Η εμπειρία της δημιουργίας ενιαίου καταλόγου σχολικών βιβλιοθηκών στην Κύπρο με το ανοικτό λογισμικό KOHA & Βαρβαρα Αριστειδου Librarian - cut library ΠΑΝΗ ΣΚΙΤΙΝΗ LIBRARIAN- ΥΠΠ κυπρου Γιωργοσ βερανησ Software engineer
Έργο Οργάνωσης Σχολικών Βιβλιοθηκών Πώς Ποιοί Γιατί
Έργο Οργάνωσης Σχολικών Βιβλιοθηκών Η σύνδεση του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου Κύπρου μαζί με την κοινωνία αποτελεί ένα από τους βασικούς πυλώνες ανάπτυξής του Η Βιβλιοθήκη του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου Κύπρου: Ως ένα σημαντικό κομμάτι του συνόλου συμβάλλει ενεργά στο έργο της ανάπτυξης και προβολής του πανεπιστημίου μέσα από συνεργασίες που αναπτύσσει τόσο με τοπικούς φορείς αλλά και γενικότερα με οργανισμούς που καλείται να υποστηρίξει ή να υποστηριχθεί. Στα πλαίσια της κοινωνικής προσφοράς, αναλαμβάνει έργα για υποστήριξη τοπικών βιβλιοθηκών, τόσο σχολικών όσο και δημόσιων. Έχει θέσει ως ένα από τους πέντε στρατηγικούς της στόχους την ανάπτυξη της Πληροφοριακής Παιδείας. Η βιβλιοθήκη έχει θέσει 5 στρατηγικούς στόχους όπου μέσα από αυτό το έργο βλέπουμε υλοποιούνται οι δυο εξ αυτών που είναι η κοινωνική προσφορά και η ανάπτυξη της πληροφοριακής παιδείας.
Ανίχνευση πληροφοριακών δεξιοτήτων Αποτελέσματα Έλλειψη ξεκάθαρης αντίληψης για την έννοια της πληροφοριακής παιδείας και του ρόλου που μπορεί να διαδραματίσει μια βιβλιοθήκη. Έλλειψη δεξιοτήτων αναζήτησης, πρόσβασης, αξιολόγησης και χρήσης της πληροφορίας. Οι πρωτοετείς φοιτητές προερχόμενοι από τη μέση εκπαίδευση δεν γνωρίζουν τις υπηρεσίες τις οποίες έχει τη δυνατότητα να τους προσφέρει μια ακαδημαϊκή βιβλιοθήκη, ούτε έχουν τις δεξιότητες της Πληροφοριακής Παιδείας. Πραγματοποίηση ερευνών Σκοπός Η αναγνώριση της σημασίας αλλά και του επιπέδου της πληροφοριακής παιδείας Έρευνα: Δείγμα από μαθητές σχολείων της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (Ζέρβας, 2015) Δείγμα από πρωτοετείς φοιτητές του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου Κύπρου (θεματικοί Βιβ/νόμοι, 2016) Για την υλοποίηση του στρατηγικού στόχου που αφορά την πληροφοριακή παιδεία η βιβλιοθήκη προχώρησε σε πραγματοποίηση ερευνών. διαπίστωσε προβλήματα στις δεξιότητες των μαθητών οι οποίοι προέρχονται από την δευτεροβάθμια εκπαίδευση για αυτό και προχώρησε στην διεξαγωγή ερευνών. Στα αποτελέσματα : και οι δυο έρευνες έδειξαν ότι : να πω τα αποτελέσματα
