Course 20 Sensitisation training with reference to migration, racism, discrimination, culture and diversity with strategies for teaching these issues to.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Learning to Learn Το σχέδιο αυτό χρηματοδοτήθηκε με την υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Η παρούσα δημοσίευση(ανακοίνωση) δεσμεύει μόνο τον συντάκτη.
Advertisements

Προσωπικές δεξιότητες
ΒΙΩΜΑΤΙΚΗ ΜΑΘΗΣΗ Μαρια Κουτάτζη ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2012.
«Ενδυναμώνοντας την Παιδαγωγική Αυτονομία
ΜΕΙΖΟΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ.  Κ ανένα παιδί απ’ έξω  Ό λα τα παιδιά ενταγμένα στη μαθησιακή διαδικασία εκπαιδευτικός συνδιαμορφωτής του υλικού  Ο.
Ο ΔΙΑΚΡΙΤΟΣ ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
Ενότητα 2.2. Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ Επιμορφώτρια:
Τίτλος εκπαιδευτικής δραστηριότητας: «Ασφαλής πλοήγηση στο Διαδίκτυο» Όνομα Εκπαιδευτικού: Μιχαηλίδης Θανάσης Σχολείο: Δ.Σ. Ερατεινού-Πετροπηγής- Ποντολιβάδου.
Συνεργατική τέχνη, αφήγηση και συμπεριληπτική εκπαίδευση
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΜΕΛΕΤΗ ΓΙΑ ΤΗ ΘΕΩΡΙΑ ΠΟΛΛΑΠΛΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ Howard Gardner Θέμα: Ανακύκλωση.
Ενότητα 2.2 Σύγχρονες προσεγγίσεις στη Διδακτική μεθοδολογία
Βιωματικές Δράσεις 2 ο Γυμνάσιο Καλλίπολης
Ενότητα Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ.
ΣΤΟΧΟΙ ΚΑΙ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ. Το εργαστήρι στηρίζεται στην ενεργητική παρουσία των συμμετεχόντων. Οι συμμετέχοντες έχουν τη δυνατότητα μέσα από την ανταλλαγή.
1.1 Τίτλος Διδακτικής Πρακτικής «Ψυχική Υγεία – Διαπροσωπικές σχέσεις»
Jigsaw: Τί είναι;.
Βασικές τεχνικές γνωριμίας
Σχεδιασμός – Οργάνωση –Υλοποίηση προγράμματος Αγωγής Υγείας
Σχεδίαση εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων με την αξιοποίηση των ΤΠΕ Οι ΤΠΕ χαρακτηρίζονται ως μέσο αναδιομόρφωσης της εκπ/κής πρακτικής. Μέσο συμπληρωματικό.
Μέθοδος Project Μια εναλλακτική μορφή διδασκαλίας απέναντι στην παραδοσιακή, στο μάθημα της Έκφρασης-΄Εκθεσης. Προσανατολισμός: Ανθρωπιστικός - Παιδοκεντρικός.
Αναλυτικά Προγράμματα για τα Δημόσια Σχολεία της Κυπριακής Δημοκρατίας Σεμινάρια Σεπτεμβρίου 2010 Κουτσίδης Γιώργος 1.
ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΚΡΙΣΕΩΝ ΣΤΟ ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ: Στρατηγικές ένταξης και επικοινωνίας Ευάγγελος Πεπές.
ΒΙΩΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΓΥΜΝΑΣΙΟ.
Εποπτεία και διοίκηση ανθρώπινου δυναμικού
ΜΑΘΗΜΑ 4ο (Κοινωνικές ομάδες)
Αναπτύσσοντας, κινητοποιώντας και βελτιώνοντας δεξιότητες: η εφαρμογή μαθησιακού προγράμματος σε ομάδα τμήματος του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Ηρακλείου.
Η ΑΥΤΟΓΝΩΣΙΑ στην Α Λυκείου
Πρόγραμμα Ενδοσχολικής Επιμόρφωσης στις ΤΠΕ ΝΤ και Εκπαίδευση Μάινας Διονύσιος Επιμορφωτής ΠΕ2.
Μια σημαία, χίλιες λέξεις: Πολυγραμματισμοί και Ανάγνωση Πολυτροπικών Κειμένων στα Πλαίσια της Ευρωπαϊκής Ημέρας Γλωσσών Μαρία Εμμανουηλίδου Εκπαιδευτικός.
Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΕΝΗΛΙΚΩΝ Αντωνία Παπαδάκη Σχολική Σύμβουλος Φιλολόγων Ν. Πέλλας.
Τίτλος Προγράμματος: Eκπαίδευση με στόχο την ειρήνη
