Το πείραμα του Ερατοσθένη

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Ήπιες Μορφές Ενέργειας Ι
Advertisements

ΑΣΤΡΟΝΟΜΙΑ ΒΛΑΧΑΚΗ ΣΤΡΑΤΟΥΛΑ ΚΑΛΤΣΗ ΕΦΗ ΚΑΝΑΚΑΚΗ ΕΙΡΗΝΗ-ΜΑΡΙΑ
O ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ ΜΕ ΤΗ ΒΟΗΘΕΙΑ ΤΩΝ ΟΥΡΑΝΙΩΝ ΣΩΜΑΤΩΝ
Παιχνίδι γνώσεων γεωμετρία στη.
ΣΤΟΧΟΙ: ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ
Sketchpad Χρήση του λογισμικού ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΧΡΗΣΗ ΚΑΙ
Παιχνίδια με τις γεωγραφικές συντεταγμένες
Ηλιακά ρολόγια Ιανουάριος 2014
Το ηλιακό σύστημα και η Γη
Πάμε ξανά στις ξαστεριές …
Ο ΠΛΑΝΗΤΗΣ ΓΗ.
SN 1987A Παρουσίαση Ερευνητικής Πρότασης. 1. Υπερκαινοφανείς Ορισμένοι αστέρες κατά το τέλος της ζωής τους (αφού κάψουν όλο το υδρογόνο που περιέχουν)
ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ
Η μέτρηση της περιμέτρου της Γης
Τεστ (χρήση διαφανειών- Αρχής Huygens)
Εργαστήριο του μαθήματος «Εισαγωγή στην Αστροφυσική»
Ηλεκτροστατική ΚΑΤ’ ΟΙΚΟΝ
Το πειραμα του Ερατοςθενη- Το δικο μας πειραμα
Ο ΜΑΓΙΚΟΣ ΚΟΣΜΟΣ ΤΩΝ ΣΚΙΩΝ Βίας Αντωνιάδης Α΄Έγκωμης Κ.Β
ΠΑΡΑΤΗΡΩNTAΣ ΤΟΝ ΟΥΡΑΝΟ
ΠΟΛΙΚΗ ΖΩΝΗ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΣΙΑΜΑ.
6.2 ΔΙΑΔΟΣΗ ΤΟΥ ΦΩΤΟΣ.
ΜΕΤΡΗΣΗ ΤΟΥ ΥΨΟΥΣ ΤΗΣ ΠΥΡΑΜΙΔΑΣ
ΓΕΩΛΟΓΙΑ Η ΓΗ ΣΠΥΡΙΑΔΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ.
Παράλληλοι και μεσημβρινοί κύκλοι - ισημερινός
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ: ΓΙΩΡΓΟΣ ΞΑΝΘΑΚΗΣ
ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ EYE – LINER ΚΑΙ ΜΑΣΚΑΡΑ ΙΔΑΝΙΚΗ ΘΕΣΗ ΦΡΥΔΙΩΝ ΤΥΠΟΙ ΦΡΥΔΙΩΝ
Με το LEGO Mindstorms NXT
ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΗ ΦΥΣΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΗ ΦΥΣΙΚΗ.
Ο πλανήτης Γη ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ, ΙΟΥΝΙΟΣ 2005.
1.1 ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΕΣ ΣΥΝΤΕΤΑΓΜΕΝΕΣ ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΕΣ ΣΥΝΤΕΤΑΓΜΕΝΕΣ
1.2 Παίζοντας με το γεωγραφικό πλάτος...
ΙΣΤΟΡΙΑ ΗΛΙΑΚΟΥ ΡΟΛΟΓΙΟΥ
Το μέγεθος και η απόσταση του Ήλιου
Το πείραμα του Ερατοσθένη
Μιχαλακοπούλου Αθανασία Τμήμα: Α2
Οι κινήσεις της γης. Η ημέρα και η νύχτα. Οι εποχές του έτους
Ο ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΜΕΤΡΟΥ ΤΗΣ ΓΗΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΕΡΑΤΟΣΘΕΝΗ.