Έργο Οργάνωσης Σχολικών Βιβλιοθηκών Η δημιουργία ενός ενιαίου καταλόγου για τις σχολικές βιβλιοθήκες αποτελεί το υπόβαθρο για την αναβάθμιση και ανάπτυξη των σχολικών βιβλιοθηκών. «Η σχολική βιβλιοθήκη παρέχει πληροφορίες και ιδέες οι οποίες είναι θεμελιώδεις για την εύρυθμη λειτουργία της σημερινής κοινωνίας η οποία βασίζεται στην πληροφορία και τη γνώση. Η σχολική βιβλιοθήκη εξοπλίζει τους μαθητές με δια βίου ικανότητες μάθησης και αναπτύσσει τη φαντασία τους, καθιστώντας τους ικανούς να ζήσουν ως υπεύθυνοι πολίτες». (IFLA/UNESCO. (1999). “School Library Manifesto 1999”.) Βασικά η βιβλιοθήκη λαμβάνοντας υπόψη την υφιστάμενη κατάσταση δηλαδή την υποστελέχωση των σχολικών μονάδων, την έλλειψη αυτοματοποιημένων καταλόγων στις βιβλιοθήκες. Όπου θα αναφέρω ότι υπάρχουν 138 σχολικές βιβλιοθήκες στο σύνολο στην Κύπρο, εκ των οποίων ουσιαστικά μόνο 1 είχε ολοκληρωμένο κατάλογο βιβλιοθήκης. Η ΒΤΠ θεώρησε σωστό ότι για να μπορέσει να εφαρμοστεί το μανιφέστο της unesco για τις σχολικές βιβλιοθήκες πρέπει να προχωρήσει στην δημιουργία ενός ενιαίου καταλόγου με σκοπό την σταδιακή οργάνωση των σχολικών βιβλιοθηκών, αυτό θεωρείται το πρώτο βήμα. Φυσικά το γεγονός ότι οι σχολικές βιβλιοθήκες δεν είναι οργανωμένες και δεν είχαν αυτοματοποιημένους καταλόγους αποτέλεσε από μια άποψη πλεονέκτημα γιατί η μετάβαση από το ένα σύστημα στο άλλο ήταν και είναι πιο εύκολη. Να σημειώσω ότι για τις βιβλιοθήκες που είχαν / έχουν αυτοματοποιημένους καταλόγους έγινε και θα γίνεται αξιολόγηση των δεδομένων τους, κατά πόσο αξίζει ή όχι να χρησιμοποιηθούν ή να αρχίσουν εκ νέου την δημιουργία καταλόγου. Βάση των πιο πάνω αποφασίσαμε : Δημιουργία ενιαίου καταλόγου σχολικών Βιβλιοθηκών
Έργο Οργάνωσης Σχολικών Βιβλιοθηκών Εισήγηση στους πιο κάτω κρατικούς φορείς : - Διεύθυνση Μέσης Εκπαίδευσης ΥΠΠ Πολιτιστικές Υπηρεσίες ΥΠΠ Για σχεδιασμό και υλοποίηση του έργου ενιαίου καταλόγου σχολικών βιβλιοθηκών με την δική τους συμβολή και υποστήριξη και συνεργασία. Εμπλεκόμενοι φορείς υλοποίησης έργου Βιβλιοθήκη Τεχνολογικού Πανεπιστημίου Κύπρου - Γραφείο Επεξεργασίας Υλικού Διεύθυνση Μέσης Εκπαίδευσης και Πολιτιστικές Υπηρεσίες ΥΠΠ - Κεντρική ομάδα καταλογογράφησης ΤΕΙ Αθήνας , Εργαστήριο Διαχείρισης της Πληροφορίας -Γιώργος Βεράνης
