Μάθημα: Πολιτική Παιδεία Τάξη: Α’ Λυκείου Τίτλος μαθήματος:7.7 Κοινωνική ευαισθησία Διδάσκων: Αριστοτέλης Παπαδόπουλος Ημερομηνία διδασκαλίας: 20/4/2016 Σχολικό έτος: 2015-2016
Κοινωνική ευαισθησία
Σύμβαση για τα δικαιώματα του παιδιού υπογράφτηκε το 1989 από τα κράτη-μέλη του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών ρυθμίζει τις υποχρεώσεις των κρατών για την προστασία και προαγωγή των δικαιωμάτων του παιδιού. Το 1992 έγινε νόμος και στην χώρα μας (νόμος 2101/92).
Ποιες είναι οι 4 μεγάλες κατηγορίες δικαιωμάτων που περιλαμβάνονται στην Σύμβαση; Δικαιώματα Επιβίωσης (δικαίωμα στη ζωή και στις βασικές ανάγκες για ζωή) Δικαιώματα Προστασίας (από κάθε μορφής κακοποίηση, εκμετάλλευση, διάκριση, ρατσισμό, κ.λπ.) Δικαιώματα Ανάπτυξης- Εξέλιξης (δικαίωμα στην εκπαίδευση, πρόσβαση σε πληροφορίες και ελευθερία σκέψης, την ψυχαγωγία, κ.λπ.) Δικαιώματα Συμμετοχής (δικαίωμα στην έκφραση γνώμης, συμμετοχή σε οργανώσεις, κ.λπ.)
Επιπλέον, η Σύμβαση επισημαίνει: Όλα τα παιδιά είναι ίσα χωρίς καμία διάκριση φυλής, χρώματος, φύλου, γλώσσας, θρησκείας, καταγωγής, πεποιθήσεων, νομικής κατάστασης των ίδιων ή μελών της οικογένειάς τους. Παιδί= κάθε ανθρώπινο ον <18 ετών Τα παιδιά έχουν δικαίωμα στην ιατρική περίθαλψη και φροντίδα, τους εμβολιασμούς, τη νοσηλεία, κ.λπ.
Ποια είναι η εφαρμογή της Σύμβασης δικαιωμάτων του παιδιού; Η Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού ρυθμίζει τις υποχρεώσεις των κρατών για την προστασία και την προαγωγή των δικαιωμάτων του παιδιού. Τα κράτη-μέλη υποχρεούνται να υποβάλλουν στην Επιτροπή Δικαιωμάτων του Παιδιού του ΟΗΕ εκθέσεις σχετικά με τα μέτρα που έχουν υιοθετήσει για την εφαρμογή των προβλέψεων της Σύμβασης. Ανεξάρτητες αρχές και ΜΚΟ μπορούν επίσης να υποβάλλουν παράλληλες/εναλλακτικές εκθέσεις με τις δικές τους διαπιστώσεις. Η Επιτροπή μελετά τα κείμενα και μπορεί να καλέσει σε ακρόαση τους συντάκτες καθώς και να αποστείλει ερωτήματα προς διευκρίνιση στις κυβερνήσεις. Σε ειδική συνεδρία της, θέτει τελικά ερωτήματα προς την εθνική αντιπροσωπεία. Τέλος, εκδίδει τις Καταληκτικές Παρατηρήσεις της και ζητά από τα κράτη-μέλη να εξασφαλίσει ότι οι συστάσεις της θα εφαρμοστούν πλήρως και ότι θα είναι διαθέσιμες στο ευρύ κοινό.
Τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία Πολλές κατηγορίες=> πολλές ανάγκες, Κυρίως ανάγκη για εκπαίδευση Τα άτομα αυτά μπορούν να κάνουν θαύματα π.χ. Στήβεν Χώκινγκ
Τι είναι απαραίτητο για τα άτομα με αναπηρία; Εκπαίδευση = κοινωνικό αγαθό + δικαίωμα όλων Κράτος, υποχρέωση→ δωρεάν +με ίσους όρους παιδεία Ελλάδα→ Ειδική Αγωγή σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης
ΟΗΕ→Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία: 3 Δεκεμβρίου Στόχος => κατανόηση σχετικών θεμάτων+ κινητοποίηση υπέρ δικαιωμάτων αξιοπρέπειας + ευημερίας Επιδίωξη => ↑βαθμού ένταξης ατόμων με αναπηρίες σε κάθε πτυχή πολιτικής, κοινωνικής, οικονομικής και πολιτιστικής ζωής
Ποιες είναι οι αρχές της Σύμβασης του ΟΗΕ για τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρίες; Σεβασμός της έμφυτης αξιοπρέπειας, της αυτονομίας, (ελευθερία να κάνει τις δικές του επιλογές, και την ανεξαρτησία των προσώπων). Απαγόρευση των διακρίσεων. πλήρης και αποτελεσματική συμμετοχή και ένταξη στην κοινωνία. σεβασμός της διαφορετικότητας και αποδοχή των ατόμων με αναπηρία ως μέρος της ανθρώπινης ποικιλομορφίας και της ανθρωπότητας. Ισότητα των ευκαιριών. Προσβασιμότητα. Ισότητα μεταξύ ανδρών και γυναικών. σεβασμός των αναπτυσσόμενων ικανοτήτων των παιδιών με αναπηρία και ο σεβασμός για το δικαίωμα των παιδιών με αναπηρία να διατηρούν την ταυτότητά τους.
Σας ευχαριστώ πολύ!