Η μέθοδος «Μετασχηματίζουσα μάθηση μέσα από την αισθητική εμπειρία»: μια διδακτική εφαρμογή της στη Γ’ Γυμνασίου 1ο Πανελλήνιο Συνέδριο Δια Βίου Μάθησης.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Η Συμβολή της Τέχνης στην Εκπαίδευση
Advertisements

Εν. 6.5 & 6.6 Ειδικού Μέρους Ανάπτυξη, εφαρμογή και αξιολόγηση εκπαιδευτικού σεναρίου Νότα Σεφερλή
ΛΗΨΗ ΑΠΟΦΑΣΗΣ Ο σύγχρονος άνθρωπος πρέπει συνεχώς να αποφασίζει και να ελίσσεται σε διαρκώς μεταβαλ .κόσμο.Έχει μεγαλύτερο εύρος επιλογών.
Η χρήση των τεχνών ως εκπαιδευτική τεχνική
Στρατηγικές διδασκαλίας και σχεδιασμός μαθήματος
ΦΑΣΕΙΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Προσδιορισμός του διδακτικού στόχου, των κριτηρίων και των στοιχείων της αξιολόγησης Επιλογή της τεχνικής Ερμηνεία των πληροφοριών Αποτύπωση.
ΒΙΩΜΑΤΙΚΗ ΜΑΘΗΣΗ Μαρια Κουτάτζη ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2012.
«Εξαρτήσεις…τις χρειάζομαι;»
ΜΕΙΖΟΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ.  Κ ανένα παιδί απ’ έξω  Ό λα τα παιδιά ενταγμένα στη μαθησιακή διαδικασία εκπαιδευτικός συνδιαμορφωτής του υλικού  Ο.
Μ. Βιβίτσου, Ν. Λαμπροπούλου, Αλ. Γκίκας, Ι. Χαρδαλούπα
Στάδια διεξαγωγής εκπ/κής έρευνας
Εκπαιδευτικοι εν δρασει νεα πολυτροπικη διδακτικη
Η εργαστηριακή διδασκαλία στη Διδακτική των Φυσικών Επιστημών
Δραστηριότητες προσομοίωσης
Ευδοξία Παναγιωτίδου Ψυχολόγος Α’ ΚΕΔΔΥ Θεσσαλονίκης Τρίτη,
Η ομάδα στις ερευνητικές εργασίες. Τι είναι μια ομάδα; Πως μπορούμε να την προσδιορίσουμε; Η ομάδα έχει τουλάχιστον δυο στόχους α) Πραγματοποίηση ενός.
Στάδια της έρευνας 1. Τίτλος της έρευνας 2
Όλο το διήμερο είναι αφιερωμένο σε τρόπους ενεργοποίησης σκέψης και στη διαμόρφωση μιας στάσης για τη σκέψη (Κριτικής και δημιουργικής). Visible thinking.
Μελετώντας το πρώτο διάγραμμα όλοι οι ερωτηθέντες απάντησαν ότι μέσα στην οικογένεια υπάρχει διάκριση σε όλους τους τομείς δήλωσαν περισσότεροι ότι.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΩΝ
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΘΕΤΙΚΩΝ ΣΤΑΣΕΩΝ ΣΤΗ ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΥ ΒΑΣΙΛΗΣ Β’ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΣΤΕΛΙΟΣ ΣΤ’ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Ι
ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΑ ΥΠΕΡ ΤΗΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Η αξιολόγηση του έργου των εκπαιδευτικών προσφέρει τη δυνατότητα: Να βελτιωθεί η ποιότητα του εκπαιδευτικού συστήματος,
ΕΝΗΛΙΚΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΟΜΕΝΟΙ
ΜΝΗΜΟΝΙΟ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΝΤΑΞΗ ΣΧΕΔΙΟΥ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ.
project: οψεις της ψυχολογιας
ΒΙΩΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΓΥΜΝΑΣΙΟ.
Ο ΕΦΗΒΟΣ ΚΑΙ Ο «ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΣ ΑΛΛΟΣ»
Εκπαιδευςη μεςα απο την τεχνη
Γιατί οι Ερευνητικές Εργασίες (ΕΕ) είναι καινοτομία;
Δ/ΝΣΗ Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠ/ΣΗΣ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ &ΔΥΤΙΚΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΚΕ.ΣΥ.Π. ΝΕΑΠΟΛΗΣ & ΛΕΥΚΟΥ ΠΥΡΓΟΥ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ Σ.Ε.Π. ΘΕΜΑ: Πρόσβαση στην τριτοβάθμια.
ΟΙ ΤΠΕ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΜΙΑ ΠΡΩΤΗ ΘΕΩΡΗΣΗ ΣΑΡΑΝΤΟΣ ΨΥΧΑΡΗΣ
Διδακτική Μεθοδολογία και Εκπαίδευση Ενηλίκων
«Φυσικές Επιστήμες και Περιβαλλοντική Εκπαίδευση: Βιβλιογραφική επισκόπηση και ζητήματα που αναδύονται» Βασιλούδης Ιωάννης, Δάσκαλος, MSc Βιώσιμης Ανάπτυξης.
ΛΗΨΗ ΑΠΟΦΑΣΗΣ Ο σύγχρονος άνθρωπος πρέπει συνεχώς να αποφασίζει και να ελίσσεται σε διαρκώς μεταβαλ .κόσμο.Έχει μεγαλύτερο εύρος επιλογών.
ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΕΚΦΡΑΣΗΣ ΚΑΙ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΕΛΛΗ ΜΟΥΡΑΤΗ- ΣΥΝΗΓΟΡΟΣ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ 1.
Η σκέψη και πράξη του εκπαιδευτικού Άννα Σπύρτου Παιδαγωγική Σχολή Φλώρινας
Σεμινάριο Τελειοφοίτων Διατύπωση ερευνητικών υποθέσεων.
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑΣ Επιμόρφωση σε μεθόδους δημιουργικής μάθησης. Αναστασία Παναγιωτίδου Σχολική σύμβουλος Αγγλικής. M.Ed., Διδάκτορας ΔΠΘ.
«Για δέντρα και φυτά μαθαίνω χίλια μυστικά…» Νηπιαγωγείο Δαμαριώνα Νάξου Υπεύθυνη Περιβαλλοντικού προγράμματος: Παντελέων Μιχαλίτσα.
ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΤΕΧΝΗ; ΠΟΙΟΣ ΤΟ ΑΠΟΦΑΣΙΖΕΙ; ΟΛΑ ΤΑ ΕΡΓΑ ΤΕΧΝΗΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΡΕΣΟΥΝ ΣΕ ΟΛΟΥΣ;
Διδασκαλία και Μάθηση στο Νηπιαγωγείο: Σχεδιασμός Εκπαιδευτικών Δραστηριοτήτων ΙI Ενότητα 4: Ο ρόλος της τέχνης στην εκπαίδευση Διδάσκουσα: Αναστασία Ράικου.
ΔΙΑΣΧΟΛΙΚΗ ΗΜΕΡΙΔΑ «ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ - ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΣΤΟ ΕΠΑΛ» 2 Ο ΕΠΑΛ ΣΕΡΡΩΝ – ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΣΚΟΥΤΑΡΕΩΣ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΣΚΟΥΤΑΡΕΩΣ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗ ΕΡΕΥΝΑ Εισηγήτρια:
Δομή & και Αξιολόγηση εκπαιδευτικών σεναρίων. Διδασκαλία μέσω παραδείγματος Ανοίξτε την παρακάτω ιστοσελίδα και διαβάστε το σενάριο βασισμένο στο «Πούσι»
ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΕΚΦΡΑΣΗΣ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΕΛΛΗ ΜΟΥΡΑΤΗ-ΣΥΝΗΓΟΡΟΣ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ 1.
Χρήση της χαρτογράφησης εννοιών για την μείωση των λαθών στο μάθημα της Τεχνολογίας ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ «ΤΑ ΛΑΘΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ» ΑΘΗΝΑ, 1-2 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ,
John Dewey
Συνέντευξη με νήπια.
Πηγή: Ματσαγγούρας, Η. (2000) Ομαδοσυνεργατική διδασκαλία και μάθηση
ΘΕΩΡΙΕΣ ΛΗΨΗΣ ΑΠΟΦΑΣΗΣ
Ανάλυση κρίσιμου συμβάντος
Μοντέλο Ωριαίας Διδασκαλίας
Θεσμοί προσχολικής αγωγής στην Ευρώπη
Τι είναι/ περιλαμβάνει ένα περιβάλλον μάθησης;
Βιολογία Γυμνασίου.
Μάθηση σημαίνει τροποποίηση συμπεριφοράς & σχηματισμό συνηθειών
Διδακτική Μεθοδολογία και Εκπαίδευση Ενηλίκων
Παραδείγματα εκπαιδευτικών ερευνών δράσης
Το ερωτηματολόγιο για το σχολικό εκφοβισμό ως μέσο ευαισθητοποίησης και κινητοποίησης όλου του σχολείου 1ο Γυμνάσιο Πεύκης Υπεύθυνη καθηγήτρια: Μαρία.
Εναλλακτικές εφαρμογές αξιολόγησης
Προσχολική Παιδαγωγική
Ο ρόλος του εκπαιδευτικού και των μαθητών
Τ.Π.Ε. Επιμόρφωση Β1 Επιπέδου
Ερευνητική Εργασία στην Θεματική Ενότητα Κοινωνικές και Ανθρωπιστικές Επιστήμες με θέμα “Χάσμα Γενεών και Τεχνολογία”
Η ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ως οπλο επικοινωνιας
Η Ζωή στον Δρόμο Μαθητικο Project.
Η σκέψη και πράξη του εκπαιδευτικού
ΕΙΚΟΝΙΚΗ ΤΑΞΗ Διερεύνηση με συζήτηση
Οι απόψεις των μαθητών του σχολείου μας για τα βιντεοπαιχνίδια
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Η μέθοδος «Μετασχηματίζουσα μάθηση μέσα από την αισθητική εμπειρία»: μια διδακτική εφαρμογή της στη Γ’ Γυμνασίου 1ο Πανελλήνιο Συνέδριο Δια Βίου Μάθησης «Δια Βίου Μάθηση και Σύγχρονη Κοινωνία, Τοπική Αυτοδιοίκηση Εκπαίδευση και Εργασία» Τμήμα Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 27-28 Ιουνίου 2015 Τζήνα Πασχαλίδου, εκπαιδευτικός αγγλικής γλώσσας, Μουσικό Σχολείο Πειραιά Τάσος Μιχαηλίδης, υποψήφιος διδάκτορας Νεοελληνικής φιλολογίας, Ζάννειο Πειραματικό Γυμνάσιο Πειραιά