Δρ. Χατζηπαντελή Αθανασία
Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «Μια τάξη να μας χωρά …»
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑΣ Επιμόρφωση σε μεθόδους δημιουργικής μάθησης. Αναστασία Παναγιωτίδου Σχολική σύμβουλος Αγγλικής. M.Ed., Διδάκτορας ΔΠΘ.
Ονοματεπώνυμο: Γκουτζήκα Όλγα ΑΕΜ:3120 Εξάμηνο: Στ’ Μάθημα: Εκπαιδευτική Πολιτική Διδάσκουσα: Tάχου-Ηλιάδου.
Το Παιχνίδι των Ανοικτών Εκπαιδευτικών Πόρων. Επισκόπηση Φάση Α’: Αναζητώντας ΑΕΠ – Προετοιμασία – Παιχνίδι Αναζήτησης ΑΕΠ – Ανάδειξη νικητή Φάση Β’:
Η σύγχρονη παιδαγωγική σκέψη βρίσκεται ανάμεσα σε δύο ρεύματα, της κοινωνικής ανανέωσης και της κοινωνικής συντήρησης. Τα νέα άτομα στη διαδικασία της.
Ομαδική εργασία Ελένη Μπαμπίλα Σχολική Σύμβουλος.
«Οι Αρχές της διαφοροποιημένης παιδαγωγικής
Παραδοτέο έργο : Προσαρμογή υλικού για τη διδασκαλία, εκμάθηση, πιστοποίηση της ελληνικής σε άτομα με αναπηρίες Η διδασκαλία, εκμάθηση, πιστοποίηση της.
Δομή & και Αξιολόγηση εκπαιδευτικών σεναρίων. Διδασκαλία μέσω παραδείγματος Ανοίξτε την παρακάτω ιστοσελίδα και διαβάστε το σενάριο βασισμένο στο «Πούσι»
Καταιγισμός ιδεών Συνιστάται για την πολυεπίπεδη εξέταση ζητήματος ή κεντρικής έννοιας, μέσω της παρακίνησης των εκπαιδευόμενων να προβούν σε ελεύθερη,
John Dewey
Δείκτες επιτυχίας και Επάρκειας Διαφοροποίηση διδασκαλίας
ΜΑΡΙΑ ΣΥΡΓΙΑΝΝΗ, ΣχολιΚΗ Συμβουλοσ Θεολογων
Σχολική επίδοση και μειονότητες
Μάθημα: Ιστορία και πολιτισμός Ιστορία και πολιτισμός στην εκπαίδευση Etta R. Hollins Κεφάλαιο 8: Μετασχηματισμός της επαγγελματικής πρακτικής Διδάσκον:Α.Ανδρέου.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ
ΟΛΥΜΠΙΑΣ project Ο βασικός στόχος είναι η κοινωνική ενσωμάτωση των ανθρώπων με αναπηρίες, κάτι που είναι απόλυτα σύμφωνο τόσο με τις αρχές και την φιλοσοφία.
Τι είναι/ περιλαμβάνει ένα περιβάλλον μάθησης;
Υγεία και Ευεξία Μαθητών/τριών
Ορισμός στρατηγικής διδασκαλίας
Σύγχρονες Τάσεις Συμβουλευτικής
Παραδείγματα εκπαιδευτικών ερευνών δράσης
Ο ΔΙΑΚΡΙΤΟΣ ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
Βιωματική Δράση Α΄Τάξης 2ου Γυμνασίου Πεύκης
Παρουσίαση στο μάθημα «Διγλωσσία και εκπαίδευση»
Δραματική Τέχνη στην Εκπαίδευση και Επιστήμες της Αγωγής
Εναλλακτικές εφαρμογές αξιολόγησης
Εισαγωγή στο πρόγραμμα Mascil
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΠΡΟΥΠΟΘΕΣΕΙΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗΣ ΕΤΕΡΟΤΗΤΑΣ
Παναγιώτης Σαραντόπουλος Σχολικός Σύμβουλος Φυσικών Επιστημών
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( PROJECT)
Προετοιμασία για την ανάληψη προγράμματος
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΕΝΗΛΙΚΩΝ.
Εκπαίδευση και μειονότητες
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΠΡΟΥΠΟΘΕΣΕΙΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗΣ ΕΤΕΡΟΤΗΤΑΣ
Διαπολιτισμική Προσέγγιση και Παγκοσμιοποίηση
To Teach Curricular Subjects
Πανεπιστημίου Θεσσαλίας
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Course 20 Sensitisation training with reference to migration, racism, discrimination, culture and diversity with strategies for teaching these issues to diverse groups Borgarnes, 03/09/16 – 10/09/2016 Erasmus+ KA1 Εκπαιδευόμενη: X. Μιχαηλίδου, Μαθηματικός ΠΕ03

