Κωδικοποίηση και Αποκωδικοποίηση Συλλαβών

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Πρόγραμμα Εκπαίδευσης Μουσουλμανοπαίδων
Advertisements

Σημ.: Οι ώρες διδασκαλίας που αναφέρονται σε κάθε φάση και στάδιο είναι κατά προσέγγιση.
ΓΡΑΦΗ.
Δημιουργικές δραστηριότητες
Νοέμβριος 2009 Κατερίνα Φυτράκη Φιλόλογος ΜΑ
Σχεδιασμός α ΕΠΕ μαθητή με δυσλεξία Αλεξανδρούπολη 7 Ιουλίου 2010.
Η φωνολογική επίγνωση.
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΚΥΠΡΟΥ
ΦΩΝΟΛΟΓΙΚΗ ΕΝΗΜΕΡΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΑΝΑΓΝΩΣΗ
«Γραμματική Ε΄ και Στ΄ Δημοτικού»
Αναστασία Γραμμένου, Msc, Υποψήφια Διδάκτωρ του Π.Τ.Δ.Ε. του Δ.Π.Θ.
Κεφ.15 Τακτικεσ επιτυχιασ στο σχολείο
ΑΝΑΔΥΟΜΕΝΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ Η ανάδυση της ανάγνωσης και της γραφής: έννοια και σύγχρονες απόψεις Ευφημία Τάφα Καθηγήτρια Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης.
Πρόγραμμα αγωγής υγείας: «Γερά δόντια…. Καλύτερη υγεία»
ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΡΩΤΗΣ ΑΝΑΓΝΩΣΗΣ ΚAI ΓΡΑΦΗΣ «Η ΡΟΠΗ»
Αξιολόγηση εκπαιδευτικού λογισμικού DT Trainer
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΗΛΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ «ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ»
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΕΣ ΓΛΩΣΣΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
Σωφρ. Χατζησαββίδης Η διδασκαλία της Πρώτης Γραφής και Ανάγνωσης
Περισσότερες Ασκήσεις Συνδυαστικής
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΜΕΛΕΤΗ ΓΙΑ ΤΗ ΘΕΩΡΙΑ ΠΟΛΛΑΠΛΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ Howard Gardner Θέμα: Ανακύκλωση.
Εργαστήριο Εφαρμοσμένης Πληροφορικής
Κέντρα Ξένων Γλωσσών ΠΑΠΑΗΛΙΟΥ
Γράμματα…Λέξεις…Ιστορίες
Αθανάσιος Αϊδίνης Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης
Δημιουργία Διαφανειών
Ιστορία των ελληνικών χαρακτήρων
Κριτικός γραμματισμός και διδασκαλία της Α΄ γραφής & ανάγνωσης
12/ Θ 1 Ο ΟΛΟΗΜΕΡΟ Δ. Σ. Ν. ΠΕΡΑΜΟΥ Παλάζογλου Μαρία Ντελή Βασιλική Υψηλού Ελισάβετ.
ΒΑΣΙΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΤΗΣ ΟΡΘΟΓΡΑΦΙΑΣ
Η περιληψη.
Η εικονογραφικη μεθοδοΣ
1o Πρότυπο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Αλεξανδρούπολης Κοσμά Γεωργία
Teaching, Managing and Enhancing Diversity
6/12/2012 Παρουσίαση: Μιμηγιάννης Δημήτρης
ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΕΤΟΙΜΟΤΗΤΑΣ
Αλίκη Καζταρίδου Σχολική Σύμβουλος 1ης Περιφ. Καστοριάς
Σειρά «Μαργαρίτα» Το αλφαβητάρι.
Αντιμετώπιση Μαθησιακών Δυσκολιών στα Μαθηματικά
3 η διδασκαλία. Παραγοντοποίση- Χρήση ταυτοτήτων- Επίλυση εξισώσεων Τάξη: Γ’ Γυμνασίου Αριθμός Μαθητών: 28.
Περιφερειακό Δημοτικό Σχολείο Μουταγιάκας 3ο Συνέδριο Ελληνικών Α΄ τάξης Ενότητα 7: Καράβια Μάθημα: Ένα γράμμα για την Ιωάννα Παρουσίαση από τις δασκάλες:
