Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Σύγχρονα.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Εν. 6.5 & 6.6 Ειδικού Μέρους Ανάπτυξη, εφαρμογή και αξιολόγηση εκπαιδευτικού σεναρίου Νότα Σεφερλή
Advertisements

ΑΥΤΟΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ ΕΙΔΗ Α. ΑΥΤΟΒΙΟΓΡΑΦΙΑ = αφηγηματικό είδος στο οποίο ένας άνθρωπος εκθέτει το βίο και το έργο του (εστίαση εσωτερική-μηδενική)
Ιωάννα Παπαβασιλείου-Χαραλαμπάκη
ΒΙΩΜΑΤΙΚΗ ΜΑΘΗΣΗ Μαρια Κουτάτζη ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2012.
ΕΑΡΙΝΟ ΕΞΑΜΗΝΟ ΠΤΔΕ ΡΟΔΟΣ 2010
Εκπαιδευτικοι εν δρασει νεα πολυτροπικη διδακτικη
Επιμελήτρια παρουσίασης: Μαρία Γαϊτανίδου
Αρχαίες Νέες Τεχνολογίες
Συνεργατική τέχνη, αφήγηση και συμπεριληπτική εκπαίδευση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Ι
Κριτική παιδαγωγική & δημιουργία σχολικού κήπου
Ε1) 2.4 Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγραμμάτων ταυτοτήτων
Εν. 2.4 Γενικού Μέρους Εν. 6.5 & 6.6 Ειδικού Μέρους Το εκπαιδευτικό σενάριο Νότα Σεφερλή
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗΣ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της.
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της Αγωγής,
Χ. Βαμβούρη, σχ. Σύμβουλος ΠΕ02 Δράμας Δράμα 27/11/
ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ Σταδιοποίηση της διδασκαλίας Δέγγλερη Σοφία.
Βέρα Δακανάλη1 2 Σε κάθε ανάγνωση υπάρχουν τρεις συντελεστές/παράγοντες: ο συγγραφέας, που υπάρχει έξω από το κείμενο, αλλά μπορεί να προσθέτει στην.
Για το σχολιασμό της αφήγησης παρατηρώ:
Λογοτεχνία Α΄ Λυκείου Κριτήρια αξιολόγησης
ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΑΦΗΓΗΣΗ Πράξη επικοινωνίας με την οποία παρουσιάζεται προφορικά ή γραπτά μια σειρά πραγματικών ή πλασματικών γεγονότων. Προϋποθέτει τουλάχιστον.
ΨΗΦΙΑΚΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ
ΒΙΩΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΓΥΜΝΑΣΙΟ.
Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών (Π.Μ.Σ.) 2 Επίπεδα 1.Μεταπτυχιακό Δίπλωμα Ειδίκευσης (Μ.Δ.Ε.) 2.Διδακτορικό Δίπλωμα (Δ.Δ.) Αναφέρεται σε ίδιες ή συναφείς.
1 ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΑ ΜΝΗΜΕΙΑ ΤΟΥ ‘ΑΛΛΟΥ’ ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΥ ΒΑΣΙΛΙΚΗ.
Δεύτερη συνάντηση Μάχιμων Εκπαιδευτικών ΚΥΠΡΙΑΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ.
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΟΔΗΓΟΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΝΕΩΝ ΑΝΑΛΥΤΙΚΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΜΕΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ.
κειμενικά είδη αφήγηση περιγραφή οδηγίες επιχειρηματολογία
Διδακτική Πληροφορικής
Διδακτική Πληροφορικής Ενότητα 2: Η εξέλιξη των εργαλείων της Εκπαίδευσης. Διδάσκων: Γεώργιος Σούλτης, Επίκουρος Καθηγητής. Τμήμα Μηχανικών Πληροφορικής,
Η εργογραφία του Ναπολέοντα Μήτση
ΕΚΦΡΑΣΗ ΕΚΘΕΣΗ, Τεύχος Α΄
ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΒΙΒΛΙΟΥ ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2006 ΕΚΘΕΣΗ ΒΙΒΛΙΟΥ ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ ΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ 1 ΟΥ ΓΕΛ ΕΠΑΝΟΜΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΕΛΣΑ ΒΑΡΔΑΚΑ.
