Στράτος Θεοδοσίου, Μάνος Δανέζης και Δακανάλης Άρης

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Τα ονόματα των πλανητών, σύνδεση με τη μυθολογία!
Advertisements

Μάθημα 2ο 20/10/2012.
ΘΑΛΗΣ Ο ΜΙΛΗΣΙΟΣ Από τις μαθήτριες: Αναστασούλη Μυρσίνη Γκέκα Μαρία
Ο ΠΛΑΝΗΤΗΣ ΓΗ.
Η γη μασ Η ΓΗ ΜΑΣ.
Οι φιλόσοφοι της αρχαίας Ιωνίας
ΤΟ ΗΛΙΑΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ.
Κωνσταντίνος Βασιλόπουλος & Δημήτρης Μιχαλακόπουλος
ΑΣΤΡΟΝΟΜΙΑ μια πολύ παλιά ιστορία…. Νίκη Μαματσή Φυσικός.
Αρχαίας Μεγάλης Ελλάδας
ΓΝΩΣΕΙΣ, ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΑΣ ΕΛΛΑΔΟΣ....
ΠΑΡΑΤΗΡΩNTAΣ ΤΟΝ ΟΥΡΑΝΟ
Μάθημα 4ο 03/11/2012.
Κοσμολογία και Αρχαία Ελλάδα
Η Δημιουργικότητα της Αρχαίας Ελληνικής Μαθηματικής Παιδείας μετά τον Ευκλείδη.
2ο΄ Λύκειο Αγίας Βαρβάρας
Ηλιοκεντρισμός Vs Γεωκεντρισμός
Διημερίδα Αστροφυσικής
Γαλιλαίος Γαλιλέι Δανάη Κασσελάκη ΣΤ’1.
ΤΟ ΗΛΙΑΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ «στις γειτονιές του φεγγαριού…» Νίκη Μαματσή Φυσικός.
Στροφορμή.
Ημέρα Ο Ήλιος φωτίζει την γη όπως ένας φακός μια υδρόγειο σφαίρα. Επειδή η Γη είναι σφαιρική και περιστρέφεται γύρω από τον εαυτό της και δεν φωτίζεται.
«ΤΟ ΝΕΡΟ ΩΣ ΒΑΣΙΚΟ ΣΥΣΤΑΤΙΚΟ ΤΗΣ ΥΛΗΣ» ΗΛΙΑΣ ΚΥΡΙΑΚΟΠΟΥΛΟΣ 12ο Γυμνάσιο Πάτρας
ΦΕΓΓΑΡΙ Η Σελήνη είναι (ο μοναδικός) φυσικός δορυφόρος της Γης και ο πέμπτος μεγαλύτερος φυσικός δορυφόρος του ηλιακού συστήματος. Πήρε το όνομά του από.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ 3 ο Γυμνάσιο Ναυπάκτου Συντονιστής: Α. Δρίβας, Φυσικός ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ.
Πυθαγόρας ο Σάμιος ( πΧ)
Οι 7 σοφοί της αρχαιότητας " Πυθαγόρας"
BIG BANG Πτολεμαϊκό και Κοπερνίκειο Σύστημα
Κλιματικές αλλαγές και οι επιπτώσεις τους στη ζωή του ανθρώπου
Ο ΧΡΟΝΟΣ ΣΤΗΝ ΠΑΤΕΡΙΚΗ ΣΚΕΨΗ Ο χρόνος στην Πατερική σκέψη έχει έναν παιδαγωγικό χαρακτήρα, αφού χρησιμοποιείται για την προετοιμασία του ανθρώπου στην.
ΤΟ ΡΟΜΑΝΤΖΟ ΤΗΣ ΚΙΝΗΣΗΣ
Το μέγεθος και η απόσταση του Ήλιου
ΠΥΘΑΓΟΡΑΣ. ΕΙΣΑΓΩΓΗ Το 90% της γνώσης μας προέρχεται από τους αρχαίους Έλληνες φιλόσοφους και επιστήμονες. Μόνο το υπόλοιπο 10% προέρχεται από τον υπόλοιπο.
Αρχαίοι Έλληνες μαθηματικοί και η συμβολή τους στη θετική σκέψη
Θεωρίες που αναπτύχθηκαν στην αρχαία Ελλάδα για το ηλιακό μας σύστημα
Κεφάλαιο 1ο Το κάστρο των ουρανών Άρτεμις Κολτσίδα Έλσα Ζαρρή Νεφέλη Κούβελα.
Κωνσταντίνος Τογαντζής Γ’3
ΕΙΔΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΣΧΕΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
ΕΞΩΓΗΙΝΟΙ ΑΛΗΘΕΙΑ Η ΨΕΜΑ;.
ΓΕΩΓΡΑΦΙΑ Στ’ Δημοτικού. Κεφάλαιο 1: Το σχήμα και οι κινήσεις της Γης Η Γη είναι ένα ουράνιο σώμα. Το σχήμα της είναι σχεδόν σφαιρικό, ελαφρά συμπιεσμένο.
Δρ. Μάνος Δανέζης Επίκουρος Καθηγητής Αστροφυσικής Τμήμα Φυσικής ΕΚΠΑ Η Φύση και οι Έλληνες.
