Μουσικό Σχολείο Σερρών Μάθημα: Βιολογία Τάξη: Α΄ Λυκείου Κεφάλαιο: 3ο - Το Κυκλοφορικό σύστημα Διδακτική ενότητα: Το αίμα Εκπαιδευτικός: Τσαρδάκη Αλεξάνδρα, ΠΕ04.04 Σχολική Σύμβουλος ΠΕ04: Μπεζεργιαννίδου Αικατερίνη Σκοπός: Να μελετήσουν οι μαθητές τη σύσταση και το ρόλο του αίματος στον οργανισμό. Στόχοι του μαθήματος: Αφού ολοκληρωθεί η διδασκαλία του μαθήματος, ο μαθητής θα πρέπει να είναι σε θέση: Να γνωρίζει τη σύσταση του αίματος και το ρόλο κάθε συστατικού του στην καλή λειτουργία του οργανισμού. Να διακρίνει την ιδιαιτερότητα του αίματος ως ιστού. Να επισημαίνει το ρόλο της κάθε κατηγορίας κυττάρων του αίματος. Να συσχετίζει τη μορφολογία των κυττάρων αυτών με τη λειτουργία τους. Να γνωρίζει το ρόλο της αιμοσφαιρίνης
Εργαλεία, μέσα και μέθοδος διδασκαλίας Προαπαιτούμενες γνώσεις: Οργάνωση του κυττάρου Σχέση της δομής με τη λειτουργία του κυττάρου Ιστός Δομή των αγγείων Πρωτεΐνες Εργαλεία, μέσα και μέθοδος διδασκαλίας Φύλλο εργασίας Α – Ανάδειξης Ιδεών Φύλλο εργασίας Β – Εφαρμογής & Εμπέδωσης Φύλλο εργασίας Γ- Αξιολόγησης Εικόνες από μικροσκόπιο, σχήματα και σχεδιαγράμματα με τα συστατικά του αίματος (προβολή από βιντεοπροβολέα) Βιβλίο καθηγητή: Βιολογία Α΄ Λυκείου Ομαδοσυνεργατική εποικοδομητική διδακτική προσέγγιση
Σχέδιο μαθήματος Βήμα 1 Ερεθίσματα – Προσανατολισμός (γνωσιολογική και ψυχολογική προετοιμασία) Οι μαθητές χωρίζονται σε ομάδες των 4-5 ατόμων και συμπληρώνουν το φύλλο εργασίας Α. ( 3 λεπτά )
Βήμα 2 Ανάδειξη Ιδεών. Οι μαθητές ανακαλούν γνώσεις από προηγούμενα μαθήματα αυτού του βιβλίου ή προηγούμενων τάξεων. Σε αυτό το φύλλο εργασίας A, επίσης, καταγράφουν έννοιες, λειτουργίες και γενικά λέξεις σχετικές με το αίμα. Ο εκπαιδευτικός καταγράφει στον πίνακα τις απαντήσεις των μαθητών από το φύλλο εργασίας Α. ( 10 λεπτά )
Βήμα 3 Αναδόμηση Ιδεών (επαφή του μαθητή με τα δεδομένα του μαθήματος). Θεωρητικό μέρος του μαθήματος. Γίνεται προβολή, από βιντεοπροβολέα, εικόνων από παρασκεύασμα αίματος στο μικροσκόπιο και διαφανειών σχετικών με τα συστατικά του αίματος, με σκοπό να γνωρίσουν οι μαθητές το αίμα, την ιδιαιτερότητά του ως ιστού καθώς και τα συστατικά του. ( 15 λεπτά )
Βήμα 4 Εμπέδωση Ιδεών (έλεγχος και ανατροφοδότηση κατανόησης). Οι μαθητές συμπληρώνουν το φύλλο εργασίας Β. Ο εκπαιδευτικός καταγράφει στον πίνακα τις απαντήσεις των μαθητών από το φύλλο εργασίας Β και γίνεται σύγκριση των απαντήσεών τους με το φύλλο εργασίας Α, σε σχέση με το θεωρητικό μέρος του μαθήματος. ( 10 λεπτά )
Βήμα 5 Αξιολόγηση Οι μαθητές συμπληρώνουν το φύλλο εργασίας Γ, ώστε να διαπιστωθεί η κατανόηση των εννοιών του μαθήματος και να αξιολογηθεί η διαδικασία. ( 2 λεπτά )
Φύλλο εργασίας Α Είναι το αίμα μείγμα; Αν ναι, ποια νομίζετε ότι είναι τα συστατικά του; …………………………………………………………………………………………………………………………………………………… Είναι το αίμα ιστός; Αν ναι, σε ποια κατηγορία ανήκει; Από ποιο μέρος του ανθρώπινου σώματος πιστεύετε ότι παράγεται το αίμα; Πού νομίζετε ότι χρησιμεύει το αίμα; Να γράψετε λέξεις- συστατικά και λειτουργίες - σχετικές με το αίμα. ΣΥΣΤΑΤΙΚΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΕΣ
Φύλλο εργασίας Β 1. Να συμπληρώστε τα κενά στις παρακάτω προτάσεις: α. Το υγρό μέρος του αίματος ονομάζεται ………………… β. Το αίμα είναι χαλαρός ……………. ιστός. γ. Το κέντρο αιμοποίησης είναι ο ερυθρός ………… των οστών. 2. Να χαρακτηρίσετε τις προτάσεις ως Σωστές ή Λάθος: α. Το μεγαλύτερο μέρος του αίματος είναι νερό. β. Τα ερυθρά αιμοσφαίρια μεταφέρουν οξυγόνο και διοξείδιο του άνθρακα προς τους ιστούς. γ. Τα λευκά αιμοσφαίρια συμβάλλουν στην μεταφορά θρεπτικών ουσιών 3. Να επισημάνετε δύο δομικές και δύο λειτουργικές διαφορές μεταξύ ερυθρών και λευκών αιμοσφαιρίων
Φύλλο εργασίας Γ 1. Να συμπληρώσετε τα πλαίσια με τους κατάλληλους όρους που δίνονται: έμμορφα συστατικά, ερυθροκύτταρα, μεταφορά οξυγόνου, άμυνα, αιμοπετάλια.
Φύλλο εργασίας Γ 2. Να συμπληρώσετε τα πλαίσια με τους κατάλληλους όρους: