Εισαγωγή στην Εφαρμοσμένη Γλωσσολογία: Κατάκτηση-Διδασκαλία Δεύτερης Γλώσσας (ειδικές εφαρμογές στη Διδασκαλία της Ελληνικής ως Δεύτερης Γλώσσας) Ε’ &

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Το Νέο Πρόγραμμα Σπουδών για τα Αγγλικά Δημοτικής Εκπαίδευσης
Advertisements

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΣΤΟΝ ΚΡΙΤΙΚΟ ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΕ ΑΥΤΙΣΜΟ
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
Προβλήματα που διαπιστώθηκαν από την εφαρμογή των αρχών του συμπεριφορισμού Χριστίνα Σολομωνίδου Καθηγήτρια ΠΤΔΕ Π.Θ.
1 Η σύνδεση των γλωσσών με χώρες και πολιτισμούς και οι συνέπειές της στις στάσεις και τα κίνητρα για εκμάθηση: συμπεράσματα μιας έρευνας σε μαθητές 5.
ΑΝΑΔΥΟΜΕΝΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ Η ανάδυση της ανάγνωσης και της γραφής: έννοια και σύγχρονες απόψεις Ευφημία Τάφα Καθηγήτρια Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης.
Ενότητα 2.2. Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ Επιμορφώτρια:
Κουβαρα Βαϊα Πρανεντςη κατερινα Η ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ ΤΩΝ ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΩΝ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΩΣ ΔΕΥΤΕΡΗ/ΞΕΝΗ ΓΛΩΣΣΑ ΜΕΣΑ ΑΠο ΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ ΤΩΝ ΔΙΑΔΡΟΜΩΝ.
Εισηγητής:Στέφανος Μέτης
Εν. 2.4 Γενικού Μέρους Εν. 6.5 & 6.6 Ειδικού Μέρους Το εκπαιδευτικό σενάριο Νότα Σεφερλή
Ενότητα Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ.
Θέματα Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης
Σενάρια διδασκαλίας ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ.
Ανδρέου Μπέττυ Σύμβουλος Γλωσσικού μαθήματος Σύμβουλος Γλωσσικού μαθήματος ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2006 ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2006.
Ανάπτυξη της γλώσσας Η ανάπτυξη της γλωσσικής ικανότητας περνάει από συγκεκριμένα στάδια απόκτησης γλωσσικών επιπέδων. Ο στόχος ενός παιδιού που μαθαίνει.
ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Δομιστική προσέγγιση (Ι)
ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΛΟΓΟΥ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ
Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών (Π.Μ.Σ.) 2 Επίπεδα 1.Μεταπτυχιακό Δίπλωμα Ειδίκευσης (Μ.Δ.Ε.) 2.Διδακτορικό Δίπλωμα (Δ.Δ.) Αναφέρεται σε ίδιες ή συναφείς.
Το ΠΕΑΠ στα Νέα Σχολεία με Ενιαίο Αναμορφωμένο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα 11/10/2010 Μ. Μ. (MEd)
Αναπτύσσοντας, κινητοποιώντας και βελτιώνοντας δεξιότητες: η εφαρμογή μαθησιακού προγράμματος σε ομάδα τμήματος του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Ηρακλείου.
Υποέργο 03: Επιμόρφωση Επιμορφωτών και Εκπαιδευτικών για την εφαρμογή του Προγράμματος Εκμάθησης της Αγγλικής Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών ΠΕΑΠ.
Η εργογραφία του Ναπολέοντα Μήτση
ΚΟΙΝΩΝΙΟΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑ 4η Θεματική ενότητα Γλώσσα, ταυτότητα και εξουσία Διδάσκων: Γιώργος Ανδρουλάκης ΠΤΔΕ, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.
Σειρά «Μαργαρίτα» Το αλφαβητάρι.
Η έννοια της ποικιλίας στην ανθρώπινη γλώσσα
Ο μύθος της ομοιογένειας
Εισαγωγή στη Θεωρητική Γλωσσολογία A’ εξάμηνο ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΟ, Ακαδ. Έτος Μαρία Ιακώβου, Τομέας Γλωσσολογίας γρφ. 830 (Tε, )
Χρησιμοποιώντας τις ΤΠΕ στα φιλολογικά μαθήματα: ένα σχέδιο διδασκαλίας στη Νεοελληνική Γλώσσα της Γ‘ Γυμνασίου Άννα Αγγελοπούλου.
Η γλώσσα είναι μορφή, όχι ύλη (Saussure) ΥΛΗ → έννοιες Περιεχόμενο ΜΟΡΦΗ → σημασίες ΥΛΗ → φθόγγοι Έκφραση ΜΟΡΦΗ → φωνήματα.
