Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «Δημιουργική αξιοποίηση του ελεύθερου χρόνου» Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «Δημιουργική αξιοποίηση του ελεύθερου χρόνου» Σχολικό έτος 2012-2013 40ο Δημοτικό Σχολείο Πατρών
Ξεκινώντας… Υπεύθυνος εκπαιδευτικός: Κάκκας Ευάγγελος Συνεργαζόμενοι: Καραγεώργου Μαρία Τάξη: Ε΄+Στ΄ (Ολοήμερο) Τμήμα:
Το συγκεκριμένο πρόγραμμα οργανώθηκε με τέτοιο τρόπο έτσι ώστε αφενός να καταγραφούν οι αντιλήψεις των μαθητών της Ε΄-ΣΤ΄ τάξης αφετέρου να υιοθετηθεί καθετί που συμβάλλει στη πνευματική καλλιέργεια και ανύψωση των μαθητών.Η όλη διαδικασία διακρίθηκε από ζωηρό ενδιαφέρον,ζήλο,κέφι και το κυριότερο οι μαθητές αξιοποίησαν καθετί που συνέβαλε στην εκτέλεση του συγκεκριμένου προγράμματος.
ΕΠΙΛΕΞΑΜΕ ΤΟ ΘΕΜΑ ΑΥΤΟ… Η ζωή μας,σήμερα,διακρίνεται από έντονο ρυθμό,άγχος,μεγάλες εντάσεις,μαναξιά και ποικίλης μορφής προβλήματα.Ασχοληθήκαμε με το παραπάνω πρόγραμμα διότι θέλαμε αφενός να εμπλουτίσουμε τους μαθητές με παραστάσεις αφετέρου να τονίσουμε την ιδιαίτερη σημασία που έχει ο ελεύθερος χρόνος και πως μπορεί να τον αξιοποιήσει ο κάθε άνθρωπος και ειδικότερα ένα μικρό παιδί.
Η Δραση μαΣ…(5 τουλαχιστον διαφανειεΣ) Η δράση μας συνοπτικά: Στην αρχή έγινε δημιουργική ανταλλαγή απόψεων.Οι συζητήσεις ήταν αρκετές και ικανές για να τονιστεί η αξία του ελεύθερου χρόνου στη ζωή του ανθρώπου.Ειδικότερα,έγιναν δημιουργικοί διάλογοι και μέσα απ’αυτούς το κάθε παιδί έδειξε τις συνήθειες και την ιδιοσυγκρασία του.
Δεύτερον, ο κάθε μαθητής έγραψε σε μια κόλλα χαρτί μερικές λέξεις που συνδυάζονται με τον ελεύθερο χρόνο (δηλαδή όταν ακούει τη φράση ΄΄ελεύθερος χρόνος΄΄ τι έρχεται στο νου του). Βάλαμε μουσική (ξένη και ελληνική) και εντοπίζαμε διαθέσεις. Με αυτούς τους τρόπους αρχίσαμε σιγά-σιγά να διακρίνουμε τα ενδιαφέροντα του κάθε μαθητή και πως τ’αξιοποιεί. Μετά απ’αυτό ο μαθητής ανέπτυξε τις προσωπικές του απόψεις πάνω στους δρόμους της προσωπικής ψυχαγωγίας του.
Τρίτον,το επόμενο βήμα ήταν η πράξη Τρίτον,το επόμενο βήμα ήταν η πράξη.Αναγνώστηκαν βιβλία,πραγματοποιήθηκαν πολιτιστικές δραστηριότητες,ασχοληθήκαμε με το διαδίκτυο.Φυσικά,μέσω όλων αυτών ισχυροποιήθηκαν οι φιλίες μεταξύ των μαθητών διότι μέσω των κοινωνικών δραστηριοτήτων ενισχύουμε τις κοινωνικές επαφές.
Τέταρτον, κατόπιν από τη πλευρά μας έγινε παρουσίαση παλαιών μορφών αξιοποίησης ελεύθερου χρόνου.Συγκρίναμε το παρελθόν με το παρόν,δηλαδή τι κάναμε εμείς ως παιδιά.Οι μαθητές άκουσαν μ’εξαιρετικό ενδιαφέρον εμπειρίες από το παρελθόν.Στη συνέχεια προβήκαμε σε ποιοτική ανάλυση των βλαβερών συνεπειών της κακής χρήσης του ελεύθερου χρόνου.Τονίσαμε,διεξοδικά,πως όταν απουσιάζει η ποιοτική ψυχαγωγία το παιδί παθητικοποιείται,αλλοιώνεται η ταυτότητά του,καταργείται η δημιουργική επικοινωνία και παύει να καλλιεργείται το υπόβαθρο της ορθής κοινωνικής σχέσης.
Πέμπτον, οι μαθητές ανέπτυξαν τη σκέψη τους, γραπτώς, παρουσιάζοντας το πως εκλαμβάνει το καθένα, ξεχωριστά, τη σημασία του ελεύθερου χρόνου.
Η παρουσίασή μας… Το παραπάνω πρόγραμμα πραγματοποιήθηκε με την αξιοποίηση όλων των διαθέσιμων πόρων του σχολείου μας.Χρησιμοποιήθηκαν λογοτεχνικά βιβλία,υπολογιστές,αθλητικό υλικό.
Ας αξιολογηθούμε… Οι μαθητές,πραγματικά,έδειξαν μεγάλο ενδιαφέρον.Συμμετείχαν μ’ενθουσιασμό και ο ζήλος τους ήταν μεγάλος.Εκείνο που εντοπίστηκε είναι πως όσο περνούσε ο καιρός οι μαθητές παρουσίασαν μεγαλύτερη ωριμότητα και υπευθυνότητα ως προς το θέμα της ορθής αξιοποίησης του ελεύθερου χρόνου.Θεώρησαν το θέμα πολύσοβαρό διότι ο ελεύθερος χρόνος καλύπτει σημαντικές προσωπικές,πνευματικές και ψυχολογικές ανάγκες.
Κλεινοντασ… Το ξεχωριστό που προέκυψε είναι το εξής: Κατά τη διάρκεια της εκτέλεσης του προγράμματος ο κάθε μαθητής άρχισε να προβαίνει σε αυτοκριτική ως προς τους τρόπους αξιοποίησης του ελεύθερου χρόνου του.Όλοι οι μαθητές,με τη πάροδο των εβδομάδων,άρχισαν ν’αντιλαμβάνονται πως,επειδή η πίεση που δέχονται είναι μεγάλη,ωρίμασαν οι συνθήκες ν’αποτελέσει η ορθή αξιοποίηση του ελεύθερου χρόνου μια καλή αφετηρία διότι οι συνήθειες που αποκτά ένας άνθρωπος θα τον συνοδεύουν,κατά κανόνα,σε όλη του τη ζωή.