Υποδοχή των φοιτητών/τριών ΜΑΘΗΜΑ: ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΕΣ ΙΔΕΕΣ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΥΚΛΟΣ:Α' ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ ΕΞΑΜΗΝΟ:ΧΕΙΜΕΡΙΝΟ (2014-2015) ΔΙΔΑΣΚΩΝ:ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ Υποδοχή των φοιτητών/τριών Γενική Εισαγωγή: περιεχόμενο, οργάνωση των μαθημάτων, “λογική” και στόχοι του μαθήματος. Το πλαίσιο των παραδόσεων και η παρακολούθησή τους (ωρολόγιο, "συγγράμματα", συμπληρωματική βιβλιογραφία, εξετάσεις, μεθοδολογία μελέτης….).
Ι. Παιδαγωγική και Επιστήμες της Αγωγής/ Εκπαίδευσης Διάγραμμα Μαθήματος Ι. Παιδαγωγική και Επιστήμες της Αγωγής/ Εκπαίδευσης 1. Εννοιολογικές διευκρινίσεις και επιστημολογικές εξελίξεις 2. Παιδαγωγικός Λόγος (discours) και παιδαγωγική γνώση (savoir) 3. Παιδαγωγική ιδεολογία και εκπαιδευτική πραγματικότητα
ΙI. Η ανάπτυξη και συγκρότηση της Αυταρχικής Παιδαγωγικής 1 ΙI. Η ανάπτυξη και συγκρότηση της Αυταρχικής Παιδαγωγικής 1. Ιστορική θεώρηση και στοιχειοθέτηση 2. Εκδοχές της αυταρχικής παιδαγωγικής και εκπαίδευση 3. Κριτική εξέταση σύγχρονων όψεων/ πρακτικών της αυταρχικής παιδαγωγικής ΙΙΙ. Το κίνημα της Νέας Αγωγής και οι επιδράσεις του στη νεοελληνική εκπαίδευση IV. Παιδαγωγική σκέψη, ψυχανάλυση και σχολείο V. Ριζοσπαστικές παιδαγωγικές ιδέες και «συμβολική» βία: κριτική των εκπαιδευτικών θεσμών
Ι. Παιδαγωγική και Επιστήμες της Αγωγής/ Εκπαίδευσης 1 Ι. Παιδαγωγική και Επιστήμες της Αγωγής/ Εκπαίδευσης 1. Εννοιολογικές διευκρινίσεις και επιστημολογικές εξελίξεις Εννοιολογικές αποσαφηνίσεις και οριοθετήσεις σε λέξεις-κλειδιά: Αγωγή, Παιδαγωγική, Εκπαίδευση, Παιδεία, Μόρφωση, Κατάρτιση. Η σταδιακή ανάπτυξη της Παιδαγωγικής ως επιστημονικού κλάδου∙ Η “προϊστορία” της Παιδαγωγικής ως συνόλου ιδεών, γνωμών, απόψεων, αντιλήψεων, παραδοχών, γνώσεων, χειρισμών και πρακτικών με ηθικό-ιδεολογική και φιλοσοφική φόρτιση.
Η εξέλιξη της Παιδαγωγικής από την «προϊστορία» της μέχρι τις αρχές του ΧΙΧ αι. και, στη συνέχεια, μετά το 1850 και τις φάσεις – στάδια ανάπτυξής της, με αντιστήριγμα την ψυχολογία και την «πειραματική» της τροπή μέχρι την «επιστημολογική επανάσταση» και το μετασχηματισμό της σε Επιστήμες της Αγωγής/Εκπαίδευσης μετά το 1968…. Απόπειρα κατάταξης των Επιστημών της Αγωγής.
2. Παιδαγωγικός Λόγος (discours) και παιδαγωγική γνώση (savoir) Οριοθέτηση της έννοιας και του περιεχομένου του όρου “παιδαγωγική γνώση”. Συζήτηση για την Παιδαγωγική και Διδακτική Επάρκεια των εκπαιδευτικών και ανάλυση της επίκαιρης προβληματικής του ζητήματος με βάση το Ν. 3848/2010, άρθρο 2 και τον τρόπο απόκτησης της συγκεκριμένης πιστοποίησης. Η "ευεργετική" για τα Τμήματα Φ.Π.Ψ και Φ.Π. των Φιλοσοφικών Σχολών διάταξη των Ν. 4186/2013, άρθρο 36,§22γ.
3. Παιδαγωγική ιδεολογία και εκπαιδευτική πραγματικότητα Οι παιδαγωγικές ιδέες στη νεοελληνική Εκπαίδευση (1834-2011). Η συγκρότηση και η επίδραση των παιδαγωγικών ρευμάτων στη λειτουργία του νεοελληνικού σχολείου: - Αυταρχική ή Παραδοσιακή ή Παλιά ή Φρονηματιστική Παιδαγωγική - η Νέα Αγωγή ή Φιλελεύθερη Παιδαγωγική - η Ψυχαναλυτική/"Ψυχοθεραπευτική" Παιδαγωγική - η Ριζοσπαστική ή Κοινωνιολογική ή Κριτική Παιδαγωγική