ΑΠΟ ΤΟΝ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗ.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΔΥΝΑΜΗ- ΑΛΛΗΛΕΠΙΔΡΑΣΗ
Advertisements

ΝΕΥΤΩΝΕΙΑ ΜΗΧΑΝΙΚΗ Ο Νόμος της αδράνειας.
Το Μάννα Κάθε φορά που κάνω κάποια σκέψη, αν δεν θα έπρεπε να την αναλύσω, θα έγραφα απλώς: Το μοναδικό φαγητό, που σύντομα πιστεύω ότι θ’ αντικαταστήσει.
ΤΡΕΙΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΕΣ ΔΙΑΜΑΧΕΣ, ΔΥΟ ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΠΕΙΡΑΜΑΤΑ ΚΑΙ ΜΙΑ ΠΟΛΥΚΡΟΤΗ ΔΙΚΗ ΣΤΗ ΣΥΝΑΡΠΑΣΤΙΚΗ ΕΠΟΧΗ ΤΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗΣ ΤΟΥ 16ΟΥ ΚΑΙ 17ΟΥ ΑΙΩΝΑ.
Το φαινόμενο ΚΙΝΗΣΗ οι ΝΟΜΟΙ.
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ Στάγειρα π.Χ
2ο Λύκειο Αγίας Βαρβάρας
ΦΥΣΙΚΗ Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
Καλή και δημιουργική χρονιά.
Κεφάλαιο 4: Δυναμική της Κίνησης
ΑΣΤΡΟΝΟΜΙΑ μια πολύ παλιά ιστορία…. Νίκη Μαματσή Φυσικός.
Ισορροπία υλικού σημείου
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΥ- ΔΗΜΗΤΡΑ ΓΕΩΡΓΑΚΟΠΟΥΛΟΥ
Ο Ισαάκ Νεύτων Και η θρησκευτικότητα Στο έργο του.
Τεχνολογία Α΄ Γυμνασίου
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ Β’ ΛΥΚΕΙΟΥ κεφάλαιο 2 κατανοώντας τα πράγματα
Ποια είναι η αιτία που προκαλεί τη μεταβολή της ταχύτητας των σωμάτων;
Μαριάμ Μακάρ Ορέστης Μπίτρο
ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΙΕΡΑΡΧΕΣ ΜΑΡΙΑ ΒΛΑΣΣΗ.
Γαλιλαίος Γαλιλέι Δανάη Κασσελάκη ΣΤ’1.
2ο Λύκειο Αγίας Βαρβάρας
ΤΗΛΕΣΚΟΠΙΑ.
Φορείς Αλληλεπίδρασης Πειραματικό Γυμνάσιο Ηρακλείου Θερινό Σχολείο 2011 Αλέξανδρος Καμπαναράκης Β΄ Γυμνασίου.
Αρχαία Ελληνικά ΙΙ Επιλογικές παρατηρήσεις. Κομβικό σημείο: σύγκριση αρχαίων ελληνικών απόψεων και χριστιανικών για τα ίδια θέματα.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ Η επιστημονική μέθοδος
Η Φυσική με Πειράματα Α΄ Γυμνασίου.
Ο ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟΣ ΦΙΛΟΣΟΦΟΣ ΠΟΥ ΥΠΗΡΞΕ ΠΟΤΕ
ΔΥΝΑΜΙΚΗ ΕΙΣΑΓΩΓΗ Γνωρίζουμε πώς κινούνται τα σώματα σε μια ευθεία.
1.1 ΟΙ ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ & Η ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥΣ
Αριστοτέλης Ο Αριστοτέλης ήταν αρχαίος Έλληνας φιλόσοφος και πολυεπιστήμονας που γεννήθηκε στη Στάγειρα το 384 π.Χ. Πατέρας του ήταν ο Νικόμαχος, ο οποίος.
2ο Λύκειο Αγίας Βαρβάρας
Βάλια Σκούρα Μελίνα Μερτζάνη
ΔΙΑΣΤΗΜΑ ΚΑΙ ΠΛΑΝΗΤΕΣ ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΚΟΥΡΑΣ.
ΤΟ ΡΟΜΑΝΤΖΟ ΤΗΣ ΚΙΝΗΣΗΣ
ΓΑΛΙΛΑΙΟΣ Ο Γαλιλαίος (Galileo Galilei, 15 Φεβρουαρίου 1564 – 8 Ιανουαρίου 1642) ήταν Ιταλός αστρονόμος, φιλόσοφος και φυσικός. Γεννήθηκε στην Πίζα της.
Αύγουστος Κόντ Η ζωή και το έργο του.
ΟΙ ΠΛΑΝΗΤΕΣ ΜΑΣ ΕΡΜΗΣ,ΑΦΡΟΔΙΤΗ,ΓΗ, ΑΡΗΣ,ΔΙΑΣ,ΚΡΟΝΟΣ,
‘’ΤΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΤΟΝ 5οπ.χ. αιώνα’’  ΙΣΤΟΡΙΑ  Είναι η εποχή που έζησαν οι τρεις μεγάλοι αρχαίοι Έλληνες ιστορικοί:  1. Ηρόδοτος  2. Θουκυδίδης  3. Ξενοφών.
ΕΛΛΗΝΟΓΑΛΛΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΑΓΙΟΣ ΠΑΥΛΟΣ fdtugy
1ο Πρότυπο Πειραματικό δημοτικό 12\Θ
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ Ο ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΑΣ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ
Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας
Φυσική: Η Βαρύτητα Πατσαμάνη Αναστασία
Από τους: Χάρις, Ειρηναίος, Μαρίνος Τάξη Ε’ Δημοτικό Σχολείο Παλώδιας
Η ΒΑΡΥΤΗΤΑ (ΜΑΘΗΜΑ ΦΥΣΙΚΗΣ)
Ισαακ νευτωνασ ΜΗΧΑΝΙΚΗ - ΟΠΤΙΚΗ
Τι είναι; Τι περιλαμβάνει;
1. «Αμφιβολίας Εγκώμιον», του Νίκου Δήμου
ΕΙΡΗΝΗ ΠΑΥΛΑΚΟΥ E’2 16/19/15.
Οι νόμοι του Newton (Νεύτωνα)
<<Η Βαρύτητα>>ΗΕργασία πληροφορικής
ΤΟ ΗΛΙΟΚΕΝΤΡΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ.. ΑΠΌ ΤΟΝ ΑΡΙΣΤΑΡΧΟ ΤΟΝ ΣΑΜΙΟ ΣΤΟ ΝΕΥΤΩΝΑ
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ: Ο ΜΕΓΑΛΟΣ ΦΙΛΟΣΟΦΟΣ
1Ο Πρότυπο Πειραματκό Δημοτικό
Δρόσου Μαρίνα Θεοδοσίου Ιωάννα Καμαργιάννη-Βασιλείου Άννα
ΤΟΜΕΙΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ Επιστημονικοί τομείς χωρίζονται σε :
BIG-BANG.
ΠΕΡΙΚΛΗΣ Χαλβατζή Μαρία Α’3.
ΗΛΙΑΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ Χριστιάνα Αρης.
Ηλιακό Σύστημα.
ΦΩΣ & ΔΙΑΔΟΣΗ ΤΟΥ ΦΩΤΟΣ ΦΥΣΙΚΗ Γ’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
Η Ιστορία της Φυσικής Νίκη Μαματσή Φυσικός.
Μερκ. Παναγιωτόπουλος-Φυσικός
ΤΡΕΙΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΕΣ ΔΙΑΜΑΧΕΣ, ΔΥΟ ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΠΕΙΡΑΜΑΤΑ ΚΑΙ ΜΙΑ ΠΟΛΥΚΡΟΤΗ ΔΙΚΗ ΣΤΗ ΣΥΝΑΡΠΑΣΤΙΚΗ ΕΠΟΧΗ ΤΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗΣ ΤΟΥ 16ΟΥ ΚΑΙ 17ΟΥ ΑΙΩΝΑ.
ΓΕΩΚΕΝΤΡΙΚΗ ΚΑΙ ΗΛΙΟΚΕΝΤΡΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ
3ο Κεφάλαιο - Δυνάμεις Δύναμη είναι η αιτία που μπορεί να προκαλέσει μεταβολή στην κινητική κατάσταση ενός σώματος ή την παραμόρφωση του. Είναι διανυσματικό.
Δύναμη και αλληλεπίδραση
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΗΘΙΚΗ Ζ΄ ΕΞΑΜΗΝΟΥ
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ Στάγειρα π.Χ Ο Αριστοτέλης ήταν ένας από τους κορυφαίους φιλοσόφους και επιστήμονες της Κλασσικής εποχής. Ιδρυτής της περιπατητικής.
ΥΠΕΝΘΥΜΙΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΗ ΦΥΣΙΚΗ ΤΗΣ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΑΠΟ ΤΟΝ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗ

ΣΤΟΝ ΓΑΛΙΛΑΙΟ

ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΣΤΟΝ ΝΕΥΤΩΝΑ

2 ΛΥΚΕΙΟ ΧΑΛΑΝΔΡΙΟΥ Α' ΛΥΚΕΙΟΥ

Αριστοτέλης

Αριστοτέλης

Αριστοτέλης Γέννηση: 384 π.Χ., Στάγειρα Χαλκιδικής Θάνατος: 322 π.Χ. Ιδιότητα: Φιλόσοφος, Δημιουργός της λογικής, Διαλεκτικός Φοίτηση: Σχολή Πλάτωνος (Ακαδημία) για 20 χρόνια Θέματα Απασχόλησης: Φυσική (Φιλοσοφία της φύσης), Λογική, Ηθική και Πολιτική

Αριστοτέλης Αριστοτέλης Στα 18 του ήρθε στην Αθήνα. Κατατάχθηκε στη σχολή του Πλάτωνος (γνωστή ως Ακαδημία). Για 20 ολόκληρα χρόνια σπούδασε την πλατωνική φιλοσοφία και έθεσε τα θεμέλια της δικής του. Δίδαξε το Μέγα Αλέξανδρο, οποίος δηλώνει ότι το ζειν το χρωστάω στον πατέρα μου και το ευ ζειν στο δάσκαλό μου. Εικόνα: Πλάτωνας αριστερά και Αριστοτέλης δεξιά.

Ο Αριστοτέλης ήταν ένας από τους κορυφαίους φιλοσόφους και επιστήμονες της Κλασσικής εποχής. Ιδρυτής της περιπατητικής φιλοσοφίας, ο συστηματικότερος, μεθοδικότερος νους του αρχαίου κόσμου και ένας από τους μεγαλύτερους στοχαστές όλων των εποχών. Όπως επίσης και θεμελιωτής και πρόδρομος πλήθους παλαιότερων όσο και νεότερων κλάδων της επιστήμης.

Το 342, τον κάλεσε ο βασιλιάς της Μακεδονίας Φίλιππος και ανέλαβε την εκπαίδευση του δεκατριετούς Αλεξάνδρου, που διεκόπη μόλις ο Αλέξανδρος άρχισε να παρασκευάζεται για την κατά των Περσών εκστρατεία. Επέστρεψε στην Αθήνα (335), για να βρει όλους τους δημόσιους τόπους κατειλημμένους από τους διαφόρους φιλοσόφους.

Για το λόγο αυτό, ο Αριστοτέλης, άρχισε να φιλοσοφεί με τους φίλους του περιπατώντας, γι’ αυτό και η Σχολή του ονομάσθηκε Περιπατητική Σχολή και οι οπαδοί του περιπατητικοί φιλόσοφοι. Όταν οι μαθητές του πύκνωσαν πολύ, τότε δίδασκε καθήμενος και περιστοιχισμένος από αυτούς.