Δικαιούχος φορέας Συμπράττοντες φορείς ● Επιμόρφωση εκπαιδευτικών στις αρχές παιδαγωγικής αξιοποίησης των ΤΠΕ, καθώς και στην απόκτηση.
Κατάκτηση της γλώσσας από το παιδί Ο γενικευτικός και αφαιρετικός χαρακτήρας της γλώσσας Το νόημα = σημαινόμενο του γλωσσικού σημείου συγκροτείται στη.
Λεξικολογία Ενότητα 1: Εισαγωγικές έννοιες Γιώργος Ι. Ξυδόπουλος Σχολή Ανθρωπιστικών και Kοινωνικών Eπιστημών Τμήμα Φιλολογίας.
Τυπολογία Εισαγωγή. Τι είναι η Τυπολογία ; Σημαντικός – ίσως ο πιο σημαντικός (;) – κλάδος της Γλωσσολογίας Προσπαθεί έμμεσα να απαντήσει στο βασικό ερώτημα.
Ονοματεπώνυμο: Γκουτζήκα Όλγα ΑΕΜ:3120 Εξάμηνο: Στ’ Μάθημα: Εκπαιδευτική Πολιτική Διδάσκουσα: Tάχου-Ηλιάδου.
Αντικείμενο και κλάδοι της Παιδαγωγικής Επιστήμης.
ΤΡΙΤΟ ΜΑΘΗΜΑ Πότε θεωρείτε ένα άτομο δίγλωσσο; Ποια κριτήρια λαμβάνονται υπόψη όταν θέλουμε να προσδιορίσουμε τον ορισμό της διγλωσσίας; ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ Ποια.
«Οι Αρχές της διαφοροποιημένης παιδαγωγικής
Γλωσσική ανάπτυξη. Θεωρίες Γλωσσικής Ανάπτυξης  Οι υπέρμαχοι της θεωρίας της μάθησης- με πρωταγωνιστή τον Skinner- πιστεύουν ότι η ανάπτυξη της.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Ι. ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ ΔΙΔΑΣΚΩΝ ΣΤΟ Ε. Π. ΠΑΙ. Κ. ΑΣΠΑΙΤΕ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Β. ΑΙΓΑΙΟΥ - ΜΥΤΙΛΗΝΗ DEA Εκκλησιαστικής Ιστορίας ΑΠΘ / Δρ. Θεολογίας ΑΠΘ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ.
Διδακτική της Πληροφορικής Ορολογία
Βασικοί Παιδαγωγικοί όροι
Ανάπτυξη της γλώσσας Η ανάπτυξη της γλωσσικής ικανότητας περνάει από συγκεκριμένα στάδια απόκτησης γλωσσικών επιπέδων. Ο στόχος ενός παιδιού που μαθαίνει.
Η διδασκαλία, εκμάθηση, πιστοποίηση της ελληνικής σε ΑμεΑ
Μάθημα: Ιστορία και πολιτισμός Ιστορία και πολιτισμός στην εκπαίδευση Etta R. Hollins Κεφάλαιο 8: Μετασχηματισμός της επαγγελματικής πρακτικής Διδάσκον:Α.Ανδρέου.
Σακελλαρίου Μαρία, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Πανεπιστημίου Ιωαννίνων
Παραδείγματα Διδάσκουσα: Ζαχαρούλα Σμυρναίου,
7. Λόγος – Γλώσσα – Ομιλία Επίπεδα γλωσσικής ανάλυσης Φωνητική
ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ Στο προηγούμενο μάθημα είχαμε μιλήσει για το παιχνίδι, τον ορισμό του, τη σημασία του, τα είδη του παιχνιδιού κατά τον Piaget , και το.
Προσεγγίσεις επεξεργασίας πληροφοριών Οι βασικές διεργασίες: Κωδικοποίηση, αποθήκευση, ανάσυρση.
Εισαγωγή στην Ψυχολογία
Ψηφιακό Παιγνίδι στην προσχολική ηλικία
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ Θέματα κοινωνικής γλωσσολογίας
Νεοελληνική Γλώσσα (ΝΠΣ)
Δημιουργία σεναρίου.
«Φωνητική-Φωνολογία: εφαρμογές στην εκπαίδευση»
Το ΠΕΑΠ στα Νέα Σχολεία με Ενιαίο Αναμορφωμένο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα
Τι σημαίνει «γνωρίζω μια γλώσσα»;;;
Θέματα Γλωσσολογίας (α)
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
Περιβάλλοντα εκμάθησης Γ2
Η γλώσσα είναι μορφή, όχι ύλη (Saussure)
Γλώσσα και Κοινωνία.
«Διγλωσσία και αφασία»
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Σχέση διγλωσσίας και γνωστικής / γλωσσικής ανάπτυξης
ΕΡΕΥΝΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΙΓΛΩΣΣΙΑ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Εισαγωγή στην Εφαρμοσμένη Γλωσσολογία: Κατάκτηση-Διδασκαλία Δεύτερης Γλώσσας (ειδικές εφαρμογές στη Διδασκαλία της Ελληνικής ως Δεύτερης Γλώσσας) Ε’ & Z’ εξάμηνο Γλωσσολογίας, ΓΦΓ18 ΠΕ 9.00-12.00 2017-2018 Μαρία Ιακώβου Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Γλωσσολογίας, ΕΚΠΑ mariak@phil.uoa.gr

Τι είναι η Εφαρμοσμένη Γλωσσολογία; «Η πρακτική εφαρμογή της σύγχρονης επιστημονικής γλωσσολογίας» Χρησιμοποιεί αυτά που ξέρουμε για Τη γλώσσα Το πώς μαθαίνεται η γλώσσα Το πώς χρησιμοποιείται η γλώσσα με σκοπό την επίτευξη κάποιου στόχου ή την επίλυση κάποιου προβλήματος στον πραγματικό κόσμο

Τι είναι η Εφαρμοσμένη Γλωσσολογία; Με την ευρεία έννοια του όρου, ασχολείται με το να αυξήσει τον βαθμό κατανόησης σχετικά με τον ρόλο της γλώσσας στις ανθρώπινες υποθέσεις και μέσω αυτού να παράσχει το απαραίτητο γνωστικό υπόβαθρο στους υπεύθυνους για τη λήψη αποφάσεων σχετικών με τη γλώσσα είτε η ανάγκη αυτή προκύπτει εντός του περιβάλλοντος της τάξης, του δικαστηρίου ή του γλωσσικού εργαστηρίου. Wilkins (1999:7) Applied linguistics. In B. Spolsky (Ed.), Concise encyclopedia of educational linguistics. Oxford: Pergamon.

Και τελικά όλοι συμφωνούν ότι η Εφαρμοσμένη Γλωσσολογία Applied Linguistics includes a focus on the process of teaching and learning a second language and is suitable for those involved in teaching English to speakers of other languages (TESOL), second language teaching (SLT) and teaching of modern languages. Both traditional face-to-face and computer assisted methodologies are featured. Murray Neil; Crichton, Jonathan. (2010). ‘What’s in a name? Degree programs and what they tell us about “applied linguistics” in Australia’. Australian Review of Applied Linguistics 33 (2), 15.1–15.16.