Ενέργειες για δημιουργία ενιαίου καταλόγου Μελέτη λογισμικών ανοικτού κώδικα που χρησιμοποιούνται στον Ελλαδικό χώρο Μελέτη προτύπων (Unimarc – Marc21) Σύγκριση υφιστάμενου αυτοματοποιημένου συστήματος με το υποψήφιο Koha Δυνατότητες υποστήριξης Πραγματοποίηση δοκιμών στην πιλοτική φάση υιοθέτησης των πιο πάνω επιλογών Αποφάσεις : Μετάβαση από αυτοματοποιημένο σύστημα ΑΒΕΚΤ 5.6 σε KOHA Xρήση προτύπου marc21 Δημιουργία καταλόγου «πυρήνα» Αφού Καταλήξαμε στην δημιουργία ενός ενιαίου καταλόγου τότε : Μελέτη λογισμικών ανοικτού κώδικα που χρησιμοποιούνται στον Ελλαδικό χώρο (θέμα υποστήριξης, χρήση του εν λόγω προγράμματος από μεγάλες ακαδημαικές βιβλιοθήκές,) προηγούμενη εμπειρία της βιβλιοθήκης του ΤΠΚ με το koha ήταν σημαντικός λόγος για την επιλογή του koha
KOHA – open source ILS Οικονομική κρίση – Λογισμικό Ανοικτού Κώδικα. KOHA – «Δώρο» - Γλώσσα Māori Οικονομική κρίση – Λογισμικό Ανοικτού Κώδικα. Δυνατότητες υποστήριξης. Χρήση από Βιβλιοθήκες διαφορετικών ειδών τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Χρήση για δημιουργία ενιαίων καταλόγων. Ανάγκη μιας διαδικτυακής πλατφόρμας. Ανάγκη ενός Ολοκληρωμένου Αυτοματοποιημένου Βιβλιοθηκονομικού Συστήματος VS ΑΒΕΚΤ 5.6 (επιπλέον κόστος για κάθε υποσύστημα / εργαλείο). Σωστότερη και καλύτερη διαχείριση καταλόγου. Ταυτόχρονη δημιουργία Αυτοματοποιημένου Καταλόγου (OPAC). Φιλικό περιβάλλον προς τους χρήστες. Ικανοποίηση Τεχνολογιών Library 2.0. Οικονομική κρίση μας ώθησε στο να βρούμε εναλλακτικές λύσεις μέσα από προγράμματα ανοικτού κώδικα. Θέλοντας να αποκτήσουμε την απαραίτητη τεχνογνωσία και να γίνουμε πιο ευέλικτοι σε μια μετάβαση από ένα σύστημα σε ένα άλλο.
Πρότυπο MARC21 Υποστηρίζεται από το σύστημα Koha Διαδεδομένο πρότυπο περιγραφής ανά το παγκόσμιο Δυνατότητα περιγραφής διαφόρων τύπων υλικού και διαχωρισμός ανάμεσα στις κύριες εγγραφές περιγραφής ενός τεκμηρίου και στις εγγραφές καθιερωμένων τύπων Χρησιμοποιείται για την περιγραφή των ebook και ejournals Περιγραφικό για εγγραφές καθιερωμένων τύπων με δυνατότητα προσθήκης πηγής πληροφορίας και παραπομπών Πρόσβαση σε περισσότερες πηγές / βάσεις / βιβλιοθήκες για την πραγματοποίηση της διαδικασίας copy cataloguing Άμεση ενημέρωση από τις κοινότητες και τους χρήστες του Εγχειρίδια χρήσης που υποστηρίζονται και ενημερώνονται από την Βιβλιοθηκονομική κοινότητα Πρότυπο που χρησιμοποιείται για την περιγραφή των ebook και των ejournals που αποτελούν μεγάλο μέρος των συλλογών των βιβλιοθηκών
Δημιουργία ενιαίου καταλόγου σχολικών Βιβλιοθηκών – Κατάλογος «Πυρήνας» Μια κοινή βάση με εντελώς διαφορετικές Βιβλιοθήκες Ο χρήστης της κάθε Βιβλιοθήκης θα έχει δικαιώματα χρήσης του συστήματος ανάλογα με την Βιβλιοθήκη στην οποία θα ανήκει. 1 Βιβλιογραφική εγγραφή Πολλαπλά αντίτυπα / Διαφορετικά item με τοπικές πληροφορίες της κάθε Βιβλιοθήκης. Μια κάρτα χρήστη Κάθετος και οριζόντιος διαδανεισμός για το δίκτυο. Κοινές πολιτικές: Καταλογογράφησης Δανεισμού Πρόσκτησης υλικού με σκοπό – εξοικονόμηση κόστους αγοράς νέου υλικού Τι θέλουμε να πετύχουμε ? Οι καταλογογράφοι με την ενεργοποίηση της εντολής διαχωρισμού δικαιωμάτων χρήσης θα μπορούν να έχουν δικαίωμα αλλαγής της εγγραφής αλλά όχι των τοπικών στοιχείων των αντιτύπων της κάθε βιβλιοθήκης
