Η ΒΙΟΗΘΙΚΗ ΣΤΗ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΙΑΤΡΙΚΗ ΠΡΑΞΗ

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Πρόληψη και Διαχείριση εργασιακού άγχους
Advertisements

Ίδρυμα Κοινωνικής Εργασίας – Χατζηπατέρειο Κ.Α.Σ.Π.
Προσωπικές δεξιότητες
Ηθική στην κλινική πράξη
Παπαδάκη Αθανασία-Σίντι Φυτσιλή Ευγενία Γιαννή Μυρσίνη-Ειρήνη
ΒΙΩΜΑΤΙΚΗ ΜΑΘΗΣΗ Μαρια Κουτάτζη ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2012.
«Εξαρτήσεις…τις χρειάζομαι;»
Η φιλοσοφία του Pro-Skills
Η Ηθική στο Νοσοκομείο Γιώργος Παπαγούνος Ph.D. τ. Καθηγητής Φιλοσοφίας Τζάνειο Γ.Ν.Π. 31 Μαρτίου
Τι είναι Hospice; Βασικές Αρχές Λειτουργίας
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ ΤΜΗΜΑ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ & ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ «ΦΥΛΟ ΚΑΙ ΝΕΑ ΕΡΓΑΣΙΑΚΑ.
Συναίνεση και Άρνηση στη θεραπεία Τραγ έα Γιώτα Φυσικοθεραπεύτρια Μ Sc (Pain Management) CKVPP 2010.
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΘΕΤΙΚΩΝ ΣΤΑΣΕΩΝ ΣΤΗ ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
Που αποβλέπει η εισαγωγή των Ερευνητικών Εργασιών (ΕΕ) στο Λύκειο?
Ορισμος ευθανασιας Σύμφωνα με την ετυμολογία της λέξης, ευθανασία σημαίνει το καλώς θνήσκειν . Ο όρος ευθανασία είναι αντιδάνειο από την αγγλική γλώσσα.
Γενετική Συμβουλευτική και Καρκίνος: η Κυπριακή Εμπειρία Έλενα Σπανού Αριστείδου, MS Σύμβουλος Γενετικής Κλινική Γενετικής Ινστιτούτο Νευρολογίας και Γενετικής.
Ανάδειξη της σχέσης Κοινωνίας, Τεχνολογίας και Φυσικών Επιστημών.
Ενδοοικογενειακή Βία Λύσεις-Αντιμετώπιση
Το νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα του ελληνικού Νηπιαγωγείου
ΕΠΑΓΓΕΛΜΑ ΜΑΙΑ.
Ερευνητικη εργασια: «ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΚΑΙ εξαρτησεισ»
Δύσκολες Συμπεριφορές στο Σχολείο.
Δόμηση και αποδόμηση κειμένων εκπαιδευτικής πολιτικής
Η ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΑ ΤΩΝ ΨΥΧΙΚΩΝ ΔΙΑΤΑΡΑΧΩΝ. ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΑ ΨΥΧΙΚΩΝ ΔΙΑΤΑΡΑΧΩΝ: ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ Άνδρας 38 ετών, έγγαμος. Προοδευτικά επιτεινόμενη κατάθλιψη τις τελευταίες.
Ψυχολογικά προβλήματα στη μονάδα τεχνητού νεφρού Αγγελική Κοντόλια, Ασκούμενη κοινωνική λειτουργός.
Ο ρόλος του καθηγητή Φυσικής Αγωγής στο Σχολείο Στυλιανίδης Χριστόδουλος Σχολικός Σύμβουλος Φυσικής Αγωγής Νομού Μεσσηνίας Καλαμάτα, Ιούνιος 2009.
ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΓΟΝΕΩΝ ΜΕ ΠΑΙΔΙΑ ΣΤΗΝ ΕΦΗΒΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ
Μοντέλο Kaiser Το μοντέλο στηρίζεται στην αρχή της προληπτικής δράσης.
«Φυσικές Επιστήμες και Περιβαλλοντική Εκπαίδευση: Βιβλιογραφική επισκόπηση και ζητήματα που αναδύονται» Βασιλούδης Ιωάννης, Δάσκαλος, MSc Βιώσιμης Ανάπτυξης.
Eφαρμοσμένα προγράμματα Ολυμπιακής Παιδείας στο εξωτερικό Μοντέλα ηθικής ανάπτυξης Ευάγγελος Αλμπανίδης Αναπληρωτής Καθηγητής.
► ► Ηθικά και Δεοντολογικά ζητήματα στην έρευνα υγείας ► ► Θέσπιση ηθικών κανόνων στην έρευνα ► ► Τα χαρακτηριστικά της ηθικής της έρευνας ► ► Η ανάγκη.
ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗ ΔΙΑΓΝΩΣΗ.
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη
Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΥΓΕΙΑΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ. Βήματα ανάπτυξης εκπαιδευτικού προγράμματος στην κοινότητα Εντοπισμός μιας ειδικής για ένα πληθυσμό ανάγκης για μάθηση.