Στοιχεία προγράμματος Είδος: Σεμινάριο Φορέας: ICI, InterCultural Iceland Πόλη, Χώρα: Borgarnes, Ισλανδία Διάρκεια: 7 μέρες (03/09/16 – 10/09/2016)

Γιατί επιλέγει αυτό το πρόγραμμα Η εικόνα της Ευρώπης Η ευρωπαϊκή ήπειρος είναι ένα μεγάλο μωσαϊκό λαών, γλωσσών, πολιτισμών. Βασική αρχή της ενωμένης Ευρώπης είναι η αποδοχή του Άλλου ως ισότιμου μέλους της ευρωπαϊκής οικογένειας. Ωστόσο, οι συγκρούσεις λαών και εθνοτήτων, τα κύματα νόμιμης και μη μετανάστευσης σε ευρωπαϊκές χώρες, η ξενοφοβία, η βία συνεχίζουν να είναι ζωντανά θέματα, που περιμένουν την αντιμετώπισή τους.

Γιατί επιλέγει αυτό το πρόγραμμα Η θέση της Ελλάδας Η ιδιάζουσα γεωπολιτική θέση της Ελλάδας και τα προβλήματα που αντιμετωπίζει στον έλεγχο των μεταναστών, οι εντυπώσεις που έχουν καλλιεργηθεί και παρουσιάζουν την Ελλάδα ως χώρα φιλική, φιλόξενη, ανοιχτή και ανοργάνωτη, την καθιστούν ελκυστική για τους μετανάστες, ακόμα και ως πρώτο σταθμό, ως χώρα αναμονής, αναμονή όμως που μπορεί να διαρκέσει και τρία χρόνια, ίσως και περισσότερο. Οι δυσκολίες στην πολιτισμική προσαρμογή, εάν δεν ομαλοποιηθούν, οδηγούν αναπόφευκτα στην περιθωριοποίηση και τον κοινωνικό αποκλεισμό. Βασικά συναισθήματα των ανθρώπων αυτών είναι η ανασφάλεια, η έλλειψη άνεσης, η εσωτερίκευση των μικρών προσδοκιών των άλλων γι’ αυτούς.

Προσωπικοί στόχοι από το πρόγραμμα: Η γνωριμία με τρόπους καταπολέμησης των προκαταλήψεων που σχετίζονται με έθνος, γλώσσα, θρησκεία, «φυλή» και κοινωνικό φύλο, με απώτερο στόχο την μείωση της κοινωνικής ανισότητας μέσα στις σχολικές μονάδες.

Γιατί είναι τόσο απαραίτητο αυτό; Στην πλειονότητά τους οι κοινωνίες μας είναι πολυπολιτισμικές με τάσεις διεύρυνσης της πολυπολιτισμικότητας Κάθε πολιτισμός έχει τα δικά του ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που πρέπει να αναγνωρίζονται και να γίνονται σεβαστά Η πολυπολιτισμικότητα αποτελεί εν δυνάμει προνόμιο Για να αξιοποιηθεί το προνόμιο της πολυπολιτισμικότητας πρέπει να διασφαλιστεί η αλληλεπίδραση ανάμεσα στους διάφορους πολιτισμούς χωρίς να εξαφανίζεται η ιδιαίτερη ταυτότητα κανενός και η μετατροπή της πολυπολιτισμικής κατάστασης σε διαπολιτισμική

Οι βασικές αρχές της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης όπως αυτές ορίζονται από τον H. Essinger: ανταλλαγή πληροφοριών και εμπειριών διευκόλυνση της επικοινωνίας ™ καταπολέμηση του ρατσισμού και του εθνικιστικού τρόπου σκέψης καλλιέργεια ευαισθησίας, αλληλεγγύης, συνεργασίας ™ ενσυναίσθηση ™ εκπαίδευση για διαπολιτισμικό σεβασμό ™ εκπαίδευση για την ειρήνη