1 Διδασκαλία του γραμματισμού
ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΙΣΤΟΡΙΑ ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΥΛΙΚΟΥ Δρ. Αθανάσιος Κόκορης Σχ. Σύμβουλος Φιλολόγων Ν. Ροδόπης.
Τυπολογία των φθόγγων Φωνολογία και συστήματα γραφής.
ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ – ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ - ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ
Γλωσσικά Ζητήματα: Δεξιότητες και Προγράμματα Μελέτης
Ψυχοπαιδαγωγική του Αναδυόμενου Γραπτού Λόγου
ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ.
Yopp, H., & Yopp, R.(2000). Sharing informational text with young children The reading teacher,53(5), «Μοιράζοντας τα πληροφοριακά κείμενα στα.
«Δραστηριότητες από τον κόσμο της φυσικής για το νηπιαγωγείο»
ΨΥΧΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΤΟΥ ΑΝΑΔΥΟΜΕΝΟΥ ΓΡΑΠΤΟΥ ΛΟΓΟΥ
Ανάπτυξη Εκπαιδευτικού Λογισμικού
ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΑΝΑΓΝΩΣΗΣ
Διδακτικό μοντέλο για τη διδασκαλία της ανάγνωσης και της γραφής στην Α΄ τάξη Συνδυαστικό μοντέλο (συνθέτει στοιχεία της αναλυτικοσυνθετικής μεθόδου με.
Διδασκαλία παραγράφου στο μάθημα της Γεωγραφίας
ΛΥΝΩ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ Κ. Σαμαρά, Δασκάλα.
Παιδαγωγικές και διδακτικές Δραστηριότητες
Συλλαβισμός.
Ενότητα 2:Η παρέα Μάθημα:Τάσος το σαλιγκάρι Ι ΄Δημοτικό Λεμεσού (ΚΑ) Θεοδούλου Αφροδίτη Θεοδούλου Αφροδίτη Χατζηκυπρή Εύα Χατζηκυπρή Εύα.
Σχέση Φωνολογικής Επίγνωσης και Ανάγνωσης (1)
Ανάπτυξη Εκπαιδευτικού Λογισμικού
Η γλώσσα είναι μορφή, όχι ύλη (Saussure)
ΨΥΧΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΤΟΥ ΑΝΑΔΥΟΜΕΝΟΥ ΓΡΑΠΤΟΥ ΛΟΓΟΥ
Επανάληψη μαθημάτων 1-3.
Ψυχοπαιδαγωγική του Αναδυόμενου Γραπτού Λόγου
Σχέδιο μαθήματος στο μάθημα της Γλώσσας
Η χρήση του Kidspiration στη Διδασκαλία της Ιστορίας
Αναπτυξιακές διαταραχές μάθησης/ειδικές μαθησιακές δυσκολίες
ΨΥΧΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΤΟΥ ΑΝΑΔΥΟΜΕΝΟΥ ΓΡΑΠΤΟΥ ΛΟΓΟΥ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Κωδικοποίηση και Αποκωδικοποίηση Συλλαβών Η συλλαβή δεν αποτελεί ούτε φωνολογική, ούτε σημασιολογική μονάδα (με τις εξαιρέσεις των μονοσύλλαβων λέξεων). Όμως είναι πολύ πιθανό να αποτελεί μονάδα αντιληπτικής αναγνώρισης κατά την ανάγνωση. Όσον αφορά την αναγνωστική και ορθογραφική λειτουργία, η συλλαβή φαίνεται ότι αποτελεί ένα σημαντικό επίπεδο στη διαδικασία της κωδικοποίησης και αποκωδικοποίησης της λέξης. Με δεδομένο τη φύση της ορθογραφίας της ελληνικής γλώσσας, τη φύση της δομής της συλλαβής και τις ερευνητικές διαπιστώσεις μπορούμε να υποθέσουμε ότι κατά την ορθογραφική φάση της ανάγνωσης οι έλληνες μαθητές διαβάζουν αξιοποιώντας τα δομημένα ορθογραφικά σύνολα της γλώσσας που μάλλον αντιστοιχούν στις συλλαβές.