ΛΙΘΟΞΟΪΔΗΣ ΣΤΥΛΙΑΝΟΣ Α.Ε.Μ  Ένα βασικό κι αναγνωρισμένο πεδίο εισαγωγής της στα προγράμματα σπουδών και της γενικής εκπαίδευσης.  Ένα συχνό θέμα.
Υπερφυσικό και κοινωνικές πρακτικές Λαϊκή πίστη και κοινωνική οργάνωση. Ευάγγελος Αυδίκος.
Οι πρώτοι ιστορικοί Ηρόδοτος ( π. Χ.): Η ιστορία του διαιρέθηκε από τους Αλεξανδρινούς σε 9 βιβλία, στα οποία έδωσαν τα ονόματα των 9 μουσών Επικέντρωση.
Οι σκοποί της Αγωγής. Αγωγή α) Σύνολο από σκόπιμες, προγραμματισμένες και μεθοδευμένες ενέργειες και επιδράσεις (β) Διαδικασίες και επιδράσεις του ευρύτερου.
1 Παιδική Λογοτεχνία Κωτόπουλος H. Τριαντάφυλλος Π.Τ.Ν. – Π.Δ.Μ.
Παρουσίαση Αξιολόγηση μαθητή και διδασκαλίας Κατσίρας Λεωνίδας, Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ 13, Νομικών- Πολιτικών Επιστημών Στερεάς Ελλάδας και Θεσσαλίας.
Δομή & και Αξιολόγηση εκπαιδευτικών σεναρίων. Διδασκαλία μέσω παραδείγματος Ανοίξτε την παρακάτω ιστοσελίδα και διαβάστε το σενάριο βασισμένο στο «Πούσι»
4 Μαίου 2012 Ομάδα 7 Βολιανίτη Γεωργία-Βαλεντίνα Καμπόλη Μαρίνα Κοντογιώργη Ιωάννα Τρίκολα Μαρίνα.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Ι. ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ ΔΙΔΑΣΚΩΝ ΣΤΟ Ε. Π. ΠΑΙ. Κ. ΑΣΠΑΙΤΕ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Β. ΑΙΓΑΙΟΥ - ΜΥΤΙΛΗΝΗ DEA Εκκλησιαστικής Ιστορίας ΑΠΘ / Δρ. Θεολογίας ΑΠΘ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ.
Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής
Μάθημα: Ιστορία και πολιτισμός Ιστορία και πολιτισμός στην εκπαίδευση Etta R. Hollins Κεφάλαιο 8: Μετασχηματισμός της επαγγελματικής πρακτικής Διδάσκον:Α.Ανδρέου.
Πεζογραφία 2 [19ος αιώνας]
Αφήγηση αφήγηση.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ
Παιδαγωγική: Ειδική Διδακτική των Αρχαιογνωστικών Μαθημάτων
Ανακαλυπτική μάθηση Γνώση προϊόν του μαθητή Διαδικασία ανακάλυψης η έρευνα για τον εντοπισμό του ακαθορίστου Μέσα από τα ερεθίσματα που του δίνει ο εκπαιδευτικός.
Διδακτική αρχαίων ελληνικών Α΄ λυκείου από πρωτότυπο κείμενο
Ορισμός στρατηγικής διδασκαλίας
Αρχαια ελληνικα απο πρωτοτυπο στο γυμνασιο
Μάριος Κουκουνάρας-Λιάγκης Μάθημα 6
Ψηφιακό Παιγνίδι στην προσχολική ηλικία
Νεοελληνική Γλώσσα (ΝΠΣ)
Οι πρώτοι ιστορικοί Ηρόδοτος ( π.Χ.):
Ο ρόλος του εκπαιδευτικού και των μαθητών
Διάλεξη 9η Αύξηση του αριθμού των ρεαλιστικών απεικονίσεων στα σχολικά εγχειρίδια Αναπ. Καθηγητής Γ. Πλειός.
«Αξιολόγηση μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες» 14/3/2017
«Παιδιά με Σωματικές Αναπηρίες & Δυσκολίες Προσαρμογής»
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( PROJECT)
ΟΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Εισήγηση Δρ. Δ. Δαποντας.
Γιατί και πως μελετούμε την Ιστορία;
ΑΦΗΓΗΣΗ Αρχιτεκτονικός Σχεδιασμός και Νέες Τεχνολογίες Ι Ομάδα Story 3 Υπ. Καθ.
Έλενα Βότση, Βαλίνα Διαμαντή
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΣΗΜΕΡΑ
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Σύγχρονα Περιβάλλοντα Μάθησης και Παραγωγή Διδακτικού Υλικού»   Μακρή Ευαγγελία Η διδακτική της Ιστορίας μέσα από τα ιστορικά μυθιστορήματα και τις βιογραφίες: Η περίπτωση της Εντολής της Δ. Σωτηρίου και του Ανθρώπου με το Γαρύφαλο του Π. Παρασκευόπουλου   Επόπτες καθηγητές: Α. Σμυρναίος Μ. Παπαρούση Ε. Βασιλάκη          Βόλος, 2015