I hear and I forget, I see and I remember, I do and I understand I hear and I forget, I see and I remember, I do and I understand. Confucius, 450 BC Tell me and I forget, Teach me and I remember, Involve me and I will learn. Benjamin Franklin, 1750 There is an intimate and necessary relation between the process of actual experience and education. John Dewey, 1938

Με τι ασχοληθήκαμε κατά τη διάρκεια του σεμιναρίου: Βιωματικές δραστηριότητες με απώτερο στόχο τη γνωριμία των εκπαιδευόμενων και τη δημιουργία ενός ασφαλούς περιβάλλοντος μάθησης. Διαπολιτισμική εκπαίδευση στα σχολεία και η ανάπτυξη αυτής στην Ευρώπη. Γιατί είναι τόσο αναγκαία στις σημερινές ευρωπαϊκές κοινωνίες; Ποιες μέθοδοι μπορεί να είναι χρήσιμες; Η έννοια του πολιτισμού. Εργασία σε ομάδες. Εκπαίδευση στην ευαισθητοποίηση και κατά του ρατσισμού. Ποιες μέθοδοι διδασκαλίας είναι κατάλληλες για την ευαισθητοποίηση διαφορετικών ομάδων – στόχων.

Με τι ασχοληθήκαμε κατά τη διάρκεια του σεμιναρίου: Η χρήση δραστηριοτήτων ως μέθοδος διδασκαλίας σχετικά με τις διακρίσεις, τον ρατσισμό και άλλα ευαίσθητα θέματα. Εργασία σε ομάδες. Διδασκαλία σχετικά με τη μετανάστευση, προκαταλήψεων, διακρίσεων μέσω συνεργατικών εργασιών μάθησης. Σύντομη δραστηριότητα - ένταξης / αποκλεισμού. Συζήτηση για κρυφές διακρίσεις και την καθημερινή πρακτική του ρατσισμού. Πώς μπορούμε να εξηγήσουμε τις έννοιες αυτές σε μη επαγγελματίες.

Με τι ασχοληθήκαμε κατά τη διάρκεια του σεμιναρίου: Πώς μπορούμε να αντιδράσουμε όταν είμαστε μάρτυρες ρατσιστικών συμπεριφορών ή διακρίσεων; Ομαδική εργασία. Παιχνίδι ρόλων. Δημιουργία μουσικού κομματιού, ταινίας. Τι πρέπει να έχουμε κατά νου όταν εκπαιδεύουμε άτομα μη ευαισθητοποιημένα σε θέματα ρατσισμού και διακρίσεων; Παιχνίδι ρόλων. Δημιουργία ενός νέου προγράμματος επιμόρφωσης σε θέματα ρατσισμού και διακρίσεων. Οι συμμετέχοντες αρχίσουν να εργάζονται μαζί σε ομάδες, χρησιμοποιώντας τις πληροφορίες από την πορεία και τη δική τους εμπειρία. Ομάδες στόχου: μαθητές ή εκπαιδευτικοί. Παρουσίαση των προγραμμάτων επιμόρφωσης.

Βασικές τεχνικές γνωριμίας Αυτοπαρουσίαση Γνωριμία σε ζευγάρια Όνομα και ιστορία Αλυσίδα

Αυτοπαρουσίαση Η ομάδα κάθεται σε κύκλο ή σε σχήμα Π. Ο εκπαιδευτής ενηλίκων παρουσιάζει τον εαυτό του δίνοντας έμφαση κυρίως στην επαγγελματική και εκπαιδευτική του πορεία. Εάν θέλει, μπορεί να μοιραστεί με τους εκπαιδευόμενους ορισμένα προσωπικά στοιχεία. Η απόφασή του αυτή θα εξαρτηθεί από τη φύση και το γνωστικό αντικείμενο του προγράμματος εκπαίδευσης, όπως και από το προφίλ των εκπαιδευόμενων. Ζητάει από τους εκπαιδευόμενους να συστηθούν στην ομάδα. Οι πληροφορίες τις οποίες έχει ήδη μοιραστεί ο εκπαιδευτής ενηλίκων με τους εκπαιδευόμενους καθορίζουν το ύφος των συστάσεων των εκπ/νων. Εάν ο εκπαιδευτής ενηλίκων έδωσε περισσότερες επαγγελματικές παρά προσωπικές πληροφορίες, Εάν έχει αναφερθεί σε προσωπικά δεδομένα