Γεωγραφικές Συντεταγμένες
Η ΦΥΣΙΚΗ ΜΕ ΠΕΙΡΑΜΑΤΑ Α’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
Πάμε ξανά στις ξαστεριές …
Παρατηρησιακή Αστροφυσική – Μέρος Α΄
Μερκ. Παναγιωτόπουλος - Φυσικός
ΕΘΝΙΚΟ ΚΑΙ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ Τμήμα ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ – ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΑΣΚΗΣΗ ΣΕ ΣΧΟΛΕΙΟ ΤΗΣ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ Μαρκουλιδάκης Ανδρέας 1112.
Ένα διαστημικό ταξίδι! Εργαστήριο Μαθηματικών Πρότυπο Πειραματικό Λύκειο Ηρακλείου
ΗΛΙΑΚΗ ΕΚΛΕΙΨΗ ΗΛΙΑΚΗ ΕΚΛΕΙΨΗ Το πιο μεγαλειώδες θέαμα στη φύση 17/3/2015ΕΚΦΕ Νέας Ιωνίας.
Άσκηση 1 : Δίνονται οι συντεταγμένες δυο σημείων Χ ο = m, Y ο = m, X 1 = m, Y 1 = m. Μετρήθηκαν οι γωνίες θλάσης (β 1 =250 g.2345.
Διαστάσεις Εργαστήριο Μηχανολογικού Σχεδιασμού Τμήμα Μηχανικών Παραγωγής & Διοίκησης Επ. Καθηγητής Μπότσαρης Παντελεήμων Lesson 3 1 Γραμμές διαστάσεων.
Πανεπιστήμια Πατρών Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική ηλικία Μάθημα: Δραστηριότητες από τον κόσμο.
Παρέμβαση σε μαθητές Α’Λυκείου
Ερωτηματολόγιο Φύλλο Εργασίας
Μια εισαγωγή του φαινόμενου της διάθλασης για το γυμνάσιο
Η περιφορά της Γης – Οι εποχές
Άραγε, γνωρίζουν οι μέλισσες μαθηματικά?
Μετρήσεις με μέτρο… τον άνθρωπο!
Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας ΑΠΕ ΚΑΒΑΛΑ 2015
Πώς βρίσκουμε τη θέση ενός τόπου στη γη
Ηλιακά ρολόγια Πηγή:
1.2 Παίζοντας με το γεωγραφικό πλάτος...
Γεωγραφικές συντεταγμένες
Γεωγραφικές συντεταγμένες.
7. Η κατανομη των ηπειρων και των ωκεανων
ΤΟ ΠΕΙΡΑΜΑ ΤΟΥ ΕΡΑΤΟΣΘΕΝΗ
ΑΔΑΜΙΔΟΥ ΔΗΜΗΤΡΑ ΔΙΠΛΑΣ ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΚΑΛΑΜΠΟΚΗ ΘΕΟΔΩΡΑ
(Προαπαιτούμενες γνώσεις)
Δημοτικό Σχολείο Μενιδίου
ΣΤΟΧΟΙ: ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ
ΕΦΑΠΤΟΜΕΝΕΣ ΣΤΟΧΟΙ: Να μπορείτε να Δίνετε τον ορισμό της Εφαπτομένης
Το πείραμα του Ερατοσθένη Νίκος Βουδρισλής Ελληνικό Δημοτικό Σχολείο Ντύσσελντορφ.
Γεωγραφικές συντεταγμένες
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Το πείραμα του Ερατοσθένη  Ο Ερατοσθένης (3ος π.Χ. αιώνας) ήταν Διευθυντής της μεγάλης Βιβλιοθήκης της Αλεξάνδρειας. Δημήτρης Ρογκάκος http://1ekfe.ira.sch.gr

