Διδακτικό μοντέλο για τη διδασκαλία της ανάγνωσης και της γραφής στην Α΄ τάξη Συνδυαστικό μοντέλο (συνθέτει στοιχεία της αναλυτικοσυνθετικής μεθόδου με.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Δημιουργικές δραστηριότητες
Advertisements

Πρότυπο Εκπαιδευτήριο Ευρωπαϊκή Παιδεία
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΣΤΟΝ ΚΡΙΤΙΚΟ ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟ
Παρουσίαση Περιστατικού
Νοέμβριος 2009 Κατερίνα Φυτράκη Φιλόλογος ΜΑ
Σχεδιασμός α ΕΠΕ μαθητή με δυσλεξία Αλεξανδρούπολη 7 Ιουλίου 2010.
Η φωνολογική επίγνωση.
Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
Γραμματισμός στην προσχολική και πρώτη σχολική ηλικία.
Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγράμματων ταυτοτήτων
Αναστασία Γραμμένου, Msc, Υποψήφια Διδάκτωρ του Π.Τ.Δ.Ε. του Δ.Π.Θ.
ΑΝΑΔΥΟΜΕΝΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ Η ανάδυση της ανάγνωσης και της γραφής: έννοια και σύγχρονες απόψεις Ευφημία Τάφα Καθηγήτρια Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης.
Η Γραφή.
Δημιουργία παρουσίασης:
ΤΙΤΛΟΣ: CAAS (Cognitive-Aptitude-Assessment-Software) ΕΠΙΠΕΔΟ: Παιδιά δημοτικού – γυμνασίου – λυκείου ΕΚΔΟΣΕΙΣ: Educational Help. Inc ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ: CD-ROM.
Μύτη σαν σαλάμι Σελ
Σωφρ. Χατζησαββίδης Η διδασκαλία της Πρώτης Γραφής και Ανάγνωσης
Ε1) 2.4 Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγραμμάτων ταυτοτήτων
Η Παρέμβαση του Λογοθεραπευτή σε παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες
Θεωρητικό Υπόβαθρο Αυτισμός: πρόοδος σε δομημένα πλαίσια
ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΓΡΑΠΤΟΥ ΛΟΓΟΥ Μια διδακτική παρέμβαση για τις Α΄ και Β΄ Τάξεις ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2013.
Οι γνώσεις των μικρών παιδιών για την ανάγνωση
Γράμματα…Λέξεις…Ιστορίες
Αθανάσιος Αϊδίνης Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης
Δραστηριότητες για την ανάπτυξη της ακουστικής προσοχής
Η ΝΕΑ ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ Ε’ ΚΑΙ Στ’ ΤΑΞΗΣ.
Κριτικός γραμματισμός και διδασκαλία της Α΄ γραφής & ανάγνωσης
ΟΜΙΛΟΣ ΡΗΤΟΡΙΚΗΣ Καλλιέργεια του προφορικού λόγου σε συνδυασμό με την ανάπτυξη της κριτικής και δημιουργικής σκέψης Καλλιέργεια επικοινωνιακών δεξιοτήτων.
ΔΟΜΗΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ Γενικές αρχές Αφορά μικρές ηλικίες (5-8 ετών).
ΒΑΣΙΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΤΗΣ ΟΡΘΟΓΡΑΦΙΑΣ
Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγράμματων ταυτοτήτων Ειδικό Μέρος Ενότητα Ι, 2.4.
Ο Γραμματισμός στην Προσχ. Εκπ/ση
6/12/2012 Παρουσίαση: Μιμηγιάννης Δημήτρης
ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΕΤΟΙΜΟΤΗΤΑΣ
Παιδαγωγικές Παρεμβάσεις στον Προφορικό λόγο, Φωνολογική επίγνωση
Εργαλείο ανίχνευσης και διερεύνησης των αναγνωστικών δυσκολιών στο Νηπιαγωγείο και στην Α΄ & Β΄ Δημοτικού Γεσθημανή Κούφτα 12/4/2017.
Γραμματισμός και σχεδιασμός γλωσσικού μαθήματος: 5. Πολυγραμματισμοί
Σειρά «Μαργαρίτα» Το αλφαβητάρι.
Η γλώσσα είναι μορφή, όχι ύλη (Saussure) ΥΛΗ → έννοιες Περιεχόμενο ΜΟΡΦΗ → σημασίες ΥΛΗ → φθόγγοι Έκφραση ΜΟΡΦΗ → φωνήματα.
 ΑΡΧΕΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ  ΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΗ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ  ΚΑΤΟΝΟΜΑΣΙΑ  ΑΚΟΥΣΤΙΚΗ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ  ΑΝΑΓΝΩΣΗ.
1 Διδασκαλία του γραμματισμού
ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ (Ι) Να διηγούνται εμπειρίες σχετικές με τη θάλασσα (καλοκαιρινό κολύμπι, παιχνίδι στην παραλία, ταξίδι με πλοίο/βάρκα, ψάρεμα κ.ά.).
1. Τι προέχει στην ανάγνωση; Η αποκωδικοποίηση του γραπτού λόγου ή η κατανόηση; 2. Με ποιον τρόπο η χρήση ιστοριών διευκολύνουν την ανάγνωση; 3. Γιατί.
4 Μαίου 2012 Ομάδα 7 Βολιανίτη Γεωργία-Βαλεντίνα Καμπόλη Μαρίνα Κοντογιώργη Ιωάννα Τρίκολα Μαρίνα.
Φωνολογική Ανάπτυξη και Διαταραχές
Γλωσσικά Ζητήματα: Δεξιότητες και Προγράμματα Μελέτης
Ψυχοπαιδαγωγική του Αναδυόμενου Γραπτού Λόγου
ΨΥΧΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΤΟΥ ΑΝΑΔΥΟΜΕΝΟΥ ΓΡΑΠΤΟΥ ΛΟΓΟΥ
ΨΥΧΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΤΟΥ ΑΝΑΔΥΟΜΕΝΟΥ ΓΡΑΠΤΟΥ ΛΟΓΟΥ
ΦΩΝΟΛΟΓΙΚΗ ΕΝΗΜΕΡΟΤΗΤΑ
Νεοελληνική Γλώσσα (ΝΠΣ)
Παιδαγωγικές και διδακτικές Δραστηριότητες
Ενότητα 2:Η παρέα Μάθημα:Τάσος το σαλιγκάρι Ι ΄Δημοτικό Λεμεσού (ΚΑ) Θεοδούλου Αφροδίτη Θεοδούλου Αφροδίτη Χατζηκυπρή Εύα Χατζηκυπρή Εύα.
ΠΑΙ 150 Προφορικός και γραπτός λόγος παιδιών προσχολικής ηλικίας
Μοντέλα διδασκαλίας της γλώσσας Σχετίζονται με εκάστοτε θεώρηση και αντίληψη για γλώσσα και παιδαγωγικές και διδακτικές τάσεις που επικρατούν. Η διδακτική.
Κωδικοποίηση και Αποκωδικοποίηση Συλλαβών
Σχέση Φωνολογικής Επίγνωσης και Ανάγνωσης (1)
Η γλώσσα είναι μορφή, όχι ύλη (Saussure)
Ψυχοπαιδαγωγική του Αναδυόμενου Γραπτού Λόγου
ΨΥΧΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΤΟΥ ΑΝΑΔΥΟΜΕΝΟΥ ΓΡΑΠΤΟΥ ΛΟΓΟΥ
Επανάληψη μαθημάτων 1-3.
Ανάδυση της γραφής και διδακτικές προεκτάσεις
Ψυχοπαιδαγωγική του Αναδυόμενου Γραπτού Λόγου
Σχέδιο μαθήματος στο μάθημα της Γλώσσας
ΨΥΧΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΤΟΥ ΑΝΑΔΥΟΜΕΝΟΥ ΓΡΑΠΤΟΥ ΛΟΓΟΥ
Αποτελεσματικές Στρατηγικές Μάθησης
Ψυχοπαιδαγωγική του Αναδυόμενου Γραπτού Λόγου
ΨΥΧΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΤΟΥ ΑΝΑΔΥΟΜΕΝΟΥ ΓΡΑΠΤΟΥ ΛΟΓΟΥ
ΨΥΧΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΤΟΥ ΑΝΑΔΥΟΜΕΝΟΥ ΓΡΑΠΤΟΥ ΛΟΓΟΥ
ΨΥΧΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΤΟΥ ΑΝΑΔΥΟΜΕΝΟΥ ΓΡΑΠΤΟΥ ΛΟΓΟΥ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Διδακτικό μοντέλο για τη διδασκαλία της ανάγνωσης και της γραφής στην Α΄ τάξη Συνδυαστικό μοντέλο (συνθέτει στοιχεία της αναλυτικοσυνθετικής μεθόδου με στοιχεία του αναδυόμενου γραμματισμού αλλά και της ολικής προσέγγισης της γλώσσας) Αναλυτικοσυνθετική μέθοδος (έμφαση στην αντιστοίχιση φθόγγων και γραμμάτων, μέσα από τη συστηματική άσκηση στην κατάτμηση και επανασύνθεση πρότυπων λέξεων) Αναδυόμενος γραμματισμός (σπουδαιότητα των προγενέστερων γνώσεων και εμπειριών στο γραπτό λόγο) Η γλώσσα ως όλο, αδιαίρετη ενότητα (ακρόαση, ομιλία, ανάγνωση και γραφή εμφανίζονται και εξελίσσονται παράλληλα) Η γραπτή γλώσσα προσεγγίζεται λειτουργικά. Η πορεία διδασκαλίας ξεκινά από το ολοκληρωμένο κείμενο, το μόνο που ουσιαστικά έχει νόημα για τα παιδιά, προς τις μικρότερες μονάδες που το απαρτίζουν

