ΘΕΟΤΟΚΟΠΟΥΛΟΣ & ΠΙΚΑΣΟ (PICASSO) ΙΣΠΑΝΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ Κωνσταντίνος Λυδάκης Νίκος Λουκόπουλος Κωνσταντίνος Κοντούρης Βαγγέλης Κουβέλης Στέφανος Κούτσης Νικηφόρος Σιδέρης Project Ισπανία ΘΕΟΤΟΚΟΠΟΥΛΟΣ & ΠΙΚΑΣΟ (PICASSO)
1. ΘΕΟΤΟΚΟΠΟΥΛΟΣ Ο Δομίνηκος Θεοτοκόπουλος γνωστός επίσης με τo ισπανικό προσωνύμιο El Greco δηλαδή Ο Έλληνας, ήταν Κρητικός ζωγράφος, γλύπτης και αρχιτέκτονας της Ισπανικής Αναγέννησης. Έζησε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του μακριά από την πατρίδα του, δημιουργώντας το κύριο σώμα του έργου του στην Ιταλία και στην Ισπανία. Εκπαιδεύτηκε αρχικά ως αγιογράφος στην Κρήτη, που αποτελούσε τότε τμήμα της ενετικής επικράτειας, και αργότερα ταξίδεψε στη Βενετία. Στην Ιταλία επηρεάστηκε από τους μεγαλύτερους δασκάλους της ιταλικής τέχνης, όπως τον Τιντορέττο και τον Τιτσιάνο, του οποίου υπήρξε μαθητής, υιοθετώντας στοιχεία από τον μανιερισμό. Το 1577 εγκαταστάθηκε στο Τολέδο, όπου έζησε μέχρι το τέλος της ζωής του και ολοκλήρωσε ορισμένα από τα πιο γνωστά έργα του. Ο Δομίνηκος Θεοτοκόπουλος γεννήθηκε πιθανότατα το 1541 στον Χάνδακα, το σημερινό Ηράκλειο της Κρήτης, την εποχή της Βενετοκρατίας.
2. ΘΕΟΤΟΚΟΠΟΥΛΟΣ Το 1577 καταγράφεται η παρουσία του Γκρέκο στην Ισπανία, χωρίς να διαθέτουμε πολλές πληροφορίες για τις δραστηριότητές του την περίοδο 1572-76 στην Ιταλία. Αρχικά εγκαταστάθηκε στη Μαδρίτη και αργότερα στο Τολέδο, πόλη που αποτελούσε τότε θρησκευτικό και πολιτικό κέντρο της Ισπανίας, με περίπου 62.000 κατοίκους το 1571. Εκεί δημιούργησε ορισμένα από τα πιο γνωστά έργα της ώριμης περιόδου του και γνώρισε την καθιέρωση. Στις πρώτες παραγγελίες που ανέλαβε ανήκαν τρία ρετάμπλ για την εκκλησία του Αγίου Δομίνηκου και ο πίνακας Ο Διαμερισμός των Ιματίων του Χριστού (1577-79) που μεταφέρθηκε στο σκευοφυλάκιο του καθεδρικού ναού της πόλης. Συμμετείχε επίσης στο εικονογραφικό πρόγραμμα για το Ανάκτορο του Εσκοριάλ, το οποίο υπήρξε ενδεχομένως και ο κύριος λόγος για τον οποίο εγκαταστάθηκε στην Ισπανία,
1. ΠΙΚΑΣΟ (PICASSO) Ο Πάμπλο Πικάσο ήταν Ισπανός ζωγράφος είναι ένας από τους κυριότερους Ισπανούς εκπροσώπους της τέχνης του 20oύ αιώνα, συνιδρυτής μαζί με τον Ζωρζ Μπρακ. Ο πατέρας του ονομαζόταν Χοσέ Ρουίθ ι Μπλάσκο και ήταν επίσης ζωγράφος ενώ μητέρα του ήταν η Μαρία Πικάσο για Λόπεθ. Τα πρώτα έργα του τα υπέγραφε ως Ρουίθ Μπλάσκο αλλά από το 1901 άρχισε να χρησιμοποιεί το όνομα της μητέρας του. Γεννήθηκε στη Μάλαγα της Ισπανίας όπου πέρασε και τα δέκα πρώτα χρόνια της ζωής του. Τα πρώτα μαθήματα ζωγραφικής, τα έλαβε από τον πατέρα του, ο οποίος δίδασκε σε διάφορες ακαδημαϊκές σχολές. Ο ίδιος ο Πικάσο ξεκίνησε να ζωγραφίζει σε πολύ μικρή ηλικία και έδειξε από νωρίς δείγματα του ταλέντου του. Το 1891 η οικογένειά του μετακόμισε στην Λα Κορούνια όπου έζησε για τα επόμενα τέσσερα χρόνια, σπουδάζοντας στην τοπική σχολή καλών τεχνών. Η οικογένεια εγκαταστάθηκε στη Βαρκελώνη το φθινόπωρο του 1895, και ο Πάμπλο έγινε δεκτός στην τοπική Ακαδημία Καλών Τεχνών (La Llotja), όπου είχε προσληφθεί ο πατέρας του ως καθηγητής του σχεδίου. Η οικογένεια ήλπιζε ότι ο γιος της θα σημείωνε επιτυχία ως ακαδημαϊκός ζωγράφος, και το 1897 η μελλοντική φήμη του στην Ισπανία φαινόταν εξασφαλισμένη.