κοινές αρχές μεταξύ παιδαγωγικής και ανδραγωγικής κοινωνική διάσταση της μάθησης (Bruner, 1960; 1966; Vygotski, 1978) ομαδοσυνεργατική και μέθοδος project (Frey, 1986) αυτενέργεια και αυτονομία (Brockett & Hiemstra, 1991; Little, 1991), μάθηση με ανάληψη προσωπικής ευθύνης κριτική και δημιουργική σκέψη (Ennis, 1996) αποτελεσματική σκέψη με κριτήρια, λογική, συνέπεια, ακρίβεια, αμεροληψία, πρωτοτυπία και φαντασία (Μέγα, 2011)

Τέχνη και ολιστική ανάπτυξη Gardner πολλαπλοί τύποι νοημοσύνης (1983) στους οποίους συμπεριλαμβάνονται όψεις της τέχνης παιδαγωγική χρησιμότητα των τεχνών (1973) Dewey (1934) σημασία της αλληλεπίδρασης ανάμεσα στον έργο και τον ακροατή/θεατή δυνατότητα ανάπτυξη την φαντασίας μέσω αυτής της αλληλεπίδρασης Eisner (2002) και Perkins (1994) η ενεργητική παρατήρηση/ακρόαση ενεργοποιεί εικόνες, συναισθήματα, σκέψεις, γνώσεις και βιώματα και καλλιεργεί τον κριτικό στοχασμό