Δημιουργία καταλόγου Απόφαση για ένταξη 3 Βιβλιοθηκών : ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ Απόφαση για ένταξη 3 Βιβλιοθηκών : ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΠΡΟΤΥΠΟ ILS ΜΕΓΕΘΟΣ ΣΥΛΛΟΓΗΣ Σεβέρειος Βιβλιοθήκη UNIMARC ΑΒΕΚΤ 5.6 41300 εγγραφές / 1246 χρήστες Λύκειο Απ. Λουκά Κολοσσίου 1442 εγγραφές Λυκείο Κύκκου 3078 εγγραφές Αποφασίσαμε όπως εντάξουμε 3 βιβλιοθήκες από τις 138 σχολικές για να αποτελέσουν τον κατάλογο πυρήνα. Σε συνεργασία με τις Πολιτιστικές Υπηρεσίες του Υπουργείου Παιδείας αλλά και με την εμπειρία των μελών της ομάδας του ΒΤΠ αποφασίστηκε όπως τον αρχικό κατάλογο αποτελέσουν 3 βιβλιοθήκες.
Μεθοδολογία μετάβασης Φάση 1η Εγκατάσταση, παραμετροποίηση συστήματος Βασική παραμετροποίηση Δημιουργία «λογαριασμών βιβλιοθηκών» ως μέρος του ενιαίου καταλόγου Πραγματοποίηση δοκιμαστικών ελέγχου λειτουργίας (υποθετικές περιπτώσεις) Παραμετροποίηση συστήματος με στοιχεία της κάθε βιβλιοθήκης (MOC, συλλογές, barcode κ.α.)
Μεθοδολογία μετάβασης Φάση 2η • Αξιολόγηση της ποιότητας των εγγραφών και μελέτη προφίλ τους για εξαγωγή στατιστικών δεδομένων (Marc fields usage statistics) για το έλεγχο της χρήσης / συχνότητας των πεδίων που χρησιμοποιούνταν με βάση το πρότυπο UNIMARC, με σκοπό την δημιουργία ενός πληρέστερου mapping table • Αίτηση για δημιουργία Moc για την κάθε Βιβλιοθήκη και για Συλλογικό Κατάλογο Σχολικών Βιβλιοθηκών (MOC= CY-LiCUTL) • Εξαγωγή εγγραφών σε ISO 27.09 από τρεις σχολικές βιβλιοθήκες μέσης εκπαίδευσης της επαρχίας Λευκωσίας και Λεμεσού με συνολικό αριθμό εγγραφών 45820
Μεθοδολογία μετάβασης Φάση 3η Δημιουργία Mapping table για μετατροπή εγγραφών από UNIMARC σε MARC21 Μετατροπή εγγραφών με τη χρήση εργαλείου USMARCON, από πρότυπο Unimarc σε Marc21, με scripts που δημιουργήθηκαν για πιο σωστή μετατροπή εγγραφών και για ομαλοποίηση στην εισαγωγή τους στο επόμενο στάδιο, στο σύστημα Αξιολόγηση της ποιότητας των εγγραφών Εμπλουτισμός εγγραφών / δεδομένων μαζικά με τη χρήση του εργαλείου Marcedit Τροποποίηση εγγραφών/δεδομένων με εξωτερικά εργαλεία προγραμματισμού βάση των αναγκών του καταλόγου. Προσθήκη εξαιρέσεων ανάλογα με την βάση των