Κωδικοποίηση και Αποκωδικοποίηση Συλλαβών (2) Ειδικά, όσον αφορά τη συλλαβική επίγνωση, φαίνεται ότι είναι αρκετά πιο εύκολη διαδικασία σε σχέση με τη φωνημική επίγνωση, γι’ αυτό αποκτιέται νωρίτερα. Αυτή η σχετική ευκολία ίσως οφείλεται στο ότι οι συλλαβές αντιστοιχούν στις μονάδες του αρθρωμένου λόγου και επομένως γίνονται πιο εύκολα αντιληπτές και αναγνωρίσιμες Ως σωστή ανάγνωση μιας συλλαβής θεωρείται η προφορά των γραμμάτων που την απαρτίζουν κατά τέτοιο τρόπο ώστε να αποτελούν μία ενιαία μονάδα δομημένης άρθρωσης

Κύρια σημεία προγράμματος αντιμετώπισης Μ. Δ Κύρια σημεία προγράμματος αντιμετώπισης Μ.Δ. στην κωδικοποίηση και αποκωδικοποίηση των Συλλαβών (1) ·        Παράλληλη άσκηση των μαθητών στη φωνολογική επίγνωση των δομικών στοιχείων του προφορικού λόγου με έμφαση σε δραστηριότητες φωνολογικής ανάλυσης και σύνθεσης της συλλαβής · Να περιλαμβάνονται συλλαβές αποτελούμενες από δύο γράμματα (ΣΦ) π.χ. λα, μα, κα, κ.ά. καθώς και τα φωνήεντα που έχουν θέση συλλαβής ·  Τα κάθε σύμφωνο να χρησιμοποιείται με όλους τους δυνατούς συνδυασμούς φωνηέντων π.χ. τα, τε, τι, το, κ.ά. ·  Το κάθε φωνήεν να χρησιμοποιείται με όλα τα ήδη γνωστά σύμφωνα π.χ. τα, κα, να, ρα, τι, κι, νι, ρι, κ.ά.

Κύρια σημεία προγράμματος αντιμετώπισης Μ. Δ Κύρια σημεία προγράμματος αντιμετώπισης Μ.Δ. στην κωδικοποίηση και αποκωδικοποίηση των Συλλαβών (2) Μετά τη διδασκαλία των γραμμάτων (ς) και (ν), μπορεί σταδιακά να αρχίσει η εισαγωγή συλλαβών με τρία γράμματα (ΣΦΣ) π.χ. μας, σαν, τον, της, κ.ά. · Η εισαγωγή συλλαβών με δύο σύμφωνα - φωνήεν (ΣΣΦ) [π.χ. «στο», «τρα», «τρε», κ.ά.] ή με δύο σύμφωνα–φωνήεν– σύμφωνο (ΣΣΦΣ) [π.χ. στην, προς, κ.ά.] ή ακόμα και με τρία σύμφωνα – φωνήεν (ΣΣΣΦ) [π.χ. στρα, χτρι, κ.ά] θα αρχίσει αργότερα, εφόσον το παιδί έχει διδαχτεί τα αντίστοιχα γράμματα και έχει ήδη εισαχθεί στην ανάγνωση μικρών και απλών λέξεων Όταν ο μαθητής δυσκολεύεται πολύ στην κατάκτηση του νέου στόχου, επαναλαμβάνουμε τον αμέσως προηγούμενο στόχο

Μακροπρόθεσμος στόχος Κωδικοποίηση και αποκωδικοποίηση συλλαβών Μακροπρόθεσμος στόχος Κωδικοποίηση και αποκωδικοποίηση συλλαβών Βραχυπρόθεσμοι στόχοι: Α. Κωδικοποίηση και αποκωδικοποίηση συλλαβών (ΣΦ), (ΦΣ) και (ΣΦΣ). Β. Κωδικοποίηση και αποκωδικοποίηση συλλαβών (ΣΔΦ) ή (ΔΦΣ) Γ. Κωδικοποίηση και αποκωδικοποίηση συλλαβών (ΣΣΦ) ή (ΣΣΦΣ) ή (ΣΣΣΦ)  Εκπαιδευτικοί στόχοι: ·   Δείχνει τη συλλαβή που του ζητάμε. ·   Διαβάζει τη συλλαβή που του δείχνουμε. ·   Αναλύει σε φωνήματα τη συλλαβή που του δείχνουμε. ·   Γράφει τη συλλαβή που του ζητάμε.

