησιμότητα & Τρόποι Αξιοποίησης από τους Διαπραγματευτές των μερών
Εξόρυξη Δεδομένων και Τεχνητά Νευρωνικά Δίκτυα
Βασίλης Κόμης Αναπληρωτής Καθηγητής
2. Μορφή και οργάνωση του μαθήματος
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΑ ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ
Ο Κόμβος Δευτερογενούς Επεξεργασίας: Μια ερευνητική υποδομή για τη συγκριτική κοινωνική έρευνα.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ
Μοντέλα Συστημάτων Παρουσιάσεις των συστημάτων των οποίων οι απαιτήσεις αναλύονται.
Ο ρόλος της τρισδιάστατης Ψηφιακής Μοντελοποίησης στη διδασκαλία του Προγραμματισμού: υλοποιώντας ένα μοντέλο του DNA – μια διαθεματική προσέγγιση Β. Ρεπαντής.
1.5 Γλώσσες Προγραμματισμού
Διδακτική της Πληροφορικής ΗΥ302 Εργασία :Παρουσίαση σχολικού βιβλίου Γ’ Λυκείου Τεχνολογικής Κατεύθυνσης «Ανάπτυξη εφαρμογών σε προγραμματιστικό περιβάλλον»
Ανάλυση Συστημάτων ( site) Υπευθ. Καθηγ.: Τσαλγατίδου Αφροδίτη.
ΟΙ ΤΠΕ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΜΙΑ ΠΡΩΤΗ ΘΕΩΡΗΣΗ ΣΑΡΑΝΤΟΣ ΨΥΧΑΡΗΣ
ΜΑΘΗΜΑ: ΜΕΤΑΓΛΩΤΤΙΣΤΕΣ ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΕΣ: Κ. ΛΑΖΟΣ - Π. ΚΑΤΣΑΡΟΣ Τρίτη, 14 Απριλίου 2015Τρίτη, 14 Απριλίου 2015Τρίτη, 14 Απριλίου 2015Τρίτη, 14 Απριλίου 2015Τμ.
Δομές Δεδομένων 1 Θέματα Απόδοσης. Δομές Δεδομένων 2 Οργανώνοντας τα Δεδομένα  Η επιλογή της δομής δεδομένων και του αλγορίθμου επηρεάζουν το χρόνο εκτέλεσης.
Τεχνολογία ΛογισμικούSlide 1 Τεχνολογία Απαιτήσεων u Καθορίζει τι θέλει ο πελάτης από ένα σύστημα λογισμικού.
Παρεμβολή συνάρτησης μιας μεταβλητής με την βοήθεια νευρωνικών δικτύων
Εισαγωγή στην Έννοια του Αλγορίθμου και στον Προγραμματισμό
Μπόλαρη Αγγελικη(1451) Επιβλέπων Βολογιαννίδης Σταύρος ΑΤΕΙ ΣΕΡΡΩΝ ΣΧΟΛΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΩΝ ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ ΤΜΗΜΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ & ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ Σέρρες 2013.
Μέρος 1 Εισαγωγή στα Πληροφοριακά Συστήματα. 22/9/20162 Περιεχόμενα  Βασικές έννοιες Πληροφοριακών Συστημάτων  Απαιτήσεις των σύγχρονων επιχειρήσεων.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ ΤΜΗΜΑ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ Η/Υ ΚΑΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ Παράδειγμα εφαρμογής του αλγορίθμου BP σε δίκτυο
Απόκτηση και Αναπαράσταση Γνώσης. Μηχανική Γνώσης (Knowledge Engineering) Η Μηχανική Γνώσης μπορεί να εξετασθεί από δύο διαφορετικές απόψεις. Αυτή που.
ΗΛΕΚΤΡΟΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΥΤΟΜΑΤΙΣΜΟΥ
ΥΝ Ι: ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΓΝΩΣΗΣ 1 ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΙΚΗ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ (Τεχνητά Νευρωνικά Δίκτυα και Γενετικοί Αλγόριθμοι) ΣΠΥΡΟΣ ΛΥΚΟΘΑΝΑΣΗΣ, ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ.
Εισαγωγή στην Επιστήμη των Υπολογιστών Κωδικός Μαθήματος: 2895 Κωδικός Διαφανειών: MKT110 Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών Γενικό Τμήμα Εργαστήριο Πληροφορικής.
Εργαστήριο με θέμα: Η χαρτογράφηση εννοιών ως εκπαιδευτικό εργαλείο στο πλαίσιο της Π.Ε/ Ε.Α.Α.
Πληροφορική 2 Τεχνητή νοημοσύνη 1. Τι είναι τεχνητή νοημοσύνη;  Τεχνητή νοημοσύνη (AI=Artificial Intelligence) είναι η μελέτη προγραμματισμένων συστημάτων.
Προγραμματισμός & Εφαρμογές Υπολογιστών Κωδικός Μαθήματος: 2890 Κωδικός Διαφανειών: MKT130 Καθηγητής Νίκος Λορέντζος Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών Τμήμα.
Διοίκηση Ανθρωπίνων Πόρων Ενότητα 3: Προσέλκυση Ανθρώπινου Δυναμικού. Διδάσκων: Γεώργιος Ασπρίδης, Επίκουρος Καθηγητής. Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων.
Συστήματα Αυτομάτου Ελέγχου ΙΙ
PLC Ζούπας Χρυσοβαλάντης.
Η προγραμματιστική δραστηριότητα ως αντικείμενο εκπαίδευσης
Κωδικός Διαφανειών: MKT110
Ασκήσεις WEKA Νευρωνικά δίκτυα.
ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟΥΣ ΕΞΕΛΙΚΤΙΚΟΥΣ ΑΛΓΟΡΙΘΜΟΥΣ
Κωδικός Διαφανειών: MKT119
Η ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΣΤΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗ
Βάσεις Δεδομένων & Έμπειρα Συστήματα
Σχεδίαση της αξιολόγησης εκπαιδευτικού λογισμικού
Εισαγωγή στην Τεχνητή Νοημοσύνη
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΤΜΗΜΑ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ Τ.Ε.
Υπολογιστική Ρευστομηχανική
Πληροφοριακά συστήματα συντήρησης εξοπλισμού
ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ ΓΙΑ ΤΗ ΜΑΘΗΣΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ
Ευρωπαϊκό και Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων
Ενότητα 9 : Τεχνητή νοημοσύνη Δρ. Γκόγκος Χρήστος
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟΥΣ ΕΞΕΛΙΚΤΙΚΟΥΣ ΑΛΓΟΡΙΘΜΟΥΣ
Εισαγωγή στα Έμπειρα Συστήματα
Ενότητα 11: Επίλυση Προβλημάτων
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1 Ανάλυση προβλήματος.
Εισήγηση Δρ. Δ. Δαποντας.
Εισαγωγή στην Πληροφορική Κωδικος Διαφανειών: ΑΟΑ183
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ Γ΄ Γυμνασίου Α΄ Τρίμηνο
Εννοιολογική Χαρτογράφηση
Ευρωπαϊκό και Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων
Σκοπός Η συνοπτική παρουσίαση
Υλοποίηση &΄Έλεγχος σχεδιασμού μάρκετινγκ Δρ. Μάλαμα Ελεονώρα Ιουλία
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Εισαγωγή στην Πληροφορική Κωδικος Διαφανειών: ΑΟΑ183 Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών Τμήμα Αγροτικής Οικονομίας & Ανάπτυξης Εργαστήριο Πληροφορικής Εισαγωγή στην Πληροφορική Κωδικός Μαθήματος: 3330 Κωδικος Διαφανειών: ΑΟΑ183 Καθηγητής Νίκος Λορέντζος

