Μουσική Δημιουργικότητα και Κινηματογράφος στο Δημοτικό Σχολείο Μαρίνα Λίτου 6ο Δημοτικό Σχολείο Αλεξάνδρειας Ημαθίας Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης «Πρόγραμμα Eκπαίδευσης Παιδιών Ρομά στις Περιφέρειες Κεντρικής, Δυτικής και Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης» Επιστημονική Υπεύθυνη Προγράμματος: Ευαγγελία Τρέσσου, Καθηγήτρια Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης Α.Π.Θ. Υπεύθυνη Μουσικών Παρεμβάσεων του Προγράμματος: Ελένη Λαπιδάκη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Μουσικής Παιδαγωγικής, Τμήμα Μουσικών Σπουδών Α.Π.Θ. Στόχοι της δράσης: Γνωριμία των παιδιών με τη μουσική και τον κινηματογράφο Εξοικείωση με τη μουσική πράξη Ανάπτυξη της δημιουργικότητας και της φαντασίας Απόκτηση δεξιοτήτων σχολικού γραμματισμού Τόνωση της αυτοπεποίθησης και αγάπη για το σχολείο
Μουσική Δημιουργικότητα και Κινηματογράφος στο Δημοτικό Σχολείο Βήμα 1ο Ζωγραφίζω τη μουσική και ερμηνεύω μουσικά τα χρώματα Στόχος: Κατανόηση Α) του συναισθηματικού νοήματος της εικόνας και της μουσικής ξεχωριστά και Β) του συσχετισμού αυτών. Τα παιδιά ζωγραφίζουν με έναυσμα τη μουσική που ακούν και στόχο την αποτύπωση των συναισθημάτων που απορρέουν από αυτήν. Κάθε παιδί ερμηνεύει μουσικά τη ζωγραφιά του με αυτοσχεδιασμό σε ξυλόφωνα και τύμπανα.
Μουσική Δημιουργικότητα και Κινηματογράφος στο Δημοτικό Σχολείο Βήμα 2ο Η Μουσική Κινηματογράφου Στόχος: Γνωριμία και εξοικείωση με τη μουσική κινηματογράφου. Παρακολούθηση αποσπασμάτων ταινιών και συζήτηση με στόχο την αφομοίωση του ρόλου και της σημασίας της μουσικής στις ταινίες. Προβολή βίντεο σχετικών με τη διαδικασία ηχογράφησης και σύνθεσης μουσικής για κινηματογραφική ταινία.
Μουσική Δημιουργικότητα και Κινηματογράφος στο Δημοτικό Σχολείο Βήμα 3ο Μουσική ερμηνεία Στόχος: Εξοικείωση με τη μουσική πράξη και τις έννοιες παλμός, ρυθμός, μελωδία. Τα παιδιά αυτοσχεδιάζουν στα όργανα μέσα από ασκήσεις για την κατανόηση του ρυθμού και της μελωδίας.
Μουσική Δημιουργικότητα και Κινηματογράφος στο Δημοτικό Σχολείο Βήμα 4ο Μουσική επένδυση κινηματογραφικής ταινίας Στόχοι: Ανάπτυξη της ικανότητας αποτύπωσης των συναισθημάτων της εικόνας μέσα από τη μουσική έκφραση και πράξη. Επίτευξη γραμματισμού μέσω ανάπτυξης κριτικής σκέψης κατά την ανάγνωση του κινηματογραφικού κειμένου και της ενεργοποίησης του «αναγνώστη» μέσω μουσικού αυτοσχεδιασμού. Tα παιδιά επενδύουν μουσικά την ταινία που προβάλλεται, αυτοσχεδιάζοντας στα όργανα. Ξεκινούν με απλές ασκήσεις, ενώ σταδιακά ο βαθμός δυσκολίας αυξάνεται.
Μουσική Δημιουργικότητα και Κινηματογράφος στο Δημοτικό Σχολείο Γιατί είναι αποτελεσματικό Τα αποτελέσματα της μάθησης είναι επιτυχή, γιατί τα παιδιά οδηγούνται σε αυτή μέσα από την έντονη εμπειρία της μουσικής δημιουργίας και της αλληλεπίδρασής της με τον κινηματογράφο. Πρόκειται για μια δραστηριότητα στην οποία δεσμεύονται συναισθηματικά με όλη τη θέληση και τον αυθορμητισμό τους. Συμπεράσματα - Προτάσεις Αποδείχτηκε μια διαδικασία που έδωσε στα παιδιά αίσθηση χαράς και ικανοποίησης. Έλαβαν σημαντική γνώση για τη μουσική και τον κινηματογράφο, δημιούργησαν τη δική τους μουσική και καλλιέργησαν την κριτική τους σκέψη και την αισθητική τους αντίληψη. Εξοικειώθηκαν με τη μουσική πράξη και ένιωσαν αυτοπεποίθηση ως προς τη δημιουργικότητα και τις ικανότητες τους, σε ένα πλαίσιο ευγενούς ανταγωνισμού. Ο γραμματισμός επιτυγχάνεται αποτελεσματικότερα όταν η εκπαιδευτική διαδικασία περιλαμβάνει καλλιτεχνικής φύσης δραστηριότητες που ενδιαφέρουν τους μαθητές, λόγω της εξοικείωσής τους με σχετικές εξωσχολικές εμπειρίες και τεχνολογικά μέσα (τηλεόραση, κινηματογράφο, video games).