Η μεγαλοφυΐα του Αριστοτέλη κίνησε το φθόνο των συγχρόνων Αθηναίων φιλοσόφων, οι οποίοι ποικιλοτρόπως τον κατασυκοφάντησαν και τον εξύβρισαν. Ακόμα και ο ανιψιός του Καλλισθένης, ο οποίος συνόδευσε τον Αλέξανδρο στην εκστρατεία, κατηγόρησε στον Αλέξανδρο το μεγάλο φιλόσοφο, και εξύφανε εναντίον του ολόκληρη συνωμοσία, που στεφόταν τάχα κατά της ζωής του Αλεξάνδρου.

Κουρασμένος και αηδιασμένος από τον πόλεμο που του είχαν στήσει, ιδίως μετά το θάνατο του Αλεξάνδρου, Αθηναίοι φιλόσοφοι, ο Αριστοτέλης κατέφυγε στη Χαλκίδα, όπου είχε ένα εξοχικό σπίτι, και πέθανε εκεί αυτοεξόριστος και πικραμένος.

Η προσωπικότητα του Αριστοτέλη Πολύτιμη πηγή πληροφοριών για το χαρακτήρα του Αριστοτέλη και γενικά τις σχέσεις του με τους ανθρώπους του περιβάλλοντός του, συγγενείς, φίλους, ελεύθερους και δούλους, αποτελεί το κείμενο της διαθήκης του, που διασώθηκε από το Διογένη.

Σ’ αυτό διαφαίνεται πως ήταν άνθρωπος που είχε αισθανθεί έντονα τη μοναξιά της ζωής και που ένιωθε ευγνωμοσύνη για όσους ανθρώπους συντέλεσαν αποτελεσματικά με τις φροντίδες τους, ώστε να απαλυνθεί εάν όχι εξαλειφθεί το αίσθημα του αυτό. Με τη διαθήκη του ζητούσε : να τον θάψουν δίπλα στη γυναίκα του Πυθιάδα, που είχε πεθάνει πριν.

Στην Ερπυλλίδα, που είχε φροντίσει τον ίδιο προσωπικά, την οικογένειά του και το σπιτικό τους, να την αφήσουν να διαλέξει το καλύτερο από τα κτήματα του στη Χαλκίδα ή στα Στάγιρα και να ξαναφτιάξει τη ζωή της, αν η ίδια το θελήσει. Ήθελε την κόρη του να πάρει για γυναίκα του ο Νικάνωρ, ο γιός του Πρόξενου, του κηδεμόνα του. Όσον αφορά τους δούλους, επιθυμούσε να τους προστατέψουν και να τους αποκαταστήσουν οικονομικά και κοινωνικά.

Τις δούλες συγκεκριμένα, να τις προικίσουν και να τις παντρέψουν με πρόσωπα που να έχουν καλό όνομα. Και τέλος, τα παιδιά των δούλων του ζήτησε «μη πωλείν όταν εν ηλικία γένωνται, ελεύθερους αφείναι κατ’ αξίαν», και μάλιστα για κάποιους προβλέπει την απελευθέρωση. Ακολουθώντας με τον τρόπο αυτό έμπρακτα μια από τις συστάσεις των «Πολιτικών» του.

Αριστοτέλης Διασώθηκαν μόνο 169 από τις πραγματείες του.

Μια από τις κεντρικές ιδέες του Αριστοτέλη ήταν: Το Σύμπαν είναι γεωκεντρικό, πεπερασμένο χωρικά και άπειρο χρονικά, δηλαδή αδημιούργητο.

Μια από τις κεντρικές ιδέες του Αριστοτέλη ήταν: Το κέντρο του Σύμπαντος είναι η ακίνητη Γη.

Μια από τις κεντρικές ιδέες του Αριστοτέλη ήταν: Η Σελήνη, ο Ήλιος, οι πλανήτες και οι απλανείς αστέρες βρίσκονται σε ομόκεντρες σφαίρες, που περιστρέφονται γύρω από τη Γη. ΓΗ

Μια από τις κεντρικές ιδέες του Αριστοτέλη ήταν: Η εξώτατη σφαίρα με τους απλανείς αστέρες αποτελεί το όριο του Σύμπαντος.

Μια από τις κεντρικές ιδέες του Αριστοτέλη ήταν: Ό,τι υπάρχει μέσα σε αυτή τη σφαίρα αποτελεί το Σύμπαν.

Μια από τις κεντρικές ιδέες του Αριστοτέλη ήταν: Έξω από αυτή τη σφαίρα δεν υπάρχει τίποτα, ούτε κενό ούτε τόπος. Το κενό είναι ανύπαρκτο.

Μια από τις κεντρικές ιδέες του Αριστοτέλη ήταν: Η Γη είναι το κέντρο του Σύμπαντος και όλα τα σώματα κινούνται γύρω από αυτή. ΗΛΙΟΣ ΓΗ

Αριστοτέλης Είχε καθιερωθεί τόσο πολύ στη συνείδηση των επιστημόνων και διανοούμενων των μεσαιωνικών χρόνων, ώστε από ένα σημείο και μετά αποτελούσε ανασχετικό παράγοντα για την πρόοδο της επιστήμης. Δεν υπήρχε λόγος για έρευνα και μελέτη της φύσης. Όλα τα είχε πει ο Αριστοτέλης. Αυτός είναι και ένας βασικός λόγος της μη προόδου των επιστημών κατά το Μεσαίωνα.

Η ΖΩΗ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΑ ΜΑΤΙΑ ΤΟΥ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗ Εκτός από τη γνώμη του τη σχετική με τις “ιδέες” του Πλάτωνα ο Αριστοτέλης υποστηρίζει και άλλες αρχές. Δεν αποκρούει την ηδονή, αλλά προτιμά την πιο τέλεια, αυτή δηλ. που πηγάζει από τη διάνοια. Ο σκοπός των ανθρώπινων ενεργειών, κατά τον Αριστοτέλη, είναι η ευδαιμονία, την οποία ορίζει ως ενέργεια σύμφωνη με την αρετή.