Στόχοι της εργασίας Να δοκιμαστεί το ιστορικό μυθιστόρημα και η βιογραφία ως εναλλακτική μέθοδος για τη διδασκαλία της ιστορίας. Να κατανοηθεί η στενή σχέση ιστορίας/μυθιστορίας – ιδεολογίας. Να αναπτυχθεί η κριτική ικανότητα των μαθητών/-τριών και ταυτόχρονα να ψυχαγωγηθούν. Να γνωρίσουν τα ιστορικά γεγονότα και να καλύψουν το κενό των ιστορικών γνώσεων για τη συγκεκριμένη περίοδο. Να καλλιεργηθεί η ιστορική τους περιέργεια και να οξυνθεί η ιστορική τους σκέψη. Να συνειδητοποιήσουν ότι τα ιστορικά γεγονότα είναι συνδεδεμένα με το κοινωνικό περιβάλλον. Να κατανοήσουν ότι υπάρχουν ιδεολογικές και πρακτικές διαφοροποιήσεις μέσα στον ίδιο ιδεολογικό χώρο. Να παρακολουθήσουν την εμπλοκή των ξένων παραγόντων στις ελληνικές υποθέσεις. Να κατανοήσουν την πραγματικότητα των ιστορικών αναλογιών.

Σχέση Ιστορίας - Λογοτεχνίας Η Ιστορία περιλαμβάνει δύο πραγματικότητες: τη βιωμένη και τη μη βιωμένη πραγματικότητα. Ιστορία – αναδρομή στο παρελθόν: η αιτία αυτής της αναδρομής προέρχεται από το παρόν που βιώνει το άτομο και το αναγκάζει να στραφεί στο παρελθόν. Η αναδρομή βοηθά στην κατανόηση του παρόντος. Ιστορία και λογοτεχνία: εμπεριέχουν ιδεολογία και την προβάλλουν ανάλογα με τον σκοπό του συγγραφέα τους. Υπάρχει μία πραγματικότητα ή περισσότερες; Ο καθένας μπορεί να προσλάβει από διαφορετική οπτική την πραγματικότητα. Δεν καλείται κάποιος να μελετήσει Λογοτεχνία, για να καταλάβει την Ιστορία ή να μελετήσει Ιστορία, για να καταλάβει τη Λογοτεχνία, αλλά ο συνδυασμός τους θα βοηθήσει στην πολύπλευρη κατανόηση των πτυχών ενός γεγονότος (Αθανασοπούλου 2004, 102-107).

Το ιστορικό μυθιστόρημα: θεωρητικό πλαίσιο Ιστορικό μυθιστόρημα: η μυθοπλαστική απεικόνιση του παρελθόντος (Μ. Βρετανία, 19ος αιώνας, Walter Scott). Τρεις περιορισμοί για τους συγγραφείς των ιστορικών μυθιστορημάτων: 1. ο συγγραφέας δεν πρέπει να διαψεύσει την επίσημη ιστορική αφήγηση (δευτερεύουσας σημασίας ιστορικά γεγονότα – σκοτεινές περιοχές (dark areas), 2. ο συγγραφέας δεν πρέπει να διαπράξει αναχρονισμούς, 3. οι λογικοί και φυσικοί νόμοι πρέπει να είναι σύμφωνοι με αυτούς της πραγματικότητας. Lukács: ο στόχος του ιστορικού μυθιστορήματος είναι να παρουσιάσει τα πρόσωπα που ενεπλάκησαν και να αφυπνίσει αυτούς που συμμετείχαν στα γεγονότα αυτά επικεντρώνεται κυρίως σε κρίσιμες ιστορικές περιόδους και αυτά τα στοιχεία παρουσιάζονται από δευτερεύοντες ήρωες και όχι από τους πρωταγωνιστές στην επίσημη ιστορική αφήγηση. Το ιστορικό μυθιστόρημα θεωρείται ότι έχει διττό στόχο: την τέρψη και τη διδασκαλία ιστορίας. Κίνδυνοι για τη διδασκαλία της ιστορίας με την ανάγνωση ιστορικού μυθιστορήματος: 1. ο μυθιστοριογράφος δεν έχει ως πρωταρχικό στόχο να ανασυνθέσει όλα τα γεγονότα μιας παρελθούσας περιόδου και γι’ αυτό πρέπει να καταστήσει σαφές εξαρχής με ποια περίοδο ασχολείται. 2. ο μυθιστοριογράφος θέλει να προκαλέσει ενδιαφέρον, ο ιστορικός προσπαθεί να είναι αντικειμενικός και αμερόληπτος. 3. ο μυθιστοριογράφος είναι επικίνδυνο να προβεί σε αναχρονισμούς. 4. ο μυθιστοριογράφος πρέπει να τοποθετήσει τα φανταστικά του δημιουργήματα σε ιστορικό σκηνικό.