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη Ενότητα 4: Στρες και Στρατηγικές Αντιμετώπισης – Νοσηλευτική Φροντίδα. Κοτρώτσιου Ευαγγελία, Καθηγητής, Τμήμα Νοσηλευτικής,
Σύστημα ικανοποίησης χρηστών και εκτίμησης αναγκών: Στόχος να αξιολογήσουμε τον βαθμό ικανοποίησης του ασθενή και να εντοπίσουμε τις πιθανές μελλοντικές.
ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΜΠΕΜΠΕΤΣΟΣ, Ph.D.. H ηθική περιλαμβάνει τις αρχές που ορίζουν το τι είναι σωστό και το τι όχι. Ως ηθική συμπεριφορά ορίζεται η επίδειξη μιας.
Καταιγισμός ιδεών Συνιστάται για την πολυεπίπεδη εξέταση ζητήματος ή κεντρικής έννοιας, μέσω της παρακίνησης των εκπαιδευόμενων να προβούν σε ελεύθερη,
Σκοποί αγωγής υγείας-συμβουλευτικής  Διατήρηση σωματικής ισορροπίας ατόμου: υγιεινή, διατροφή, άσκηση  Διατήρηση ψυχικής-κοινωνικής ισορροπίας ατόμου-
Πέτρος Κολοβός ΕΕΔΙΠ Κλινικής Νοσηλευτικής ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΙ ΡΟΛΟΙ & ΠΡΟΤΥΠΑ Η Περίπτωση της Νοσηλευτικής.
Ηθικές ευθύνες του νοσηλευτή Προαγωγή της υγείας Πρόληψη της νόσου Αποκατάσταση της υγείας Ανακούφιση εκείνων που υποφέρουν.
Εισαγωγή Η πρόοδος της ιατρικής έχει αυξήσει τις δυνατότητες του υγειονομικού προσωπικού να παρατείνει τη ζωή των ασθενών με τη χρήση πολλών τρόπων Ως.
ΘΕΩΡΙΕΣ ΛΗΨΗΣ ΑΠΟΦΑΣΗΣ
Νίνα-Αικατερίνη Καλαβά-Μυλωνά
Φιλοσοφία-Ηθική Ευάγγελος Αλμπανίδης.
Δρ. Γεώργιος Καμπουρίδης
ΔΙΑΛΕΞΗ 9η Ελληνικός Κώδικας Νοσηλευτικής Δεοντολογίας.
ΔΙΑΛΕΞΗ 5η Συνηγορία Υπευθυνότητα/ευθύνη Συνεργασία Στάση φροντίδας
Μέτρηση Οστικής Πυκνότητας Όταν η έγκαιρη διάγνωση προλαμβάνει …
«Ελπίδα Ζωής» Αγγελική Μπαβέλλα- Επιστημονικά Υπεύθυνη-ψυχολόγος
Ερμηνεία Σχετικού λόγου ( Odds ratio ) -1
Διαχείριση Διακινδύνευσης
Μάθηση σημαίνει τροποποίηση συμπεριφοράς & σχηματισμό συνηθειών
ΗΘΙΚΗ & ΗΘΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
1.
Επιχειρησιακές Επικοινωνίες και Δημόσιες Σχέσεις
Η ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΥΘΥΝΗ ΤΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ (Εταιρικη Κοινωνικη Ευθυνη)
Διεπιστημονική Προσέγγιση στη Φροντίδα Υγείας
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1 Ορισμός υγείας: Στόχοι για την προώθηση της και την πρόληψη ασθένειας Mosby στοιχεία και των παραγώγων στοιχείων © 2010, 2006, 2002 από Mosby,
ΔΙΑΛΕΞΗ 10η Επαγγελματικά δικαιώματα Νοσηλευτών.
«Παιδιά με Σωματικές Αναπηρίες & Δυσκολίες Προσαρμογής»
ΕΠΑΓΓΕΛΜΑ ΜΑΙΑ.
Νοσηλευτική Δεοντολογία
Η έννοια της επιχείρησης
ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ & ΑΝΑΠΗΡΙΑ.
ΗΘΙΚΑ ΔΙΛΗΜΜΑΤΑ ΤΟΥ ΙΑΤΡΟΥ ΣΤΗ ΜΟΝΑΔΑ ΕΝΤΑΤΙΚΗΣ ΘΕΡΑΠΕΙΑΣ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΑΣΘΕΝΩΝ ΜΕ ΣΑΚΧΑΡΩΔΗ ΔΙΑΒΗΤΗ ΤΥΠΟΥ ΙΙ
ΕΚΤΙΜΗΣΗ ΠΑΘΟΛΟΓΙΚΟΥ-ΧΕΙΡΟΥΡΓΙΚΟΥ ΑΣΘΕΝΗ
Στρατηγικοί στόχοι του Δικτύου Μακροχρόνιας Φροντίδας.
ΠΑΙΔΕΙΑ-ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΤΩΝ ΜΑΙΩΝ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Η ΒΙΟΗΘΙΚΗ ΣΤΗ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΙΑΤΡΙΚΗ ΠΡΑΞΗ Πανεπιστήμιο Πατρών Τμήμα Ιατρικής Η ΒΙΟΗΘΙΚΗ ΣΤΗ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΙΑΤΡΙΚΗ ΠΡΑΞΗ Κωνσταντίνος Ασημακόπουλος Αναπληρωτής Καθηγητής Ψυχιατρικής “Ιατρική Ευθύνη” Πάτρα, Μάιος 2017

