www.sete.gr www.sete.gr www.sete.gr www.sete.gr - Φώτης Κοκοτός: επιχειρηματίας, μηχανικός περιβάλλοντος, υποψήφιος βουλευτής με τη ΔΡΑΣΗ και τη ΔηΞα - Εκπροσωπώ το ΣΕΤΕ, τόσο σα μέλος με τις εταιρείες μας (ΕΛΟΥΝΤΑ ΑΕ, SPATECH) όσο και ως μέλος του ΣΙΔ. - O Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, από την ίδρυσή του το 1991, έχει εκπονήσει δεκάδες μελέτες για τον Ελληνικό Τουρισμό, καλύπτοντας θέματα ανάπτυξης, απασχόλησης, οργάνωσης, ανταγωνιστικότητας, φορολόγησης, πολεοδομικά, εργατικά, μάρκετινγκ, κ.ο.κ. - Η μελέτη μας για το 2020 είναι η δεύτερη με 10ετή ορίζοντα, αφού και το 2002 είχαμε παρουσιάσει αντίστοιχη μελέτη για το 2010. - Η μελέτη του 2020 είναι 116 σελίδες (στη συνοπτική μορφή!) και δεν υπάρχει χρόνος να την παρουσιάσω ολόκληρη. www.sete.gr www.sete.gr
Είναι φανερό, λοιπόν, ότι η βασική θεσμική παρέμβαση που προτείναμε και πετύχαμε ήταν η συνολική έκφραση του Ελληνικού Τουρισμού μέσω ενός ενιαίου φορέα, του ΣΕΤΕ, στον οποίο συμμετέχουν όλες οι κλαδικές ενώσεις.
Η μελέτη που θα παρουσιάσω είναι απότοκος της αντίστοιχης που παρουσιάσαμε πριν από 10 χρόνια. Όπως καταλαβαίνετε, λίγα από αυτά που προτείναμε υιοθετήθηκαν, αλλά υπήρξε μια κάποια πρόοδος σε σχέση με την κατάσταση που αντιμετωπίζαμε τα 10 χρόνια πριν από αυτή Σύγκριση: Βάσω Παπανδρέου – Φάνη Πετραλιά (αλλά και Τζοχατζόπουλος, Αβραμόπουλος, Αρούλης, Μαρκόπουλος…)
Φέτος, το 2012, ο ΣΕΤΕ έστειλε στα μέλη του πάνω από 45 ( Φέτος, το 2012, ο ΣΕΤΕ έστειλε στα μέλη του πάνω από 45 (!) μελέτες και αναλύσεις αγορών. Αντίστοιχα και τα προηγούμενα χρόνια. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η μελέτη για το ρόλο της γαστρονομίας, η οποία εκπονήθηκε από το ΣΕΤΕ και βρίσκεται στο στάδιο της ανεύρεσης πόρων για την υλοποίηση, πράγμα που – μάλιστα – προχωρά με πολύ ικανοποιητικούς ρυθμούς. Βασική θετική εξέλιξη σε αυτή την προσπάθεια είναι το γεγονός ότι, μετά από 15 χρόνια προσπάθειας, ο ΣΕΤΕ κατάφερε να αποσπάσει από τη μέγγενη του κράτους το μάρκετινγκ και την προβολή του Ελληνικού Τουρισμού.