7. Τεχνητή Νοημοσύνη Καθηγητής Νίκος Λορέντζος Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών Τμήμα Αγροτικής Οικονομίας & Ανάπτυξης Εργαστήριο Πληροφορικής 7. Τεχνητή Νοημοσύνη Καθηγητής Νίκος Λορέντζος

Τεχνητή Νοημοσύνη (ΤΝ) Η μελέτη της φύσης της νοημοσύνης, ανεξάρτητα από το αν αφορά σε ανθρώπους ή σε μηχανές. Η κατανόηση των διαδικασιών της ανθρώπινης σκέψης ώστε να καταστεί δυνατή η μοντελοποίηση και ο προγραμματισμός τους σε Η/Υ, έτσι ώστε ο Η/Υ να μπορεί να επιλύει τα ίδια προβλήματα με τον ίδιο τρόπο με τον οποίο τα επιλύει και ένας άνθρωπος. Η μελέτη μεθόδων για να κάνουμε τους Η/Υ να κατορθώνουν πράγματα που μόνο ο άνθρωπος μπορεί να κάνει. Η κατασκευή μηχανών που συμπεριφέρονται με τρόπο που οι άνθρωποι τον χαρακτηρίζουν ως ευφυή. Η χρήση ‘έξυπνων’ προγραμμάτων και τεχνικών που μιμούνται τον ανθρώπινο τρόπο σκέψης.

