ΘΕΜΑ : «ΜΑΓΙΚΟ ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΤΩΝ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΩΝ» 1Ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΣΑΜΟΥ PROJECT A ΣΧΟΛΙΚΗ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΖΩΗ ΘΕΜΑ : «ΜΑΓΙΚΟ ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΤΩΝ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΩΝ» ΤΑΞΗ : Α ΤΜΗΜΑ: 2o Σχ. Έτος : 2014-15 Υπεύθυνη εκπαιδευτικός: Γιάννου Αριάδνη ΠΕ1701
ΣΚΟΠΟΣ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ Οι μαθητές να αναγνωρίσουν και να αποδεχτούν τα ευχάριστα αλλά και τα δυσάρεστα συναισθήματα και να μάθουν να αναλογίζονται πως και πότε αυτά δημιουργούνται. Επίσης να γνωρίσουν διάφορους τρόπους έκφρασης των συναισθημάτων τους, σεβόμενοι πάντα τα συναισθήματα των άλλων.
Μεθοδολογία Οι πρακτικές και οι μέθοδοι που εφαρμόστηκαν ήταν οι εξής: Οι πρακτικές και οι μέθοδοι που εφαρμόστηκαν ήταν οι εξής: Καταιγισμός ιδεών Παιχνίδια συνεργασίας Κολάζ Παρακολούθηση ιστοριών σε video Ανάγνωση παραμυθιών Συζήτηση και έκφραση συναισθημάτων Ζωγραφική Γραπτή έκφραση Μουσική και συναίσθημα Έργα ζωγραφικής και συναίσθημα
Δραστηριότητες Αρχικά, αφού παρουσιάστηκαν στα παιδιά οι βασικοί άξονες του μαθήματος, έγινε μια συζήτηση- ευαισθητοποίηση πάνω στο συγκεκριμένο θέμα. Ακολούθησε τυχαίος χωρισμός σε υποομάδες καθώς και ο καθορισμός κανόνων («συναισθηματικό συμβόλαιο») από όλα τα μέλη της τάξης.
Στις επόμενες συναντήσεις μας τα παιδιά ασχολήθηκαν με ευχάριστες δραστηριότητες- «παιχνίδια», που σκοπό είχαν: Τη γνωριμία και το δέσιμο της ομάδας Την καλλιέργεια συνεργασίας και εμπιστοσύνης μεταξύ τους Την καλλιέργεια θετικής αυτοεικόνας, αυτογνωσία Την ανάδυση και έκφραση επιθυμιών.
Δραστηριότητες πάνω στα συναισθήματα Συζήτηση σχετικά με βασικά συναισθήματα όπως ΧΑΡΑ, ΛΥΠΗ, ΘΥΜΟΣ, ΦΟΒΟΣ, ΑΓΑΠΗ. Το κάθε παιδί ζωγράφισε ανάλογα με το πως αισθάνονταν και έγραψε μικρά κειμενάκια με βάσει τα φυλλάδια: «σήμερα είμαι χαρούμενος/η γιατί…» «Λυπάμαι όταν ……θυμώνω όταν……» «Τι είναι αυτό που σε φοβίζει;» «αγαπημένα πρόσωπα» Κολάζ – διαφορετικά συναισθήματα όπως εκφράζονται μέσα από πρόσωπα σε εικόνες από περιοδικά.
Δραστηριότητες πάνω στα συναισθήματα «μπορεί να νιώθουμε το ίδιο μπορεί και όχι»: α) φυλλάδιο «σχολείο και συναισθήματα», β) παρακολούθηση ταινίας μικρού μήκους, γ)ανάγνωση κλασικού παραμυθιού. Οι μαθητές περιέγραψαν συμπεριφορές των βασικών ηρώων και τα συναισθήματα που τις συνόδευαν. Στη συνέχεια, σε δεύτερο επίπεδο, εξέφρασαν τι ένιωσαν οι ίδιοι, και εάν είχαν βιώσει παρόμοια συναισθήματα στο παρελθόν.
Δραστηριότητες πάνω στα συναισθήματα Μουσική και συναίσθημα: «κλείνουμε τα μάτια και ακούμε». Τα μουσικά κομμάτια που ακούσαμε ήταν: “Until the last moment”, “The storm”, “Felitsa”- YANNI Στη συνέχεια με τη βοήθεια της ζωγραφικής μετατρέψαμε το συναίσθημα σε εικόνα.