Γνωριμία σε ζευγάρια Ο εκπαιδευτής ενηλίκων ζητάει από τους εκπαιδευόμενους να χωριστούν σε ζευγάρια. Υπάρχει συνήθως η τάση οι εκπαιδευόμενοι να επιλέγουν το άτομο το οποίο κάθεται δίπλα τους ή αυτόν/ην που ήδη γνωρίζουν στην ομάδα (η επιλογή αυτή δεν είναι η καλύτερη). Στην συνέχεια, ο εκπαιδευτής ζητάει από τους εκπαιδευόμενους να πάρουν μια σύντομη συνέντευξη ο ένας από τον άλλον, η οποία θα επικεντρωθεί: α) στην εκπαιδευτική τους πορεία, β) στην επαγγελματική τους πορεία και γ) στους λόγους συμμετοχής τους στο πρόγραμμα. Η γνωριμία σε ζευγάρια μπορεί να διαρκέσει περίπου 10-15 λεπτά. Στο επόμενο στάδιο, ο εκπαιδευτής ενηλίκων ζητά από τους εκπαιδευόμενους να συστήσουν το ταίρι τους σε όλη την ομάδα, εφόσον ο αριθμός των εκπαιδευομένων είναι σχετικά μικρός.

Όνομα και ιστορία Ο κάθε εκπαιδευόμενος γράφει το μικρό του όνομα σε ένα χαρτί. Στην συνέχεια, τοποθετεί το χαρτί στο κέντρο του κύκλου πάνω στο πάτωμα και αναφέρει κάτι το οποίο να χαρακτηρίζει το όνομα του, όπως για παράδειγμα: με λένε Μαρία και το όνομα αυτό μου αρέσει γιατί είναι της γιαγιάς μου, την οποία αγαπούσα πολύ κ.τλ. Ο εκπαιδευτής είναι ο πρώτος ο οποίος γράφει το όνομα του και εξηγεί στην ομάδα για ποιους λόγους του αρέσει ή δεν του αρέσει.

Αλυσίδα Οι εκπαιδευόμενοι συστήνουν τον εαυτό τους στην ομάδα λέγοντας απλώς το μικρό τους όνομα και τα ονόματα όσων κάθονται πριν από αυτούς. Κάθε εκπαιδευόμενος, που συστήνεται στην αλυσίδα, πρέπει να αναφέρει, εκτός από το όνομα του, τα ονόματα όλων όσων έχουν ήδη συστηθεί πριν από αυτόν. Ο δε πρώτος που συστήθηκε πρέπει να αναφέρει τα ονόματα όλης της ομάδας.

Bingo (δραστηριότητα γνωριμίας) Γρήγορη γνώση ονομάτων των μελών του σεμιναρίου. Διασκεδαστική. Ομοιότητες – Διαφορές των ατόμων. Προσωπικές πληροφορίες. Αλληλεπίδραση. Ενεργοποίηση όλων των μελών. Επικοινωνία, πρακτική στη γλώσσα. Καλλιέργεια κλίματος εμπιστοσύνης. Χαλάρωση.

Δίδεται στους συμμετέχοντες το ερωτηματολόγιο “Bingo!” Καθένας κρατάει από μία κάρτα και ένα στυλό. Με το σύνθημα του συντονιστή προσπαθούν να βρουν άτομα που να τους πουν ΝΑΙ στις δηλώσεις που αναγράφονται στις κάρτες τους. Μόλις πει κάποιος ΝΑΙ τότε συμπληρώνουν το όνομά του στο αντίστοιχο κουτάκι και συνεχίζουν την αναζήτηση. Όποιος κατορθώσει να συμπληρώσει πρώτος μία κάθετη ή οριζόντια στήλη με ονόματα τότε φωνάζει “BINGO!” και κερδίζει!