Οι αναγνώστες χρησιμοποιούν: Την εξοικείωσή τους με το θέμα- αντικείμενο Την προηγούμενη εμπειρία τους από το γραπτό υλικό Τη γνώση τους γύρω από την ανάγνωση Την προσδοκία νοήματος, προκειμένου να κάνουν προβλέψεις σχετικά με το περιεχόμενο και τις λέξεις Τη γνώση τους σχετικά με γράμματα, φθόγγους, λέξεις, μεγέθη λέξεων, τις μεταξύ τους αποστάσεις, τη σύνταξη Βοηθητικά στοιχεία που προκύπτουν από τη σελίδα (οργάνωση στο χώρο, παρουσία εικόνων, πλαισίων, χρωμάτων)

Παράγοντες που συνδέονται με τη μάθηση της ανάγνωσης Φωνολογική αποκωδικοποίηση Φωνολογική επίγνωση Ταχεία κατονομασία ερεθισμάτων ΑΝΑΓΝΩΣΗ Λεξιλόγιο Ορθογραφική επεξεργασία Μορφολογική επίγνωση

Φωνολογική επίγνωση Μια μεταγλωσσική ικανότητα Κεντρικές έννοιες για τη μεταγλωσσική ικανότητα: ο συνειδητός συλλογισμός η ανάλυση και ο σκόπιμος έλεγχος πάνω στη δομή και τη χρήση της γλώσσας, η θεώρηση της γλώσσας ως αντικειμένου σκέψης η μετατόπιση της προσοχής του υποκειμένου από το νόημα στον ίδιο το γλωσσικό τύπο

Φωνολογική επίγνωση Εναλλακτικοί όροι: φωνολογική ενημερότητα, φωνολογική συνειδητοποίηση, μεταφωνολογική ικανότητα Η συνειδητοποίηση των φωνολογικών μερών των λέξεων (συλλαβών, φωνημάτων) και ο συνειδητός χειρισμός τους χωρίς αναφορά στο νόημα ή την επικοινωνιακή φύση της γλώσσας Φωνημική επίγνωση Συλλαβική επίγνωση

Πρόσληψη γραπτής λέξης Σύστημα γραφημικής αναπαράστασης και αναγνώρισης Σύστημα μετατροπής γραφημάτων σε φωνήματα Σύστημα αναγνώρισης ορθογραφικής ταυτότητας λέξεων Σχηματισμός συλλαβών Σύστημα φωνολογικής αναγνώρισης λέξεων Σύστημα αναγνώρισης της σημασίας των λέξεων Προφορά λέξης

Η ανάπτυξη της φωνολογικής επίγνωσης στην προσχολική ηλικία Ηχητική ταξινόμηση Κατάτμηση π.χ. /γάλα/- /γάτος/- /μέλι/ /νερό/ - /νε/ /ρο/ /κότα/- /γάτα/, /μολύβι/, /καλάθι/ /μέλι/ - /μ/ /ε/ /λ/ /ι/ Ομοιότητα ή διαφορά Σύνθεση π.χ. /φύγε/ - /φίδι/ (ΝΑΙ) /λε/ /μο/ /νι/ > /λεμόνι/ /δ/ > /καπέλο/- /δώρο/ /ε/ /γ/ /ω/ > /εγώ/ Ομοιοκαταληξία Απαλοιφή π.χ. /ρόδα/ - /βίδα/, /σήμερα/ > /μέρα/ /φως/ > /ως/ Μεταγλωσσικό επίπεδο Σαφής οργάνωση της φωνολ. δομής: τα στοιχεία της μπορούν να αναλυθούν Επιγλωσσικό επίπεδο Ασαφής οργάνωση της Φωνολογικής δομής