Δραστηριότητες στις Συλλαβές (1) Δραστηριότητες στις Συλλαβές (1) Δραστηριότητα 2: «Το γαϊτανάκι» και «Ο ήλιος» Παίζουμε με τους μαθητές το «γαϊτανάκι» και τον «ήλιο με τις ακτίνες του». Ένας μαθητής παριστάνει το κοντάρι για το γαϊτανάκι ή τον ήλιο και οι υπόλοιποι μαθητές δένονται γύρω του με κορδέλες. Ο μαθητής στο κέντρο έχει την καρτέλα ενός γνωστού συμφώνου και οι μαθητές στα άκρα τις καρτέλες γνωστών φωνηέντων. Γίνεται προφορικά σύνθεση όλων των συλλαβών, ενώ ο εκπαιδευτικός γράφει τις συλλαβές στον πίνακα.  

Δραστηριότητες στις Συλλαβές (2) Δραστηριότητες στις Συλλαβές (2) Δραστηριότητα 2: «Η μαργαρίτα» Κατασκευάζουμε μαργαρίτες από χρωματιστό χαρτόνι και τις μοιράζουμε στους μαθητές. Στο κέντρο της μαργαρίτας τοποθετούμε σε καρτέλα το γνωστό σύμφωνο και στα πέταλα γράφουμε τα γνωστά φωνήεντα. Οι μαθητές σχηματίζουν όλες τις συλλαβές και τις γράφουν στο τετράδιό τους. Επαναλαμβάνουμε το ίδιο χρησιμοποιώντας ένα γνωστό φωνήεν με όλους τους δυνατούς συνδυασμούς γνωστών συμφώνων  

Δραστηριότητες στις Συλλαβές (3) Δραστηριότητες στις Συλλαβές (3) Δραστηριότητα 3: Ζητούμε από τους μαθητές να κόψουν περιμετρικά γράμματα, φωνήεντα και σύμφωνα, κεφαλαία και μικρά, από διάφορα έντυπα και στη συνέχεια να συνθέσουν συλλαβές και να δημιουργήσουν κολάζ Δραστηριότητα 4: Ζητούμε να συνθέσουν συλλαβές από γράμματα που φτιάχνουν με πλαστελίνη και στη συνέχεια να τις αναλύσουν και να τις ανασυνθέσουν στα επιμέρους φωνήματα Δραστηριότητα 5: Ζητούμε από τους μαθητές να αναγνωρίσουν, να κυκλώσουν ή να χρωματίσουν συγκεκριμένες συλλαβές μέσα σε λέξεις ή μικρό κείμενο. Στη συνέχεια ζητούμε να τις αναλύσουν στα φωνήματά τους και να τις ανασυνθέσουν

Δραστηριότητες στις Συλλαβές (4) Δραστηριότητες στις Συλλαβές (4) Δραστηριότητα 6: Δίνουμε στους μαθητές καρτέλες λέξεων από τις οποίες λείπει κάποια συλλαβή στην αρχή ή στο τέλος της λέξης. Διαβάζουμε τη λέξη στο παιδί και του ζητούμε, αφού ακούσει προσεχτικά τη λέξη, να βρει και να γράψει τη συλλαβή που λείπει Δραστηριότητα 7: Οι μαθητές γράφουν αυθόρμητα ή κατόπιν οδηγιών, σε φύλλο τετραδίου, συλλαβές από συνδυασμούς γραμμάτων. Τις αναγνωρίζουν, τις αναλύουν, τις συνθέτουν