τα έξι στάδια της μεθόδου «Μετασχηματίζουσα μάθηση μέσα από την αισθητική εμπειρία» (Κόκκος, 2010; 2011) 1 προσδιορισμός του θέματος 2 καταγραφή σκέψεων και απόψεων των εκπαιδευόμενων σχετικά με το θέμα κατά ομάδες 3 προσδιορισμός των υποθεμάτων και των κριτικών ερωτημάτων 4 επιλογή έργων τέχνης και ο συσχετισμός τους με κάποιο/α από τα κριτικά ερωτήματα 5 επεξεργασία των έργων τέχνης μέσω του μοντέλου παρατήρησης των τεσσάρων φάσεων του Perkins (1994) ή του μοντέλου Visible Thinking (Project zero, Harvard Graduate School of Education) 6 μετασχηματισμός των απόψεων των εκπαιδευόμενων και γραπτή καταγραφή τους

προσδιορισμός του θέματος Στάδιο 1 προσδιορισμός του θέματος Ανεργία

Στόχοι Να στοχαστούν και να αναστοχαστούν αναθεωρώντας πιθανές στερεοτυπικές απόψεις τους. Να αντιληφθούν πως τα έργα τέχνης δεν παράγουν μόνο συναισθήματα, αλλά και «επιχειρηματολογούν». Να καταλάβουν τις συναισθηματικές επιπτώσεις της. Να προτείνουν τρόπους που θα μπορούσε η πολιτεία αλλά και οι πολίτες να βοηθήσουν.

Στάδιο 2 καταγραφή απόψεων των εκπαιδευόμενων Στάδιο 2 καταγραφή απόψεων των εκπαιδευόμενων «Η ανεργία είναι μια δύσκολη κατάσταση. Αφορά όλους τους Έλληνες σήμερα, γιατί σχεδόν κάθε σπίτι έχει και έναν άνεργο. […] Οι άνεργοι είναι κάθε ηλικίας και ειδικά νέοι που παρά τη μόρφωσή τους μένουν χωρίς δουλειά. Μένουν στο σπίτι των γονιών τους μέχρι μεγάλη ηλικία και τους τρέφουν οι γονείς τους. […] Οι νέοι θα έπρεπε να σπουδάζουν επαγγέλματα που μπορούν να τους προσφέρουν καλύτερες πιθανότητες να βρουν δουλειά […]». «Η ανεργία είναι αποτέλεσμα της οικονομικής κρίσης στην Ελλάδα. Πολλοί δεν έχουν δουλειά, αλλά συνεχίζουν να μην κάνουν υποχωρήσεις στο τι δουλειές επιλέγουν. Νιώθουν αδικημένοι και άτυχοι. […] Οι Έλληνες δεν ενδιαφέρονται για τις χειρωνακτικές δουλειές και περιμένουν να βρουν δουλειά γραφείου. Έτσι η ανεργία δεν μειώνεται και το κράτος πληρώνει επιδόματα, χάνοντας συνεχώς χρήματα. Επίσης, πολλοί νέοι φεύγουν στο εξωτερικό και γίνονται σημαντικοί εκεί, γιατί εδώ δεν μπορούσαν να βρουν εργασία. Η αποτυχία τους να βρούνε δουλειά οδηγεί κάποιους στην αυτοκτονία […]».

Στάδιο 3 Προσδιορισμός υποθεμάτων και κριτικών ερωτημάτων Υποθέματα 1. Οι τρόποι που η ανεργία επηρεάζει τη ψυχολογία και την αυτοεικόνα των ανθρώπων. 2. Ο βαθμός που η ανεργία προκαλεί κοινωνική στασιμότητα και η ευθύνη της πολιτείας να ανακουφίσει τους ανέργους. Κριτικά ερωτήματα α) Ποιες συνέπειες έχει η ανεργία στην προσωπικότητα και τη συναισθηματική κατάσταση του ανέργου; β) Με ποιους τρόπους η κοινωνία επηρεάζεται από το φαινόμενο της ανεργίας και πως η κοινωνία μπορεί να «επηρεάσει» τους ανέργους;

Στάδιο 4 Επιλογή εικαστικών έργων και συσχέτιση τους με τα κριτικά ερωτήματα α’ κριτικό ερώτημα β’ κριτικό Edvard Munch, The Scream, 1893  Abraham Harriton, 6th Avenue Unemployment Agency, 1937 Francis de Erdely, Lunch Time τίτλο, τέλη δεκαετίας 1930

Ποιες συνέπειες έχει η ανεργία στην προσωπικότητα και τη συναισθηματική κατάσταση του ανέργου; . Edvard Munch, The Scream, 1893