……να μη δώσω ποτέ σε κανένα, έστω κι αν μου το ζητήσει, θανατηφόρο φάρμακο, ούτε να δώσω ποτέ τέτοια συμβουλή. Ομοίως να μη δώσω ποτέ σε γυναίκα φάρμακο για να αποβάλει. Να διατηρήσω δε τη ζωή μου και την τέχνη μου καθαρή και αγνή….. Και σε όποια σπίτια κι αν μπω, να μπω για την ωφέλεια των πασχόντων αποφεύγοντας κάθε εκούσια αδικία και βλάβη και κάθε γενετήσια πράξη και με γυναίκες και με άνδρες, ελεύθερους και δούλους. Και ότι δω ή ακούσω κατά την άσκηση του επαγγέλματός μου, ή κι εκτός, για τη ζωή των ανθρώπων, που δεν πρέπει ποτέ να κοινοποιηθεί, να σιωπήσω και να το τηρήσω μυστικό……

Ηθική Tο σύνολο των θεσμοθετημένων κανόνων μιας κοινωνίας που καθορίζουν τη συμπεριφορά των ατόμων με βάση το κοινωνικά αποδεκτό, το καλό και το κακό Yποκειμενική αντίληψη και ατομική στάση απέναντι στη συγκεκριμένη κοινωνική ηθική Kλάδος της φιλοσοφίας που εξετάζει και μελετά τις πράξεις των ανθρώπων ως προς τη θετική ή αρνητική τους αξία, που έχει δηλαδή για αντικείμενο την εκτιμητική κρίση, αφού αναφέρεται στη διάκριση του καλού και του κακού

Ιατρική Βιοηθική Η ιατρική βιοηθική εφαρμόζει τις αρχές και τους κανόνες της ευρύτερης καθημερινής ηθικής στο περιβάλλον της ιατρικής συγκυρίας

Βιοηθική Δεν είναι αδιαμόρφωτο σύνολο αφηρημένων εννοιών που αγγίζει την ιατρική καθημερινότητα μόνο περιφερικά αλλά συγκεκριμένη εξειδικευμένη δέσμη αρχών που διαδραματίζει κεντρικότατο ρόλο στην καθημερινή μάχιμη ιατρική πράξη

Όχι απλά προσπαθώ να κάνω το σωστό πράγμα αλλά Προσπαθώ να δώσω πειστικές απαντήσεις στο ερώτημα ποιο είναι το σωστό πράγμα που πρέπει να κάνω

Η βιοηθική είναι εναρμονισμένη με την αντίληψη που διαπνέει την ηθική της σύγχρονης πραγματικότητας με την έννοια της διαμόρφωσης κρίσεων και αποφάσεων που βασίζονται στη λογική

Η προσέγγιση καθημερινής ιατρικής συγκυρίας εκπορεύεται από: Τις αρχές των θεωριών περί ηθικής Τη συσσωρευμένη εμπειρία της καθημερινής ιατρικής πραγματικότητας

Ποιο είναι αυτό το καλό; Το καθήκον του ιατρού Προαγωγή της υγείας Θεραπεία της νόσου Ενεργώ για το καλό του ασθενούς Ποιο είναι αυτό το καλό;