Εργασίες ομοιοκαταληξίας Αναγνώριση ομοιοκαταληξίας πόδι- βόδι (ναι) πόδι- χέρι (όχι) Επισήμανση ομοιοκαταληξίας (τη λέξη που ομοιοκαταληκτεί) ψάρι> ξύλο, χέρι Διάκριση της διαφοράς (τη διαφορετική λέξη) γάλα> μάτι, μήλα Παιχνίδι σχηματισμού ομοιοκατάληκτων λέξεων πίνω> δίνω, λύνω, σβήνω……… Τραγουδάκια με ομοιοκαταληξίες

Εργασίες αναγνώρισης συλλαβής Αναγνώριση συλλαβής π.χ. αρχίζει η λέξη μέλι με τη φωνούλα /με/ Επισήμανση της ομοιότητας στην αρχική συλλαβή τόπι- τώρα (ναι) χέρι- ξύλα (όχι) γάλα- χέρι, γάτα Διάκριση της διαφοράς (τη διαφορετική λέξη) δέκα> τώρα, δένω

Εργασίες αναγνώρισης φωνήματος Αναγνώριση του φωνήματος π.χ. αρχίζει η λέξη βόδι με /β/ (ναι) (αρχίζει με την ίδια φωνούλα;) μήλο- μέλι (ναι) γάτα- χέρι (όχι) Επισήμανση συγεκριμένου φωνήματος π.χ. δώρο- χώμα: ποιο από τα δύο αρχίζει με τη φωνούλα /δ/ Ταύτιση φωνήματος π.χ. ρύζι- δώρο: ποιο από τα δύο αρχίζει με την ίδια φωνούλα όπως και το δένω Διάκριση του διαφορετικού φωνήματος π.χ. Ποια από αυτές τις λέξεις αρχίζει με διαφορετική φωνούλα: μέρα, δώρο, δέκα ΟΝΟΜΑΤΑ ΠΑΙΔΙΩΝ (αναγνώριση αρχικού φωνήματος με βάση το όνομα κάθε παιδιού και παραγωγής λέξεων από το συγκεκριμένο φώνημα)

Εργασίες συλλαβικής κατάτμησης Το παιδί μετράει, χτυπώντας παλαμάκια ή ένα ξύλινο ραβδί, τον αριθμό των συλλαβών μιας λέξης (αρχικά δισύλλαβες) π.χ. πόσες φωνούλες ακούς στη λέξη γάτα; /γα/ /τα/ Το παιδί εκφωνεί με τη σωστή σειρά κάθε συλλαβή μιας λέξης χωριστά χτυπώντας ρυθμικά για κάθε συλλαβή τα χέρια ή τις αντιστοιχεί με κύβους(αρχικά δισύλλαβες) Σε κάθε συλλαβή μετακινεί έναν κύβο διαφορετικού χρώματος

Εργασίες φωνημικής κατάτμησης Το παιδί μετράει, χτυπώντας παλαμάκια ή ένα ξύλινο ραβδί, τον αριθμό των φωνημάτων μιας λέξης ή συλλαβής (αρχικά δύο γραμμάτων) π.χ. πόσες φωνούλες ακούς στη λέξη να; /ν/ /α/ Το παιδί εκφωνεί με τη σωστή σειρά κάθε φώνημα χωριστά χτυπώντας ρυθμικά για κάθε φώνημα τα χέρια ή το αντιστοιχεί με έναν κύβο (αρχικά λέξεις δύο γραμμάτων) Κάθε φορά που αναγνωρίζει ένα φώνημα μετακινεί έναν κύβο διαφορετικού χρώματος Συνδυασμός των δύο παραπάνω

Εργασίες φωνολογικής σύνθεσης Συλλαβικής σύνθεσης Διαδοχή μεμονωμένων συλλαβών με παύση ενός δευτερολέπτου και αναγνώριση της λέξης που αυτές συγκροτούν (αρχικά δισύλλαβες) /το/- /πι/ > τόπι Φωνημικής σύνθεσης Διαδοχή μεμονωμένων φωνημάτων με παύση ενός δευτερολέπτου και αναγνώριση της λέξης που αυτά συγκροτούν (αρχικά δύο γράμματα) /τ/- /ο/ > το

Εργασίες φωνολογικού χειρισμού- ελέγχου Εργασίες απάλειψης αρχικών φωνολογικών τμημάτων (το τμήμα της λέξης που απομένει είναι λέξη) Απάλειψη συλλαβής (π.χ. κάτω -/κα/ > τω, μεγάλα - /με/ > γάλα) Απάλειψη φωνήματος (π.χ. ένα - /ε/ > /να/, σέλα- /σ/ > έλα) Εργασίες απάλειψης τελικών φωνολογικών τμημάτων (το τμήμα της λέξης που απομένει είναι λέξη) (π.χ. μέρα- /ρα/ > με, καλάθι - /θι/ > καλά) (π.χ. μας - /ς/ > μα )