Εικόνες αρχαίων κειμένων από τις Βέδες Οι Βέδες… …είναι οι αρχαιότερες και οι σημαντικότερες γραφές του Ινδουισμού. Μέχρι σήμερα, αποτελούν τη βασική πηγή των Ινδουιστικών τελετουργιών που γίνονται κατά τη γέννηση, το γάμο και το θάνατο. Οι ύμνοι τους αποκαλύπτουν πώς επιζητούν οι λάτρεις να έχουν την ευλογία του Θεού και να ευημερούν στην καθημερινή τους ζωή. Δεν είναι δυνατόν να καθοριστεί με ακρίβεια η χρονολογία των συνθέσεων αυτών, αλλά η περίοδος γύρω στο 1500-1200 π.Χ. είναι η πλησιέστερη. Εικόνες αρχαίων κειμένων από τις Βέδες
Η πρώτη συλλογή ή Σαμχίτα(Saṃhitā) τέτοιων ύμνων , από τους οποίους ο αρχιερέας(hotṛ) αντλούσε το περιεχόμενο για τα αναγνώσματα , είναι η Ριγκβέδα (Rigveda).Μερικά ιερά κείμενα που ήταν πιθανότατα αρχαιότερης προέλευσης από τους ύμνους αναγιγνώσκοταν από τον υπεύθυνο για τη φωτιά της θυσίας και την τέλεση της ιεροτελεστίας ιερέα(adhvaryu) .Αυτά τα κείμενα(μάντρα) και οι στίχοι συγκεντρώθηκαν σε συλλογές και είναι γνωστές ως Γιαζουρβέδα (Yajurveda).Μία τρίτη ομάδα ιερέων με επικεφαλής έναν «ψάλτη»(udgātr) εκτελούσαν μελωδικά αναγνώσματα που συνδεόταν με στίχους τα οποία , αν και προέρχονταν σχεδόν στο σύνολό τους από τη Ριγκβέδα , συγκεντρώθηκαν σε μια άλλη ιδιαίτερη συλλογή , τη Σάμα Βέδα. Στις τρεις αυτές συλλογές των Βεδών (Rg,Yajur και Sama) που είναι γνωστές ως «τρίπτυχη γνώση» (trayī-vidyā), προστέθηκε μία τέταρτη συλλογή , η Αταρβαβέδα (Atharvaveda) , μία συλλογή ύμνων , μαγικών φράσεων και ασμάτων , που αντιπροσώπευαν μία λιγότερο εξεζητημένη πρακτική της θρησκείας και παρέμειναν μερικά έξω από τη βεδική θυσία. Το πλήρες σώμα της βεδικής γραμματείας , δηλαδή οι συλλογές και τα υπομνήματα των συλλογών (Βραχμάνες , Αρανυάκας , Ουπανισάδες) , θεωρήθηκαν θείο άκουσμα(Śruti). Οι Ινδουιστικές τελετουργίες, όπως αυτές που γίνονται κατά τη γέννηση, το γάμο και το θάνατο , βασίζονται στις Βέδες
Ο Βεδικός Κώδικας Περί Ηθικής Καθοδηγούμενοι από τη συνείδησή τους, οι ρισί τονίζουν πόσο κακό πράγμα είναι η ανηθικότητα. Δίνουν σε αυτόν που παίζει τυχερά παιχνίδια την εξής συμβουλή: «Σταμάτα να παίζεις ζάρια και καλλιέργησε το χωράφι σου».3 Όταν ενοχλούνται από κακή συνείδηση, προσεύχονται: «Αν εμείς οι άνθρωποι έχουμε διαπράξει κάποιο αδίκημα εναντίον του γένους των θεών, ω! Βαρούνα, ή εξαιτίας απροσεξίας έχουμε παραβιάσει τους νόμους σου, μη μας βλάψεις, ω! θεέ, για αυτή την αμαρτία». Ορισμένοι από τους ύμνους των ρισί εμπνέονται από τις ανθρώπινες ιδιότητες της αγάπης και της καλοσύνης. Για παράδειγμα, τα μέλη των οικογενειών προτρέπονται να είναι «προσκολλημένα το ένα στο άλλο όπως προσκολλάται το νεογέννητο μοσχαράκι στην αγελάδα. . . . Ας μιλάει η γυναίκα στον άντρα με μελιστάλακτα λόγια, πάντοτε ευμενή. Ας μη μισεί ο αδελφός τον αδελφό, ούτε η αδελφή την αδελφή».