2. ΠΙΚΑΣΟ (PICASSO) Ο Πικάσο αρρώστησε την άνοιξη του 1898 από οστρακιά και πέρασε την υπόλοιπη χρονιά αναρρώνοντας στο καταλανικό χωριό Όρτα ντε Εμπρο με συντροφιά το φίλο του από τη Βαρκελώνη Μανουέλ Παλάρες. Όταν ο Πικάσο επέστρεψε στην Βαρκελώνη στις αρχές του 1899, ήταν άλλος άνθρωπος, είχε παχύνει, είχε μάθει να ζει μόνος του στην ύπαιθρο, μιλούσε καταλανικά, και το σπουδαιότερο, είχε πάρει την απόφαση να διακόψει την καλλιτεχνική του εκπαίδευση σε σχολές ζωγραφικής και να αγνοήσει τα σχέδια της οικογένειας του για το μέλλον του. Άρχισε ακόμη να δείχνει σαφή προτίμηση στο επίθετο της μητέρας του και επέγραφε πιο συχνά τα έργα του ως Π. Ρ. Πικάσο (από τα τέλη του 1901 εγκατέλειψε εντελώς το επίθετο Ρουίθ).Το 1900 εγκαταστάθηκε στο Παρίσι και συγκεκριμένα στη Μονμάρτρη, που αποτελούσε σημαντικό κέντρο της καλλιτεχνικής ζωής.
ΟΙ ΘΑΝΑΤΟΙ ΤΩΝ ΔΥΟ ΑΥΤΟΝ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΩΝ Ο Δομήνικος Θεοτοκόπουλος πέθανε στις 7 Απριλίου του 1614, σε ηλικία 73 ετών και τάφηκε στο ναό του Αγίου Δομήνικου στο Τολέδο. Ο Πάμπλο Πικάσο πέθανε στις 8 Απριλίου του 1973 από έμφραγμα του μυοκαρδίου
ΕΡΓΑ ΚΑΙ ΤΩΝ ΔΥΟ…
ΓΚΟΥΕΡΝΙΚΑ Αυτός ο τεράστιος καμβάς (3,54x7,82μ.) περιγράφει την απανθρωπιά, τη βιαιότητα και την απόγνωση του πολέμου. Ήταν παραγγελία της δημοκρατικής κυβέρνησης της Ισπανίας για τη Διεθνή Έκθεση του Παρισιού το 1937. Ο Πικάσο εμπνεύστηκε το έργο όταν, στις 26 Απριλίου της ίδιας χρονιάς, στα πλαίσια του Ισπανικού Εμφυλίου Πολέμου, Γερμανοί πιλότοι της αεροπορίας των εθνικιστών βομβάρδισαν την κωμόπολη Γκερνίκα της Χώρας των Βάσκων. Στο βομβαρδισμό εκείνο σκοτώθηκαν 1.650 άνθρωποι και ισοπεδώθηκε το 70% της πόλης με 32 τόνους εκρηκτικά.
El Espolio – Ο διαμερισμός των ιματίων του Χριστού Ο διαμερισμός των ιματίων του Χριστού ή El Expolio ( Λατινικά : Exspolĭum ) είναι ένας πίνακας που ξεκίνησε το καλοκαίρι του 1577 και ολοκληρώθηκε την άνοιξη του 1579 για την Αγία Τράπεζα της σκευοφυλάκιο του καθεδρικού ναού του Τολέδο , όπου εξακολουθεί να κρέμεται κανονικά. Στα τέλη του 2013, ήταν για την προσωρινή επίδειξη στο Prado στη Μαδρίτη (με το άλλο El Grecos), μετά από μια περίοδο καθαρισμού και εργασίες συντήρησης εκεί? ήταν επέστρεψε στο Τολέδο το 2014. Είναι ένα από El Greco πιο διάσημα έργα του. Ένα έγγραφο με ημερομηνία 2 Ιούλη 1577, που αναφέρεται σε αυτό το έργο είναι η αρχαιότερη καταγραφή της παρουσίας του Ελ Γκρέκο στην Ισπανία. Η Επιτροπή για τη ζωγραφική εξασφαλίστηκε χάρη στη φιλία του Ελ Γκρέκο από τη Ρώμη με τον Luis, τον γιο του Diego de Castilla, η πρύτανης του καθεδρικού ναού του Τολέδο. De Castilla ανώτερος διοργανώνονται επίσης και άλλες μεγάλες προμήθειες του Ελ Γκρέκο, στην οποία εργάστηκε ταυτόχρονα, τα έργα για την εκκλησία του Τολέδο του Σάντο Ντομίνγκο ελ Antiguo
ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΠΟΛΥ ΓΙΑ ΤΟΝ ΧΡΟΝΟ ΣΑΣ!!!