Πρακτική άσκηση – μελέτη περίπτωσης Δρ. ΔαπΟντας ΔημΗτριος
Ορισμός της Πρακτικής Άσκησης Η πρακτική άσκηση αποτελεί ατομική ή συλλογική εργασία και μπορεί να πάρει ποικίλες μορφές. Συνίσταται είτε στην επεξεργασία ενός ζητήματος είτε στην επίλυση κάποιου προβλήματος ή τεστ αξιολόγησης, είτε στην διεξαγωγή ενός πειράματος πάντοτε κάτω από την επίβλεψη του διδάσκοντα. Στόχος είναι να εμπλακούν οι εργαζόμενοι σε δράση που την ακολουθεί ανάλυση αποτελεσμάτων, άντληση γενικών αρχών, δι- ασύνδεση με συστήματα γνώσεων.
Πρακτική Άσκηση ΘΕΜΑΤΑ Κεϋνσιανή Θεωρία Μονεταριστική θεωρία 1. Αίτια της Ανεργίας θεσμοί, πρωτεύουσα και δευτερεύουσα αγορά εργασίας, οικονομική ανάπτυξη ενιαία αγορά εργασίας,δυαδικότητα 2. Αίτια μείωσης της Ανταγωνιστικότητας μέσος και υψηλός μισθός διαπραγμάτευση 3. Προτάσεις για την μείωση της ανεργίας αύξηση ενεργού ζήτησης μειωση μισθών 4.Προτάσεις για αύξηση της Ανταγωνιστικότητας διαρθρωτικές βελτιώσεις ευέλικτο κράτος, παραγωγικότητα
Πρακτική Άσκηση Οι οδηγίες για την εκπόνηση της πρακτικής άσκησης πρέπει να είναι σαφείς και να διατυπώνονται γραπτά είτε στον πίνακα είτε σε ένα φύλλο χαρτιού που θα διαμοιραστεί στους εκπαιδευόμενους Σκόπιμο είναι να δίνεται ένα συγκεκριμένο έναυσμα προκειμένου να υποκινείται η δραστηριοποίηση των διδασκομένων. Είναι πολύ πιθανό κάποιοι εκπαιδευόμενοι να μην επιθυμούν να δημοσιοποιήσουν την άποψη τους για αισθάνονται ανασφάλεια και έχουν χαμηλή αυτοεκτίμηση. Ο διδάσκων σεβόμενος την ανάγκη τους δεν θα ρωτήσει ποιος διατύπωσε κάθε άποψη που παρουσιάζεται στην ολομέλεια
Πρακτική Άσκηση Πλεονεκτήματα Συνδέεται η θεωρία με την πράξη. Προωθείται η ενεργός συμμετοχή των διδασκομένων. Οι διδασκόμενοι αποκτούν υψηλότερη υπευθυνότητα και αυξάνεται η αυτοπεποίθηση τους μετά την αντιμετώπιση προβλημάτων. Η πρακτική άσκηση δεν απαιτεί ιδιαίτερο χρόνο και μπορεί να προωθήσει συγκεκριμένους εκπαιδευτικούς στόχους.
Πρακτική Άσκηση Μειονεκτήματα Απαιτείται προσεκτική προετοιμασία και εποπτεία από τον διδάσκοντα. Ένα ζήτημα δεν μπορεί να εξεταστεί εξονυχιστικά μέσω της άσκησης όπως για παράδειγμα γίνεται στην μελέτη περίπτωσης.
Μελέτη περίπτωσης Οι μελέτες περίπτωσης αποτελούν ιδιαίτερα διαδεδομένη εκπαιδευτική τεχνική η οποία αποτελεί σύνθε-τη μορφή πρακτικής άσκησης επιτρέποντας την εφαρμογή των γνώσεων που έχουν αποκομίσει οι εκπαιδευόμενοι σε πρακτικά θέματα μέσα από την ανάλυση ρεαλιστικών πραγματικών καταστάσεων. Ιδιαίτερα στον τομέα των οικονομικών οι μελέτες περίπτωσης αποτελούν πραγματικές ή υποθετικές ιστορίες που αναφέρονται σε οικονομικά φαινόμενα και μεγέθη, σε σημαντικά πρόσωπα, σε επιχειρηματίες ή επιχειρήσεις, οι οποίες έδρασαν με τρόπο που επιβεβαιώνει τα θέματα που παρουσιάστηκαν στην θεωρία.