Η βιογραφία: θεωρητικό πλαίσιο Βιογραφία: λογοτεχνικό είδος, που παρουσιάζει τη ζωή κάποιου ατόμου σημαντικού στον χώρο των επιστημών, της πολιτικής ή της λογοτεχνίας. Ο βιογράφος προβαίνει σε επιλογή των στοιχείων που θα παρουσιάσει, ώστε να διαμορφώσει την τέλεια εικόνα του βιογραφούμενου και επεμβαίνει στο υλικό του και δημιουργεί μια σύνθεση στοιχείων. Στόχος της βιογραφίας: - να καλύψει την περιέργεια του αναγνώστη για τη ζωή κάποιου άλλου, - να διδαχθεί ο αναγνώστης μέσα από τις εμπειρίες του βιογραφούμενου. Το τελικό προϊόν του βιογράφου δεν μπορεί να χαρακτηρισθεί ως ιστορία, καθώς εμπεριέχει και στοιχεία μύθου και φαντασίας, άρα είναι λογοτεχνικό είδος. Ο βιογράφος προσπαθεί να δει μέσα από τα μάτια του βιογραφούμενου, να γνωρίσει τα μύχια της ψυχής του και να περιγράψει και να ερμηνεύσει συναισθήματα και κίνητρα (Hibbard 2006, 19-20).

Η υπόθεση των δύο έργων Παρουσιάζονται τα γεγονότα που διαδραματίστηκαν στην Ελλάδα λίγο πριν από τη λήξη του εμφυλίου πολέμου (Αύγουστος 1949) και μέχρι το τέλος Μαρτίου του 1952. Αναφέρονται στην πόλωση Αριστεράς-Δεξιάς μετά από τη λήξη του πολέμου και στη στρατιωτική νίκη της Δεξιάς, στον ερχομό των Βρετανών και των Αμερικάνων στο πλευρό της κυβέρνησης, στη νέα κυβέρνηση συνασπισμού του Ν. Πλαστήρα με τον Σοφ. Βενιζέλο (Σεπτ. 1951), στις εξαγγελίες για θεσμοθέτηση των μέτρων ειρηνεύσεως και την απαγόρευση των εκτελέσεων. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στη σύλληψη του Νίκου Μπελογιάννη και της Έλλης Παππά, καθώς και άλλων ατόμων της Αριστεράς (Δεκέμβριος 1950 και Ιανουάριος 1951), στα γεγονότα που ακολούθησαν και στην τύχη των συλληφθέντων.

Η διδακτική πρόταση Απευθύνεται σε μαθητές και μαθήτριες της Γ΄ Λυκείου Προτείνονται σχέδια μαθήματος που θα βοηθήσουν τους μαθητές να προσεγγίσουν τον συγγραφέα, τον αφηγητή και την εστίαση, τον χωροχρόνο, τους χαρακτήρες, τον Νίκο Μπελογιάννη, τον πρωθυπουργό Πλαστήρα, το πολιτικό σκηνικό εκείνης της εποχής και την κατάληξη της «υπόθεσης Μπελογιάννη». Μέθοδος: ομαδοσυνεργατική – διερευνητική

