ΕΝΟΤΗΤΑ 15 ι 513-630.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Η ΥΒΡΙΣ ΤΟΥ ΟΔΥΣΣΕΑ ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΟΔΥΣΣΕΙΑΣ ΑΠΟ ΤΙΣ:
Advertisements

Ιλιάδα και Οδύσσεια Κωνσταντίνα Ντούρα.
ΟΔΥΣΣΕΙΑ Ο ΝΟΣΤΟΣ ΤΟΥ ΟΔΥΣΣΕΑ.
Δρόμος αρετής και δύναμης
H ΓΥΝΑΙΚΑ ΣΤΗΝ ΙΛΙΑΔΑ.
O Οδυσσέας Ο Οδυσσέας, μυθικός βασιλιάς της Ιθάκης είναι ο βασικός ήρωας στο επικό ποίημα του Ομήρου, Οδύσσεια, και επίσης διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο.
Οι Φιλόσοφοι της αρχαίας Ιωνίας
Οι Αχαιοί φτάνουν στην Τροία
Η ΑΠΟΘΕΩΣΗ ΤΟΥ ΟΜΗΡΟΥ.
Το ταξίδι του Οδυσσέα ΚΥΚΛΩΠΕΣ ΑΙΟΛΟΣ
Lord Robert Baden Powell of Gilwell. TΟ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΜΗΝΥΜΑ Αγαπητοί μου πρόσκοποι, είμαι 80 ετών (πώς σας φαίνεται;) αλλά δεν μπορώ να πω ότι αισθάνομαι.
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ ΟΔΥΣΣΕΑ-ΠΗΝΕΛΟΠΗΣ
10. Ο λαός της Διαθήκης γεννιέται καθώς πορεύεται στην έρημο
Η ποίηση και η θρησκεία των Ελλήνων
Γεννήθηκε στις 23 Αυγούστου του στην Κέρκυρα.
ΕΛΕΝΗ!!! Κατά ποσόν και κατά ποιόν μέρη της τραγωδίας.
«Οδύσσεια» του Ομήρου 28/5/2013.
ΤΡΩΙΚΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ Ο θυμός του Αχιλλέα.
Η αφύπνιση του Δία πάνω στον Ίδη επαναφέρει τον μύθο στην κοίτη του
Οδυσσέας.
Ομήρου Οδύσσεια.
Στο νησί του Ήλιου, στο νησί της Καλυψώς και στο νησί των Φαιάκων
Ομήρου Οδύσσεια Α΄ Γυμνασίου Εισαγωγή
ΠΑΙΔΙΚΗ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ ΟΜΗΡΙΚΑ ΕΠΗ
ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ Στα πλαίσια του μαθήματος της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας και της Αρχαιογνωσίας προωθείται η δημιουργικότητα με τους εξής τρόπους:
Εργασία στην Ιλιάδα Αιμίλιος Δραγκίνης Β΄1.
Ας θυμηθώ τις βασικές έννοιες που έμαθα!
Παρουσίαση Δ.Σ.Μελισσοκομείου
Η ΥΒΡΙΣ ΣΤΗΝ ΟΜΗΡΟΥ ΟΔΥΣΣΕΙΑ
Μια διαφορετική…… «ματιά» στην Ιλιάδα
Ευαγγελία Στυλιανού Α’4
Ας βάλουμε στίχους στις εικόνες!! Α1 – Α Σοφία Χαντζή
ΟΔΥΣΣΕΙΑ ραψωδία: ι / H πορεία του Oδυσσέα προς την ύβρη και η απάντηση του Δία ΚΩΣΤΑΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ ΜΑΡΙΟΣ ΠΑΛΜΟΣ.
Διδακτικό Σενάριο ΟΜΗΡΟΥ Οδύσσειας α 1-426
ΚΟΙΝΑ & ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΤΩΝ ΣΥΜΒΟΥΛΙΩΝ ΤΩΝ ΘΕΩΝ
Εργασία του μαθητή Γιώργου Στάθη.
Οδύσσεια Μήνις-Ύβρις Μία εργασία από τους μαθητές της Α’ Γυμνασίου Πτελεού, Βάσω Μπουκόρου, Ζωή Γερογιάκομου και Αποστόλη Ντόκο.