Τι είναι η Εφαρμοσμένη Γλωσσολογία; ΩΣΤΟΣΟ, η κυρίαρχη εφαρμογή ήταν και εξακολουθεί να είναι η εκμάθηση και διδασκαλία της δεύτερης ή ξένης γλώσσας. Schmitt, N. (ed.) (2002: 2)

Τι είναι η Δεύτερη Γλώσσα; Ποια η διαφορά της με την ξένη γλώσσα; Η Ελληνική είναι δεύτερη ή ξένη γλώσσα;

Δεύτερη ή Ξένη Γλώσσα; Γάλλος κλασικός φιλόλογος μαθαίνει τα Ελληνικά σε Σχολείο της Νέας Ελληνικής στο Παρίσι Έλληνας μεταπτυχιακός φοιτητής μαθαίνει την Τουρκική στο Σχολείο Ξένων Γλωσσών του Πανεπιστημίου Αθηνών Ελληνόπουλο διδάσκεται την Αγγλική στο δημοτικό σχολείο ως μέρος του επίσημου αναλυτικού προγράμματος Αλβανός διδάσκεται τη Νέα Ελληνική σε πρόγραμμα γλωσσικής προκατάρτισης του ΟΑΕΔ Ρωσόπουλο φοιτά σε ελληνικό σχολείο και διδάσκεται όλα τα μαθήματα στην Ελληνική Ελληνόπουλο τρίτης γενιάς, Αμερικανός πολίτης, διδάσκεται τη ΝΕ στα σχολεία του Σαββάτου Ελληνόπουλο τρίτης γενιάς, Αμερικανός πολίτης, διδάσκεται τη ΝΕ στα θερινά μαθήματα του Πανεπιστημίου Αθηνών Σύρος/ Κινέζος φοιτητής έχει πάρει υποτροφία να σπουδάσει στο ελληνικό Πανεπιστήμιο και παρακολουθεί μαθήματα ΝΕ στο Διδασκαλείο της Νέας Ελληνικής του Πανεπιστημίου Αθηνών

Δεύτερη ή Ξένη Γλώσσα; Δαμανάκης (2000: 24) ομογενείς:δεύτερη γλώσσα, αλλογενείς: ξένη γλώσσα Ellis (1994: 11-12) Η διάκριση μεταξύ των 2 όρων είναι κυρίως γεωγραφική: Στην περίπτωση της ‘δεύτερης γλώσσας, η γλώσσα παίζει έναν θεσμικό και κοινωνικό ρόλο για τη συγκεκριμένη γλωσσική κοινότητα (λειτουργεί ως ένα επίσημα αναγνωρισμένο μέσο επικοινωνίας ανάμεσα σε μέλη που χρησιμοποιούν κάποιο άλλο γλωσσικό κώδικα ως μητρική τους γλώσσα). Σε αντίθεση, η εκμάθηση μιας γλώσσας ως ‘ξένης’ λαμβάνει χώρα σε ένα περιβάλλον όπου η γλώσσα αυτή δεν παίζει βασικό ρόλο για τη συγκεκριμένη κοινότητα και για αυτό μαθαίνεται κατά κύριο λόγο σε περιβάλλον τάξης.

Τι είναι μια δεύτερη γλώσσα; Κατ’αντιδιαστολή προς την «ξένη» γλώσσα Μια δεύτερη γλώσσα είναι τυπικά η επίσημα ή κοινωνικά κυρίαρχη γλώσσα η οποία είναι απαραίτητη για την εκπαίδευση, την εργασία και την κάλυψη άλλων βασικών αναγκών. Κατακτάται (μαθαίνεται) από τα μέλη μειονοτικών ομάδων, μετανάστες, πρόσφυγες οι οποίοι μιλούν μια άλλη γλώσσα ως μητρική τους.