Αξιοποίηση Τεχνητής Νοημοσύνης 1. Έμπειρα Συστήματα Βασίζονται στη ανθρώπινη γνώση. 2. Τεχνητά Νευρωνικά Δίκτυα Βασίζονται στη ανθρώπινη εμπειρία.

Έμπειρα Συστήματα

Έμπειρο Σύστημα (ΕΣ) Έξυπνο πρόγραμμα που χρησιμοποιεί γνώση και μηχανισμούς εξαγωγής συμπερασμάτων, για να μπορεί να λύνει προβλήματα τα οποία είναι δύσκολα και μπορεί να απαιτούν σημαντική ανθρώπινη εμπειρία για τη λύση τους. Εξομοιώνει την ικανότητα εξαγωγής συμπερασμάτων ενός εμπειρογνώμονα.

Αναπαράσταση Γνώσης με Κανόνες συνθήκη: αντικείμενο - ιδιότητα - τιμή IF συνθήκη-1 and συνθήκη-2 … and συνθήκη-m THEN συμπέρασμα-1 and συμπέρασμα-2 and συμπέρασμα-n συνθήκη: αντικείμενο - ιδιότητα - τιμή

Παράδειγμα Διάγνωσης Ασθένειας Τομάτας Αναπαράσταση Γνώσης με Κανόνες συνθήκη: αντικείμενο - ιδιότητα - τιμή IF Το προσβεβλημένο μέρος του φυτού είναι στέλεχος and πάνω στο στέλεχος παρουσιάζονται εξωτερικές αλλοιώσεις and μορφή των αλλοιώσεων του στελέχους παρουσιάζει έλκη and το έλκος του στελέχους είναι ανοικτό καστανό προς μπεζ and χαρακτηριστικά έλκους του στελέχους είναι γκρίζα εξάνθηση THEN Ασθένεια: Βοτρύτης ή τεφρά σήψη - Votrytis cinerea Confidence=100/100 and DISPLAY("\TOMATO\FUNGOUS\BOTRYTIS\FOT-1.SCR" /C) DISPLAY("\TOMATO\FUNGOUS\BOTRYTIS\FOT-2.SCR" /C) 8

Αναπαράσταση Γνώσης με Κανόνες Παράδειγμα Διάγνωσης Ασθένειας Τομάτας Αναπαράσταση Γνώσης με Κανόνες Παράδειγμα Διάγνωσης Ασθένειας Τομάτας IF Το προσβεβλημένο μέρος του φυτού είναι στέλεχος and πάνω στο στέλεχος παρουσιάζονται εξωτερικές αλλοιώσεις and μορφή των αλλοιώσεων του στελέχους παρουσιάζει έλκη and το έλκος του στελέχους είναι ανοικτό καστανό προς μπεζ and χαρακτηριστικά έλκους του στελέχους είναι γκρίζα εξάνθηση 9

Αναπαράσταση Γνώσης με Κανόνες Παράδειγμα Διάγνωσης Ασθένειας Τομάτας Αναπαράσταση Γνώσης με Κανόνες Παράδειγμα Διάγνωσης Ασθένειας Τομάτας . IF Το προσβεβλημένο μέρος του φυτού είναι στέλεχος and πάνω στο στέλεχος παρουσιάζονται εξωτερικές αλλοιώσεις and μορφή των αλλοιώσεων του στελέχους παρουσιάζει έλκη and το έλκος του στελέχους είναι ανοικτό καστανό προς μπεζ and χαρακτηριστικά έλκους του στελέχους είναι γκρίζα εξάνθηση

Αναπαράσταση Γνώσης με Κανόνες Παράδειγμα Διάγνωσης Ασθένειας Τομάτας Αναπαράσταση Γνώσης με Κανόνες Παράδειγμα Διάγνωσης Ασθένειας Τομάτας IF Το προσβεβλημένο μέρος του φυτού είναι στέλεχος and πάνω στο στέλεχος παρουσιάζονται εξωτερικές αλλοιώσεις and μορφή των αλλοιώσεων του στελέχους παρουσιάζει έλκη and το έλκος του στελέχους είναι ανοικτό καστανό προς μπεζ and χαρακτηριστικά έλκους του στελέχους είναι γκρίζα εξάνθηση