Bingo – βρες κάποιον που…: οι συμμετέχοντες παίρνουν χαρτί και μολύβι Bingo – βρες κάποιον που…: οι συμμετέχοντες παίρνουν χαρτί και μολύβι. Το χαρτί έχει σχηματισμένα 12 ( ο αριθμός μπορεί να ποικίλει) τετράγωνα επάνω του και ο καθένας ψάχνει να βρει κάποιον από το γκρουπ που έχει μια συγκεκριμένη ιδιότητα που αναγράφεται στο χαρτί. Π.χ. «Βρες κάποιον που μιλά τέσσερις γλώσσες». Οι συμμετέχοντες περπατούν ανάμεσα στο γκρουπ και ρωτάνε όποιον θέλουν «μιλάς τέσσερις γλώσσες;» και σημειώνουν στο χαρτί το όνομα του προσώπου που θα απαντήσει «ναι». Βασικός περιορισμός είναι ότι σε κάθε απάντηση πρέπει να υπάρχει διαφορετικό όνομα. Ο παίκτης που καταφέρει και συμπληρώσει όλα τα τετράγωνα πρώτος, φωνάζει “Bingo” και είναι ο νικητής του παιχνιδιού. Στη συνέχεια μαζεύονται όλοι και ακολουθεί συζήτηση των αποτελεσμάτων.

Bingo – βρες κάποιον που…:  Σκοπός του παιχνιδιού είναι να βγουν στην επιφάνεια ιδιότητες και συμπεριφορές των παικτών που βοηθούν τους υπόλοιπους να σχηματίσουν μια πιο ολοκληρωμένη εικόνα για την προσωπικότητα του άλλου. Επίσης να παρατηρηθούν κοινά στοιχεία με άλλους, που μπορεί να είναι η απαρχή για περαιτέρω συζητήσεις και συνεργασίες. Μετά το παιχνίδι καλό είναι να υπάρχει ένα μικρό διάλειμμα για να αναπτυχθούν άνετα οι συζητήσεις μεταξύ των παικτών. Τα δεδομένα που αναγράφονται στο χαρτί πρέπει να είναι σχετικά με τη θεματική του σεμιναρίου.

Παραλλαγή Bingo για τα ανθρώπινα δικαιώματα http://www. demopaideia

Βρες Κοινά Βρες Διαφορές Me too, ασκήσεις σε κύκλο. Στην πρώτη δραστηριότητα σηκώνεται κάθε μέλος και προσπαθεί να βρει μια προσωπική του εμπειρία που δεν έχει κάνει κανένα άλλο μέλος. Στη δεύτερη αντίθετα, στόχος είναι ο καθένας να βρει εμπειρίες που έχουν κοινές με τα υπόλοιπα μέλη (οι καρέκλες είναι μειωμένες κατά μια).

Κάνε ένα Βήμα Μπροστά Step Forward. http://www.minedu.gov.gr/publications/docs2012/120517_compass_edition_gr.pdf σελ. 235

Οι κάρτες ρόλων

Διαβάστε τις καταστάσεις δυνατά Διαβάστε τις καταστάσεις δυνατά. Δώστε χρόνο μετά την εκφώνηση κάθε κατάστασης στους/στις συμμετέχοντες/ουσες να κάνουν ένα βήμα μπροστά και να δουν αν έχουν απομακρυνθεί από τους άλλους.

Μαθησιακή Στρατηγική Jigsaw Ομαδοσυνεργατική στρατηγική διδασκαλίας, κατά την εφαρμογή της οποίας τα μέλη κάθε ομάδας πρέπει να εργαστούν από κοινού ως σύνολο για την επίτευξη ενός κοινού στόχου. Η κυριολεκτική σημασία της λέξης jigsaw είναι «παιχνίδι συναρμολόγησης κομματιών». Ως διδακτική στρατηγική ο όρος Jigsaw χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά τη δεκαετία του ’70. Όπως ακριβώς στην περίπτωση των jigsaw puzzles, δηλ. των παιχνιδιών συναρμολόγησης κομματιών, όπου κάθε κομμάτι είναι απαραίτητο για τη συμπλήρωση και την ολοκλήρωση του νοήματος του τελικού προϊόντος, έτσι και κατά την εφαρμογή της στρατηγικής Jigsaw κανένας μαθητής δεν μπορεί να επιτύχει εξολοκλήρου το στόχο του, παρά μόνο αν όλοι εργαστούν ορθά ως ομάδα.

