ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΓΙΑ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ Αγωγιμότητα και Συστολή- Διαστολή υλικών Αλεξανδροπούλου Αγγελική Σταυρογιαννοπούλου Βασιλική
1.Η ΔΙΑΔΟΣΗ ΤΗΣ ΘΕΡΜΟΤΗΤΑΣ ΣΤΑ ΣΤΕΡΕΑ: ΚΑΛΟΙ- ΚΑΚΟΙ ΑΓΩΓΟΙ ΤΗΣ ΘΕΡΜΟΤΗΤΑΣ Στόχος: Να διακρίνουν τα παιδιά τα υλικά που θερμαίνονται σε όλη τη μάζα τους και σε αυτά που θερμαίνονται τοπικά.
1.Η ΔΙΑΔΟΣΗ ΤΗΣ ΘΕΡΜΟΤΗΤΑΣ ΣΤΑ ΣΤΕΡΕΑ: ΚΑΛΟΙ- ΚΑΚΟΙ ΑΓΩΓΟΙ ΤΗΣ ΘΕΡΜΟΤΗΤΑΣ(2) 1Η Δραστηριότητα (Αφήγηση ιστορίας): Περιγραφή: Αφηγούμαστε στα παιδιά την αυτοσχέδια ιστορία: ‘’Η κυρά Μαριγούλα και οι μαγικές κουτάλες’’ και συζητάμε για την συνέχεια του παραμυθιού.
1.Η ΔΙΑΔΟΣΗ ΤΗΣ ΘΕΡΜΟΤΗΤΑΣ ΣΤΑ ΣΤΕΡΕΑ: ΚΑΛΟΙ- ΚΑΚΟΙ ΑΓΩΓΟΙ ΤΗΣ ΘΕΡΜΟΤΗΤΑΣ (3) 2Η Δραστηριότητα (Πείραμα1ο): Γιατί η μεταλλική κουτάλα έκαψε την κυρά Μαριγούλα; Υλικά: Ένα διαφανές δοχείο με νερό (για ζέσταμα) Ηλεκτρικό μάτι Μία μεταλλική κουτάλα Μία ξύλινη κουτάλα Εκτέλεση πειράματος: Βάζουμε το ένα δοχείο με το νερό να ζεσταθεί και στην συνέχεια τοποθετούμε τις κουτάλες μέσα στο καυτό νερό. Παρακινούμε τα παιδιά να κάνουν προβλέψεις σε σχέση με το αποτέλεσμα που θα έχουμε. Στο τέλος συζητάμε σε σχέση με τις απαντήσεις των παιδιών.
1.Η ΔΙΑΔΟΣΗ ΤΗΣ ΘΕΡΜΟΤΗΤΑΣ ΣΤΑ ΣΤΕΡΕΑ: ΚΑΛΟΙ- ΚΑΚΟΙ ΑΓΩΓΟΙ ΤΗΣ ΘΕΡΜΟΤΗΤΑΣ (4) 3Η Δραστηριότητα Αξιολόγησης (Πείραμα2ο) : Αυτό που συνέβη με τις κουτάλες είναι δυνατό να συμβεί και με άλλα αντικείμενα μεταλλικά και ξύλινα; Υλικά: Ένα διαφανές δοχείο με νερό (για ζέσταμα) Καμινέτο Διάφορα μεταλλικά και ξύλινα αντικείμενα (π.χ. ξύλινη ράβδος, μεταλλική ράβδος, αλυσίδα, πλάστης ξύλινος κ.α.) Εκτέλεση πειράματος: Επαναλαμβάνουμε την ίδια διαδικασία με την προηγούμενη. Ενθαρρύνοντας τα παιδιά να κάνουν προβλέψεις.
2.Η ΘΕΡΜΙΚΗ ΣΥΣΤΟΛΗ-ΔΙΑΣΤΟΛΗ ΤΩΝ ΥΛΙΚΩΝ Στόχος: Να αντιληφθούν τα παιδιά πως η θέρμανση μπορεί να οδηγήσει στη διαστολή των υλικών, ενώ η ψύξη στη συστολή τους.
2.Η ΘΕΡΜΙΚΗ ΣΥΣΤΟΛΗ-ΔΙΑΣΤΟΛΗ ΤΩΝ ΥΛΙΚΩΝ (2) 1η Δραστηριότητα: Συνεχίζουμε την προηγούμενη ιστορία μας και αφηγούμαστε στα παιδιά……. Σταματάμε την αφήγηση και συζητούμε με τα παιδιά για το τι συνέβη.
2.Η ΘΕΡΜΙΚΗ ΣΥΣΤΟΛΗ-ΔΙΑΣΤΟΛΗ ΤΩΝ ΥΛΙΚΩΝ (3) 2η Δραστηριότητα (Πείραμα 1ο): Αναπαράγουμε την ιστορία αυτή με πείραμα για να δούμε αν ισχύει. Υλικά κουταλοπίρουνα θήκη που να χωράνε ακριβώς τα κουταλοπίρουνα φουρνάκι γάντια Στην πράξη: Ελέγχουμε αν τα κουταλοπίρουνα χωράνε στην θήκη τους και στην συνέχεια θα τα βάλουμε στο φούρνο να ζεσταθούν. Τα βγάζουμε προσεκτικά με σκοπό να τα τοποθετήσουμε πάλι στην θήκη τους. .
2.Η ΘΕΡΜΙΚΗ ΣΥΣΤΟΛΗ-ΔΙΑΣΤΟΛΗ ΤΩΝ ΥΛΙΚΩΝ (4) Καλούμε τα παιδιά να σκεφτούν τρόπο για να βοηθήσουν την κυρά Μαριγούλα. Ακούμε τις απαντήσεις τους και τις ελέγχουμε κάνοντας ένα δεύτερο πείραμα. Υλικά: Μπολ Παγωμένο νερό Εκτέλεση πειράματος: Βουτάμε τα κουταλοπίρουνα στο παγωμένο νερό και ξαναδοκιμάζουμε να τα τοποθετήσουμε στην θήκη τους
2.Η ΘΕΡΜΙΚΗ ΣΥΣΤΟΛΗ-ΔΙΑΣΤΟΛΗ ΤΩΝ ΥΛΙΚΩΝ (5) 3η Δραστηριότητα (Αξιολόγησης): Κάνουμε ξανά ένα πείραμα για να διαπιστώσουμε κατά πόσο τα παιδιά μπορούν να θυμηθούν και να εφαρμόσουν τις παραπάνω πρακτικές. Υλικά: μεταλλικό κουτί με αποσπώμενο καπάκι φουρνακι μπολ με παγωμένο νερό Εκτέλεση πειράματος: Τοποθετούμε το κουτί στο φούρνο χωρίς το καπάκι, μέχρι να ζεσταθεί. Το βγάζουμε από τον φούρνο και δοκιμάζουμε να κλείσουμε το καπάκι του. Πριν από αυτό ρωτάμε τα παιδιά τι πιστεύουν πως θα συμβεί. Όπως είναι φυσικό λοιπόν το καπάκι δεν κλείνει έτσι καλούμε ξανά τα παιδιά να θυμηθούν τι κάνουμε σε τέτοιες περιπτώσεις οπότε επαναλαμβάνουμε το πείραμα με το παγωμένο νερό, βουτώντας δηλαδή το κουτί σε παγωμένο νερό.