Η ΕΥΓΕΝΗΣ ΑΜΙΛΛΑ ΣΤΟΝ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟ ΕΡΓΑΣΙΑ ΟΜΙΛΟΥ ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΒΟΥΓΙΟΥΚΛΑΚΗ ΣΟΦΙΑ-ΦΩΤΕΙΝΗ
Τι είναι η ευγενής άμιλλα; Άμιλλα σημαίνει η προσπάθεια για υπεροχή, ο ανταγωνισμός για τα πρωτεία. Το επίθετο «ευγενής» προσδιορίζει τον άδολο, ανυστερόβουλο χαρακτήρα αυτής της προσπάθειας. Δεν είμαστε βέβαιοι για την ετυμολογία της. Οι ειδικοί λένε ότι μπορεί να είναι συγγενής με το επίρρημα ἅμα, που σημαίνει μαζί, ταυτόχρονα.
Πώς συνεισφέρει η ευγενής άμιλλα στον αθλητισμό και στον κόσμο; Η ευγενής άμιλλα είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την ύπαρξη υγιούς αθλητισμού, καθώς κατοχυρώνει το σεβασμό στους κανόνες και στον αντίπαλο και τον αλληλοσεβασμό μεταξύ των παιχτών και αποτελεί βασικό κίνητρο προόδου Με την άμιλλα οι άνθρωποι προοδεύουν και συναδελφώνονται περισσότερο και εξασφαλίζουν σταθερότερα την ειρηνική τους συμβίωση
Ιστορική Αναδρομή Από την αρχαία Ελλάδα ήταν γνωστή η έννοια της «άμιλλας». Ο Όμηρος: «Αιειν αριστεύειν», ο Αριστοτέλης : «όταν υπάρχει άμιλλα, υπάρχει και νίκη», οι τρεις τραγικοί ποιητές προώθησαν το πνεύμα της άμιλλας καθώς αμιλλώμενοι προσέφεραν το θησαυρό των δραμάτων τους, Ολυμπιακοί Αγώνες: προήγαγαν το πνεύμα της άμιλλας με το «δέκαθλον» και το εξύψωσαν με την προσφορα του δάφνινου στεφανιού στον νικητή.
Προϋποθέσεις για την ύπαρξη ευγενούς άμιλλας Κατ’ αρχήν, για να υπάρχει η ευγενής άμιλλα πρέπει να προϋπάρχει ανθρωπιστική παιδεία, δηλαδή οι γνώσεις που συμβάλλουν στην καλλιέργεια της ευαισθησίας, της φαντασίας, της δημιουργικότητας και της κριτικής του ανθρώπου, και αυτοκριτική, αυτογνωσία, αυτοσεβασμός, αξιοπρέπεια, υπομονή, επιμονή, αισιοδοξία και αγωνιστικότητα μεταξύ των αγωνιστών και των αγωνιζόμενων. Ανθρωπιστική παιδεία o Δημοκρατικό πολίτευμα o Αυτοκριτική, αυτογνωσία, αυτοσεβασμός, αξιοπρέπεια, υπομονή, επιμονή, αισιοδοξία και αγωνιστικότητα
Οι θετικές συνέπειες της ευγενούς άμιλλας Αποτελεί κινητήρια δύναμη για το άτομο και συντελεί στην ηθικοποίηση και την εξημέρωση της ζωής και διευρύνει το πνεύμα του , οξύνει την κρίση του , κινητοποιεί νοητικές λειτουργίες του και καλλιεργεί τον προβληματισμό. Συμβάλλει στην κοινωνικοποίηση του ατόμου- καλλιεργεί αναγκαίους όρους κοινωνικής ζωής Συντελεί στη δημιουργία ηθικής προσωπικότητας( φιλοτιμία, κρίση, φρόνηση, αγωνιστικότητα), χαλυβδώνει την ψυχή, οπλίζει με υπομονή, θάρρος, επιμονή και αισιοδοξία. Ευνοεί τον προγραμματισμό, την προνοητικότητα και τη διορατικότητα, αποφεύγονται ρήξεις και προωθείται η συνεργασία μεταξύ των ατόμων. αυτοπεποίθηση και σιγουριά και δημιουργεί ορθές διαπροσωπικές σχέσεις καταπολεμώντας την απομόνωση και την εσωστρέφεια. Εκπροσωπεί την ανάπτυξη του πολιτισμού και της αξιοπρέπειας.
Παραδείγματα ευγενούς άμιλλας στον αθλητισμό Αν και η ευγενής άμιλλα ήταν η κεντρική ιδέα πίσω από τους Ολυμπιακούς Αγώνες της αρχαιότητας, είναι κάτι που δεν το βλέπουμε εύκολα στις σύγχρονες Ολυμπιάδες, όπου ο ανταγωνισμός κυριαρχεί. Αυτό δεν ισχύει όμως σε όλες τις περιπτώσεις. Τουλάχιστον όχι στην περίπτωση της δρομέως Αντι Ντ Αγκοστίν, που σταμάτησε τον αγώνα για να βοηθήσει την πεσμένη αντίπαλο της Νίκι Χάμπλιν, για να δεχτεί στη συνέχεια τη βοήθεια της δεύτερης. Η αρχή έγινε στον τρίτο χιλιόμετρο της δεύτερης προκριματικής σειράς στα 5000μ, όταν Ντ' Αγκοστίνο και Χάμπλιν συγκρούστηκαν και έπεσαν. Η Ντ' Αγκοστίνο σηκώθηκε πρώτη, αλλά αντίκρισε με δάκρυα την Χάμπλιν στα πόδια της. Αντί να συνεχίσει τον αγώνα, η Αμερικανίδα βοήθησε τη Νεοζηλανδή να σηκωθεί. Καθώς συνέχισαν τον αγώνα, έγινε σαφές ότι ο τραυματισμός της Ντ' Αγκοστίνο ήταν ο πιο σοβαρός. Κατάφερε να τερματίσει αλλά με πολύ δυσκολία. Τότε ήρθε η σειρά της Χάμπλιν να βοηθήσει την τραυματισμένη Αμερικανίδα. Λίγες ώρες αργότερα και αφού φυσικά είχαν αποκλεισθεί από την συνέχεια του αγωνίσματος, οι αρμόδιες αρχές, αποφάσισαν να συμπεριλάβουν τις δύο αθλήτριες στον τελικό ως επιβράβευση για την στάση τους...