Κεφάλαιο 1ο Θεωρητική Θεμελίωση Μάθημα 1 Κεφάλαιο 1ο Θεωρητική Θεμελίωση
Βασικά ερωτήματα Ποιο είναι το περιεχόμενο της Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας Ποιος είναι ο σκοπός Ποιοι είναι οι στόχοι
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ Η Εκπαιδευτική Ψυχολογία εξετάζει την εξέλιξη (νοητική, συναισθηματική- ψυχολογική) του παιδιού και του εφήβου κατά τη διαδικασία αγωγής και μάθησης. δηλαδή υπό το πρίσμα των παιδαγωγικών επιδράσεων
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ Επομένως η επιστήμη της Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας περιλαμβάνει το σύνολο των γνώσεων και των κανόνων (αρχών), σύμφωνα με τις οποίες πρέπει να γίνεται η αγωγή του παιδιού και του εφήβου καθώς και τις επιπτώσεις-επιδράσεις που η αγωγή αυτή έχει στην νοητική – συναισθηματική – κοινωνική εξέλιξη του παιδιού – εφήβου - ενηλίκου
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ Ορίζεται ως αλληλεπίδραση παιδαγωγού- παιδαγωγούμενου στα πλαίσια δοσμένων κοινωνικό-ιστορικών παραμέτρων
Εκπαιδευτική Ψυχολογία και Παιδαγωγική Η Αγωγή στη Σχολική Κοινότητα συμβάλλει με συστηματικό και οργανωμένο τρόπο στην διαδικασία νοηματικής και συναισθηματικής- ψυχικής εξέλιξης του παιδιού (δηλαδή στην διαμόρφωση της προσωπικότητας του παιδιού και του εφήβου) μέσα από την παροχή γνώσεων αλλά και βιωματικών παραδειγμάτων.
Δάσκαλος
Δάσκαλος Επομένως ο Δάσκαλος ως Παιδαγωγός δεν διδάσκει μόνο το μάθημα αλλά παράλληλα διδάσκει με την ίδια του την προσωπικότητα τους μαθητές
Βιωματική μάθηση . Παράλληλα άλλοι παράμετροι διδάσκουν «εθίζουν», όπως έλεγαν στην αρχαιότητα τους μαθητές σε ένα τρόπο ζωής.
Άλλοι παράμετροι μάθησης Ο τρόπος οργάνωσης και διοίκησης της σχολικής μονάδας, οι σχέσεις των διδασκόντων μεταξύ τους και με τους μαθητές, οι σχέσεις των μαθητών μεταξύ τους και γενικά το κλίμα που επικρατεί σε μία σχολική μονάδα επηρεάζει τη διαμόρφωση της προσωπικότητας των μαθητών.
Επιστήμες της Αγωγής Μέσα σ΄αυτό τον όρο εμπεριέχεται η αγωγή η οποία παρέχεται από διάφορους φορείς όπως η οικογένεια, τα μέσα μαζικής ενημέρωσης και το γενικότερο κοινωνικό – πολιτιστικό περιβάλλον.
Ο Πολιτησ διαπλαθεται «Ο πολίτης διαπλάθεται όχι μόνο με το βιβλίο της Αγωγής του Πολίτη, με την εγκύκλιο ή τον πανηγυρικό λόγο αλλά από την ίδια την πολιτική πραγματικότητα... όταν και μέσα στο σχολείο και έξω από αυτό βλέπουν οι νέοι μας ότι οι νόμοι παραβιάζονται από τους ισχυρούς της ημέρας, και οι κυρώσεις πλήττουν μόνο τους οικονομικά ή πολιτικά ασθενείς και απροστάτευτους, όταν πέφτει στην αντίληψή τους ότι τα όργανα της πολιτείας δεν διστάζουν να καταχρώνται την εξουσία ή να μεροληπτούν κατάφωρα, επειδή κανείς δεν τα τιμωρεί για τις αυθαιρεσίες τους, όταν αισθάνονται ότι το Κράτος μόνο πειθαρχία και θυσίες τους ζητάει, χωρίς τη στοιχειώδη αντιπαροχή που είναι αυτονόητη στα δημοκρατικά πολιτεύματα, δηλαδή την ισονομία και την ισοτέλεια, αγωγή πολιτική δεν πρόκειται να αποκτήσουν ακόμα και αν διατάξουμε να σταματήσει η διδασκαλία όλων των άλλων μαθημάτων και από το πρωί έως το βράδυ ένα μάθημα να γεμίζει το πρόγραμμα στα σχολεία όλων των τύπων: το μάθημα της Αγωγής του Πολίτη. Γιατί Αγωγή θα πει όχι πόλωση του νου με γνώσεις αλλά πλάσιμο της ψυχής με την εμβίωση της αρετής. Και το πλάσιμο τούτο γίνεται όχι με τα λόγια αλλά με τη ζωή, με το παράδειγμα, με τον εθισμό». Ε. Π. ΠΑΠΑΝΟΫΤΣ΅ΟΣ15. .E.Π. Παπανούτσου, «Η Αγωγή του Πολίτη», εφ.Το Βήμα. 1η Σεπτεμβρίου,1960