βιβλιογραφικών εγγραφών Μαζική διόρθωση εγγραφών ανάλογα με τις παρατηρήσεις του ελέγχου (ένα βήμα πριν) Έλεγχος, ενημέρωση υφιστάμενων framework templates αλλά και δημιουργία νέων για καταλογογράφηση κάθε διαφορετικού τύπου υλικού αλλά και (πρότυπα εργασίας) με τα τοπικά στοιχεία της κάθε βιβλιοθήκης. Μετατροπή εγγραφών με τη χρήση εργαλείου USMARCON, από πρότυπο Unimarc σε Marc21, με scripts που δημιουργήθηκαν για να βοηθήσουν στην μετατροπή αλλά και scripts που δημιουργήθηκαν για να ομαλοποιήσουν την εισαγωγή των εγγραφών σε επόμενο στάδιο στο σύστημα. (example) Στο πεδίο 911 όπου $n έχει K μπροστά από τον ταξινομικό να περάσει σε CYPR Collection Δημιουργία barcode βάση των inventory number (κωδικός βιβλιοθήκης + 0000 + inventory number) Τροποποίηση εγγραφών/δεδομένων. Οι τροποποιήσεις αυτές ήταν μαζικές και έγιναν με εξωτερικά εργαλεία προγραμματισμού βάση των αναγκών του καταλόγου π.χ. λάθη στην μετατροπή εγγραφών. (Example) Εξαγωγή στατιστικών στοιχείων για marc records σε unimarc πρότυπο όπου 200 $d με σκοπό την αναδρομική διόρθωση των τεκμηρίων με παράλληλους τίτλους
Μεθοδολογία μετάβασης Φάση 3η Δημιουργία συλλογών και τοποθεσιών στο σύστημα (collection & location). Εξαγωγή στατιστικών στοιχείων από εγγραφές σε unimarc πρότυπο, για μη συμβατά πεδία και υποπεδία με το πρότυπο marc21 κατά την μετατροπή για αναδρομικές διορθώσεις. Γενικές παραμετροποιήσεις στο σύστημα για πιο ολοκληρωμένη επεξεργασία και εμφάνιση δεδομένων (π.χ. Add Authorized values). Παραμετροποίησεις : Προσθήκη πεδίου 040 με το Marc Organization Code της κάθε Βιβλιοθήκης
Μεθοδολογία μετάβασης Φάση 4η Εισαγωγή εγγραφών στο σύστημα – απόφαση για την βάση που θα περάσει πρώτη στο σύστημα Μαζική προσθήκη δευτερογενών χαρακτηριστικών της εγγραφής που σχετίζονται με τα αντίτυπα και της συλλογές Εισαγωγή εγγραφών στο σύστημα και επιλογή για αντικατάσταση των ήδη υπάρχοντών εγγραφών μετά από αξιολόγηση (duplicate records) Διασύνδεση Αντιτύπων / Εμπλουτισμός των εγγραφών με τις τοπικές πληροφορίες των items όπως αυτά απαιτούνται από το Koha Εξαγωγή authorities από τις βιβλιογραφικές εγγραφές σε Unimarc μετατροπή σε Marc21 και διασύνδεση τους με τις εγγραφές στο Koha. Διασύνδεση Εγγραφών Καθιερωμένου τύπου / Καθορισμός authority (authorities configuration) Εισαγωγή εγγραφών στο σύστημα. (μετά την αξιολόγηση των εγγραφών αποφασίστηκε ποιας βιβλιοθήκης οι εγγραφές θα μπουν πρώτες στο στο σύστημα έτσι ώστε να γίνεται αντικατάσταση με την επόμενη εγγραφή ανάλογα). Μαζική