Σκοποί, αντικείμενα διδασκαλίας και μάθησης Αναλυτικά προγράμματα
Α. Σκοποί και ιδεώδη της παιδείας Α. Σκοποί και ιδεώδη της παιδείας Ιδεατές καταστάσεις προς τις οποίες οφείλει να προσανατολίζεται το επιθυμητό αποτέλεσμα του παιδαγωγικού ευεργετήματος Αρχαία Ελλάδα Σπάρτη Αθήνα Βυζάντιο-Μεσαίωνας Αναγέννηση Εποχή νεωτερικότητας
Εκπαιδευτικά Ιδεώδη Ατομικό/ατομικιστικό Κοινωνικό/κοινωνιοκρατικό Εκπαιδευτικά Ιδεώδη Ατομικό/ατομικιστικό Κοινωνικό/κοινωνιοκρατικό Ανθρωπιστικό Θρησκευτικό/μεταφυσικό
Ατομικό/ατομικιστικό ιδεώδες Rousseau Ανάπτυξη του ατόμου ανεξάρτητα από το κοινωνικό σύνολο Αρνητική αγωγή
Κοινωνικό/ κοινωνιοκρατικό ιδεώδες Emil Durkheim Η κοινωνία στο επίκεντρο του κοινωνικού ευεργετήματος Ορίζει την αγωγή ως «μεθοδευμένη κοινωνικοποίηση»
Ανθρωπιστικό ιδεώδες Κύριος σκοπός: ο τέλειος άνθρωπος ως αυτοδύναμη και πολύπλευρη προσωπικότητα, κάτι που βρίσκεται στο επίκεντρο της αρχαίας ελληνικής και ρωμαїκής παιδείας von Humbolt Μεταμόρφωση ανθρώπου σε ον πνευματικό με : Ατομικότητα (ανάπτυξη έμφυτων προδιαθέσεων) Ολότητα (ανάπτυξη ψυχικών λειτουργιών) Καθολικότητα (αφομοίωση όλων των στοιχείων του ψυχικού κόσμου)
Θρησκευτικό/ μεταφυσικό ιδεώδες Πατέρες εκκλησίας Ιερός Αυγουστίνος: De Magistro
Το πρόβλημα της διαχρονικότητας των σκοπών Herbart Ηθικές ιδέες (καλοσύνη, δικαιοσύνη, εσωτερική ελευθερία) Συζήτηση για 2 θέματα: Έχει θέση η Παιδαγωγική επιστήμη στη διατύπωση των σκοπών της αγωγής; Υπάρχουν διαχρονικοί και απόλυτοι σκοποί της παιδείας;
Τα αναλυτικά προγράμματα Ύπαρξη δύο προγραμμάτων : Επίσημο αναλυτικό Ανεπίσημο, άδηλο, αφανές
Επίσημο αναλυτικό πρόγραμμα Με ποια κριτήρια συντάσσεται; Ακαδημαική θεωρία Η θεωρία της κοινωνικής αποτελεσματικότητας Θεωρία της κοινωνικής αποδόμησης Η θεωρία της μελέτης του παιδιού
Από τα προγράμματα ύλης στα προγράμματα στόχων 4 δομικά στοιχεία του curriculum: Διδακτικοί στόχοι Αντικείμενα μάθησης Μεθοδολογικές οδηγίες Έλεγχος επιτυχίας των διδακτικών στόχων Διαβάθμιση Ταξινόμηση στόχων
Σχολικά εγχειρίδια (παραδοσιακά-νέα) Η ελληνική παραγματικότητα: Σκοπός-στόχος Διδακτικά μοντέλα Σχολικά εγχειρίδια (παραδοσιακά-νέα) Η ελληνική παραγματικότητα: Οι εκπαιδευτικοί σκοποί ορίζονται από Το Σύνταγμα Εκπαιδευτικούς νόμους Προεδρικά διατάγματα Σχολικά εγχειρίδια
Φιλοσοφία του curriculum Δεν είναι πλέον ο παντογνώστης δάσκαλος που μεταλαμπαδεύει τη γνώση, αλλά ο συντονιστής που οργανώνει συζητήσεις, παρωθεί και εμψυχώνει τους μαθητές για συμμετοχή στην αναζήτηση νέων γνώσεων και εμπειριών.