Δημήτρης Ρογκάκος http://1ekfe.ira.sch.gr Κάποτε διάβασε σ’ έναν πάπυρο ότι το μεσημέρι της 21ης Ιουνίου (θερινό ηλιοστάσιο), στα νότια όρια της πόλης Συήνη (Ασσουάν), οι κατακόρυφοι στύλοι δεν ρίχνουν καθόλου σκιά και ο Ήλιος καθρεφτίζεται ακριβώς στον πυθμένα ενός πηγαδιού. Διερωτήθηκε εάν συμβαίνει το ίδιο ταυτόχρονα και σε μια άλλη πόλη πχ. στην Αλεξάνδρεια. Όμως στην Αλεξάνδρεια, κατά την ίδια μέρα και ώρα, οι κατακόρυφοι στύλοι έριχναν σκιά. Δημήτρης Ρογκάκος http://1ekfe.ira.sch.gr

Δημήτρης Ρογκάκος http://1ekfe.ira.sch.gr Αν η Γη ήταν επίπεδη, οι κατακόρυφοι στύλοι στις δυο πόλεις θα ήταν παράλληλοι και θα έπρεπε και οι δυο να ρίχνουν σκιά. Έτσι υποστήριξε ότι η επιφάνεια της Γης δεν είναι επίπεδη αλλά σφαιρική. Αυτό το συμπέρασμα επέτρεψε στον Ερατοσθένη να προσδιορίσει την ακτίνα και το μήκος της περιφέρειάς της Γης. Ας δούμε πώς… Δημήτρης Ρογκάκος http://1ekfe.ira.sch.gr

Ας μετρήσουμε κι εμείς την περιφέρεια της γης όπως ο Ερατοσθένης. 1. Ο παρακάτω κύκλος δείχνει τον πλανήτη που μας φιλοξενεί, τη γη. Η γραμμή που κόβει τον κύκλο σε δύο ημισφαίρια ονομάζεται Ισημερινός. Δημήτρης Ρογκάκος http://1ekfe.ira.sch.gr

Δημήτρης Ρογκάκος http://1ekfe.ira.sch.gr 2. Από το κέντρο του κύκλου χαράζουμε μια ακτίνα προς την περιφέρεια. Ας υποθέσουμε ότι η προέκταση είναι ένα ξυλάκι στην επιφάνεια της γης (σαν αυτό που θα βάλουμε στην αυλή μας). Αν μπορούσαμε να το προεκτείνουμε θα έφτανε στο κέντρο της γης. Δημήτρης Ρογκάκος http://1ekfe.ira.sch.gr

Δημήτρης Ρογκάκος http://1ekfe.ira.sch.gr 3. Τις ημέρες κοντά στην εαρινή ισημερία, όσοι βρίσκονται στον Ισημερινό θα παρατηρήσουν ότι οι ακτίνες του Ήλιου πέφτουν κατακόρυφα και ο Ήλιος θα μπορούσε να καθρεφτίζεται στον πυθμένα ενός πηγαδιού. Δημήτρης Ρογκάκος http://1ekfe.ira.sch.gr

Δημήτρης Ρογκάκος http://1ekfe.ira.sch.gr Χαράζουμε τις παράλληλες ακτίνες του ήλιου. Η ακτίνα του ήλιου που πέφτει στην προέκταση της ακτίνας του κύκλου δημιουργεί μια γωνία. Δημήτρης Ρογκάκος http://1ekfe.ira.sch.gr

Δημήτρης Ρογκάκος http://1ekfe.ira.sch.gr 4. Για να βρούμε το άνοιγμα της γωνίας (φ), αρκεί να γνωρίζουμε το ύψος (Υ) της ράβδου που τοποθετήσαμε κάθετα και το μήκος της σκιάς (Χ) που σχηματίστηκε. Το ύψος της ράβδου είναι 100 εκ. και το μήκος της σκιάς θα το μετρήσουμε στην αυλή. Δημήτρης Ρογκάκος http://1ekfe.ira.sch.gr