προσθήκη δευτερογενών χαρακτηριστικών της εγγραφής που σχετίζονται με τα αντίτυπα και της συλλογές Δημιουργία Barcodes (κωδικός Βιβλιοθήκης + αριθμός εισαγωγής των βιβλίων από item 911) Εισαγωγή στο σύστημα και ταυτοποίηση μέσω κανόνων ταύτισης ( ISBN, τίτλος ) Διασύνδεση Αντιτύπων / Εμπλουτισμός των εγγραφών με τις τοπικές πληροφορίες των items όπως αυτά απαιτούνται από το Koha Διασύνδεση Εγγραφών Καθιερωμένου τύπου / Καθορισμός authority (authorities configuration) Εξαγωγή χρηστών από ΑΒΕΚΤ, μετατροπή σε csv μορφή που να είναι αποδεκτή από το KOHA / Δημιουργία τύπων χρηστών / αντιστοίχιση πεδίων / εισαγωγή στο KOHA Επιπλέον εργασίες για την παραμετροποίηση του συστήματος Παραμετροποίηση Υποσυστήματος Δανεισμού Δημιουργία κανόνων δανεισμού ανάλογα με τους τύπους χρηστών και τους κανόνες δανεισμού της εκάστοτε βιβλιοθήκης Πραγματοποίηση δοκιμαστικών δανεισμών και επιστροφών υλικού Ενεργοποίηση Ζ39.50 για απευθείας εισαγωγή εγγραφών από άλλες βάσεις / εύρεση βάσεων (Ενεργοποιήθηκαν οι Βάσεις του Πανεπιστημίου Κύπρου, του Ανοικτού Πανεπιστημίου Κύπρου, Δημοτική Βιβλιοθήκη Λεμεσού, και Κυπριακή Βιβλιογραφία της Κυπριακής Βιβλιοθήκης του ΥΠΠ) Δημιουργία reports (αναφορές) στο σύστημα ανάλογα με τις ανάγκες της κάθε βιβλιοθήκης αλλά και την κεντρικής ομάδας υποστήριξης του έργου. Αναφορές όπως: Πόσες νέες εγγραφές δημιουργήθηκαν μέσα σε ένα χρονικό διάστημα, ποιες εγγραφές δημιουργήθηκαν, ποιοι χρήστες τις δημιούργησαν, πόσο είναι το υλικό για κάθε Βιβλιοθήκη / συλλογή κ.α. Παραμετροποίηση OPAC (αυτοματοποιημένου καταλόγου) για διαχωρισμό των βιβλιοθηκών και επιλογή αναζήτησης στο υλικό της κάθε βιβλιοθήκης χωριστά. Παραμετροποίηση συστήματος για εκτύπωση Barcodes Παραμετροποίηση συστήματος για εκτύπωση labels Δημιουργία MARC modification templates, με σκοπό την μαζική διόρθωση πεδίων σε marc records
Μεθοδολογία μετάβασης και παραμετροποιήσεις Φάση 4η Ενεργοποίηση Ζ39.50 για απευθείας εισαγωγή εγγραφών από άλλες βάσεις / εύρεση βάσεων (Ενεργοποιήθηκαν οι Βάσεις του Πανεπιστημίου Κύπρου, του Ανοικτού Πανεπιστημίου Κύπρου, Δημοτική Βιβλιοθήκη Λεμεσού, και μελλοντικά θα ενεργοποιηθεί η βάση της Κυπριακής Βιβλιογραφίας του ΥΠΠ) Δημιουργία reports (αναφορών) στο σύστημα ανάλογα με τις ανάγκες της κάθε βιβλιοθήκης αλλά και της κεντρικής ομάδας υποστήριξης του έργου, για έλεγχο. Παραμετροποίηση OPAC (αυτοματοποιημένου καταλόγου) για διαχωρισμό των βιβλιοθηκών και επιλογή αναζήτησης στο υλικό της κάθε βιβλιοθήκης χωριστά. Εξαγωγή χρηστών από ΑΒΕΚΤ / μετατροπή τους και εισαγωγή στο KOHA Δημιουργία κανόνων δανεισμού Πραγματοποίηση δοκιμαστικών δανεισμών Παραμετροποίηση συστήματος για εκτύπωση Barcodes Εισαγωγή εξώφυλλων για υλικού για προβολή