Μελέτη περίπτωσης Αναπτύσσονται και εφαρμόζονται με δύο τρόπους : 1. Γίνεται εφαρμογή των γνώσεων που έχουν παρουσιαστεί στην θεωρία, με στόχο την σύνδεση θεωρίας πράξης. 2. Χρησιμοποιείται όταν δεν έχει παρουσιαστεί ακόμη το σύνολο των θεωρητικών γνώσεων έτσι ώστε να κεντρίσουμε την φαντασία των μαθητών και να υποκινηθεί η ευρετική πορεία προς την γνώση.
Μελέτη περίπτωσης Ενδεικτικά θεματικοί άξονες οι οποίοι θα μπορούσαν να αποτελέσουν την πηγή για ανάπτυξη μελετών περιπτώσεως στην επιχειρηματικότητα είναι οι εξής : Ιστορίες πραγματικές ή υποθετικές που εξειδικεύουν οικονομικά μεγέθη και εφαρμογές. Ιστορίες Επιτυχημένων Επιχειρηματιών Παρουσίαση ιστορικών επιχειρήσεων ενός κλάδου Καινοτομίες – Νέες Τεχνολογίες Υποθετικές Περιπτώσεις Άρθρα σε εφημερίδες – περιοδικά – διαδικτυακοί τόποι
Μελέτη περίπτωσης Τα στάδια που ακολουθούνται στην μελέτη περίπτωσης είναι τα ακόλουθα : Ο Καθηγητής επιλέγει μια μελέτη περίπτωσης πολύ κοντά στην πραγματικότητα. Ο Καθηγητής παρουσιάζει στους διδασκόμενους την προς μελέτη περίπτωση καθώς και το πλαίσιο μέσα στο οποίο εντάσσεται. Ο Καθηγητής παρέχει διευκρινήσεις. Οι μαθητές εκτελούν την άσκηση. Στην συνέχεια οι μαθητές μέσω εκπροσώπων παρουσιάζουν στην τάξη τα συμπεράσματα της εργασίας τους, την πορεία που ακολούθησαν, τις δυσκολίες που συνάντησαν, τα συμπεράσματα στα οποία κατέληξαν. 6. Ο διδάσκων συνθέτει τα βασικά σημεία που παρουσιάστηκαν σχολιάζει – διασαφηνίζει, διατυπώνει συμ-πληρωματικές παρατηρήσεις.
Πλεονεκτήματα της Χρήσης Μελετών Περιπτώσεως στην Διδασκαλία των Οικονομικών Κύριος παράγοντας της εκπαιδευτικής διαδικασίας στην μελέτη περίπτωσης γίνονται οι μαθητές. Αναπτύσσεται η ενεργοποίηση και η συμμετοχή των διδασκομένων, η ικανότητα τους να επιλύουν προβλήματα καθώς και η κριτική και αναλυτική τους σκέψη. Η χρήση μελετών περιπτώσεως με συγκεκριμένα παραδείγματα από το οικονομικό περιβάλλον συμβάλλει στον θετικό μετασχηματισμό των στάσεων και αντιλήψεων Από το επιμέρους παράδειγμα γίνονται αναγωγές σε ευρείς γνωστικούς τομείς.
Μειονεκτήματα της Χρήσης Μελετών Περιπτώσεως στην Διδασκαλία της Επιχειρηματικότητας α) Οι εκπαιδευόμενοι είναι απίθανο να συναντήσουν στην ζωή τους όλες τις καταστάσεις που περιγράφονται στα μαθήματα οικονομικών. β) Η ύπαρξη μιας διαδικασίας εκπαίδευσης η οποία αντιστοιχεί σε ένα θεωρητικό πλαίσιο προσδιορίζει πολύ ευκολότερα τους εκπαιδευτικούς στόχους και την κατεύθυνση ενός προγράμματος οικονομικών. γ) Η διδασκαλία αυτοτελών ιδανικών καταστάσεων στους μαθητές, χωρίς την αναφορά σε κάποιο μοντέλο ή θεωρία μπορεί να τους αποθαρρύνει, διότι αναδεικνύει αφενός το «τυχαίο» στις επιλογές για παράδειγμα ενός επιχειρηματία ή το ταλέντο που τον διακρίνει. δ) Μελετώντας συνεχώς μελέτες περιπτώσεων (case studies) συνηθισμένων επιχειρήσεων που «πέτυχαν», θα βγάλουμε από το εκπαιδευτικό σύστημα προβλέψιμους επιχειρηματίες και στελέχη επιχειρήσεων οι οποίοι θα επιτύχουν μέτρια κοντά στο μέσο όρο αποτελέσματα. ε) Το μεγάλο ποσοστό αποτυχίας που εμφανίζουν οι νέες επιχειρήσεις θα πρέπει να αναγκάσει τους μαθητές να μελετήσουν όλα τα θεωρητικά ρεύματα που επεξηγούν τα θέματα οικονομίας και επιχειρήσεων