ΜΟΥΣΙΚΗ ΚΑΙ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑ
ΜΟΥΣΙΚΗ ΚΑΙ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑ
ΜΟΥΣΙΚΗ ΚΑΙ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑ
ΜΟΥΣΙΚΗ ΚΑΙ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑ
ΜΟΥΣΙΚΗ ΚΑΙ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑ
ΜΟΥΣΙΚΗ ΚΑΙ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑ
ΜΟΥΣΙΚΗ ΚΑΙ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑ
ΜΟΥΣΙΚΗ ΚΑΙ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑ
ΜΟΥΣΙΚΗ ΚΑΙ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑ
ΜΟΥΣΙΚΗ ΚΑΙ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑ
ΜΟΥΣΙΚΗ ΚΑΙ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑ
Δραστηριότητες πάνω στα συναισθήματα Έργα ζωγραφικής και συναίσθημα: «τι συναισθήματα νομίζετε ότι νιώθουν;» Παρουσιάστηκαν τα εξής αντίγραφα πινάκων ζωγραφικής: Μόνα Λίζα- Leonardo da Vinci (ηρεμία, απορία, γαλήνη) Νεαρός –Caravaggio (πόνος, φόβος, αγωνία, απόγνωση, μοναξιά) Ο ιππότης με το χέρι στο στήθος –El Greco (σιγουριά, αυτοπεποίθηση, σοβαρότητα, περηφάνια, γενναιότητα) Η κραυγή –Munch (φόβος, άγχος, τρόμος, απόγνωση) Το κορίτσι με το μαργαριταρένιο σκουλαρίκι – Vermeer (περιέργεια, ηρεμία, απορία) Θλιμμένο κορίτσι –Γύζη (απογοήτευση, θλίψη, μελαγχολία, μοναξιά)
Δραστηριότητες πάνω στα συναισθήματα Ζιλ (Πιερότος) –Ζαν Αντουάν Βατό Η Δελφική Σίβυλλα –Μιχαήλ Άγγελος (απορρία, φόβος, ζήλια). Η αγαπημένη της γιαγιάς –Ιακωβίδης (αγάπη, στοργή, ηρεμία, ευτυχία, χαρά, γαλήνη, σιγουριά). Η Ντόρα Μαρς σκεπτόμενη –Πικάσο (αμφιβολία, λύπη, αγωνία, περιέργεια, απορία).
Η καλή τύχη –Καραβάτζο (περηφάνια, αμφιβολία, περιέργεια, αβεβαιότητα). Μαρκισία Δε λα Σολάνα –Φρανθίσκο Γκόγια (περηφάνια, σοβαρότητα, σιγουριά). Ταμίας και η γυναίκα του –Κουεντίν Μέτσις (αγωνία, περιέργεια, άγχος, λύπη, αμφιβολία). Η εξέγερση –Ονορέ Ντωμιέ (αγανάκτηση, θυμός, νευρικότητα, άγχος).
ΦΑΚΕΛΟΙ ΟΜΑΔΩΝ
ΦΑΚΕΛΟΙ ΟΜΑΔΩΝ
ΦΑΚΕΛΟΣ ΟΜΑΔΑΣ
ΑΤΟΜΙΚΟ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ
ΑΤΟΜΙΚΟ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ
ΦΥΛΛΑΔΙΑ ΕΡΓΑΣΙΩΝ
ΑΓΑΠΩ
ΑΓΑΠΩ
ΚΟΛΑΖ
ΚΟΛΑΖ
ΚΟΛΑΖ
ΚΟΛΑΖ
ΚΟΛΑΖ
Απολογισμός και αξιολόγηση Με το τέλος του μαθήματος αυτού θέλοντας να κάνουμε μια αξιολόγηση, τα παιδιά απάντησαν γραπτώς σε σχετικό ερωτηματολόγιο και στη συνέχεια συζητήσαμε για το τι νομίζουν ότι τους πρόσφερε το συγκεκριμένο project. Μέσα από την συζήτηση προέκυψε : Αναγνώριση των δικών τους συναισθημάτων αλλά και των άλλων παιδιών. Αναγνώριση & αποδοχή της διαφορετικότητάς τους και των συναισθημάτων των άλλων. Αποδοχή και κατανόηση μεταξύ των μελών της ομάδας.
Απολογισμός και αξιολόγηση Γενικά, οι μαθητές ανταποκρίθηκαν θετικά, εργάστηκαν στην πλειοψηφία τους με ομαδικό πνεύμα και ευχαριστήθηκαν τις ποικίλες δραστηριότητες που ακολουθήσαμε στα πλαίσια του μαθήματος.
Απολογισμός και αξιολόγηση Σύμφωνα με τους ίδιους τους μαθητές: Από τα περισσότερα παιδιά υπήρξε προσπάθεια προσέγγισης των μελών της ομάδας τους. Αν γυρνούσαν το χρόνο πίσω, τα περισσότερα παιδιά δεν θα άλλαζαν τίποτα γιατί θεωρούν ότι συνεργάστηκαν πάρα πολύ καλά ακόμα και με παιδιά που δεν γνώριζαν. Γνωρίστηκαν καλύτερα με τα παιδιά της ομάδας τους, έμαθαν τα χόμπι και τις εξωσχολικές δραστηριότητες των συμμαθητών τους , και διαπίστωσαν ότι έχουν πολλά κοινά ενδιαφέροντα αλλά και συναισθήματα.
Απολογισμός και αξιολόγηση Τέλος στο μάθημα του” project” η πλειοψηφία των μαθητών δήλωσαν ότι ένιωσε πολύ όμορφα. Χαρακτηριστικά είπαν: «Νιώθω υπέροχα! Γνώρισα καλύτερα τους συμμαθητές μου. Το μάθημα αυτό μου άρεσε πολύ, γιατί διαφέρει από όλα τα άλλα», «Ήταν ωραία. Στο μάθημα του project περνούσα καλά. Νιώθω όμορφα διότι έμαθα να συνεργάζομαι και να εκφράζω πιο εύκολα τα συναισθήματά μου.», «Νιώθω τέλειααααα, ήταν υπέροχα», «Πέρασα πάρα πολύ ωραία. Ένιωθα πολύ όμορφα όταν είχαμε project!», «Νιώθω λύπη που τέλειωσε γιατί ήταν το μόνο μάθημα που μπορούσαμε να εκφραστούμε ελεύθερα και να εκφράσουμε τα συναισθήματά μας.» «Μέσα από το project διανύσαμε τη χρονιά με χαρά και ζήσαμε πολύ ωραίες στιγμές!».
ΤΕΛΟΣ