Τι είναι μια ξένη γλώσσα; Κατ’αντιδιαστολή προς τη «δεύτερη» Μια ξένη γλώσσα δεν χρησιμοποιείται ευρέως στο άμεσο κοινωνικό περιβάλλον των μαθητών, αλλά μπορεί να χρησιμοποιηθεί για μελλοντικούς ταξιδιωτικούς σκοπούς ή σε περιστάσεις διαπολιτισμικής επικοινωνίας ή να διδαχθεί στο πλαίσιο των εναλλακτικών γνωστικών αντικειμένων που παρέχει το διδακτικό πρόγραμμα ενός σχολείου. Σε καμία περίπτωση, πάντως, δεν έχει άμεση ή αναγκαία πρακτική εφαρμογή. no natural language input

Αλλά τελικά όλα είναι... Δεύτερη Γλώσσα Αλλά τελικά όλα είναι... Δεύτερη Γλώσσα Οποιαδήποτε γλώσσα κατακτά ή μαθαίνει ένα άτομο πέρα από τη μητρική του (α) άσχετα από το είδος του περιβάλλοντος εκμάθησης και (β) άσχετα από τον αριθμό άλλων μη μητρικών γλωσσών που ενδεχομένως κατέχει. Η διάκρισή της από την ‘ξένη’ γλώσσα είναι στη βάση της γεωγραφική.

Γιατί να μελετάμε την κατάκτηση της Γ2; Τι πληροφορίες μας δίνει η κατάκτηση για τη γλωσσική διδασκαλία; H ΚΓ2 είναι ίδια με την ΚΓ1; Η Γ1 βοηθάει ή εμποδίζει τη Γ2; Κάτω από ποιες συνθήκες/ περιβάλλοντα μαθαίνει κανείς μια Γ2; Υπάρχει γενετική προδιάθεση στην ΚΓ2; Γιατί κάνουμε λάθη στη Γ2; Πρέπει να διορθώνονται ρητά τα λάθη στη Γ2; Υπάρχουν καθολικές διαδικασίες στην ΚΓ2; Υπάρχει μια διδακτική μέθοδος που έχει αποδειχθεί καλύτερη από τις άλλες; Μπορούν οι ενήλικες μαθητές της Γ2 να φτάσουν στο επίπεδο των φυσικών ομιλητών; Γιατί κάποιοι μαθητές έχουν χειρότερη προφορά σε σχέση με άλλους και τι μπορεί να γίνει με αυτούς; Πρέπει να διδάσκεται ρητά η γραμματική; Υπάρχουν μαθησιακές στρατηγικές που διδάσκονται; Υπάρχουν ατομικές διαφορές; Γιατί κάποιοι μαθητές είναι καλύτεροι από άλλους; Τι μπορεί να γίνει με τους μαθητές που φαίνεται να έχουν πιάσει «ταβάνι» στη μαθησιακή τους διαδικασία; 

Τι είναι η κατάκτηση της Γ2 Η κατάκτηση της δεύτερης γλώσσας (Γ2) είναι η διαδικασία κατά την οποία ένας ομιλητής μαθαίνει μια πρόσθετη γλώσσα, αφού έχει προηγουμένως κατακτήσει τη μητρική του γλώσσα. Η ειδοποιός διαφορά μεταξύ της κατάκτησης της Γ1 και της Γ2 είναι η ηλικία στην οποία μαθαίνει κανείς τη Γ2. Σύμφωνα με πολλούς ερευνητές, υπάρχει μια κρίσιμη περίοδος για την κατάκτηση της Γ2, όπως υπάρχει και για την κατάκτηση της Γ1 (υπόθεση της κρίσιμης περιόδου). Το ηλικιακό όριο της κρίσιμης περιόδου, μετά από το οποίο θεωρείται ότι μια γλώσσα κατακτάται ως Γ2 είναι γενικά η αρχή της εφηβείας.