Abraham Harriton, 6th Avenue Unemployment Agency, 1937 Με ποιους τρόπους η κοινωνία επηρεάζεται από το φαινόμενο της ανεργίας και πως η κοινωνία μπορεί να «επηρεάσει» τους ανέργους; Abraham Harriton, 6th Avenue Unemployment Agency, 1937

Με ποιους τρόπους η κοινωνία επηρεάζεται από το φαινόμενο της ανεργίας και πως η κοινωνία μπορεί να «επηρεάσει» τους ανέργους; (συσχέτιση και με το πρώτο ερώτημα) Francis de Erdely, Lunch Time, τέλη δεκαετίας 1930

Στάδιο 5 Επεξεργασία των έργων τέχνης μοντέλο παρατήρησης του Perkins (1994) α’ φάση: χρόνος για παρατήρηση παρατηρούν χωρίς να σχολιάζουν εκφράζουν τις πρώτες αυθόρμητες σκέψεις εκφράζουν ερωτήματα β’ φάση: ανοιχτή και περιπετειώδης παρατήρηση παρατηρούν οτιδήποτε βρίσκεται στο έργο αναζητούν κάτι που προκαλεί την έκπληξη αναζητούν τα συναισθήματα γ’ φάση: αναλυτική και βαθιά παρατήρηση προσπαθούν να απαντήσουν σε προηγούμενα ερωτήματα προσπαθούν να ερμηνεύσουν εστιάζουν σε συμβολισμούς επιχειρούν ερμηνεία των εκπλήξεων δ’ φάση: ανασκόπηση των παραπάνω φάσεων

Ερωτήσεις που βοηθούν στην επεξεργασία των έργων Τι βλέπετε; Τι παρατηρείτε στο πίσω μέρος του έργου, στις γωνίες; Πως είναι οι κυρίαρχες μορφές; Ποιες είναι οι ηλικίες των μορφών; Πως θα περιγράφατε τα σώματα τους; Πως θα περιγράφατε τις εκφράσεις τους; Τι θα μπορείτε να πείτε για τα συναισθήματα τους; Τι αντικείμενα/στοιχεία παρατηρείτε; Τι άλλα στοιχεία βλέπετε; Τι έχετε να πείτε για τα σχήματα; Τι έχετε να πείτε για τα χρώματα; Τι έχετε να πείτε για τα μεγέθη; Αντιλαμβάνεστε κάποιες πιθανές κινήσεις; Τι μοιάζει στατικό; Διακρίνετε το φως, τις σκιές;

Στάδιο 5 Επεξεργασία των έργων τέχνης σε σχέση με τα κριτικά ερωτήματα, καταγράφηκαν τις ιδέες των μαθητών για τον πίνακα 1 μοναξιά μελαγχολία αδιαφορία των άλλων αίσθημα παραίτησης και απόγνωσης τάσεις αυτολύπησης και αυτοκαταστροφής αδυναμία να λύσει μόνος του το πρόβλημα πληγωμένος πεινασμένος και εξασθενημένος με το να κλείνει τα αυτιά του δείχνει πως φοβάται να ακούσει τη γνώμη των άλλων για εκείνον

Οι άνθρωποι είναι αγχωμένοι. για τον πίνακα 2 Οι άνθρωποι είναι αγχωμένοι. Το πλήθος αποτελείται από γυναίκες, νέους και ηλικιωμένους. Όλοι θέλουν να δουλέψουν, αλλά δεν μπορούν. Τα χρώματα είναι μουντά κι αυτό δείχνει τη μελαγχολία των ανθρώπων. Φαίνεται να περιμένουν γιατί ζουν με την ελπίδα. Είναι σε παλιότερη εποχή, όπως φαίνεται από τα ρούχα τους. Το πρόβλημα της ανεργίας αφορά κάθε εποχή. Η κοινωνία προσπαθεί να βοηθήσει.