Η αρετή, όταν κυριαρχεί στα πάθη και στις ορμές, τα ρυθμίζει, παίζοντας το ρόλο του μέτρου ανάμεσα στις δύο ακρότητες, δηλ. στην υπερβολή και την έλλειψη. Έτσι π.χ. η “πραότης” είναι αρετή ως μεσότητα της οργής και της αναισθησίας, η “ανδρεία”, επειδή βρίσκεται ανάμεσα στη θρασύτητα και στη δειλία, και η “αιδώς”, επειδή κατέχει το μέσο της αδιαντροπιάς και της κατάπληξης, που είναι ακρότητες. Συμπλήρωμα της αρετής είναι και τα αγαθά του σώματος (δύναμη, υγεία, ομορφιά) και τα αγαθά της τύχης (πλούτος, ευγενική καταγωγή κλπ.).

ΑΠΟΦΘΕΓΜΑΤΑ

Άνθρωπος που δεν έχει φίλους ή είναι θεός ή αγρίμι. Δεν υπάρχει τίποτε πιο άνισο από την ίση μεταχείριση των ανίσων.

Τα πράγματα που πρέπει να μάθεις να κάνεις, τα μαθαίνεις κάνοντάς τα. Είναι χαρακτηριστικό του μεγαλόψυχου ανθρώπου να μη ζητάει χάρες, αλλά να είναι έτοιμος να κάνει το καλό στους άλλους.

Η ελπίδα είναι ένα όνειρο που ξυπνά. Είναι ίδιον του μορφωμένου νου να μπορεί να απολαύσει μια ιδέα χωρίς να την αποδεχθεί. Η ελπίδα είναι ένα όνειρο που ξυπνά.

Άμιλλα είναι η τάση να φτάσει κανένας τον άλλον, που τον θαυμάζει, ή και να τον ξεπεράσει, χωρίς να αισθάνεται φθόνο, αν ο άλλος τον ξεπερνάει. Άμιλλα είναι η τάση να φτάσει κανένας τον άλλον, που τον θαυμάζει, ή και να τον ξεπεράσει, χωρίς να αισθάνεται φθόνο, αν ο άλλος τον ξεπερνάει. Αυτό που πέτυχα με τη φιλοσοφία, ήταν να κάνω με τη θέλησή μου αυτά που οι άλλοι τα κάνουν επειδή φοβούνται τους νόμους.

Η ελάχιστη αρχική απόκλιση από την αλήθεια πολλαπλασιάζεται στην συνέχεια χιλιάδες φορές. Η τάξη που διακρίνεται για την αρετή της, δεν επιχειρεί παρά σπάνια επανάσταση. Αυτό, γιατί βρίσκεται πάντα σε μειοψηφία.

Μην κρατάς την οργή σου αθάνατη, αφού είσαι θνητός. Η περισσότερο χαμένη από όλες τις μέρες του ανθρώπου, είναι εκείνη κατά την οποία δεν γέλασε. Μην κρατάς την οργή σου αθάνατη, αφού είσαι θνητός.

Ο μορφωμένος διαφέρει από τον αμόρφωτο όσο ο ζωντανός από τον νεκρό. Ο σκοπός της τέχνης δεν είναι να αναπαραστήσει την εξωτερική εμφάνιση των πραγμάτων, αλλά την εσωτερική τους σημασία. Ο μορφωμένος διαφέρει από τον αμόρφωτο όσο ο ζωντανός από τον νεκρό.

Ο άνθρωπος που είναι εγωιστής , υπερηφανεύεται ότι έμαθε πολλά, ο σοφός όμως λυπάται που δεν έμαθε περισσότερα.

Η φύση δεν κάνει τίποτα άχρηστο. Όσοι μελέτησαν την τέχνη της διοίκησης, έχουν πεισθεί ότι η τύχη των κρατών εξαρτάται κυρίως από την εκπαίδευση των νέων. Η φύση δεν κάνει τίποτα άχρηστο.

Της παιδείας οι ρίζες είναι πικρές, Τρία πράγματα χρειάζεται η εκπαίδευση : τη φύση, τη μάθηση και την άσκηση. Της παιδείας οι ρίζες είναι πικρές, μα οι καρποί γλυκοί.

Η ΜΟΡΦΩΣΗ ΕΙΝΑΙ ΣΤΟΛΙΔΙ ΣΤΗΝ ΕΥΤΥΧΙΑ ΚΑΙ ΚΑΤΑΦΥΓΙΟ ΣΤΗ ΔΥΣΤΥΧΙΑ

Όλες οι ανθρώπινες πράξεις έχουν ως αίτιο ένα από τα εξής επτά: Ο καθένας μπορεί να θυμώσει, είναι εύκολο. Αλλά να θυμώσεις με το σωστό άνθρωπο, στο σωστό βαθμό, για το σωστό λόγο, τη σωστή στιγμή και με το σωστό τρόπο, αυτό δεν είναι καθόλου εύκολο. Όλες οι ανθρώπινες πράξεις έχουν ως αίτιο ένα από τα εξής επτά: τύχη, φύση, παρόρμηση, συνήθεια, λογική, πάθος, πόθο.

Η ελπίδα είναι ένα όνειρο που ξυπνά. Είναι χαρακτηριστικό του μεγαλόψυχου ανθρώπου να μη ζητάει χάρες, αλλά να είναι έτοιμος να κάνει το καλό στους άλλους. Η ελπίδα είναι ένα όνειρο που ξυπνά.

Παπική Εκκλησία

Μήπως σας θυμίζει κάτι αυτό; «…Όταν ο πολίτης αρχίζει να ρωτά, θα πει πως άρχισε να απορεί. Κι όταν αρχίσει να απορεί,θα πει πως άρχισε να καταλαβαίνει. Κι όταν αρχίσει να καταλαβαίνει…» Μήπως σας θυμίζει κάτι αυτό;

Οσοι ρωτούν σήμερα, αλλά και κατά καιρούς, για τη σιωπή των διανοουμένων υπονοούν ότι θα πρέπει να τολμούν.  Να τολμούν όχι μόνο να γνωρίσουν, όπως μας προέτρεπε ο άλλος ήρωας του Διαφωτισμού, ο Καντ (sapere aude), αλλά και να μιλούν, υπερασπιζόμενοι με παρρησία στον δημόσιο χώρο τόσο τις απόψεις τους όσο και υποθέσεις που αφορούν το κοινό καλό. 