O πύργος της Βαβέλ και η ανάγκη για την εκμάθηση μιας Γ2

Ομοιότητες και Διαφορές Κατάκτηση Γ1 και Γ2 Ομοιότητες και Διαφορές

Τι σημαίνει έναρθρος λόγος; Είναι το κλάμα ενός μωρού έναρθρος λόγος; Ακούγονται τα κλάματα αγγλικά, γαλλικά ή κινέζικα; Τι είδους λόγος είναι; Τι σημαίνει; Πότε αρχίζουμε να ακούμε φθόγγους της μητρικής γλώσσας στη φωνητική παραγωγή ενός παιδιού;

Κατάκτηση Γ1: από τον ήχο στη λέξη

Βρεφική ομιλία: motherese Αλλιώς, ΜΗΤΡΙΚΗ ΟΜΙΛΙΑ (μαμακίστικα)/ ομιλία γονέα/ τροφού (caregiver speech) από εδώ αρχίζουν όλα: μπαίνουν τα θεμέλια για την ανάπτυξη της γλώσσας Τα παιδιά θα μάθουν σύντομα τη γλώσσα... Πόσο σύντομα είναι το «σύντομα»;

Κατάκτηση Γ1

3μ....cooing («αγκού»): αδυναμία καταγραφής όλων αυτών των ήχων Στάδια στη γλωσσική ανάπτυξη ενός παιδιού- Στάδια στην ανάπτυξη της ΓΛΩΣΣΑΣ 0-3μ. Βρεφικό κλάμα Τα κλάματα δεν ακούγονται αγγλικά, ελληνικά ή κινέζικα. Ακούγονται το ίδιο!!!! 3μ....cooing («αγκού»): αδυναμία καταγραφής όλων αυτών των ήχων 6μ-9μ. babbling («βάββισμα») ba-ba-ba, ma-ma-ma, pa-pa-pa (ΣΦ): ήχοι χωρίς σημασία 9μ-12μ conversational babbling («συνομιλαικό βάββισμα») ρυθμός (χτύπος) +επιτονισμός (δηλωτική μελωδία) Νομίζω πως είναι ώρα να κάνουμε διάλειμμα (τα-τά-τα-τα-τά-τα-τά-τα-τά-τα-τα-τά-τα-τα-τα Βρέχει – Ντύστε τονικά τη φωνή σας. Με πόσους διαφορετικούς τρόπους μπορείτε να δώσετε σημασίες μέσα από την ακολουθία ήχων [vreçi];;;

Πότε μαθαίνουν τα παιδιά τη μαγική «πρώτη λέξη»; Και πότε αρχίζουν να βάζουν λέξεις στη σειρά για να κάνουν προτάσεις; 1χρ. ≈ η πρώτη λέξη!!! (ολοφραστικό στάδιο) ba= μπάλα (Πέτρος) va=παππούς (Διώνη) Ενεργό/ παθητικό λεξιλόγιο (ένας έφηβος γνωρίζει περίπου 20.000λ και ένας μέσος ενήλικος περίπου το διπλάσιο) Για να παραχθεί ο κάθε φθόγγος, η γλώσσα πρέπει να βρίσκεται στη σωστή θέση τη σωστή ώρα!!! Και αυτό απαιτεί... Χρόνο!!! [nelό], [pezάci], [vanistika], [vrόmos], [ñi], [pέtlos], [tilίta], [vlioίci], [lulúdi] Πρώτες λέξεις: «εδώ και τώρα» (μέλη οικογένειας-καθημερινές αλληλεπιδράσεις- φαγητό – ενέργειες- μέλη του σώματος- ρούχα- ζώα...: 50% ουσιαστικά noun bias hypothesis Υπερ-εκτάσεις/ υπό-εκτάσεις στη σημασία των λέξεων

Από τη λέξη στην πρόταση 18μ - στάδιο δύο λέξεων (two-word stage), Γλωσσική έκρηξη (“lexical spurt”) τηλεγραφικό στάδιο (telegraphic stage)