Αναπαράσταση Γνώσης με Κανόνες Παράδειγμα Διάγνωσης Ασθένειας Τομάτας Αναπαράσταση Γνώσης με Κανόνες Παράδειγμα Διάγνωσης Ασθένειας Τομάτας IF Το προσβεβλημένο μέρος του φυτού είναι στέλεχος and πάνω στο στέλεχος παρουσιάζονται εξωτερικές αλλοιώσεις and μορφή των αλλοιώσεων του στελέχους παρουσιάζει έλκη and το έλκος του στελέχους είναι ανοικτό καστανό προς μπεζ and χαρακτηριστικά έλκους του στελέχους είναι γκρίζα εξάνθηση

Αναπαράσταση Γνώσης με Κανόνες Παράδειγμα Διάγνωσης Ασθένειας Τομάτας Αναπαράσταση Γνώσης με Κανόνες Παράδειγμα Διάγνωσης Ασθένειας Τομάτας IF Το προσβεβλημένο μέρος του φυτού είναι στέλεχος and πάνω στο στέλεχος παρουσιάζονται εξωτερικές αλλοιώσεις and μορφή των αλλοιώσεων του στελέχους παρουσιάζει έλκη and το έλκος του στελέχους είναι ανοικτό καστανό προς μπεζ and χαρακτηριστικά έλκους του στελέχους είναι γκρίζα εξάνθηση

Αναπαράσταση Γνώσης με Κανόνες Παράδειγμα Διάγνωσης Ασθένειας Τομάτας Αναπαράσταση Γνώσης με Κανόνες Παράδειγμα Διάγνωσης Ασθένειας Τομάτας THEN Ασθένεια: Βοτρύτης ή τεφρά σήψη - Votrytis cinerea Confidence=100/100

Αναπαράσταση Γνώσης με Κανόνες Παράδειγμα Διάγνωσης Ασθένειας Τομάτας Αναπαράσταση Γνώσης με Κανόνες Παράδειγμα Διάγνωσης Ασθένειας Τομάτας and DISPLAY("\TOMATO\FUNGOUS\BOTRYTIS\FOT-1.SCR" /C) DISPLAY("\TOMATO\FUNGOUS\BOTRYTIS\FOT-2.SCR" /C)

Αναπαράσταση Γνώσης με Κανόνες Παράδειγμα Διάγνωσης Ασθένειας Τομάτας Αναπαράσταση Γνώσης με Κανόνες Παράδειγμα Διάγνωσης Ασθένειας Τομάτας and DISPLAY("\TOMATO\FUNGOUS\BOTRYTIS\FOT-1.SCR" /C) DISPLAY("\TOMATO\FUNGOUS\BOTRYTIS\FOT-2.SCR" /C)

Ερωτήσεις Υπάρχει ενδεχόμενο ένα ΕΣ να καταλήξει σε περισσότερα του ενός συμπεράσματα; Ένα ΕΣ καταλήγει πάντοτε σε συμπέρασμα; Ένα ΕΣ μπορεί να υποκαταστήσει τον ειδικό;

Μέθοδοι Αναπαράστασης Γνώσης Με Κανόνες Με Πλαίσια Με Σημασιολογικά Δίκτυα

1. Αναπαράσταση Γνώσης με Κανόνες IF συνθήκη-1 and συνθήκη-2 … and συνθήκη-m THEN συμπέρασμα-1 and συμπέρασμα-2 and συμπέρασμα-n συνθήκη: αντικείμενο - ιδιότητα - τιμή

2. Αναπαράσταση Γνώσης με Πλαίσια Όνομα Πλαισίου Ιδιότητα Τιμή θηλαστικό μπορεί να κινείται αναπνέει αέρα καλύπτεται από δέρμα αναπαραγωγή γέννηση ολοκληρωμένου ζώου Ομοίως, πλαίσιο για: ψάρι υδρόβιο πτηνό

3. Αναπαράσταση Γνώσης με Σημασιολογικό Δίκτυο 3. Αναπαράσταση Γνώσης με Σημασιολογικό Δίκτυο αναπνεύσει δέρμα κινηθεί μπορεί να έχει ΖΩΟ είναι φτερά πετάξει έχει μπορεί να ΠΤΗΝΟ είναι καναρίνι κελαηδήσει κίτρινο μπορεί να έχει χρώμα στρουθοκάμηλος πετάξει ψηλή δεν μπορεί να είναι 21