www.sete.gr www.sete.gr ΚΕΦΑΛΑΙΟ Η ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΙΔΙΩΤΙΚΗ Πλέον, ο ΣΕΤΕ αναλαμβάνει την προβολή της Ελλάδος στο εξωτερικό. Με μεγάλη μας χαρά μάθαμε ότι το κράτος ΔΕΝ έχει τα 300 χιλ. Ευρώ να συνεισφέρει στο μετοχικό κεφάλαιο. ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΙΔΙΩΤΙΚΗ www.sete.gr www.sete.gr
1991-2008 2009 2010 2011 www.sete.gr www.sete.gr www.sete.gr Explore your senses ’06 Live your myth in Greece ’05 ’07 - ‘08 The true experience 2009 2010 Οργανωτικές και θεσμικές μεταρρυθμίσεις: brand 2011 www.sete.gr www.sete.gr
ΣΤΟΧΟΙ www.sete.gr www.sete.gr www.sete.gr www.sete.gr Σε μία σελίδα, οι βασικοί στόχοι για το 2020 (εξηγώ το καθένα συνοπτικά) Σας το λέω ως προοίμιο όσων έπονται πως Ο ΣΕΤΕ, επειδή εκπροσωπεί την οικονομική πραγματικότητα του Τουρισμού και λειτουργεί με κριτήρια αγοράς, θέτει ευθύς εξαρχής την εξής προτεραιότητα: Λιγότερο Κράτος, αλλά πιο αποτελεσματικό, με ρόλο ρυθμιστικό και όχι παρεμβατικό. Με περισσότερα λόγια: Το Δημόσιο έχει μια ρομαντική προσέγγιση του τύπου «ο Τουρισμός απλώς συμβαίνει» και θεωρεί εαυτόν ρυθμιστή της χρηματοδότησης του μάρκετινγκ και των επιχορηγήσεων, ασκώντας το ρυθμιστικό του ρόλο με τρόπο αδιαφανή και γραφειοκρατικό. Πρέπει να μετατραπεί σε προσέγγιση αμιγώς τεχνοκρατική. Ταυτόχρονα, ο Ιδιωτικός τομέας έχει μετεξελιχθεί από εσωστρεφή ομφαλοσκόπο σε εξωστρεφή πρωταγωνιστή σε όλες τις εκφάνσεις της έρευνας, προβολής, διάθεσης, επικοινωνίας, στοχοθέτησης και – εν γένει – στρατηγικής του Τουρισμού. Αυτός είναι ο ΣΕΤΕ. www.sete.gr www.sete.gr
www.sete.gr www.sete.gr www.sete.gr www.sete.gr Τα μέσα με τα οποία θα προσεγγίσουμε τους στόχους μας. Γύρω απ’ όλα, κυριολεκτικά και μεταφορικά, είναι το περιβάλλον. Βασική αρμοδιότητα της Πολιτείας είναι να ορίσει και περιχαρακώσει το φυσικό περιβάλλον, ορίζοντας ταυτόχρονα τις περιοχές εκείνες που θα επιτρέπονται οι οικονομικές χρήσεις γης, μία εκ των οποίων είναι ο Τουρισμός. Όσο δεν υπάρχει δασολόγιο και κτηματολόγιο σε όλη την Ελλάδα, θα παραμένει σαν αγκάθι τόσο στην Οι περιοχές Natura αποτελούν μεγάλο ποσοστό του ελλαδικού χώρου (27,1%), από τα υψηλότερα στην Ευρώπη. Καλές οι ζώνες απόλυτης προστασίας, αλλά στις περιφερειακές ζώνες δημιουργούν χωρίς λόγο προβλήματα στη χωροθέτηση δραστηριοτήτων που συμβάλλουν στην προστασία του περιβάλλοντος. www.sete.gr www.sete.gr
www.sete.gr www.sete.gr www.sete.gr www.sete.gr Το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα μετριέται με το TRIPLE BOTTOM LINE www.sete.gr www.sete.gr
www.sete.gr www.sete.gr www.sete.gr www.sete.gr Πάμε να δούμε τους 6 βασικούς άξονες δράσεων για τη στρατηγική μας, και τις προτεινόμενες δράσεις (περιληπτικά) για τον κάθε άξονα. Προσέξτε τις λέξεις-κλειδιά που θα δούμε παρακάτω: Προορισμός (Πρώτα προορισμός, μετά μονάδα), ενίσχυση περιοχών με μειονεκτικά εισοδήματα Αγορές: Δεν είναι μόνο «χώρες». Π.χ. LGBT Επιχειρήσεις: Ενίσχυση αν είναι «νηπιακή» η ανάπτυξη προορισμού www.sete.gr www.sete.gr