Ωστόσο, ο κάθε άνθρωπος έχει τον δικό του ρυθμό Ωστόσο, ο κάθε άνθρωπος έχει τον δικό του ρυθμό... μέσος όρος του μήκους ενός εκφωνήματος (Mean Length of Utterance) Διάσημη η έρευνα του Roger Brown (1973)

Πόσους ήχους μαθαίνει ένα παιδί που κατακτά την Ελληνική ως Γ1; Γύρω στους 35 5 φωνήεντα+30 σύμφωνα= 35 φθόγγοι 5 φωνήεντα+18 σύμφωνα= 23 φωνήματα Συνδυασμός με διαφορετικούς τρόπους για τον σχηματισμό μονάδων με σημασία, λέξεων Γλωσσική οικονομία: 23 φωνήματα για <300.000 σημασίες

Κατάκτηση μητρικής γλώσσας (Γ1) Καθολικότητα (μηχανισμός γλωσσικής κατάκτησης) Ομοιομορφία (παράλληλα αναπτυξιακά στάδια) Ταχύτητα εκμάθησης (0-5 χρόνια) Πολυπλοκότητα γλωσσικού συστήματος

4 κατηγορίες μαθητών (+, -, ?) Γ1 Γ2 Χαρακτηριστικά μαθητή Παιδί (εκτός περιβάλλοντος τάξης) Έφηβος (εντός περιβάλλοντος τάξης) Ενήλικος 1. Γνώση μιας άλλης γλώσσας 2. Γνωστική ωριμότητα 3. Μεταγλωσσική γνώση 4. Γνώση του κόσμου 5. Νευρικότητα ως προς την αναγκαιότητα να μιλήσει

4 κατηγορίες μαθητών (+, -, ?) Γ1 Γ2 Μαθησιακές συνθήκες Παιδί (εκτός περιβάλλοντος τάξης) Έφηβος (εντός περιβάλλοντος τάξης) Ενήλικος 1. Ελευθερία στο να μείνει σιωπηλός (σιωπηλή περίοδος) 2. Εύρος διαθέσιμου χρόνου 3. Διόρθωση λαθών: γραμματική και προφορά 4. Διόρθωση λαθών: επιλογή λέξεων 5. Τροποποιημένο γλωσσικό εισαγόμενο

Αντιστοιχίζω όρους και ορισμούς Δεν έχει άμεση ή αναγκαία πρακτική εφαρμογή. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί αργότερα για ένα ταξίδι ή την απαιτεί το σχολικό πρόγραμμα. Ο σκοπός ή το αποτέλεσμα της όλης μαθησιακής διαδικασίας. Η επίσημα ή κοινωνικά κυρίαρχη γλώσσα (διαφορετική από τη Γ1 των συγκεκριμένων ομιλητών) η οποία είναι απαραίτητη για την εκπαίδευση, την εργασία ή άλλες βασικές ανάγκες. Η συστηματική γλωσσική συμπεριφορά στη δεύτερη γλώσσα Η γλώσσα που κατακτάται κατά την παιδική ηλικία. γλώσσα-στόχος δεύτερη γλώσσα πρώτη γλώσσα ξένη γλώσσα διαγλώσσα

Θεωρητική έναντι Εφαρμοσμένης Γλωσσολογίας ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ  Θεωρητική έναντι Εφαρμοσμένης Γλωσσολογίας Πρώτη έναντι Δεύτερης Γλώσσας: ομάδες-στόχοι και μαθησιακά περιβάλλοντα Βασικές θεωρίες γλωσσικής εκμάθησης στη Γ2: τότε και τώρα Διδακτικές μεθοδολογίες και θέματα γλωσσικής τάξης Ανάπτυξη γλωσσικών δεξιοτήτων Επίπεδα γλωσσομάθειας Χαρακτηριστικά μαθητή Γ2: ηλικία, ατομικές διαφορές, στρατηγικές Θεωρία και γλωσσική πράξη: Εφαρμογές από τη διδασκαλία γραμματικής/ λεξιλογίου/ δεξιοτήτων στην Ελληνική ως Γ2