Η ανεργία οδηγεί σε φτώχεια. για τον πίνακα 3 Η ανεργία οδηγεί σε φτώχεια. Οι άνεργοι δεν έχουν μόνοι τους τα αναγκαία, για να τραφούν. Μοναξιά και θλίψη αλλά και συντροφικότητα. Η απελπισία φαίνεται στις κινήσεις και τα πρόσωπά τους. Το πρόβλημα είναι κοινωνικό και πρέπει να είναι ενωμένοι. Η πολιτεία πρέπει να διοργανώνει συσσίτια για τους φτωχούς. Να δίνει επίδομα για να έχουν να καλύπτουν τις ανάγκες τους. Η στάση τους και η κατάθλιψη δε βοηθά, πρέπει να επιμένουν να να προσπαθούν, όπως στον δεύτερο πίνακα.

Στάδιο 6 Κριτικός αναστοχασμός Στάδιο 6 Κριτικός αναστοχασμός Πρώτη ομάδα: «Η ανεργία είναι αποτέλεσμα πολλών παραγόντων, πολιτικών και οικονομικών. Ο άνεργος δεν έχει ευθύνη για την κατάστασή του, εφόσον προσπαθεί να βρει δουλειά. Ο ίδιος νιώθει άσχημα και απομονωμένος από τους άλλους. […] Δεν έχει να πληρώσει τις ανάγκες του και αν έχει οικογένεια δεν μπορεί να προσφέρει στους δικούς του, όσα θεωρούμε δεδομένα. […] Ο άνεργος δεν είναι μόνο φτωχός, αλλά νιώθει αποτυχημένος για κάτι που δεν φταίει. Το κράτος πρέπει να τους δίνει χρήματα να καλύπτουν τα έξοδά τους και της οικογένειάς τους. Πρέπει να έχουν να φάνε και να τα παιδιά τους να μαθαίνουν, ό,τι και τα παιδιά αυτών που έχουν δουλειά. Ο άνεργος πρέπει να είναι αισιόδοξος, για να προσπαθήσει να βρει δουλειά. Το κράτος πρέπει να δημιουργήσει δουλειές για όλους, για να μη φεύγουν οι επιστήμονες σε άλλες χώρες». Δεύτερη ομάδα: «Η ανεργία είναι μια απαίσια κατάσταση που παγιδεύει τον άνθρωπο στη θλίψη. Νιώθει μόνος του και αβοήθητος. Πιστεύει πως η κοινωνία δεν τον θέλει και τον θεωρεί βάρος, ενώ δεν φταίει συνήθως αυτός, αλλά εξωτερικές καταστάσεις τον οδηγούν στην ανεργία […] Οι πολίτες κάθε ηλικίας έχουν δικαίωμα στην εργασία. Στη δουλειά ο άνθρωπος αξιοποιεί τις κλίσεις του, γι’ αυτό πρέπει να επιλέγουμε επαγγέλματα που είμαστε καλοί, για να έχουμε θάρρος και υπομονή να βρούμε τελικά μια θέση και να την κρατήσουμε […] Η πολιτεία πρέπει να δίνει ένα επίδομα που βοηθά τους ανθρώπους να επιβιώνουν και να συνεχίζουν να νιώθουν κομμάτι της ομάδας. Οφείλουμε να βοηθάμε και να σεβόμαστε τους ανέργους, γιατί είναι θύματα της εποχής [...]».

Στάδιο 2 καταγραφή απόψεων των εκπαιδευόμενων κατά ομάδες Στάδιο 2 καταγραφή απόψεων των εκπαιδευόμενων κατά ομάδες Ενδεικτικές απαντήσεις δύο ομάδων «Η ανεργία είναι μια δύσκολη κατάσταση. Αφορά όλους τους Έλληνες σήμερα, γιατί σχεδόν κάθε σπίτι έχει και έναν άνεργο. […] Οι άνεργοι είναι κάθε ηλικίας και ειδικά νέοι που παρά τη μόρφωσή τους μένουν χωρίς δουλειά. Μένουν στο σπίτι των γονιών τους μέχρι μεγάλη ηλικία και τους τρέφουν οι γονείς τους. […] Οι νέοι θα έπρεπε να σπουδάζουν επαγγέλματα που μπορούν να τους προσφέρουν καλύτερες πιθανότητες να βρουν δουλειά […]». «Η ανεργία είναι αποτέλεσμα της οικονομικής κρίσης στην Ελλάδα. Πολλοί δεν έχουν δουλειά, αλλά συνεχίζουν να μην κάνουν υποχωρήσεις στο τι δουλειές επιλέγουν. Νιώθουν αδικημένοι και άτυχοι. […] Οι Έλληνες δεν ενδιαφέρονται για τις χειρωνακτικές δουλειές και περιμένουν να βρουν δουλειά γραφείου. Έτσι η ανεργία δεν μειώνεται και το κράτος πληρώνει επιδόματα, χάνοντας συνεχώς χρήματα. Επίσης, πολλοί νέοι φεύγουν στο εξωτερικό και γίνονται σημαντικοί εκεί, γιατί εδώ δεν μπορούσαν να βρουν εργασία. Η αποτυχία τους να βρούνε δουλειά οδηγεί κάποιους στην αυτοκτονία […]».