Παπική Εκκλησία Οι αρμοδιότητες της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας δεν περιορίζονταν μόνο σε θρησκευτικά ζητήματα αλλά και σε πολλές άλλες δραστηριότητες της κοινωνική ζωής. Ο πάπας, ο επικεφαλής της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας είχε μεγάλη ισχύ και μπορούσε να παρεμβαίνει στις πολιτικές εξελίξεις.

Ιερά Εξέταση Το 1233 η Παπική Εκκλησία θέσπισε την Ιερά Εξέταση. Ήταν ένα ειδικό δικαστήριο που αποτέλεσε το κύριο κατασταλτικό μέτρο εναντίον των αιρέσεων. Αποτελούσε έναν ανακριτικό μηχανισμό που είχε, σε συνεργασία με την κοσμική εξουσία, το δικαίωμα εξέτασης των υπόπτων για αίρεση, υποβάλλοντάς τους ακόμα και σε βασανιστήρια. Όσοι κρίνονταν ένοχοι και καταδικάζονταν σε θάνατο καίγονταν πάνω στην πυρά.

Βασανιστήρια της Ιερής Εξέτασης στην Ισπανία.

Πίνακας:Ο Άγιος Δομίνικος προεδρεύει Ιεράς Εξέτασης (Pedro Berruguete, 1475).

Ο Γαλιλαίος στην Ιερά Εξέταση Ο Γαλιλαίος κατηγορήθηκε από τους Ιεροεξεταστες ότι με μια δημοσίευσή του καταπατούσε το διάταγμα του 1616 που απαγόρευε τη διάδοση της Κοπερνίκιας θεωρίας. Γι’ αυτό, οδηγήθηκε στην Ιερά Εξέταση, όπου αναγκάστηκε να αποκηρύξει τη θεωρία του. Παρ’ όλα αυτά καταδικάστηκε σε κατ’ οίκον περιορισμό, όπου και πέθανε το 1642.

Στις 22 Ιουνίου του 1633, ο σπουδαίος επιστήμονας και πατέρας της σύγχρονης αστρονομίας Galileo Galilei αναγκάζεται από την Αγία Έδρα της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας να αποκηρύξει ενώπιον της Ιεράς Εξέτασης της θεωρία του που έβαζε στο κέντρο του σύμπαντός μας τον ήλιο και όχι την Γη όπως θεωρούνταν μέχρι τότε. Σύμφωνα με το θρύλο, ο πρώτος φυσικός επιστήμονας, όπως θεωρείται, προσέθεσε μετά την κατάθεσή του ενώπιον των ιεροεξεταστών την διάσημη φράση «και όμως κινείται», αναφερόμενος στη Γη.

Ο Γαλιλαίος στην Ιερά Εξέταση

Μπέρτολντ Μπρέχτ Ήταν φημισμένος Γερμανός θεατρικός συγγραφέας. Στο έργο του «Γαλιλαίος» διηγείται, βασισμένος σε ιστορικά γεγονότα, τη δραματική σύγκρουση των προοδευτικών ιδεών της τότε εποχής με τις δυνάμεις του σκοταδισμού και της κοινωνικής καταπιέσεως.

Στο πρώτο απόσπασμα, που ακολουθεί,ο Γαλιλαίος και ο μαθητής του Σαγρέδος παρατηρούν με το τηλεσκόπιο τον ουρανό και κάνουν μετρήσεις. Διαπιστώνουν ξαφνικά ότι δεν ισχύει η θεωρία του Αριστοτέλη ότι το κέντρο του Σύμπαντος είναι η ακίνητη Γη.

1η ΠΡΑΞΗ   Ακολουθεί απόσπασμα από θεατρική παράσταση από το έργο Γαλιλαίος του Μπρεχτ με πρωταγωνιστές μαθητές .

Τι λέτε να γίνει τελικά; Στο δεύτερο απόσπασμα, που ακολουθεί, οι μαθητές του Γαλιλαίου περιμένουν με αγωνία τα αποτελέσματα της ανακρίσεως του δασκάλου τους από την Ιερά Εξέταση. Όλοι εύχονται να μην απαρνηθεί τις ιδέες του εκτός από τη Βιργινία, την κόρη του, που δεν έχει τέτοιες ανησυχίες. Τι λέτε να γίνει τελικά;

2η ΠΡΑΞΗ   Ακολουθεί απόσπασμα από θεατρική παράσταση από το έργο Γαλιλαίος του Μπρεχτ με πρωταγωνιστές μαθητές .

ΓΑΛΙΛΑΙΟΣ ΓΑΛΙΛΕΙ

Γεννήθηκε στην Πίζα το 1564. Φοίτησε στο Πανεπιστήμιο της Πίζας, αλλά δεν πήρε πτυχίο. Έγινε καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Πάδοβας για 18 έτη και μετά στο Πανεπιστήμιο της Πίζας.

Στα πειράματά του ακολουθούσε την επιστημονική μέθοδο Τα πραγματοποιούσε και κατόπιν εξηγούσε με την βοήθεια μαθηματικών υπολογισμών τα αίτια των φαινομένων και τα συμπεράσματα στα οποία κατέληγε.