Σχέδιο μαθήματος για την προσέγγιση των συγγραφέων των δύο έργων: Στόχοι: - Οι μαθητές και οι μαθήτριες να γνωρίσουν τους συγγραφείς Διδώ Σωτηρίου και Πότη Παρασκευόπουλο. - Να προσεγγίσουν το περιβάλλον (κοινωνικό και πολιτικό) στο οποίο έλαβε χώρα η γραφή του κάθε έργου.   Πριν από την ανάγνωση των δύο έργων: - Καταγράψτε τα ζητήματα που αναφέρονται σε κάθε πρόλογο και τους στόχους που θέτει ο κάθε συγγραφέας. - Ποια ήταν η αιτία/αφορμή που παρουσιάζουν οι συγγραφείς ότι τους οδήγησε στη συγγραφή του έργου; Κατά τη διάρκεια της ανάγνωσης: - Ποια είναι η πολιτική τοποθέτηση του κάθε συγγραφέα; Ποια στοιχεία από το κάθε έργο σας βοηθούν να κατανοήσετε ποια παράταξη υποστήριζαν; Πώς η ιδεολογία επηρεάζει την παρουσίαση κάποιων γεγονότων; - Υπάρχουν σημεία στα έργα που οι συγγραφείς προσπάθησαν να παρουσιάσουν τα γεγονότα αντικειμενικά και χωρίς να εκφράζουν την ιδεολογία τους; - Εντοπίστε στοιχεία που δηλώνουν την αιτία που τους οδήγησε στη γραφή του έργου τους (το περιβάλλον, η ανάγκη για καταγραφή της αλήθειας, η απλή καταγραφή μιας εμπειρίας ή ενός βιώματος,…); Μετά από την ανάγνωση: - Σε τί βαθμό θεωρείτε ότι η Δ. Σωτηρίου κατόρθωσε «να γίνει…αντικειμενική… ν’ αποχτήσει και η τέχνη τη νηφαλιότητα που φέρνει η απόσταση», όπως η ίδια διατείνεται; - Καταφέρνει ο Π. Παρασκευόπουλος να παρουσιάσει στοιχεία άγνωστα μέχρι τότε στον ελληνικό λαό «μακριά από κάθε προκατάληψη», όπως ισχυρίζεται, και ποια είναι αυτά που δεν συμπεριελήφθησαν στην επίσημη ιστορική αφήγηση;

Σχέδιο μαθήματος για την προσέγγιση του αφηγητή: Στόχοι: - Να μάθουν να εντοπίζουν τον αφηγητή, τον βαθμό συμμετοχής του στο έργο και κατά πόσο είναι επιφορτισμένος με την αφήγηση της κύριας ιστορίας ή με δευτερεύοντα γεγονότα. - Να κατανοούν τον ρόλο που έχει αναλάβει ο αφηγητής και να τον περιγράψουν με βάση το αφηγηματικό του επίπεδο. - Να διακρίνουν και να διαχωρίσουν τον αφηγητή από τον συγγραφέα.   Ενδεικτικές Δραστηριότητες: - Χαρακτηρίστε τον αφηγητή ανά κεφάλαιο αναφορικά με το ποσό συμμετοχής του στην ιστορία (ετεροδιηγητικό ή ομοδιηγητικό ή αυτοδιηγητικό), τον βαθμό παρουσίας του στην ιστορία (φανερός ή καλυμμένος) και ανάλογα με το αφηγηματικό επίπεδο (εξωδιηγητικό, ενδοδιηγητικό ή μεταδιηγητικό). Από ποια στοιχεία κατανοείτε αν συμμετέχει ή όχι στην ιστορία; - Ποια γεγονότα γνωρίζει ο αφηγητής και ποια έχει μάθει από άλλους χαρακτήρες του έργου; - Την παρουσίαση ποιων γεγονότων έχει αναθέσει ο αφηγητής σε άλλους χαρακτήρες του έργου; - Σε ποιο πρόσωπο αφηγείται ο αφηγητής; - «Μη δολοφονείτε το περιστέρι της ειρήνης» (Δ. Σωτηρίου). Ποιος, πιστεύετε ότι, εκφράζει αυτό το σχόλιο και σε ποιους απευθύνεται; Ποιο πρόσωπο στο έργο της Δ. Σωτηρίου παρομοιάζεται με περιστέρι;