Μεθοδολογία μετάβασης και παραλήψεις Φάση 4η Προβλήματα και παραλήψεις που παρουσιάστηκαν κατά και μετά την μετατροπή: Ελλιπή στοιχεία στις εγγραφές και δημιουργία προβλήματος με τους κανόνες αντιστοίχισης εγγραφών (matching rules) Διαφορετικά πεδία μεταξύ των προτύπων Unimarc και Marc21 Πεδίο δήλωσης πνευματικής ευθύνης - Υποπεδίο $c Προβλήματα που προέκυψαν από λάθος τιμές σε πεδία Unimarc που μεταφέρθηκαν λάθος σε πεδία Marc21 Διόρθωση εγγραφών με την χρήση του εργαλείου MARCedit καθώς και με ειδικά scripts που δημιουργήθηκαν είτε με εξωτερικά εργαλεία είτε με εντολές μέσα στο σύστημα για την κάθε περίπτωση ξεχωριστά για μαζική διόρθωση των εγγραφών Στην περίπτωση ελλειπόντων στοιχείων δημιουργήθηκαν 2 διαφορετικά script. Το ένα ήταν matching with the title and the other matching with the isbn. Διαφορετικά πεδία μεταξύ των προτύπων Unimarc και Marc21 Επαναλαμβανόμενο υποπεδίο $b. (Δεν είναι επαναλμβανόμενο στο Marc21) Προσθήκη τίτλων σε πεδίο 246 ανάλογα με την κάθε περίπτωση (Παράλληλος τίτλος, τεκμήριο με πολλαπλά διηγήματα κ.ο.κ) Πεδίο δήλωσης πνευματικής ευθύνης - Υποπεδίο $c Στο Marc21 η δήλωση πνευματικής ευθύνης δηλώνεται σε ένα υποπεδίο το $c και οι διαφορετικές πνευματικές υπευθυνότητες χωρίζονται με σημείο στίξης ; Μικρές διαφορές οι οποίες εντοπίστηκαν και διορθώθηκαν ή καταγράφηκαν για να γίνεται αναδρομική διόρθωση κατά την διαδικασία καταλογογράφησης υλικού Προβλήματα που προέκυψαν από λάθος τιμές σε πεδία Unimarc που μεταφέρθηκαν λάθος σε πεδία Marc21- παράλληλοι τίτλοι / item types = reference ενώ πέρασαν όλα ως books Διόρθωση εγγραφών με την χρήση του εργαλείου MARCedit καθώς και με ειδικά scripts που δημιουργήθηκαν είτε με εξωτερικά εργαλεία είτε με εντολές μέσα στο σύστημα για την κάθε περίπτωση ξεχωριστά για την μαζική αλλαγή εγγραφών Batch item modifications για διόρθωση items = price effective που πέρασε by default από το σύστημα - δημιουργία regex στο σύστημα για διόρθωση κενών μεταξύ των πεδίων και των σημείων στίξης Σίγουρα χρειάζεται να πραγματοποιήσουμε αναδρομικές διορθώσεις, όπως και σε όλες τις μεταβάσεις / όπως διόρθωση $q / διόρθωση ISBN / Διόρθωση συλλογών / τόμων / volume and copies / διόρθωση παράλληλων / διπλών τίτλων
Σχεδιάγραμμα ροής φάσεων