Ο Γαλιλαίος Φυσικός Θεμελίωσε την «Κλασική Μηχανική» και γενικότερα την φυσική με πειράματα: Για τις ταλαντώσεις του εκκρεμούς (Ανακάλυψε τους νόμους του εκκρεμούς) Κατασκεύασε όργανο για την μέτρηση του χρόνου Ανακάλυψε τον υδροστατικό ζυγό Έκανε μελέτες για το κέντρο βάρους των σωμάτων Εργάστηκε πάνω στη μέτρηση της θερμοκρασίας (τελειοποίησε το θερμόμετρο, γνωστό ως το «Θερμόμετρο του Γαλιλαίου») Διατύπωσε το νόμο της αδράνειας

Ο Γαλιλαίος Φυσικός Μελέτησε την ελεύθερη πτώση των σωμάτων και διατύπωσε την άποψη ότι η επιτάχυνση της βαρύτητας είναι ίδια για όλα τα σώματα, ανεξαρτήτως υλικού και βάρους.

Ο Γαλιλαίος Φυσικός Ασχολήθηκε με την κινητική και απέδειξε ότι τα σώματα όταν πέφτουν υπακούουν στο νόμο που αργότερα έγινε γνωστός ως νόμος της ομαλά επιταχυνόμενης κίνησης

Ο Γαλιλαίος Πατέρας της Αστρονομίας Κατασκεύασε τηλεσκόπιο και μ’ αυτό παρατήρησε πρώτος τους κρατήρες τα όρη και τις πεδιάδες της Σελήνης

Ο Γαλιλαίος Πατέρας της Αστρονομίας Παρατήρησε τις Ηλιακές κηλίδες

Ο Γαλιλαίος Πατέρας της Αστρονομίας Ανακάλυψε ότι η Σελήνη στρέφει πάντα το ίδιο ημισφαίριο της στη Γη

Ο Γαλιλαίος Πατέρας της Αστρονομίας Παρατήρησε τον δακτύλιο του Κρόνου

Ο Γαλιλαίος Πατέρας της Αστρονομίας Αποκάλυψε την αστρική φύση του Γαλαξία μας

Ο Γαλιλαίος Πατέρας της Αστρονομίας Απέδειξε την ισχύ της Ηλιοκεντρικής Θεωρίας παρατηρώντας τις φάσεις της Αφροδίτης και Ανακαλύπτοντας 4 από τους δορυφόρους του Δία

Σημειώσεις του Γαλιλαίου

Πέθανε στο Αρκέτρι κοντά στην Φλωρεντία το 1642 Ο τάφος του βρίσκεται στην εκκλησία Santa Croce στην Φλωρεντία

Ο τάφος του

Το άγαλμα του Γαλιλαίου έξω από την Galleria Uffici

Ο φακός του Γαλιλαίου: Ο φακός φτιάχτηκε από το Γαλιλαίου το 1609 ή το 1610, το  πλαίσιο  απο ελεφαντόδοντο και έβενο δημιουργήθηκε πολύ αργότερα το 1677 από τον Vittorio Crosten 

Τηλεσκόπιο φτιάχτηκε από το Γαλιλαίο από ξύλο και δέρμα το 1609 ή 1610

Ελεύθερη πτώση

Ποιο θα πέσει πρώτο στο έδαφος ;

Ο Αριστοτέλης Θα μας απαντούσε : « Η πτώση των σωμάτων είναι φυσική κίνηση διότι αποτελούνται κυρίως από το στοιχείο γη και αναζητούν την φυσική τους θέση. Το βαρύτερο περιέχει μεγαλύτερη ποσότητα γης και πέφτει πρώτο »

Ο μεγάλος έλληνας φιλόσοφος Αριστοτέλης είχε διατυπώσει θεωρίες για τα περισσότερα από τα φυσικά φαινόμενα που μπορούσαν να παρατηρηθούν στην αρχαιότητα. Ειδικότερα ο Αριστοτέλης δίδασκε ότι η Γη είναι το κέντρο του Σύμπαντος και ότι τα διάφορα σώματα κινούνται επειδή πέφτουν προς το κέντρο της.

Η άποψη ότι τα βαρύτερα σώματα πέφτουν με μεγαλύτερη ταχύτητα από όση τα ελαφρότερα είναι κάτι που φαίνεται φυσικό, ακόμη και προφανές, στους περισσότερους από εμάς. Ο λόγος είναι ότι στην επιφάνεια του πλανήτη μας, όπου γίνονται τα πειράματα, η έλξη της Γης, που ονομάζουμε βάρος, αντισταθμίζεται εν μέρει από την αντίσταση του αέρα. Επειδή τα ελαφρότερα σώματα έχουν κατά κανόνα μεγαλύτερες διαστάσεις από τα βαρύτερα, η αντίσταση του αέρα για αυτά είναι μεγαλύτερη και έτσι πέφτουν όντως με μικρότερη ταχύτητα.

Το πιο απλό παράδειγμα πειράματος που θα μπορούσε να γίνει για να δείξει ότι η θεωρία ήταν εσφαλμένη, ήταν να αφήσει κανείς ελεύθερο να πέσει το ίδιο φύλλου χαρτιού, πρώτα ίσιο και μετά τσαλακωμένο. Το βάρος και στις δύο περιπτώσεις είναι το ίδιο, αλλά το τσαλακωμένο χαρτί πέφτει πιο γρήγορα, επειδή έχει μικρότερη επιφάνεια και, άρα, συναντάει μικρότερη αντίσταση από τον αέρα. Ετσι αποδεικνύεται ότι η θεωρία του Αριστοτέλη σίγουρα δεν είναι σωστή.

Αιώνες μετά ήρθε από τον Γαλιλαίο η πρώτη αμφισβήτηση.

Ελέχθη ότι έριξε δυο σφαίρες από τον πύργο της Πίζας,

Τα πειράματα έδειξαν ότι όλα τα σώματα έχουν την ίδια επιτάχυνση και πέφτουν ταυτόχρονα.

Είμαι σίγουρος ότι έχετε αντίρρηση. Το μπαλάκι θα πέσει πρώτο , έτσι ;

1ο ΠΕΙΡΑΜΑ Πραγματοποιείται πείραμα ελεύθερης πτώσης ενός κέρματος και ενός χαρτονιού ίσης διαμέτρου.

  2ο ΠΕΙΡΑΜΑ Πραγματοποιείται πείραμα ελεύθερης πτώσης δύο ομοίων χαρτιών που το ένα είναι τσαλακωμένο.