Νικόλαος Κοπέρνικος 8ο Δημοτικό σχολείο Αγ.Δημητρίου Χάρης & Θοδωρής.
Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Πέικου Μαρία Α.Ε.Μ:3867 Ο ΧΡΟΝΟΣ 1 2η Εργαστηριακή Άσκηση.
ΟΨΕΙΣ ΤΟΥ ΦΩΤΟΣ Η ιστορία μιας ιδέας. «Πρώτη ουσία»: Μυθικές Κοσμογονίες ΗΣΙΟΔΟΣ (θεογονία) Εν αρχή ην … το Χάος, η Γη και ο Έρως … το Χάος γεννά τη Νύχτα.
Επιστημονική επανάσταση Ε’ εξάμηνο Μέθοδοι της Επιστήμης Χρήση μαθηματικών και μετρήσεων Χρήση παρατήρησης, εμπειρίας και πειραματισμού για.
Ιστορία της φιλοσοφίας: Προσωκρατικοί Σ. Σταυριανέας Τμήμα Φιλοσοφίας Παν/μίου Πατρών 14/10/2015.
Θαλής ο Μιλήσιος Ο Θαλής γεννήθηκε στη Μίλητο το 640 ή 624 π.Χ. (οι ακριβείς ημερομηνίες της γέννησης και του θανάτου του Θαλή δεν είναι γνωστές, αλλά.
Η Σελήνη είναι ο μοναδικός φυσικός δορυφόρος της Γης και ο πέμπτος μεγαλύτερος φυσικός δορυφόρος του ηλιακού συστήματος. Πήρε το όνομά του από την Σελήνη,
Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας 2 η Εργαστηριακή Άσκηση Διδάσκων: Γ. Παλαιγεωργίου ΕΛΕΝΗ ΚΑΛΑΪΤΖΗ Α.Ε.Μ.: 3783.
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΒΑΡΥΤΗΤΑ ΜΕΤΣΙΟΥ ΔΕΣΠΟΙΝΑ Η ΒΑΡΥΤΗΤΑ 1.
Ερωτηματολόγιο Φύλλο Εργασίας
1ο Πρότυπο Πειραματικό δημοτικό 12\Θ
ΣΕΛΕΜΙΔΟΥ ΚΥΡΙΑΚΗ Α.Ε.Μ.: 3876
Η ΠΟΡΕΙΑ ΤΗΣ ΓΕΩΜΕΤΡΙΑΣ, ΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΧΕΙΡΟΓΡΑΦΑ ΚΑΙ…
Η ΒΑΡΥΤΗΤΑ (ΜΑΘΗΜΑ ΦΥΣΙΚΗΣ)
Τι είναι; Τι περιλαμβάνει;
Μελη της ομαδας: ΙΟΛΗ ΣΑΚΑΛΙΔΗ ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΣΠΥΡΟΥ ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΣΤΥΛΟΥ
Κεφάλαιο 6 Το ηλιακό μας σύστημα.
<<Η Βαρύτητα>>ΗΕργασία πληροφορικής
ΤΟ ΗΛΙΟΚΕΝΤΡΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ.. ΑΠΌ ΤΟΝ ΑΡΙΣΤΑΡΧΟ ΤΟΝ ΣΑΜΙΟ ΣΤΟ ΝΕΥΤΩΝΑ
ΗΛΙΑΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ Χριστιάνα Αρης.
Νικόλαος Κοπέρνικος ( )
Νικόλαος Κοπέρνικος Μαρία-Στεφανία Χατζηγρηγορίου
Ηλιακό Σύστημα.
ΦΩΣ & ΔΙΑΔΟΣΗ ΤΟΥ ΦΩΤΟΣ ΦΥΣΙΚΗ Γ’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
Η Ιστορία της Φυσικής Νίκη Μαματσή Φυσικός.
Ηλιακό Σύστημα.
ΓΕΩΚΕΝΤΡΙΚΗ ΚΑΙ ΗΛΙΟΚΕΝΤΡΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ
Πυθαγόρας ο Σάμιος ( πΧ). Με λίγα λόγια…  υπήρξε σημαντικός Έλληνας φιλόσοφος, μαθηματικός, γεωμέτρης και θεωρητικός της μουσικής.  θεμελιωτής.
Ο Χριστιανισμός επίσημη θρησκεία. Κεφ. 8 ΟΥΡΔΑΣ ΙΩΑΝΝΗΣ 2011.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Το ηλιοκεντρικό σύστημα από τους Ορφικούς Ύμνους έως τον αυτοκράτορα Ιουλιανό Στράτος Θεοδοσίου, Μάνος Δανέζης και Δακανάλης Άρης Τομέας Αστροφυσικής- Αστρονομίας και Μηχανικής Τμήμα Φυσικής – Πανεπιστήμιο Αθηνών Μωσαϊκό από φωτογραφίες του Voyager 1 (1990) – To ηλιακό μας σύστημα όπως φαίνεται κοιτώντας το από έξω Πηγή:NASA

