ΨΥΧΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΤΟΥ ΑΝΑΔΥΟΜΕΝΟΥ ΓΡΑΠΤΟΥ ΛΟΓΟΥ ΨΥΧΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΤΟΥ ΑΝΑΔΥΟΜΕΝΟΥ ΓΡΑΠΤΟΥ ΛΟΓΟΥ
Διδασκαλία της γραφής με το χέρι Σχετίζονται οι δεξιότητες σχεδιασμού-ζωγραφικής με τις δεξιότητες γραφής; Ο σχεδιασμός δεν αποτελεί γλωσσική δραστηριότητα και ελέγχεται από το δεξιό ημισφαίριο του εγκεφάλου το οποίο είναι σε διάσταση με τις γλωσσικές του περιοχές. Γι’ αυτό πολλοί δυσλεξικοί μαθητές, ενώ εμφανίζουν προβλήματα στη γραφή, τα καταφέρνουν καλά στη δημιουργία σχημάτων και στη ζωγραφική.
Εάν παρατηρήσουμε μαθητή που γράφει να αλλάζει χέρι επιλέγοντας πότε το ένα και πότε το άλλο, τον παροτρύνουμε να χρησιμοποιεί σταθερά και με συνέπεια το ένα από τα δύο. Βοηθάμε με μνημονικές νύξεις, βάζοντας ένα σημάδι (ένα ρολόι, ένα κόσμημα). Η θέση της επιφάνειας εργασίας πρέπει να βρίσκεται προς τη μεριά του χεριού με το οποίο γράφει.
Οι αριστερόχειρες συγγραφείς, όταν γράφουν, σπάνε τον καρπό και το χέρι τους μοιάζει με «λαιμό κύκνου», στην προσπάθειά τους να ελέγξουν οπτικά καλύτερα τον χώρο. Αν αυτό τους βολεύει, η ταχύτητά τους είναι ικανοποιητική και το κείμενό τους ευανάγνωστο, οπότε ο εκπαιδευτικός καλό είναι να μην επεμβαίνει προσπαθώντας να τους πείσει να αλλάξουν χέρι. Εάν όμως διαπιστωθεί ότι το τέντωμα του καρπού τους κουράζει και έχει επιπτώσεις στην αισθητική εικόνα του γραπτού και στην ταχύτητα της γραφής , προτείνουμε να κρατούν το όργανο γραφής δύο εκατοστά πιο πίσω από το σημείο που το κρατούν οι δεξιόχειρες και να δίνουν κλίση προς τα δεξιά της επιφάνειας εργασίας.
Τρεις λαβές φαίνεται να είναι πιο αποτελεσματικές Τα παιδιά θα πρέπει να μάθουν να κρατούν χαλαρά το μολύβι, όπως θα πρέπει να μάθουν και διάφορους βολικούς τρόπους λαβής Τρεις λαβές φαίνεται να είναι πιο αποτελεσματικές Το μολύβι βρίσκεται στη μέση της πρώτης άρθρωσης του μεσαίου δακτύλου και κρατιέται απαλά από τον αντίχειρα και τον δείκτη Ίδια με την προηγούμενη, μόνο που τα δάχτυλα βρίσκονται πιο κοντά στην κορυφή του μολυβιού Το κράτημα του μολυβιού γίνεται με τον ίδιο τρόπο, αλλά το μολύβι είναι σχεδόν κάθετο στην επιφάνεια εργασίας