…την Ερευνητική Εργασία (project) με θέμα την κοινωνική διάσταση του ελληνικού κινηματογράφου (Οικογένεια, θέση γυναίκας, σχέση δύο φύλων).
Πρωταγωνιστούν με αλφαβητική σειρά… Αθανασίου Παναγιώτα Κακαριάρη Ελισάβετ Μανιώτη Βασιλεία Παπαρρίζου Ηλιάνθη Τσακούμη Ράνια
Δεκαετία του ‘50
Οικογένεια
Πρότυπο πατριαρχικής οικογένειας Ο πατέρας υπεύθυνος για τη λήψη κάθε απόφασης Χαρακτηριστικό παράδειγμα: «Ένας ήρωας με παντούφλες»
Σχέση δύο φύλων
Ο έρωτας καταλαμβάνει κυρίαρχο ρόλο μεταξύ των δύο φύλων Διαφορές στις σχέσεις ανάλογα με την κοινωνική και οικονομική κατάσταση των ηρώων Αγώνας για την κατάκτηση του έρωτα, όπως στο «Κορίτσι με τα μαύρα»
Θέση της γυναίκας Ακολουθεί το κοινά αποδεκτό πρότυπο Υποτελής στον άνδρα Ισχυρή επιθυμία για γάμο, με τρανή εξαίρεση τη «Στέλλα»
Δεκαετία του ‘60
Οικογένεια
Αυστηρός κι απόλυτος ο ρόλος του πατέρα Η μητέρα έχει ελάχιστη ισχύ και η γνώμη της παίζει πολύ μικρό ρόλο στις επιλογές της οικογένειας Η τιμή της κοπέλας αποτελεί πρώτιστο μέλημα της οικογένειας όπως φαίνεται στο «Ο Θόδωρος και το δίκανο»
Σχέση των δύο φύλων
Ο γυναικείος ρόλος στις σχέσεις είναι ακόμη υποβαθμισμένος Ο γάμος με προξενιό αποτελεί μέσο διαφυγής για μια νέα κοπέλα από ένα συντηρητικό και ασφυκτικό οικογενειακό περιβάλλον Ο πατέρας είναι αυτός που καθορίζει το μέλλον της κόρης αγνοώντας τις επιθυμίες της, όπως χαρακτηριστικά συμβαίνει στον «Μπακαλόγατο»
Θέση της γυναίκας
Θέση γυναίκας
Διεκδίκηση μόρφωσης με απώτερο στόχο την ανεξαρτησία της Ακλόνητη επιθυμία για μύηση στον έγγαμο βίο Λιγότερο υποτελής στις διάφορες ανδρικές επιθυμίες και διαθέσεις
Δεκαετία του ‘70
Οικογένεια
Η πατριαρχική οικογένεια έχει ακόμη αναλλοίωτη ισχύ Ισχυροί δεσμοί αγάπης κι ενδιαφέροντος μεταξύ των μελών Οι μονογονεϊκές οικογένειες παρουσιάζονται ως δυσλειτουργικές και αιτία εντάσεων και προστριβών όπως φαίνεται στο «Ο στρίγγλος που έγινε αρνάκι»
Σχέση δύο φύλων
Διεκδίκηση του έρωτα με ό,τι αυτό συνεπάγεται Επιθυμία κι από τις δύο πλευρές για κοινωνική ανέλιξη μέσω μιας σχέσης με άτομα υψηλότερου κοινωνικού στρώματος, όπως συμβαίνει και στο «Κοροϊδάκι της πριγκηπέσας»
Θέση της γυναίκας
Ο γάμος αποτελεί ακόμη τη μόνη «αξιοπρεπή» οδό για μια γυναίκα Η γυναίκα-έπαθλο και «θήραμα» για τον άνδρα «κυνηγό» Ελάχιστες εξαιρέσεις προσπάθειας για τη διεκδίκηση της προσωπικής ευτυχίας άνευ των κοινά αποδεκτών όρων, όπως βλέπουμε στην «Ευδοκία»
Δεκαετία του ‘80
Οικογένεια
Χαλάρωση των παραδοσιακών δομών της οικογένειας Αμφισβήτηση από τη νέα γενιά των προτύπων και των αξιών που τους κληροδότησε η προηγούμενη γενιά Στοιχεία ανεξαρτητοποίησης κάποιων μελών της οικογένειας, όπως διαπιστώνουμε στο «Μάθε παιδί μου γράμματα»
Σχέση των δύο φύλων
Οι σχέσεις γίνονται τώρα πιο ελεύθερες Η γυναίκα κάνει βήματα προς την χειραφέτησή της και παύει να υφίσταται εξαρτώμενη αποκλειστικά από τον άνδρα
Θέση της γυναίκας
Βήματα προς την ανεξαρτησία της στις σχέσεις και στην οικογένεια Το απόλυτο σχήμα της γυναίκας – νοικοκυράς, αν και φθίνον, δεν έχει εξαλειφθεί.
Δεκαετία του ‘90
Οικογένεια Σύγκρουση των παιδιών με τους γονείς Ελεύθερες επιλογές των παιδιών όσον αφορά την προσωπική τους ζωή
Σχέση δύο φύλων
Λιγότερα εμπόδια Μικρότερη διάρκεια των σχέσεων Συχνότερες εντάσεις Ο γάμος αποτελεί την επισφράγιση μιας σχέσης και εξασφαλίζει την κοινωνική της αποδοχή
Θέση της γυναίκας
Η γυναίκα έχει πια τη δική της φωνή, ανεξαρτητοποιείται και αυτό έχει αντίκτυπο στις σχέσεις της Σημαντικό ρόλο, εκτός απ’ την οικογένεια, διαδραματίζει η μόρφωση και η εργασία της
Αρχές 21ου αιώνα
Οικογένεια
Τα οικογενειακά μέλη απαλλαγμένα από την καταπίεση Σπάνια κατοικούν κάτω από την ίδια στέγη, όπως παλιότερα Η οικογένεια είναι ακόμη ένα σημαντικό κύτταρο της κοινωνικής δομής
Σχέση των δύο φύλων
Ισοτιμία και για τα δύο φύλα Η γυναίκα είναι σε θέση να επιλέγει τον σύντροφό της με τα δικά της κριτήρια, όπως μπορούμε να δούμε στο «Σούλα έλα ξανά»
Θέση της γυναίκας
Οικονομικά και κοινωνικά ανεξάρτητη (μη εξαρτώμενη από την κοινωνική υπόσταση του άνδρα) Ο ρόλος στο σπίτι φθίνει σημαντικά Σοβαρά βήματα για τη χειραφέτησή της
…Ευχαριστούμε..!!!