Δημήτρης Ρογκάκος http://1ekfe.ira.sch.gr Ο δάσκαλος ή η δασκάλα θα σας δώσει το μήκος της τρίτης πλευράς χρησιμοποιώντας το πυθαγόρειο θεώρημα (http://www.helppost.gr/ypologismos/orthogonio-trigono-pleyres/). Εσείς θα σχεδιάσετε το τρίγωνο στο φύλλο εργασίας, αφού μικρύνετε τις πλευρές του κατά 10 φορές για να χωρέσει στη σελίδα. Με το μοιρογνωμόνιό σας θα μπορέσετε να μετρήσετε το άνοιγμα της γωνίας φ. Εναλλακτικά, μπορούμε να βρούμε το Arctan του πηλίκου των δύο πλευρών και έτσι θα έχουμε απευθείας το άνοιγμα της γωνίας φ (βλ. http://www.rapidtables.com/calc/math/Arctan_Calculator.htm). Δημήτρης Ρογκάκος http://1ekfe.ira.sch.gr

Δημήτρης Ρογκάκος http://1ekfe.ira.sch.gr 5. Από κει και μετά ο Ερατοσθένης βασίστηκε σε μια ιδιότητα των παράλληλων ευθειών ότι η γωνία φ, του τριγώνου που είδαμε νωρίτερα, έχει το ίδιο άνοιγμα με τη γωνία στο κέντρο της γης. Δημήτρης Ρογκάκος http://1ekfe.ira.sch.gr

6. Αυτό που έμενε να υπολογιστεί ήταν η απόσταση από τη ράβδο μέχρι τον Ισημερινό. Για το σκοπό αυτό, ο Ερατοσθένης χρησιμοποίησε περιπατητές. Όμως εμείς μπορούμε να το κάνουμε πολύ πιο εύκολα με το google earth. Η απόσταση από το ξυλάκι μέχρι τον Ισημερινό είναι 3.910,73 χλμ. Δημήτρης Ρογκάκος http://1ekfe.ira.sch.gr

Δημήτρης Ρογκάκος http://1ekfe.ira.sch.gr 4.000 χλμ. Δημήτρης Ρογκάκος http://1ekfe.ira.sch.gr

Δημήτρης Ρογκάκος http://1ekfe.ira.sch.gr Δημήτρης Ρογκάκος http://1ekfe.ira.sch.gr

Δημήτρης Ρογκάκος http://1ekfe.ira.sch.gr Α Γ Β Δημήτρης Ρογκάκος http://1ekfe.ira.sch.gr

Δημήτρης Ρογκάκος http://1ekfe.ira.sch.gr 7. Από τα στοιχεία των προηγούμενων μετρήσεων, μπορούμε πλέον να υπολογίσουμε την περιφέρεια της γης αρκεί να βρούμε τη σχέση ανάμεσα στο άνοιγμα της γωνίας φ και στις 360ο. Όσες φορές μεγαλύτερη είναι η πλήρης γωνίας, τόσες φορές μεγαλύτερη θα είναι και η περιφέρεια της γης σε σχέση με το μήκος του τόξου. Δημήτρης Ρογκάκος http://1ekfe.ira.sch.gr

Δημήτρης Ρογκάκος http://1ekfe.ira.sch.gr Δημήτρης Ρογκάκος http://1ekfe.ira.sch.gr

Γωνία φ _________ Μήκος τόξου Πλήρης γωνία 360ο χ ……………… = Μήκος περιφέρειας της Γης Πλήρης γωνία 360ο χ ……… = 360ο χ ……………… = Δημήτρης Ρογκάκος http://1ekfe.ira.sch.gr

Δημήτρης Ρογκάκος http://1ekfe.ira.sch.gr Εναλλακτικά, θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί η αναλογία: Δημήτρης Ρογκάκος http://1ekfe.ira.sch.gr