Επόμενες ενέργειες για την ολοκλήρωση του έργου Εκπαίδευση ομάδας βιβλιοθηκονόμων Οργάνωση και εκπαίδευση ομάδας πληροφορικών και υποστήριξης υποδομής. Δημιουργία εγχειριδίων χρήσης για το προσωπικό και τους απλούς χρήστες όπου θα περιγράφονται οι προσφερόμενες υπηρεσίες, η αναζήτηση στο ενιαίο κατάλογο κτλ. Δημιουργία ηλεκτρονικής πλατφόρμας επικοινωνίας για ανταλλαγή απόψεων και έκφραση αποριών. Δημιουργία πλατφόρμας e-ticket για αναφορά σε θέματα καταλογογράφησης και καταγραφής προβλημάτων του συστήματος και της διαδικασίας καταλογογράφησης (διόρθωση εγγραφής, ταξινομικού αριθμού και αντιτύπου κλπ.) Δημιουργία ξεχωριστής εγκατάστασης KOHA για την συλλογή της Κυπριακής Βιβλιογραφίας και την σύνδεση της με τον ενιαίο κατάλογο των σχολικών βιβλιοθηκών μέσω του Z39.50 υποσυστήματος. Αναφορά στο πόσο σημαντικό είναι το γεγονός ότι θα συνδεθεί με την Κυπριακή βιβλιογραφία
Εργαλείο πολλαπλής αναζήτησης «ΑΤΛΑΝΤΑΣ» Λαμβάνοντας υπόψη ότι το παιδαγωγικό ινστιτούτο κύπρου συμμετέχει στην κοινοπραξία κυπριακών βιβλιοθηκών και έχει πρόσβαση σε πολλές ηλεκτρονικές πηγές πληροφόρησης και με σκοπό την προώθηση τους αλλά και την παράλληλη προώθηση του έργου προχωρήσαμε σε συνεργασία με την EBSCO στη δημιουργία μιας ενιαίας πύλης αναζήτησης με την χρήση του εργαλείου eds discovery΄, παρέχοντας την δυνατότητα στις σχολικές βιβλιοθήκες και το εκπαιδευτικό προσωπικό να αναζητούν ταυτόχρονα τον ενιαίο κατάλογο και τις ηλεκτρονικές πηγές πληροφόρησης.
Συμπερασματικά Η ολοκλήρωση και επιτυχία του έργου αποτελεί στόχο και όραμα για τους δημιουργούς του. Μεγάλη επιτυχία θα αποτελέσει η σταδιακή στελέχωση των σχολικών βιβλιοθηκών με εξειδικευμένο προσωπικό. Η οργάνωση των βιβλιοθηκών αποτελεί την απαρχή για την ανάπτυξη και ένταξη των σχολικών βιβλιοθηκών στο εκπαιδευτικό σύστημα. Αναμφίβολα η εμπειρία και οι συνεργασίες που θα αποκτηθούν από την διεξαγωγή ενός τέτοιου έργου έχουν σκοπό, να οδηγήσουν σε μια μεγάλη συνεργασία τοπικού, εθνικού χαρακτήρα μέσα από την οποία θα αναπτυχθεί ένα τοπικό δίκτυο βιβλιοθηκών. Είμαστε πεπεισμένοι ότι η ολοκλήρωση του έργου θα αυξήσει την χρήση και θα αναβαθμίσει τον ρόλο των βιβλιοθηκών, θα δημιουργήσει νέες ανάγκες στελέχωσης των βιβλιοθηκών Θα ωθήσει στην ανάπτυξη της συλλογής των βιβλιοθηκών καθώς επίσης και την ανάπτυξη των συνεργασιών ανάμεσα στις σχολικές βιβλιοθήκες.
Διευθύνσεις Ενιαίος Κατάλογος Σχολικών Βιβλιοθηκών «Διόνυσος» http://dionisos.cut.ac.cy/ Κυπριακή Βιβλιογραφία (Ενημερωμένη από 1980 – Σήμερα) http://cyprusbiblio.cut.ac.cy/
Σας ευχαριστούμε για την προσοχή σας