Μαθησιακή Στρατηγική Jigsaw Η Jigsaw ως στρατηγική διδασκαλίας επινοήθηκε αποσκοπώντας στη μείωση των συγκρούσεων μεταξύ των εκπαιδευομένων στο περιβάλλον μάθησης και την εξαγωγή θετικών μαθησιακών αποτελεσμάτων. Γενικός σκοπός λοιπόν της Jigsaw είναι η διαμόρφωση συνεργατικού κλίματος μεταξύ των εκπαιδευομένων και η ανάπτυξη δεξιοτήτων μάθησης μέσα από συνεργατικές διαδικασίες. Επιπρόσθετα, με τη χρήση της εν λόγω στρατηγικής επιδιώκεται η απόκτηση εις βάθος γνώσης μιας πτυχής μιας έννοιας, ενός θέματος ή μιας ενότητας, κάτι που είναι ιδιαίτερα δύσκολο έως αδύνατο να επιτευχθεί σε περιπτώσεις όπου οι μαθητές επιχειρούν να μάθουν και να αφομοιώσουν όλο το υλικό ο καθένας μόνος του, εργαζόμενος ατομικά.

Μαθησιακή Στρατηγική Jigsaw Μορφή Οργάνωσης της Τάξης Η εκπαιδευτική στρατηγική jigsaw εμπλέκει δύο τύπους μαθητικών ομάδων: την αρχική ομάδα, κάθε μέλος της οποίας αναλαμβάνει να εξειδικευθεί σε έναν τομέα του συνολικού προς μάθηση αντικειμένου την εξειδικευμένη ομάδα [ομάδα ειδικών-ειδημόνων (experts)], που αποτελείται από μαθητές των αρχικών ομάδων, οι οποίοι όμως έχουν αναλάβει να εξειδικευτούν στον ίδιο τομέα-αντικείμενο. Αφού γίνει πρώτα ο σχηματισμός των αρχικών ομάδων από τον διδάσκοντα και η ανάθεση των εξειδικευμένων ρόλων στα μέλη τους, τα μέλη με την ίδια εξειδίκευση σχηματίζουν ομάδες ειδικών, μέσω των οποίων προσεγγίζουν την εξειδικευμένη γνώση. Στη συνέχεια επιστρέφουν στις αρχικές τους ομάδες για να διδάξουν αλλά και να διδαχθούν από τα υπόλοιπα μέλη την εξειδικευμένη γνώση τους.

Μαθησιακή Στρατηγική Jigsaw Βήματα της Διαδικασίας Σχηματισμός αρχικών ομάδων Ανάθεση εξειδίκευσης σε διαφορετικές πτυχές του υλικού στα μέλη των αρχικών ομάδων Σχηματισμός ομάδων ειδικών από τους μαθητές με τον ίδιο ρόλο και προσέγγιση της εξειδικευμένης γνώσης Συζήτηση και καταιγισμός ιδεών στο πλαίσιο των ομάδων ειδικών για το πώς θα παρουσιάσουν την εξειδικευμένη γνώση στις αρχικές τους ομάδες Επιστροφή στις αρχικές ομάδες και παρουσίαση της εξειδικευμένης γνώσης από τους ειδικούς.

Μαθησιακή Στρατηγική Jigsaw

Μαθησιακή Στρατηγική Jigsaw Ειδικότερα οι Hanze και Berger (2007) πειραματίστηκαν πάνω στη σύγκριση της διδασκαλίας με την στρατηγική Jigsaw με παραδοσιακές μορφές διδασκαλίας και διαπίστωσαν ότι στην πρώτη περίπτωση οι μαθητές ανέπτυξαν: ισχυρότερα εσωτερικά κίνητρα, μεγαλύτερο ενδιαφέρον για το θέμα, πιο ενεργητική εμπλοκή στο μάθημα, μεγαλύτερη ικανότητα, περισσότερη κοινωνική αλληλεπίδραση, αλλά ταυτόχρονα και περισσότερη αυτονομία.

Και άλλες Δραστηριότητες Κύκλος με ένα άτομο που προσπαθεί να βρει τρόπο να ενταχθεί σε αυτόν και ένα άλλο να παρατηρεί τις κινήσεις των μελών. Δες μέσα από τα μάτια των άλλων. Τρύπα στο χαρτί. Παρατήρηση και καταγραφή τι βλέπουν οι άλλοι. Ζωγράφισε τα ανθρώπινα δικαιώματα (Pictionary). Attention Game

Κάθε εκπαιδευτική δραστηριότητα χρειάζεται να συνοδεύεται από συζήτηση, ώστε οι εκπαιδευόμενοι να έχουν την ευκαιρία να εκφράσουν και να συνοψίσουν τις σκέψεις και τα συναισθήματά τους. Οι δραστηριότητες που εφαρμόζονται χρειάζεται να έχουν συνέχεια και να μην αρκείται ο εκπαιδευτικός σε μεμονωμένες παρεμβάσεις.