www.sete.gr www.sete.gr www.sete.gr www.sete.gr Αυτή τη στιγμή υπάρχει υπερ-προσφορά σε 4 περιοχές. Αντίστοιχο πρόβλημα υπερ-ζήτησης δεν παρουσιάζεται, δηλαδή δεν εξαντλείται η χωρητικότητα των προορισμών. Αυτό που συμβαίνει είναι ότι εξαντλείται η προσφορά σε ορισμένες κατηγορίες προϊόντων. Χρειαζόμαστε ένα πιο οργανωμένο και αναλυτικό τρόπο χειρισμού της προσφοράς και της ζήτησης. www.sete.gr www.sete.gr
www.sete.gr www.sete.gr www.sete.gr www.sete.gr Διαχείριση και προσανατολισμός της τουριστικής προσφοράς: υπερπροσφορά Πρωτογενές Προϊόν + Προστιθέμενη Αξία = Τελικό Προϊόν Χάσμα προσδοκιών και Value for Money Σύνδρομο anti - service www.sete.gr www.sete.gr
www.sete.gr www.sete.gr www.sete.gr www.sete.gr Είχαμε προτείνει μια περιφερειακή οργάνωση τον προορισμών η οποία ήρθε και έδεσε πολύ καλά με τον «Καλλικράτη». Υπήρχαν μικρές διαφορές, αλλά σε γενικές γραμμές μας άφησε ευχαριστημένους. www.sete.gr www.sete.gr
Οργανωτικές και θεσμικές μεταρρυθμίσεις ιδιωτικός τομέας - οργάνωση www.sete.gr www.sete.gr Οργανωτικές και θεσμικές μεταρρυθμίσεις ιδιωτικός τομέας - οργάνωση Στις περιφερειακές ενότητες χρειαζόμαστε DMOs για να οργανωθεί η τουριστική προσφορά. Εξηγώ τι είναι και πώς δουλεύουν… www.sete.gr www.sete.gr
www.sete.gr www.sete.gr www.sete.gr www.sete.gr Μια καθαρά ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ κατάταξη προτεραιοτήτων ανά περιφερειακή ενότητα. Σκοπός είναι αυτό να γίνεται από τις περιφέρειες και ΌΧΙ κεντρικά. www.sete.gr www.sete.gr
www.sete.gr www.sete.gr www.sete.gr www.sete.gr Κατάταξη και διαχείριση της ζήτησης. Δεν εγκαταλείπουμε αυτό που ήδη έχουμε αναπτύξει με τεράστιο κόστος επένδυσης, το μοντέλο «Ήλιος και Θάλασσα», δεν έχουμε την πολυτέλεια να το κάνουμε. Απλώς, επεκτεινόμαστε και σε πολλά άλλα «προϊόντα». www.sete.gr www.sete.gr
www.sete.gr www.sete.gr www.sete.gr www.sete.gr Τελείως διαφορετική προσέγγιση της ζήτησης. Οργανωτικές και θεσμικές μεταρρυθμίσεις: δίκτυα διανομής - συμμαχίες www.sete.gr www.sete.gr
www.sete.gr www.sete.gr www.sete.gr www.sete.gr Προσέγγιση και διαχείριση της τουριστικής ζήτησης: ψηφιακή στρατηγική Η ψηφιακή στρατηγική δεν ασχολείται με την τεχνολογία. Επικεντρώνεται στον άνθρωπο και στην επιθυμία του να συνδέεται με τα πράγματα που του αρέσουν. www.sete.gr www.sete.gr
www.sete.gr www.sete.gr www.sete.gr www.sete.gr Χρήση των στατιστικών στοιχείων. Προτεραιότητες τίθενται με τρόπο αναλυτικό. www.sete.gr www.sete.gr
Προσέγγιση και διαχείριση της τουριστικής ζήτησης 12 μήνες τουρισμός; www.sete.gr www.sete.gr Προσέγγιση και διαχείριση της τουριστικής ζήτησης 12 μήνες τουρισμός; Μηνιαία κατανομή αφίξεων Η απόδοση στο 80%! Πρόσθετη ζήτηση 3 εκατ.! Η πρότασή μας για την άμβλυνση της εποχικότητας. ΠΡΟΣΟΧΗ: Το διάγραμμα δεν απεικονίζει απόλυτα νούμερα, αλλά ποσοστά επί του συνόλου (δε λέμε να μειωθούν οι αφίξεις το καλοκαίρι!) Μην ξεχνάμε ότι αν φιλοξενούμε 8 εκατομμύρια επισκέπτες σε 3 μήνες, τότε – δυνητικά – μπορούμε να φιλοξενήσουμε πάνω από 30 εκατομμύρια στους 12 μήνες. Έχουμε, δηλαδή, τις υποδομές να το κάνουμε, αν αυτές λειτουργούν όλο το χρόνο. Αυτό που Πηγή: ΣΕΤΕ, επεξεργασία στοιχείων ΕΛ. ΣΤΑΤ www.sete.gr www.sete.gr
Όπως είπα, έκανα σε 20 λεπτά μια πολύ συνοπτική παρουσίαση. Υπάρχει και η 4ωρη έκδοση της παρουσίασης, όπως επίσης και η ανάγνωσή της. www.greektourism2020.gr