Σύντομη Επισκόπηση Κυριαρχία του εγωκεντρικού γεωκεντρικού συστήματος για αιώνες Υπήρξαν όμως και αντίθετες απόψεις Ορφικοί Ύμνοι Πυθαγόρειοι Αναξίμανδρος Αρίσταρχος ο Σάμιος Ιουλιανός ο αποστάτης Εν τέλει, υπό το βάρος των απόψεων του Αριστοτέλη, αλλά και την ενδελέχεια του έργου του Κλαύδιου Πτολεμαίου, υπερίσχυσε το γεωκεντρικό σύστημα

ΟΡΦΙΚΟΙ ΥΜΝΟΙ Πρωταρχική μυστηριακή ελληνική θρησκεία – υπέρτατο όν (μονοθεϊσμός) Περιέχει πλήθος αστρονομικών ιδεών, όπως: Ιδέες για τη δημιουργία Χάος + Κοσμικό αυγό  Φάνητος Διάρκεια θέρους = διάρκεια χειμώνα  1366π.Χ (;) Σπέρματα ηλιοκεντρικής θεωρίας «Τιτάν Χρυσαυγής,..,κράσιν έχων ωρών, τετραβάμοσι ποσσί χορεύων, …,ρόμβου απειρεσίου οίμον ελαύνων,.., κόσμου τον εναρμόνιον δρόμον έλκων, .., κοσμοκράτωρ, συρικτά, πυρίδρομε, κυκλοέλικτε!» [ύμνος (8), Ηλίου θυμίαμα, λίβανον, μάνναν] «Λοξίαν αγνέ!... Μίξας χειμώνος θέρεος τ’ίσον αμφοτέροισιν, εις υπάστας χειμώνα, θέρος νεάτας διακρίνας, Δώριον εις έαρος πολυηράτου ώριον άνθος» [ύμνος (34), Απόλλωνος θυμίαμα, μάνναν] Χάος = Διάστημα Γαία = Τροφός μητέρα Έρωτας= Δημιουργική δύναμη