Ο ιατρός ασκεί κλινική πράξη ως: Εγγράμματος και εκπαιδευμένος επαγγελματίας και όχι ως φορέας καθηκόντων Αυτός που αποφασίζει για τις προκείμενες επιλογές και τις εναλλακτικές λύσεις και όχι απλός διεκπεραιωτής αποφάσεων άλλων Υποχρεωμένος να γνωρίζει απόλυτα τις βάσεις που στηρίζουν την ιατρική επιστήμη, μια εκ των οποίων είναι η βιοηθική (μέρος κάθε διαδικασίας για λήψη ιατρικής απόφασης)

Οι γιατροί και οι επαγγελματίες υγείας αντιμετωπίζουν συχνά βιοηθικά προβλήματα. Η βιοηθική δεν προσφέρει ετοιμοπαράδοτες λύσεις και απαντήσεις για κάθε πρόβλημα της ιατρικής καθημερινότητας

Η βιοηθική είναι ένας βασικός πυρήνας θεωρητικών γνώσεων και δεξιοτήτων ανάλυσης, οι οποίες στη συνέχεια μπορούν να εφαρμοστούν για την επίλυση υπαρκτών προβλημάτων που αντιμετωπίζει καθημερινά ο ιατρός που προσφέρει εξειδικευμένες υπηρεσίες υγείας

Ο γιατρός δεν πρέπει να ξεχνά ποτέ ότι ο πάσχων δεν έχει μόνο σοβαρή βιολογική απόκλιση αλλά αποτελεί μια ξεχωριστή κοινωνική οντότητα και μια ιδιαίτερη προσωπικότητα

Η Βιοηθική βασίζεται σε 4 βασικές αρχές Τις ιατρικές ενδείξεις Τις επιλογές του ασθενούς Την ποιότητα ζωής Τις συναρτώμενες παραμέτρους

ΙΑΤΡΙΚΕΣ ΕΝΔΕΙΞΕΙΣ Προαγωγή του οφέλους, αποφυγή ή ελαχιστοποίηση της βλάβης. Ποιό είναι το πρόβλημα του ασθενούς; Διάγνωση; Πρόγνωση; Είναι το πρόβλημα οξύ; Χρόνιο; Κρίσιμο; Επείγον; Αναστρέψιμο; Ποιοί είναι οι στόχοι της θεραπείας; Ποιές είναι οι πιθανότητες επιτυχούς έκβασης; Ποιές είναι οι εναλλακτικές λύσεις σε περίπτωση αποτυχίας της θεραπείας; Πως μπορεί ο συγκεκριμένος ασθενής να ωφεληθεί συνολικά από την ιατρική και πως μπορεί να αποφευχθεί η βλάβη;  Η κλινική αντιμετώπιση περιλαμβάνει επανεξέταση της διάγνωσης και επιλογή θεραπείας.

ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΖΩΗΣ Προαγωγή του οφέλους, αποφυγή ή ελαχιστοποίηση της βλάβης, με στόχο τη βελτίωση της ποιότητας ζωής του ασθενούς. Ποιές είναι οι προοπτικές με ή χωρίς θεραπεία για επιστροφή στην φυσιολογική ζωή; Εάν επιτύχει η θεραπεία, ποιές οργανικές, ψυχολογικές και κοινωνικές επιπτώσεις-ελλείμματα είναι πιθανό να αντιμετωπίσει ο ασθενής; Υπάρχουν προκαταλήψεις που μπορούν να επηρεάσουν την εκτίμηση του θεραπευτή σε σχέση με την ποιότητα ζωής του ασθενούς; Η παρούσα ή μελλοντική κατάσταση του ασθενούς είναι τέτοια ώστε η συνέχιση της ζωής να θεωρηθεί ανεπιθύμητη; Υπάρχει σχέδιο ή σκεπτικό για τη διακοπή της θεραπείας; Υπάρχει σχεδιασμός για ανακούφιση και παρηγορητική αγωγή;