Όσο ζούσε ο Γαλιλαίος η δημιουργία κενού δεν πραγματοποιήθηκε ποτέ. Μήπως ο Αριστοτέλης έχει δίκιο ; ( Η φύση απεχθάνεται το κενό ) Το 1650 ο Otto von Guericke κατασκευάζει στο Μαγδεμβούργο την πρώτη αντλία κενού. Λίγο αργότερα ο Robert Boyle έκανε το παρακάτω πείραμα : Το μπαλάκι και το φτερό έπεσαν ταυτόχρονα.

Τον 17ο αιώνα ο Ρόμπερτ Βόυλ (Robert Boyle) κατάφερε να αφαιρέσει τον αέρα από ένα σωλήνα και πραγματοποίησε για πρώτη φορά το πείραμα πτώσης στο κενό ενός φτερού και ενός νομίσματος. Το κορίτσι της φωτογραφίας πραγματοποιεί ένα αντίστοιχο πείραμα.

Στην εικόνα φαίνονται τα διαδοχικά στιγμιότυπα της πτώσης σε θάλαμο κενού ενός μήλου και ενός φτερού. Το πείραμα επαληθεύει την πρόβλεψη που έκανε ο Γαλιλαίος το 1638 ότι στο κενό όλα τα σώματα πέφτουν ταυτόχρονα.

Το 1970 ο αστροναύτης David R Το 1970 ο αστροναύτης David R. Scott εκτέλεσε πείραμα ελεύθερης πτώσης στο φεγγάρι.

ΝΕΥΤΩΝΑΣ

Νεύτωνας Ο Σερ Ισαάκ Νεύτων (1642-1727) ήταν Άγγλος φυσικός, χημικός, αστρονόμος, φιλόσοφος, αλχημιστής και θεολόγος. Θεωρείται πατέρας της Κλασικής Φυσικής, καθώς ξεκινώντας από τις παρατηρήσεις του Γαλιλαίου αλλά και τους νόμους του Κέπλερ για την κίνηση των πλανητών διατύπωσε τους τρεις μνημειώδεις νόμους της κίνησης και τον περισπούδαστο «νόμο της βαρύτητας».

Η προσφορά του Νεύτωνα στην επιστήμη

«Philosophiae Naturalis Principia Mathematica» Ήταν μια μελέτη που ένωσε τη φυσική με την αστρονομία, υπό το μανδύα των γνωστών σε μας ως «θεμελιωδών αρχών της δυναμικής» (laws of motion). 

Κατοπτρικό ή Νευτώνειο Τηλεσκόπιο Η ιδιαιτερότητα σ’ αυτή την εφεύρεση σε σχέση με τα τότε τηλεσκόπια (διαθλαστικού τύπου) ήταν η χρήση καθρεφτών αντί για φακούς.

Θεωρία ανάλυσης του φωτός Ο Νεύτων ανέλυσε το λευκό φως στα επτά χρώματα της ίριδας, τα γνωστά χρώματα του ουράνιου τόξου.

Calculus Δημιούργησε ένα νέο κλάδο των μαθηματικών, ο οποίος σήμερα είναι γνωστός ως μαθηματική ανάλυση (calculus).

Νόμοι του Νεύτωνα Οι τρεις νόμοι του Νεύτωνα αποτελούν τη βάση για την κατανόηση της κλασσικής μηχανικής – συγκεκριμένα, της κίνησης των αντικειμένων.

Αυτός ο Νόμος διατυπώνεται στη σημερινή φυσική ως εξής: 1ος νόμος του Νεύτωνα Ο Νόμος της Αδράνειας: Κάθε σώμα αντιστέκεται στη μεταβολή της κινητικής του κατάστασης, εκτός κι αν κάποιες εξωτερικές δυνάμεις το αναγκάσουν. Αυτός ο Νόμος διατυπώνεται στη σημερινή φυσική ως εξής: Αν η συνισταμένη των δυνάμεων που ασκούνται σε ένα σώμα είναι μηδέν, τότε το σώμα ηρεμεί ή κινείται ευθύγραμμα και ομαλά.

2ος νόμος του Νεύτωνα m F α Άρα, η επιτάχυνση του σώματος είναι ανάλογη της δύναμης που ασκείται σε αυτό. m 2F 2α m 3F 3α

2ος νόμος του Νεύτωνα F 2m α/2 Άρα, η επιτάχυνση του σώματος είναι αντιστρόφως ανάλογη με τη μάζα του σώματος. F 3m α/3

2ος νόμος του Νεύτωνα Ο θεμελιώδης νόμος της μηχανικής: Ο ρυθμός μεταβολής της ταχύτητας (α) ενός σώματος είναι ανάλογος με τη δύναμη (F) που ασκείται σε αυτό και αντιστρόφως ανάλογος με τη μάζα του (m). F = ma

3ος νόμος του Νεύτωνα Νόμος δράσης – αντίδρασης: Για κάθε δράση, υπάρχει μια ίση και αντίθετη αντίδραση. δράση = -αντίδραση

3ος νόμος του Νεύτωνα Για παράδειγμα, όταν σπρώχνουμε το κιβώτιο με μια δύναμη F, τότε αυτό ασκεί σε εμάς –F.

Νόμος της παγκόσμιας έλξης Σύμφωνα με την παράδοση, η θεωρία αυτή ξεκίνησε, ενώ ο Νεύτωνας καθόταν κάτω από μια μηλιά και είδε ένα μήλο να πέφτει στο έδαφος.

«Αν όντως κοίταξα πιο μπροστά από την εποχή μου, αυτό συνέβη επειδή στεκόμουν σε πλάτες γιγάντων» είχε πει ο Νεύτωνας, σχολιάζοντας τις επιστημονικές του ανακαλύψεις.

Κι όμως, πολλοί επιστήμονες θα συμφωνούσαν πως ο Νεύτων ήταν ένας γίγαντας από μόνος του, καθώς οι μελέτες και οι μέθοδοι του αποτέλεσαν μια τομή για τις επιστήμες εκείνης της εποχής αλλά και ένα στήριγμα στις επιστήμες της σημερινής εποχής.