Σχέδιο μαθήματος για την προσέγγιση του Νίκου Μπελογιάννη και των άλλων χαρακτήρων των δύο έργων: Στόχοι: - Να κατανοήσουν τα στοιχεία που χρησιμοποιούνται για τη σύνθεση της προσωπικότητας του κεντρικού χαρακτήρα σε ένα λογοτεχνικό κείμενο και να μπορούν να διακρίνουν τους χαρακτήρες σε κύριους και δευτερεύοντες. - Να μπορούν να διακρίνουν τις αφηγηματικές τεχνικές που χρησιμοποίησαν οι συγγραφείς για την παρουσίαση της προσωπικότητας του Μπελογιάννη. - Να ερμηνεύσουν τις συμπεριφορές των ανθρώπων της Αριστεράς με βάση το ιστορικό, κοινωνικό και πολιτισμικό πλαίσιο στο οποίο υπάρχουν και κινούνται. Πριν από την ανάγνωση των δύο έργων: Ο εκπαιδευτικός μπορεί να δείξει την ακόλουθη φωτογραφία στους μαθητές και τις μαθήτριες και να τους ζητήσει να δώσουν κάποια στοιχεία – να κατασκευάσουν προφορικά μια προσωπογραφία – για τον άνδρα: - Δώστε στοιχεία για τον άνδρα της φωτογραφίας σχετικά με την ηλικία, τον τόπο καταγωγής, την κοινωνική τάξη, το επάγγελμα, τον χαρακτήρα, την ιδεολογία και να κάνουν υποθέσεις σχετικά με τα συναισθήματα που βιώνει ο άνδρας τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή και την ψυχική του κατάσταση. - Δίπλα του εικονίζεται μια γυναίκα. Θεωρείτε ότι έχουν κάποια σχέση μεταξύ τους; - Πού, πιστεύετε ότι, βρίσκονταν αυτοί οι άνθρωποι, όταν φωτογραφήθηκαν; Από πού συνάγετε τα συμπεράσματά σας;

Κατά τη διάρκεια της ανάγνωσης αποσπασμάτων από τα δύο έργα: -Πώς παρουσιάζεται η δράση των κομμουνιστών στις εφημερίδες και ποιος θεωρείτε ότι ήταν ο στόχος τους; - «(Ο Μπελογιάννης) ήταν ο ιδεολόγος κομμουνιστής διανοούμενος, γνωστός στους κομμουνιστές για το ήθος του, την παλικαριά του, τη μόρφωσή του και την οξύτητα του μυαλού του. Ήταν ό,τι καλύτερο μπορούσε να αντιπαραθέσει εκείνη την εποχή το ΚΚΕ σε μια πολιτική και ιδεολογική μάχη με τον αντίπαλό του»: Πώς παρουσιάζεται ο Ν. Μπελογιάννης στο παραπάνω απόσπασμα του Παρασκευόπουλου και στις παρακάτω εικόνες; Παρουσιάστε τον χαρακτήρα του και ξαναδημιουργήστε την προσωπογραφία του. Πώς κρίνετε το δεύτερο σκίτσο με την παρομοίωση της κοίμησης του Μπελογιάννη με αυτήν του Ιησού; Πώς εξηγείτε την απεικόνιση του Μπελογιάννη στα σκίτσα και πώς συνδέεται με το τι περιγράφεται στους τίτλους του Τύπου εκείνης της εποχής; Το εξώφυλλο στο έργο Το σκίτσο του της Δ. Σωτηρίου Εντολή Πάμπλο Πικάσο

Μετά από την ανάγνωση: - Ποιοι χαρακτήρες στα δύο έργα επηρεάζουν με τα λόγια και τις πράξεις τους τη ζωή, τις αποφάσεις και τις πράξεις του κεντρικού ήρωα; - Καταγράψτε με χρονολογική σειρά τα σημαντικότερα γεγονότα που βίωσε ο κεντρικός χαρακτήρας από το τέλος του 1950 έως τις αρχές του 1952. Σε τί βαθμό θεωρείτε ότι το καθένα επηρέασε τον χαρακτήρα του ή τον οδήγησε στο να αλλάξει την ιδεολογία του, τη γνώμη του για τους συνεργάτες του,…; - Στα κεφάλαια που αναγνώσθηκαν από το έργο της Δ. Σωτηρίου ο Μπελογιάννης μιλά τόσο στην πρώτη όσο και στη δεύτερη δίκη. Παρατηρείτε αλλαγές στην ιδεολογία και τις θέσεις του; Ποια θέματα θίγει ως σημαντικά, τα οποία θεωρεί ότι πρέπει το προεδρείο να εξετάσει και να λάβει υπ’ όψιν του; - Παρακολουθήστε και αποτυπώστε αναφορικά με τον Μπελογιάννη το παραδοσιακό μοντέλο «αρχή-μέση-τέλος» στην ιστορία του∙ αναφερθείτε με συγκεκριμένα αποσπάσματα στο πρόβλημα που προσπαθεί ο ήρωας να αντιμετωπίσει, τα επεισόδια στα οποία εμπλέκεται στην προσπάθειά του να αντιμετωπίσει το πρόβλημα και πώς δίνεται τελικά η λύση.