ΟΙ ΕΠΙΛΟΓΕΣ ΤΟΥ ΑΣΘΕΝΟΥΣ Σεβασμός της αυτονομίας τους ασθενούς. Είναι ο ασθενής νοητικά και νομικά ικανός; Υπάρχουν ενδείξεις ανικανότητας; Στην περίπτωση που ο ασθενής είναι ικανός, ποιες οι απόψεις του για τις επιλογές των ασθενών για τη θεραπεία τους; Έχει ο ασθενής ενημερωθεί και κατανοήσει τα οφέλη και τους κινδύνους της θεραπείας; Έχει δώσει τη συγκατάθεση του μετά την πληροφόρηση; Σε περίπτωση ανικανότητας, ποιος άλλος θα ενημερωθεί και θα λάβει δόκιμες αποφάσεις για τον ασθενή; Έχει ο ασθενής εκφράσει νωρίτερα συγκεκριμένες προτιμήσεις; Είναι ο ασθενής απρόθυμος ή ανίκανος να υποβληθεί σε θεραπεία; Αν ναι, για ποιους λόγους; Με λίγα λόγια, έχει ο ασθενής δικαίωμα σεβασμού των επιλογών του μέχρι του σημείου που επιτρέπει η ηθική και ο νόμος;   Όλες οι διαντιδράσεις ασθενούς-ιατρού συμβαίνουν επειδή ο ασθενής παρουσιάζεται στον ιατρό με ένα αίτημα . Οι αξίες του ασθενούς αποτελούν αναπόσπαστο μέρος αυτής της διαντίδρασης.

ΣΥΝΑΡΤΩΜΕΝΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ Αρχές Νομιμότητας και Δικαιοσύνης/Ισοτιμίας. Υπάρχουν οικογενειακά ζητήματα που θα μπορούσαν να επηρεάσουν τις αποφάσεις για τη θεραπευτική αγωγή; Υπάρχουν ιατρικά και νοσηλευτικά ζητήματα που θα μπορούσαν να επηρεάσουν τις αποφάσεις για τη θεραπευτική αγωγή; Υπάρχουν χρηματικοί και οικονομικοί παράγοντες; Υπάρχουν θρησκευτικοί και πολιτισμικοί παράγοντες; Υπάρχουν όρια στην εχεμύθεια/εμπιστευτικότητα; Υπάρχουν προβλήματα με την κατανομή των πόρων; Υπάρχουν νομικά ζητήματα που θα μπορούσαν να επηρεάσουν τις αποφάσεις για τη θεραπευτική αγωγή; Υπάρχει ανάμιξη κλινικής έρευνας ή διδασκαλίας; Υπάρχει σύγκρουση συμφερόντων; Από την πλευρά των ιατρών ή του ιδρύματος;   Τα ιατρικά οφέλη/πλεονεκτήματα πρέπει να απονέμονται δίκαια, ούτως ώστε άνθρωποι με παρεμφερείς ανάγκες και σε παρεμφερείς συνθήκες να αντιμετωπίζονται ισότιμα.

ΚΛΙΝΙΚΟ Παραδειγμα

Ιατρικές ενδείξεις Αξιολόγηση ιατρικής κατάστασης και προτεινόμενης θεραπείας Ερωτήματα: Εκπληρώνεται κάποιος ιατρικός στόχος; Τι πιθανότητες υπάρχουν; Εάν όχι, μήπως η προτεινόμενη θεραπεία είναι μάταιη;

Επιλογές του ασθενούς Ερωτήματα Τι επιθυμεί ο ασθενής; Είναι ικανός να αποφασίζει; Αν όχι ποιος θα αποφασίσει για αυτόν; Οι επιθυμίες του ασθενούς αντανακλούν μια διαδικασία: Πληροφόρησης Κατανόησης Οικειοθελούς απόφασης

Ποιότητα Ζωής Περιγραφή της ποιότητας ζωής του ασθενούς με όρους του ασθενή Ποια η υποκειμενική άποψη του ασθενούς για την ποιότητα ζωής Είναι η ποιότητα ζωής «χειρότερη από την ελάχιστη»;

Συναρτώμενα ερωτήματα Υπάρχουν κοινωνικές, νομικές και θεσμικές καταστάσεις που μπορεί να: Επηρεάσουν την απόφαση; Να επηρεαστούν από την απόφαση; (π.χ. αδυναμία να πληρωθεί η θεραπεία, ανεπαρκής κοινωνική στήριξη)

Βιοηθική- κλινική πράξη Ευέλικτη, προσαρμοσμένη στις συνθήκες, απάντηση στα ερωτήματα

Αριστοτέλης Ἔστιν ἄρα ἡ ἀρετὴ ἕξις προαιρετική, ἐν μεσότητι οὖσα τῇ πρὸς ἡμᾶς, ὡρισμένῃ λόγῳ καὶ ᾧ ἂν ὁ φρόνιμος ὁρίσειεν  (ΗΝ 1106b36-1107b2)

Αριστοτέλης Η αρετή είναι μια έξη προαιρετική (συνήθεια που έχει επιλεγεί από το άτομο) και βρίσκεται στη μεσότητα (μεταξύ έλλειψης και υπερβολής) όπως αυτή (τη μεσότητα) την καθορίζει η λογική του φρόνιμου ανθρώπου.