Συγκριτικός πίνακας αποτελεσμάτων μέσω της Κλίμακας Αποτίμησης της Κριτικής Σκέψης. Α/Α ομάδων Στην έναρξη Στη λήξη Διαφορά 1η 1.5 2,5 1 2η 2.5

Βιβλιογραφία Brockett, R. G. & Hiemstra, R. (1991). Self-Direction in Adult Learning: Perspectives on Theory, Reasearch, and Practice. London and New York: Routledge. Bruner, J. S. (1960). The Process of education. Cambridge: Harvard University Press. Bruner, J. S. (1966). Toward a theory of instruction, Cambridge: Belkapp Press. de Erdely, F. (χ.χ.). Lunch Time [εικαστικό έργο]. Ανακτήθηκε 10 Μαρτίου 2015 από http://www.askart.com/artist/Francis_Ferenc_De_Erdelyi/11175916/Francis_Ferenc_De_Erdelyi.a spx. Dewey, J. (1934). Art as Experience. New York: Penguin Group. Eisner, E. (2002). The Arts and the Creation of Mind. New Haven and London: Yale University Press. Ennis, R. H. (1996). Critical thinking. Upper Saddle River: Prentice-Hall. Frey, K. (1986). Η μέθοδος πρότζεκτ, μτφ. Κλ. Μάλλιου, Θεσσαλονίκη: Κυριακίδης. Gardner, H. (1973). The arts and human development. New York: John Wiley & Sons. Gardner, H. (1983). Frames of mind: The theory of multiple intelligences. New York: Basic Books. Harriton, A. (1937). 6th Avenue Unemployment Agency [εικαστικό έργο]. Ανακτήθηκε 10 Μαρτίου 2015 από http://arthistorynewsreport.blogspot.gr/2013/02/modern-dialect-american-paintings- from.html.  

Κόκκος, Α. (2010). «Μετασχηματίζουσα μάθηση μέσα από την αισθητική εμπειρία: Θεωρητικό πλαίσιο και μέθοδος εφαρμογής», Εκπαίδευση Ενηλίκων, 19, 9-13. Κόκκος, Α. (2011). «Μετασχηματίζουσα μάθηση μέσα από την αισθητική εμπειρία: η διαμόρφωση μιας μεθόδου», στο Α. Κόκκου και συνεργάτες Εκπαίδευση μέσα από τις τέχνες. Αθήνα: Μεταίχμιο. Knowles, M. (1973). The adult learner: A neglected species. Houston: Gulf. Knowles, M. (1984). Andragogy in action. San Francisco: Jossey-Bass. Little, D. (1991). Learner Autonomy 1: Definitions, Issues and Problems. Dublin: Authentik. Μέγα, Γ. (2011). «Η τέχνη στο σχολικό σύστημα ως στοχαστική διεργασία», στο Α. Κόκκου και συνεργάτες Εκπαίδευση μέσα από τις τέχνες. Αθήνα: Μεταίχμιο. Mezirow, J. (1991). Transformative Dimensions of Adult Learning. San Francisco: Jossey-Bass. Munch, E. (1893). The Scream [εικαστικό έργο]. Ανακτήθηκε 10 Μαρτίου 2015 από http://en.wikipedia.org/wiki/The_Scream. Perkins, D. (1994). The intelligent eye. Los Angeles: Harvard Graduate School of Education. Visible thinking, Project zero, Harvard Graduate School of Education. Ανακτήθηκε 21 Ιουνίου 2015 από http://www.visiblethinkingpz.org/VisibleThinking_html_files/VisibleThinking1.html. Vygotski, L. (1978). Mind and society. Cambridge: Harvard University Press.