Συμπεράσματα Με την υλοποίηση των σχεδίων μαθήματος, οι μαθητές και οι μαθήτριες αναμένεται: να κατανοήσουν τί είδους ιστορικά γεγονότα (κύρια ή δευτερεύοντα) επιλέγουν οι λογοτέχνες να παρουσιάσουν στα λογοτεχνικά τους έργα και με ποιον τρόπο το επιτυγχάνουν, Ιστορικά στοιχεία: να γνωρίσουν τί συνέβη κατά τα έτη 1950-1952 στην Ελλάδα και κυρίως την «υπόθεση Μπελογιάννη», να προσδιορίσουν και να κατανοήσουν πώς η ιδεολογία επιδρά κατά τη γραφή της ιστορικής αφήγησης, να γνωρίσουν τα συμφέροντα όσων κατείχαν την εξουσία και πώς βάσει αυτών λειτουργούσαν, να παρακολουθήσουν την εμπλοκή των ξένων στις ενέργειες της ελληνικής κυβέρνησης τόσο για το χρονικό διάστημα που εξετάζεται στα συγκεκριμένα λογοτεχνικά έργα, όσο και στα μετέπειτα χρόνια μέχρι το παρόν τους. Λογοτεχνικά στοιχεία: να επικεντρωθούν στον Μπελογιάννη και να προσπαθήσουν να διαμορφώσουν την προσωπογραφία του (να προσδιορίσουν την εξέλιξη του χαρακτήρα του, των συναισθημάτων και της συμπεριφοράς του κατά την εμπλοκή του σε συγκεκριμένες καταστάσεις), να προσδιορίσουν πώς οι δευτερεύοντες ήρωες επηρεάζουν τον κεντρικό ήρωα και πώς δρουν στα δύο έργα, να κατανοήσουν πώς η ιδεολογία του λογοτέχνη επιδρά στην απόδοση των ιστορικών γεγονότων σε κάποιο λογοτεχνικό έργο, να μάθουν να διαχωρίζουν τον αφηγητή από τον συγγραφέα και να δίνουν υπόσταση στον αφηγητή και το έργο που έχει αναλάβει να επιτελέσει, σε ποια γεγονότα εστιάζει αρκετά και με ποια ασχολείται σε μικρότερο βαθμό.

Γενικότερα συμπεράσματα από τη διδασκαλία ιστορικών μυθιστορημάτων και βιογραφιών Κατανόηση πολύπλοκων ιστορικών εννοιών (κοινωνική τάξη, χρόνος, αιτιότητα,…). Αποφυγή αναχρονισμού. Αναβίωση των γεγονότων και επανερμηνεία τους. Γνώση της ιστορικής κληρονομιάς, ενίσχυση εθνικής συνείδησης. Ανάπτυξη κριτικής ικανότητας. Κατανόηση συνέχειας μεταξύ παρελθόντος, παρόντος και μέλλοντος. Συνειδητοποίηση ότι τα ιστορικά γεγονότα είναι συνδεδεμένα με το κοινωνικό περιβάλλον. Γνωριμία με τη συλλογική εμπειρία. Γνώση ιστορική αλλά και ψυχαγωγία. Κατανόηση της στενής σχέσης ιστορίας – ιδεολογίας (στον συγγραφέα και στον αναγνώστη).

Η διδασκαλία της Ιστορίας με τη χρήση λογοτεχνικών έργων συμβάλλει στην καλύτερη κατανόηση της ιστορικής αφήγησης και επιτυγχάνεται ο εμπλουτισμός των ιστορικών πληροφοριών με δευτερεύοντα στοιχεία από τη λογοτεχνία. Η διδασκαλία της Ιστορίας με αυτόν τον τρόπο δεν αποτελεί πανάκεια, αλλά είναι μια εναλλακτική μέθοδος που συνδυάζει την τέρψη με την ιστορική γνώση.

Ευχαριστώ για την προσοχή σας!