Πλεονεκτήματα Κανόνων Ομοιότητα με φυσική γλώσσα και ανθρώπινη συλλογιστική Δομημένη μορφή αναπαράστασης Εύκολη υλοποίηση επεξήγησης

Σύγκριση Ανθρώπινης με Τεχνητή Γνώση Ανθρώπινη γνώση Μεγάλο χρονικό διάστημα, για τη μετάδοση της γνώσης στους εκπαιδευόμενους. (-) Επανάληψη της διαδικασίας μετάδοσης της γνώσης σε νέους εκπαιδευόμενους. (-) Η γνώση είναι αυξανόμενη και μεταβαλλόμενη. (+) Η αξιοποίηση της γνώσης επηρεάζεται από εξωγενείς παράγοντες. (-) Το πεδίο της γνώσης είναι ευρύ. (+) Μακροχρόνια, υψηλό κόστος, για την απόκτηση γνώσης. (-) Τεχνητή γνώση Συγκριτικά μικρό χρονικό διάστημα, για την άντληση της γνώσης από τον ειδικό. (+) Η γνώση που αντλήθηκε μπορεί να εγκατασταθεί σε πολλούς Η/Υ. (+) Η γνώση παραμένει στατική. (-) Η αξιοποίηση της γνώσης είναι ανεξάρτητη από εξωγενείς παράγοντες. (+) Το πεδίο της γνώσης είναι περιορισμένο. (-) Μακροχρόνια, το κόστος για την απόκτηση της γνώσης είναι χαμηλό. (+)

Απαιτήσεις από ένα ΕΣ Να λύνει προβλήματα που απαιτούν τη γνώση του ειδικού. Να παρέχει εναλλακτικές λύσεις και να τις τεκμηριώνει. Να διαθέτει ευελιξία στη σύλληψη και πρόσκτηση νέας γνώσης. Να βοηθά στη μετάδοση της γνώσης στον επιστήμονα. Να παρουσιάζει τη γνώση του με εύκολο και καταληπτό τρόπο, σε φυσική γλώσσα.

Υποσύστημα Σύλληψης Γνώσης Δομή ΕΣ Υποσύστημα Επεξήγησης Υποσύστημα Σύλληψης Γνώσης Διεπαφή Χρήστης Βάση Γνώσης Επαγωγική Μηχανή (Εσωτερική δόμηση της γνώσης)

Διαδικασία Ανάπτυξης ΕΣ 1. Προκαταρκτικό στάδιο Εύρεση του ειδικού, που έχει τις γνώσεις Καθορισμός του προβλήματος και των χρηστών του ΕΣ Προσδιορισμός εργαλείου ανάπτυξης

Διαδικασία Ανάπτυξης ΕΣ 2. Διαδικασία σύλληψης της γνώσης και δόμησης της ΒΓ Πρόσκτηση της γνώσης του ειδικού από τον μηχανικό γνώσης Καταγραφή της πρωτογενούς γνώσης για το σύστημα Στρατηγικές επίλυσης προβλήματος Δομή του γνωστικού αντικειμένου Αναπαράσταση γνώσης

Διαδικασία Ανάπτυξης ΕΣ 3. Υλοποίηση Σχεδιασμός και ανάπτυξη του πρωτοτύπου Έλεγχος και διορθώσεις Επέκταση

Εφαρμογές ΕΣ Διαγνωστικά-Προγνωστικά Συμβουλευτικά Παθολογία (σύστημα MYCIN χρησιμοποιήθηκε στην Ιατρική βοηθώνταςστη διάγνωση και θεραπεία ασθενειών), Μικροβιολογία, Φυτοπαθολογία, Μετεωρολογία, Γεωλογία κλ.π Συμβουλευτικά Οικονομία, Γενετική, Φαρμακολογία, Δασοπροστασία, βελτίωση καλλιεργειών Επιχειρησιακά - Ελέγχου Οικονομία, διαχείριση υπογείων υδάτων, έλεγχος βιομηχανικών μονάδων, πρόβλεψη φαινομένων στην ατμόσφαιρα που σχετίζονται με την προστασία τροφίμων και καλλιεργειών (σύστημα ARTEMIS, για την προειδοποίηση μετανάστευσης ακρίδων)

Τεχνητά Νευρωνικά Δίκτυα

Γενικά Για την κατανόηση της νοημοσύνης οι ερευνητές σκέφτηκαν ότι θα έπρεπε να εξετάσουν τον ανθρώπινο εγκέφαλο και τον τρόπο λειτουργίας του, ώστε να κατασκευάσουν ένα σύστημα που θα είναι σε θέση να μιμείται τις διεργασίες του εγκεφάλου. Τεχνητά Nευρωνικά Δίκτυα (ΤΝΔ) Αποτελούν υπολογιστική και προγραμματιστική προσομοίωση των νευρώνων του ανθρώπινου εγκεφάλου, με δυνατότητα μάθησης μέσω παραδειγμάτων.