Ικανότητες που αποκτήθηκαν μετά το σεμινάριο: Ευαισθητοποίηση σχετικά με θέματα όπως τα στερεότυπα, οι προκαταλήψεις, οι διακρίσεις, ο αποκλεισμός και ο ρατσισμός. Οι εκπαιδευτικοί να έρθουν σε επαφή με τρόπους διδασκαλίας και συζήτησης των παραπάνω θεμάτων σε διαφορετικές ηλικιακές ομάδες. Οι εκπαιδευτικοί να μάθουν πώς να δημιουργούν ένα κλίμα αμοιβαίας εμπιστοσύνης και ένα ασφαλές περιβάλλον μάθησης. Οι εκπαιδευτικοί μαθαίνουν πώς να δημιουργούν ένα δημιουργικό περιβάλλον μάθησης χωρίς αποκλεισμούς και διακρίσεις.

Ικανότητες που αποκτήθηκαν μετά το σεμινάριο: Δεξιότητες επικοινωνίας Δεξιότητες συνεργασίας Διεύρυνση οριζόντων Να είναι λιγότερο επιφυλακτικοί Να βλέπουν από διαφορετικές οπτικές γωνίες Καλλιέργεια δημιουργικής σκέψης Γλωσσικές δεξιότητες Διαχείριση συγκρούσεων Ανάπτυξη πρωτοβουλιών

Η αποδοχή της πολυπολιτισμικότητας, η υπέρβαση του εθνοκεντρισμού και η διαπολιτισμική προσέγγιση των νέων δεδομένων αποτελούν μονόδρομο για όλες τις σύγχρονες πολυπολιτισμικές κοινωνίες, αν αυτές θέλουν να διασφαλίσουν το ελάχιστο της κοινωνικής συναίνεσης και την ειρηνική συμβίωση των πολιτισμικά διαφορετικών ομάδων που τις απαρτίζουν. Αντί επιλόγου

Ενδεικτικά Προγράμματα Εκπαίδευσης που προτείνανε οι διάφορες ομάδες των εκπαιδευτικών την τελευταία ημέρα του σεμιναρίου (στα αγγλικά)

Class atmosphere 15 min BINGO Equality/Equitty 10 min Picture Awareness of inequality in society. 75 min Step forward with group work task where groups have to find social improvements for everyone on the cards Break   The consequences of stereotypes and prejudice 20 Consequences of stereotypes activity. See flip chart. Explaining the process from stereotypes to conflict Slide pp. on page 29 Conclusion 10 Discussion

Aims What do you want your participants to know, understand, train, etc. Time Minutes Where? Method Material Starter 7’ Gordian knot/human knot ---------- Link to jigsaw and getting focused on cooperation skills Discussion What was this about? Why did we do this activity? ----------- Learn cooperative skills 30 ‘-40’ total (5’ individual work/think 10’specialist group 10’ report to the group 5’ form the groups ) Jigsaw   Role cards Maybe break Understanding the importance of having a cooperative attitude 20’ getting ready 25’ presentation Jigsaw + Audience finds solutions/improvements to the scenarios Clothes, posters, laptop, phones, felt-tips, cameras….. Reflect 15’-20’ How can we train these competences in our classroom?

Target Group: about 20 teachers of our school Time: 4 school lessons Aims: 1. Teachers become sensitive about discrimination 2. Teachers learn how to teach and discuss discrimination to different age groups 3. Teachers learn how to create a trusting and learning environment

Aims Time Method Material 2., 3. 5 + 20 + 10 Talk partner Interview questionnarie - What does your name mean? - What is disrespect for you? - What do you feel when you experience disrespect or witness disrespect? 15 + 10 Bingo Bingo worksheet 1., 2. 10 + 20 Step forward Questions and description of personalities   15 Break 5 - 15 Video and talk partners https://www.youtube.com/watch?v=ggDIR18m3MM 5 + 10 Discrimination in our school questions Questionnarie 1., 2., 3. Discussion use of actitities, difficulties, overcome problems

Σας ευχαριστώ για τη συμμετοχή