ΨΗΦΟΠΟΙΗΜΕΝΑ ΠΡΩΤΟΤΥΠΑ ΤΟΥ ΝΕΥΤΩΝΑ. Το πανεπιστήμιο Κέμπριτζ, όπου δίδασκε ο διάσημος φυσικός και μαθηματικός Ισαάκ Νεύτων, επιτρέπει πλέον για πρώτη φορά τη διαδικτυακή πρόσβαση οποιουδήποτε ενδιαφερόμενου στα Μεταξύ αυτών βρίσκεται η πρωτότυπη τυπωμένη έκδοση του αριστουργήματός του «Principia Mathematica»

(Μαθηματικές Αρχές της Φυσικής Φιλοσοφίας), μαζί με τις εμβόλιμες σχετικές χειρόγραφες σημειώσεις και απαντητικά σχόλια στους επικριτές του, που ο ίδιος είχε κάνει πάνω στο δικό του αντίτυπο. Για ρίξτε όμως και μια ματιά στο σημειωματάριό του. Αναγνωρίζετε τη γλώσσα που χρησιμοποιούσε;

http://cudl.lib.cam.ac.uk/view/MS-ADD-03996/9

Ο Σίλερ (Γερμανός συγγραφέας και ποιητής, 1759-1805) για τον Έλληνα και την ελληνική γλώσσα

"Καταραμένε Έλληνα. Όπου να γυρίσω την σκέψη μου, όπου και να "Καταραμένε Έλληνα. Όπου να γυρίσω την σκέψη μου, όπου και να... στρέψω την ψυχή μου, μπροστά μου σε βλέπω, σε βρίσκω. Τέχνη λαχταρώ, Ποίηση, Θέατρο, Αρχιτεκτονική, εσύ μπροστά, πρώτος και αξεπέραστος. Επιστήμη αναζητώ, Μαθηματικά, Φιλοσοφία, Ιατρική, κορυφαίος και ανυπέρβλητος.

Για Δημοκρατία διψώ, Ισονομία και Ισότητα, εσύ μπροστά μου, ασυναγώνιστος κι ανεπισκίαστος. Καταραμένε Έλληνα, καταραμένη Γνώση...

Γιατί να σε αγγίξω; Για να αισθανθώ πόσο μικρός είμαι, ασήμαντος, μηδαμινός; Γιατί δεν με αφήνεις στην δυστυχία μου και στην ανεμελιά μου;"

ΚΑΡΑΜΟΛΕΓΚΟΥ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ (ΓΑΛΙΛΑΙΟΣ) Α2 ΕΛΑΒΑΝ ΜΕΡΟΣ ΚΑΡΑΜΟΛΕΓΚΟΥ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ (ΓΑΛΙΛΑΙΟΣ) Α2

ΓΚΑΤΣΗ ΚΩΝΣΤΑ- ΝΤΙΝΑ ΣΑΓΡΕΔΟΣ Α1

ΚΟΥΝΑΔΗΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ (ΑΦΗΓΗΤΗΣ) Α2

ΚΟΠΑΝΕΛΛΗ ΕΛΕΝΑ (ΑΦΗΓΗΤΡΙΑ) Α2

ΚΙΟΥΜΗ ΣΜΑΡΑΓΔΑ (ΑΝΤΡΕΑΣ) Α2

ΑΒΡΑΜΗ ΧΡΙΣΤΙΝΑ (ΒΙΡΓΙΝΙΑ) Α2

ΝΤΟΥΛΑΠΤΣΗ ΔΑΦΝΗ (ΤΥΠΟΣ) Α4

ΓΚΟΥΦΑΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ (ΦΕΝΤΕΡΤΣΟΝΙ- ΠΙΑΝΟ) Α1

ΜΠΑΤΗ ΜΑΛΒΙΝΑ (ΝΤΕΛΑΛΗΣ) Α2

ΚΑΡΑΧΟΥΝΤΡΗΣ ΒΑΣΙΛΗΣ (ΧΕΙΡΙΣΤΗΣ ΔΙΑΦΑΝΕΙΩΝ) Α2

ΜΠΑΚΟΛΑΣ ΠΕΤΡΟΣ (ΛΗΨΗ ΒΙΝΤΕΟ- ΜΟΝΤΑΖ) Β3

ΛΟΥΜΑΚΟΣ ΘΕΜΗΣ (ΛΗΨΗ ΒΙΝΤΕΟ- ΜΟΝΤΑΖ) Β3

ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ ΒΑΣΙΛΗΣ ( ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ- ΔΙΑΦΑΝΕΙΩΝ ) Β4

ΜΥΡΙΔΑΚΗ ΓΙΑΣΜΙΝ ΠΙΑΝΟ Α4

ΚΙΟΥΜΗ ΚΑΤΕΡΙΝΑ (ΠΕΙΡΑΜΑΤΑ) Α2

ΑΝΤΩΝΙΑΔΗ ΣΟΦΙΑ (ΠΕΙΡΑΜΑΤΑ) Α1

ΓΑΒΡΙΕΛΑΤΟΥ ΛΥΔΙΑ ( ΠΕΙΡΑΜΑΤΑ ) Α1

ΓΚΙΚΑ ΗΛΕΚΤΡΑ ( ΠΕΙΡΑΜΑΤΑ ) Α1

ΑΝΘΗΣ ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΒΙΟΛΟΓΟΣ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ- ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ VIDEO

Υπεύθυνος καθηγητής: Μιχάλης Ανδρεαδέλλης Φυσικός

ΣΥΝΤΟΝΙΖΕΙ ΣΥΖΗΤΑ ΛΥΡΙΝΤΖΗ ΠΗΓΗ ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ

ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΜΙΧΑΛΗΣ ΑΝΔΡΕΑΔΕΛΛΗΣ ΦΥΣΙΚΟΣ

ΤΕΛΟΣ