Ανθρώπινο Νευρωνικό Δίκτυο Σύνολο νευρώνων που ο καθένας τους συνδέεται με πολλούς άλλους, μέσω συνάψεων.

Τεχνητό Νευρωνικό Δίκτυο Σύστημα επεξεργασίας πληροφορίας, σχεδιασμένο με βάση τη λογική συνδεσμολογίας των νευρώνων του ανθρώπινου εγκεφάλου. Αποτελείται από ένα μεγάλο αριθμό επεξεργαστών (κόμβων) που είναι πολλαπλά διασυνδεδεμένοι μεταξύ τους και δουλεύουν σε πλήρη συμφωνία. - Οι επεξεργαστές (κόμβοι) αντιστοιχούν στους νευρώνες του ανθρωπίνου εγκεφάλου. - Οι διασυνδέσεις αντιστοιχούν στις συνάψεις Το σημαντικό χαρακτηριστικό είναι η δικτυακή δομή του συστήματος επεξεργασίας πληροφορίας.

Τεχνητά Νευρωνικά Δίκτυα Τα ΤΝΔ, έχουν τη δυνατότητα μάθησης από παραδείγματα. Στα βιολογικά συστήματα (π.χ. στον άνθρωπο), η μάθηση μέσω παραδειγμάτων επιτυγχάνεται με την τροποποίηση των συναπτικών συνδέσεων των νευρώνων. - Η ίδια διαδικασία εφαρμόζεται και στα ΤΝΔ. Με τη χρήση μιας διαδικασίας μάθησης, τα ΤΝΔ χρησιμοποιούνται σε διαδικασίες όπως είναι - η αναγνώριση προτύπων και - η κατηγοριοποίηση δεδομένων.

Τεχνητό Νευρωνικό Δίκτυο Πολυεπίπεδο Perceptron (Multilayer Perceptron) ΤΝΔ πρόσθιας τροφοδότησης (feedforward). Αποτελείται από διαδοχικά στρώματα (layers) κατάλληλα συνδεδεμένων απλών μονάδων επεξεργασίας (processing units).

Πολυεπίπεδο Perceptron Επίπεδο εισόδου Είσοδος Κρυφό επίπεδο (ένα ή περισσότερα κρυφά επίπεδα) Επίπεδο εξόδου Έξοδος (ένα ή περισσότερα επίπεδα εξόδου) 36

Τεχνητό Νευρωνικό Δίκτυο BERA BERA (Bioelectric Recognition Assay): Σύστημα ανίχνευσης φυτοπαθογόνων ιών, με χρήση βιοαισθητήρων και ΤΝΔ. Βασίζεται στην βιοαισθητηριακή μέθοδο ανίχνευσης ιών. Στον βιοαισθητήρα εισάγεται κάποιο δείγμα. Το δείγμα διαρρέεται από ηλεκτρικό ρεύμα. Ανάλογα με τη μεταβολή της τάσης του ρεύματος συναρτήσει του χρόνου, ταυτοποιείται ο μολυσματικός παράγων (φυτοπαθογόνος ιός).

Bioelectric Recognition Assay (BERA) Δεδομένα σε μορφή χρονοσειρών Προεπεξεργασία δεδομένων ΤΝΔ Ταξινόμηση φυτοπαθογόνων ιών

Τεχνητά Νευρωνικά Δίκτυα Πλεονεκτήματα Ικανότητα εκμάθησης τυχαίων συναρτήσεων Μνήμη Αυτοοργάνωση Αρκεί η εκπαίδευση

Τεχνητά Νευρωνικά Δίκτυα Μειονεκτήματα Δεν υπάρχει αυστηρή μεθοδολογία. Η εκπαίδευση μπορεί να είναι δύσκολη ή αδύνατη. Η ικανότητα γενίκευσης είναι δύσκολα προβλέψιμη.