ΜΥΘΟΙ ΣεΙσΜώΝ.
Εισαγωγή στη δραματική ποίηση
Οι Ολυμπιακοί αγώνες ήταν οι αρχαιότεροι και σημαντικότεροι από όλους τους ελληνικούς αγώνες και η σπουδαιότερη θρησκευτική γιορτή προς τιμή του Ολύμπιου.
Ευριπίδη Ελένη Εισαγωγή.
ΓΛΩΣΣΙΚΟ ΜΑΘΗΜΑ Τάξη Στ1 Σχολική χρονιά Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής.
ΟΔΥΣΣΕΑΣ & ΠΟΛΥΦΗΜΟΣ. 2 ΠΕΡΙΛΗΨΗ ΤΩΝ ΓΕΓΟΝΟΤΩΝ ΜΕΣΑ ΣΤΗ ΣΠΗΛΙΑ Όταν ο Οδυσσέας με τους συντρόφους μπήκε στη σπηλιά του Πολύφημου, αυτός τους φέρθηκε αφιλόξενα.
Κάντε κλικ για να επεξεργαστείτε τον υπότιτλο του υποδείγματος Η ΥΒΡΙΣ ΤΩΝ ΣΥΝΤΡΟΦΩΝ.
Ο Όμηρος δεν κρίνει την Ελένη για την πράξη της σε κανένα σημείο της Ιλιάδας. Η Ελένη παρουσιάζεται ως μια συμπαθητική, αξιοπρεπής και ενδιαφέρουσα.
9Η ΕΝΟΤΗΤΑ ΡΑΨΩΔΙΑ ε στίχοι
Όμηρος Ιλιάδα Οδύσσεια.
ΕΝΟΤΗΤΑ 14 ι
Κων/νος Καβάφης Διαθεματική εργασία Λογοτεχνίας Σταυρούλα Μαγουλά
Ε η ΕΝΟΤΗΤΑ ε ΡΑΨΩΔΙΑ.
Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας Γιάννης Μαγκλής Συνέντευξη από τον νέο στρατιώτη Υπεύθυνη καθηγήτρια: Καλλιόπη.
Ο Απόστολος Παύλος στην Ελλάδα
1: Λίγες Πληροφορίες Αθηνά
Οι περιπέτειες του Οδυσσέα
ΤΑ ΧΕΡΙΑ Τ’ ΑΔΕΙΑΝΑ ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΚΕΙΜΕΝΟΥ Μτ 5,3-12
στην αξιοπρέπεια του ανθρώπου.
ΔΕΚΑ ΕΝΤΟΛΕΣ Πρότυπο Πειραματικό Γυμνάσιο Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης
Θρησκευτικά Γ Γυμνασίου
OI ΘΕΟΙ ΤΟΥ ΟΛΥΜΠΟΥ Γρηγόρης, Φώτης ,Μαρία.
Η ΥΒΡΙΣ ΤΩΝ ΣΥΝΤΡΟΦΩΝ.
ΤΙΤΛΟΣ:Οδύσσεια ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ:Γιάννης Σμυρνιωτάκης ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ ΓΕΝΟΣ:Ελληνική μυθολογία ΚΕΙΜΕΝΙΚΟ ΕΙΔΟΣ:Ηρωικό έπος ΕΚΔΟΤΙΚΟΣ ΟΙΚΟΣ:Εκδόσεις Καλοκαθή ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΑ.
Πώς να κάνουμε σωστές επιλογές, σύμφωνα με τη χριστιανική πίστη
ΡΑΨΩΔΙΑ α: ΠΡΟΟΙΜΙΟ (στ. 1-25)
Από το μαθητή Μάριο Σπύρου Γ΄ 2.  Τα πρώτα χρόνια  Ο Γρηγόρης Αυξεντίου γεννήθηκε στις 22 Φεβρουαρίου του 1928 στο χωριό Λύση της επαρχίας Αμμοχώστου.
ΟΜΗΡΟΥ «ΟΔΥΣΣΕΙΑ» ΕΙΣΑΓΩΓΗ Α’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ.
ΚΕΙΜΕΝΑ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ
«Του γιοφυριού της Άρτας» Ν. Γ
«Ζωντανεύοντας τον Όμηρο» Η ραψωδία Α της Ιλιάδας με εικόνες
2 ο Νηπιαγωγείο Δεμενίκων
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΕΝΟΤΗΤΑ 15 ι 513-630

