ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΟΛΙΚΗΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡIΣΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΔΕΟ 42 ΤΟΜΟΣ Β ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5ο
Συστήματα Ποιότητας (Σ.Π.). Με τον όρο διασφάλιση ποιότητας εννοούμε το σύνολο των σχεδιασμένων και συστηματικών ενεργειών που έχουν καθιερωθεί στο πλαίσιο ενός συστήματος ποιότητας προκειμένου να εξασφαλίζεται ότι ένα προϊόν ή μια υπηρεσία θα πληροί ορισμένες προδιαγραφές ποιότητας.
Σύστημα Διασφάλισης της Ποιότητας. Σύστημα διασφάλισης της ποιότητας είναι η οργανωτική δομή, οι ευθύνες, οι διαδικασίες, οι μέθοδοι και οι πόροι που απαιτούνται για τη διασφάλιση της ποιότητας. Η δημιουργία ενός συστήματος ποιότητας περιλαμβάνει όλες τις λειτουργικές δραστηριότητες και τα τμήματα της επιχείρησης, από το σχεδιασμό, το τμήμα προμηθειών, την παραγωγή, μέχρι τις διαδικασίες υποστήριξης που ακολουθούν την πώληση του προϊόντος ή της υπηρεσίας της επιχείρησης.
Έλεγχος της Ποιότητας. Ο έλεγχος της ποιότητας περιορίζεται στην πραγματοποίηση φυσικών ενεργειών όπως η επιθεώρηση, οι μετρήσεις και οι δοκιμές, ενώ η διασφάλιση ποιότητας εξασφαλίζει ότι ο σχεδιασμός, η παραγωγή και ο έλεγχος των προϊόντων έχουν γίνει κατά τρόπο που να εξασφαλίζει ικανοποίηση των σχετικών με την ποιότητα προδιαγραφών.
Σύντομη Ιστορική Εξέλιξη των Συστημάτων Ποιότητας. AQAP: Allied Quality Assurance Publications – Συμμαχικές Εκδόσεις Διασφάλισης Ποιότητας. ISO: Διεθνής Οργανισμός Τυποποίησης. CEN: Ευρωπαϊκή Επιτροπή Τυποποίησης Οι βασικοί λόγοι που οδήγησαν στην δημιουργία των συστημάτων ποιότητας και κατέστησαν αναγκαία την εφαρμογή τους είναι: Η μείωση του κόστους λειτουργίας της επιχείρησης. Οι αυξημένες απαιτήσεις των καταναλωτών Η βελτίωση της ανταγωνιστικότητας.
Πιο αναλυτικά….. Το κόστος του ελέγχου ποιότητας γινόταν ακόμα μεγαλύτερο από το γεγονός ότι για τα συνεχώς πιο πολύπλοκα προϊόντα που παράγονταν, απαιτούνταν ολοένα και περισσότεροι έλεγχοι, οι οποίοι αύξαναν αυτόματα το κόστος λειτουργίας της επιχείρησης. Η ανάγκη για επίτευξη σταθερής ποιότητας και για άμεσο εντοπισμό και εξάλειψη των ελλείψεων, οδήγησε στη διαμόρφωση προτύπων ποιότητας. Κερδισμένες είναι οι επιχειρήσεις, οι οποίες θα προσέφεραν καλύτερη ποιότητα με χαμηλότερο κόστος, επομένως θα είναι και οι περισσότερο ανταγωνιστικές.
Πιο αναλυτικά….. Αν και φαίνεται ότι οι δύο παράγοντες, ποιότητα και κόστος, είναι μεταξύ τους αντίθετοι, ωστόσο το καλό ποιοτικά προϊόν δεν είναι αναγκαστικά και ακριβότερο. Η τιμή του προϊόντος εξαρτάται από το κόστος της παραγωγής, την παραγωγικότητα και τη διαχείριση όλων εκείνων των στοιχείων που σχετίζονται με την παραγωγή του. Ωστόσο, η ποιότητα είναι ένας σημαντικός σύμμαχος που δικαιολογεί την τιμή του.
Επίλογος. Καθώς, όπως είδαμε και νωρίτερα, το κόστος του ελέγχου ποιότητας είναι ιδιαίτερα υψηλό, πολλές επιχειρήσεις αναγκάστηκαν να στραφούν σε προληπτικές μεθόδους διαχείρισης, με τις οποίες θα μείωναν το κόστος λειτουργίας τους και το κόστος ‘κακής ποιότητας’, ενώ παράλληλα θα αύξαναν την παραγωγικότητά τους. Έτσι, θα ήταν σε θέση να παράγουν ποιοτικά προϊόντα σε ανταγωνιστικό κόστος και τιμές. Το Σύστημα Ποιότητας είναι ένα τέτοιο σύστημα πρόληψης.