Η Αναζήτηση της Αλήθειας από τους Ρισί Οι Βέδες αποκαλύπτουν την αξιοθαύμαστη δίψα που είχαν οι ρισί για την αλήθεια. Επίσης αποκαλύπτουν ότι η κατανόησή τους ήταν περιορισμένη. Προκειμένου να ανακαλύψουν το νόημα της ζωής, αναρωτιούνται για την προέλευση του σύμπαντος: «Ποιο ήταν το ξύλο και ποιο το δέντρο που σκάλισαν [οι θεοί] για να φτιάξουν τον ουρανό και τη γη;» ρωτάει ένας ρισί.6 Ορισμένοι ύμνοι δείχνουν ότι η ύλη προϋπήρχε του Θεού, ενώ άλλοι δηλώνουν ότι ο Θεός ήταν εκείνος που παρήγαγε την ύλη από την οποία σχηματίστηκε το σύμπαν. Σύμφωνα με έναν ακόμη ύμνο, οι θεοί έφτιαξαν το σύμπαν από τη θυσία ενός κοσμικού ανθρώπου. «Το φεγγάρι προήλθε από το νου του (μάνας), ο ήλιος (σούργια) από το μάτι του, . . . ο ουρανός από το κεφάλι του, η γη από τα πόδια του».7 Από τον άνθρωπο αυτόν προήλθαν επίσης οι διαφορετικές κάστες και τα ζώα. Ωστόσο, οι εξηγήσεις αυτού του είδους δεν ικανοποίησαν πλήρως εκείνους τους ρισί οι οποίοι επιθυμούσαν να μάθουν την αλήθεια. Γι’ αυτό, ενώ ολοκληρώνουν τις Βέδες, συνεχίζουν να αναρωτιούνται: «Ποιος γνωρίζει την αλήθεια; Ποιος μπορεί να πει από πού και πώς προέκυψε αυτό το σύμπαν; Οι [Βεδικοί] θεοί είναι μεταγενέστεροι από την αρχή του: ποιος ξέρει, λοιπόν, από πού προέρχεται αυτή η δημιουργία; Μόνο εκείνος ο θεός ο οποίος βλέπει από το ψηλότερο σημείο του ουρανού: μόνο εκείνος γνωρίζει από πού προήλθε αυτό το σύμπαν και αν κατασκευάστηκε ή όχι. Μόνο εκείνος ξέρει ή ίσως και να μην ξέρει».8 Οι ρισί απηύθυναν τους ύμνους τους σε θεοποιημένα στοιχεία της φύσης, παραδείγματος χάρη στον ήλιο, στον ουρανό, στον άνεμο και στη φωτιά. Αλλά δεν θεωρούσαν κανένα από αυτά ως την υπέρτατη θεότητα. Κατά συνέπεια, στο τελευταίο βιβλίο της Ριγκ‐Βέδα, θέτουν το εξής ερώτημα: «Ποιον Θεό πρέπει να λατρεύουμε με τις προσφορές μας;»9 Με άλλα λόγια, ποιος από τους 33 θεούς των Βεδών είναι ο Δημιουργός τον οποίο πρέπει να λατρεύουμε με αγάπη και αλήθεια; Ολοκληρώνοντας τις Βέδες, οι ρισί δεν είχαν βρει ποιος είναι ο αληθινός Θεός που θα έπρεπε να λατρεύουν. Τον αναζητούσαν ακόμη. Επομένως, οι Βέδες δεν αποτελούν αποκάλυψη της αλήθειας του Θεού, απλώς μαρτυρούν ότι οι ρισί αναζήτησαν αυτή την αλήθεια ένθερμα. Η έρευνά μας στρέφεται τώρα στις Ουπανισάδες, την επόμενη συλλογή σημαντικών γραφών της Ινδίας.
Επιπλέον κάποιες εικόνες…
ΤΕΛΟΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ! ΓΙΩΡΓΟΣ ΕΥΘΥΜΙΟΥ Β’ Λυκείου Άσπρων Σπιτιών – Αντίκυρας Σχ. Έτος: 2014-2015