Α. Ο Οδυσσέας και οι σύντροφοί του απομακρύνονται από τη σπηλιά και επιβιβάζονται στο πλοίο τους (513-524). Β. Ο Οδυσσέας προκαλεί τον Πολύφημο και εκείνος αντιδρά με οργή (527-597). Γ. Η συνάντηση με τους υπόλοιπους συντρόφους και η αναχώρηση από τη χώρα των κυκλώπων (608-630). Ενότητες

ΟΜΗΡΟΥ ΟΔΥΣΣΕΙΑ ι ραψωδία: Κίκκονες, Λωτοφάγοι, Κύκλωπες (video της Ελένης Μουτάφη) Πολυμεσικό υλικό

Ο Οδυσσέας οδηγείται στην ύβρη Στην αρχή θριαμβολογεί, μετά γίνεται υπεροπτικός, στη συνέχεια γίνεται προσβλητικός και τέλος αλαζονικός προσβάλλοντας τον Ποσειδώνα. Ξεπερνά τα ανθρώπινα όρια και φτάνει έτσι στην ύβρη. Η ύβρις του Οδυσσέα αποτελεί σημαντικό στοιχείο της δομής της Οδύσσειας. Με βάση αυτήν ο ποιητής οργανώνει το μύθο του αλλά και αναδεικνύει τη θεμελιώδη ηθική αρχή του έργου του: όποιος ξεπερνά τα ανθρώπινα όρια και φέρεται αλαζονικά τιμωρείται. Επομένως, οι συμφορές και τα βάσανα του Οδυσσέα είναι η τιμωρία του για την ύβριν που διέπραξε.

Η πορεία προς την ύβρη Η πορεία του ήρωα προς την ύβρη είναι κλιμακούμενη. Δηλαδή η έντασή της κορυφώνεται σταδιακά κατά τη μετάβαση από τη μια φάση στην άλλη. Σε κάθε φάση διακρίνεται μια δράση του Οδυσσέα και μία αντίδραση του Πολύφημου. Η κλιμακούμενη πορεία του Οδυσσέα προς την ύβρη έχει ψυχολογική εξήγηση: η αίσθηση της προσωπικής επιτυχίας (εξαπάτησε- τύφλωσε –αποδυνάμωσε ένα γίγαντα) τον κάνει να θέλει, ως επικός ήρωας, να πανηγυρίσει για τη νίκη του αλλά και να εκδικηθεί για την απώλεια των έξι συντρόφων του.

ΣΥΓΚΡΟΥΣΗ ΟΔΥΣΣΕΑ - ΠΟΛΥΦΗΜΟΥ Α φάση: 529- 534 ΔΡΑΣΗ: Ο ήρωας θριαμβολογεί, καυχιέται, χλευάζοντας τον ηττημένο αντίπαλο και υπογραμμίζοντας τη γενναιότητά του και τη δίκαιη τιμωρία του κύκλωπα, την οποία αποδίδει στον Ξένιο Δία και τους θεούς. ΑΝΤΙΔΡΑΣΗ: Οργισμένος ο Πολύφημος αντιδρά με πρωτόγονο τρόπο. Ρίχνει προς το πλοίο του Οδυσσέα «μια κορυφή ψηλού βουνού», που απείλησε το καράβι. Β φάση: 547=563 ΔΡΑΣΗ: Ο Οδυσσέας, εξοργισμένος και παρά τις αποτρεπτικές συμβουλές των συντρόφων του, αποκαλύπτει στον Κύκλωπα την ταυτότητά του, με όλους τους επίσημους τίτλους της, και υπογραμμίζει ότι η τύφλωσή του είναι δικό του έργο. ΑΝΤΙΔΡΑΣΗ: Ενεργοποιείται η μνήμη του Πολύφημου: θυμάται μια παλιά προφητεία, σύμφωνα με την οποία θα τυφλωνόταν από κάποιον Οδυσσέα. Τέλος, λέει ότι θα ζητήσει από τον πατέρα του τον Ποσειδώνα να τον γιατρέψει. Γ φάση: 582-584 ΔΡΑΣΗ: Ο Οδυσσέας δεν συγκρατείται: λέει ότι επιθυμεί το θάνατο του Πολύφημου και προσβάλλει το μεγάλο θεό της θάλασσας τονίζοντας πως ούτε κι αυτός δεν μπορεί να γιατρέψει την τύφλωση του Πολύφημου. Με τον τρόπο αυτό ο Οδυσσέας ξεπερνά τα ανθρώπινα όρια, διαπράττει δηλαδή «ύβριν». ΑΝΤΙΔΡΑΣΗ: Ο Πολύφημος παρακαλεί τον πατέρα του Ποσειδώνα να τον εισακούσει και απευθύνει μια διαζευκτική κατάρα στον Οδυσσέα: είτε να μην επιστρέψει ποτέ στην πατρίδα του είτε, αν η μοίρα του έχει ορίσει να επιστρέψει στον τόπο του, να νοστήσει με μεγάλη καθυστέρηση, μόνος, χωρίς συντρόφους, με ξένο καράβι και να αντιμετωπίσει νέες συμφορές στην πατρίδα.

O Kύκλωπας «κόβει μια κορυφή ψηλού βουνού και πάνω μας τη ρίχνει».

ΥΒΡΙΣΝΕΜΕΣΙΣΤΙΣΙΣ Η έννοια «ύβρις»είναι γνώρισμα μιας θεοφοβούμενης κοινωνίας που διακρίνει το δίκαιο από το άδικο και γνωρίζει τα όριά της σε σχέση με τους θεούς. Ύβρη διαπράττουν όσοι αδικούν ή προσβάλλουν τους θεούς ή τους συνανθρώπους τους. Συνήθως η ύβρις εκδηλώνεται σε στιγμές στις οποίες ο άνθρωπος αισθάνεται υπερήφανος για την επιτυχία του, οπότε υπερβαίνει τα όριά του. Η υπέρβαση αυτή προκαλεί την οργή (νέμεση) των θεών ή και των ανθρώπων. Άμεση συνέπεια της νέμεσης είναι η τιμωρία (τίση) Ο Οδυσσέας δείχνει ασέβεια και περιφρόνηση απέναντι στο θεό Ποσειδώνα, δηλαδή διαπράττει ύβριν. Ακολουθούν οι οδυνηρές συνέπειες για τον ήρωα: Ο Δίας είναι εξοργισμένος (νέμεση) από την αλαζονεία του ήρωα και απορρίπτει τη θυσία που προσφέρει προς τιμήν του ο Οδυσσέας. Ο Δίας ορίζει την τιμωρία (τίση) του Οδυσσέα.

ΥΒΡΙΣΝΕΜΕΣΙΣΤΙΣΙΣ Συμπληρώστε τα κενά της παραγράφου, αφού θυμηθείτε ότι: υβριστής γίνεται ο άνθρωπος που υπερβαίνει τα όριά του προσβάλλοντας/αδικώντας θεούς ή/και ανθρώπους. H υπέρβαση αυτή/η ύβρη προκαλεί την οργή των θεών/τη νέμεση, και ακολουθεί η τιμωρία/η τίση. O Oδυσσέας έγινε υβριστής όταν ..................................................................................................... και ο Δίας έδειξε τη δυσαρέσκειά του όταν ..................................................................................................... και όρισε ως τιμωρία του ήρωα .....................................................................................................

Το ήθος του Οδυσσέα στην Κυκλώπεια Στην «Κυκλώπεια» ο Οδυσσέας παρουσιάζεται με όλες σχεδόν τις βασικές ιδιότητές του: στη σπηλιά του Πολύφημου παρουσιάζεται με τόλμη και ερευνητική διάθεση. Όταν συνειδητοποιεί ότι ο Πολύφημος δε σέβεται τον ιερό θεσμό της φιλοξενίας, γίνεται επιφυλακτικός και αρχίζει να παίρνει προφυλάξεις δίνοντας ψεύτικες πληροφορίες για το καράβι του. Εξοργίζεται από την απώλεια των συντρόφων του και αντιπαραθέτει στην υπερφυσική δύναμη του Πολύφημου την ευστροφία και την επινοητικότητά του αναδεικνύοντας έτσι δυο βασικές ιδιότητές του: πολύτροπος και πολυμήχανος. Επιστρατεύει κάθε δολερό τέχνασμα (το κρασί, την τύφλωση, το πλαστό όνομα, τη φυγή κάτω από τα κριάρια»), εξουδετερώνει το γίγαντα και σώζεται με τους υπόλοιπους έξι συντρόφους (φιλέταιρος). Μετά τη θριαμβευτική του νίκη σε βάρος του Πολύφημου υπερηφανεύεται για το κατόρθωμά του, ως επικός ήρωας, αλλά δεν αποφεύγει την καυχησιολογία ούτε την υπέρβαση των ανθρώπινων ορίων και προσβάλλει τον Ποσειδώνα Γίνεται έτσι υβριστής. Γι’ αυτό ο Δίας, αντί να δεχτεί τη θυσία του, καθορίζει την τιμωρία του. Στη συνέχεια ο Οδυσσέας, πληρώνοντας το αμάρτημά του και αναπτύσσοντας καρτερία (υπομονή) στις συμφορές, θα αποδειχτεί και πολύπαθος και καρτερικός.

Ν. Χατζηκυριάκος Γκίκας

Παράλληλα κείμενα Ο τραγικός ποιητής Ευριπίδης δραματοποιεί το επεισόδιο της «Κυκλώπειας» στο σατυρικό δράμα του Κύκλωψ με τρόπο κωμικό. Στο απόσπασμα που ακολουθεί παίρνουν μέρος ο Κύκλωπας, ο Οδυσσέας και ο χορός των Σατύρων, που παρουσιάζονται σαν αιχμάλωτοι κι αυτοί του Κύκλωπα.  Ευριπίδης, Κύκλωψ, στ. <665-709>, μτφρ. Κ. Τοπούζης, εκδ. Επικαιρότητα, Αθήνα 1993.

Παράλληλα κείμενα (για την κατάρα) Παράλληλα κείμενα (για την κατάρα) Δημοτικό, «Του γιοφυριού της Άρτας» στ. 35-42: Η κατάρα της Λυγερής «Αλίμονο στη μοίρα μας, κρίμα στο ριζικό μας! Τρεις αδερφάδες είμαστε, κι οι τρεις κακογραμμένες, η μια ’χτισε το Δούναβη, κι η άλλη τον Αφράτη, κι εγώ η πλιο στερνότερη της Άρτας το γιοφύρι. Ως τρέμει το καρυόφυλλο, να τρέμει το γιοφύρι, κι ως πέφτουν τα δεντρόφυλλα, να πέφτουν οι διαβάτες».  Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, Γ' Γυμνασίου, Ενότητα 1: «Δημοτικά Τραγούδια», Αθήνα: ΟΕΔΒ 2007 Όμηρος, Ιλιάδα Α 37-42: Ο ιερέας Χρύσης ζητά από τον θεό Απόλλωνα την τιμωρία των Αχαιών  «Άκουσέ με, αργυρότοξε, της Χρύσης και της θείας  Κίλλας προστάτη, κύριε στην Τένεδο, Σμινθέα, εάν σου έκτισα ναόν να χαίρεται η καρδιά σου,  εάν ποτέ σου έκαψα μεριά καλοθρεμμένα  ταύρων κι ερίφων, τούτον μου τον πόθον τελείωσέ μου·  τα βέλη σου στους Δαναούς τα δάκρυά μου ας πλερώσουν». Ομηρικά Έπη: Ιλιάδα, Β' Γυμνασίου, μτφ. Δ. Ν. Μαρωνίτης, Αθήνα: ΟΕΔΒ 2010