ΟΙ ΠΥΘΑΓΟΡΕΙΟΙ Ο φιλόσοφος Πυθαγόρας (569-475π.Χ.) θεωρείται ο θεμελιωτής της μαθηματικής φιλοσοφίας και της Φυσικής. Ίδρυσε τη σχολή του στον Κρότωνα της Κάτω Ιταλίας γύρω στο 540π.Χ. Υπήρξε θεμελιωτής της έννοιας της «πρωταρχικής ουσίας», εν προκειμένω το πυρ που θα μας απασχολήσει παρακάτω, αλλά και της ονομασίας «κόσμος». Οι αστρονόμοι Πυθαγόρειοι πίστευαν σε ιερές-μυστηριακές σχέσεις μεταξύ των αριθμών και της δημιουργίας, ανάλογες προς μια ουράνια μουσική αρμονία η οποία συνιστούσε εκδήλωση της τέλειας θείας αρμονίας που διέπει το Σύμπαν. Ουσία των όντων ήταν ο «αριθμός», αντιληπτός όχι από τις αισθήσεις αλλά από τη νόηση. Έτσι εισήγαγαν και την έννοια της κατά τους ίδιους ατελούς «ύλης». Από διάφορες πηγές συνάγεται πως οι Πυθαγόρειοι υποστήριζαν μια πυροκεντρική θεωρία. Το σφαιρικό -όπως υπολόγιζαν- σύμπαν, δημιουργήθηκε όταν συγκεντρώθηκε το πυρ στο κέντρο του κόσμου, και έλκοντας τα γειτονικά του μέρη συντέλεσε στη μορφοποίηση των διαφόρων σωμάτων που αποτελούν το Σύμπαν. Η Γη θεωρείτο επίσης σφαιρική. Η σχολή καταστράφηκε έπειτα τη βίαια αντίδραση των δημοκρατικών, η οποία υποκινήθηκε από τον πρώην μαθητή της, Κύλωνα, ο οποίος χρησιμοποίησε ως μοχλό τις καινόδοξες θεωρίες, τον μυστικισμό και τις αριστοκρατικές πολιτικές τάσεις των Πυθαγορείων εναντίον τους. Ας δούμε τώρα τις απόψεις των Πυθαγορείων λεπτομερέστερα.

ΟΙ ΠΥΘΑΓΟΡΕΙΟΙ Φιλόλαος ο Κροτωνιάτης ΟΙ ΠΥΘΑΓΟΡΕΙΟΙ Φιλόλαος ο Κροτωνιάτης Συστηματοποίησε τον Πυθαγορισμό και έγραψε σύνοψη της Πυθαγόρειας Φιλοσοφίας. Υπήρξε κύριος εμπνευστής της φιλοσοφίας του ορίου και του απείρου, καθώς και της μεταξύ τους αρμονίας, μέσω του «αριθμού». Επέζησε της εξέγερσης κατά της σχολής του, γεγονός που πιθανό να τον έκανε πιο προσεκτικό στην έκφραση των ιδεών του. Έγραψε για την μοναδικότητα του κόσμου και για την σφαιρικότητα του. Αρχές του θεωρούσε το «πέρας» και το «άπειρο» χωρίς να διευκρινίζει τι είναι (άρτιοι-περιττοί αριθμοί;). Δίδασκε πως στο κέντρο του κόσμου υπάρχει το «κεντρικό πυρ» (δεν το ταυτίζει όμως με τον Ήλιο) ή «εστία του παντός», γύρω από την οποία χορεύουν δέκα θεία ουράνια σώματα: Η σφαίρα των απλανών αστέρων, οι πέντε πλανήτες, ο ετερόφωτος Ήλιος, η Σελήνη, η Γη και η αντίχθων. Αμφισβήτησε λοιπόν το γεωκεντρικό σύστημα, προετοιμάζοντας έτσι το έδαφος για το ηλιοκεντρικό. Διόλου λοιπόν παράλογο το ότι κατηγορήθηκε για αθεΐα. Για τον Φιλόλαο η Γη κινείται διαγράφοντας λοξό κύκλο γύρω από το κεντρικό πυρ, ενώ περιστρέφεται και γύρω από τον εαυτό της. Οι υπόλοιποι πλανήτες περιστρέφονταν γύρω από την εστία κατά την ίδια διεύθυνση, σε διαφορετικά επίπεδα και με διαφορετικές ταχύτητες. Λέγεται επίσης πως ο Πλάτωνας αγόρασε το έργο του Φιλόλαου έναντι του μυθικού ποσού των εκατό μνών, το μελέτησε και προς το τέλος της ζωής του μεταμέλησε για τον γεωκεντρισμό που υποστήριζε.

ΟΙ ΠΥΘΑΓΟΡΕΙΟΙ Ικέτας και Έκφαντος οι Συρακόσιοι Ηρακλείδης ο Ποντικός ΟΙ ΠΥΘΑΓΟΡΕΙΟΙ Ικέτας και Έκφαντος οι Συρακόσιοι Ηρακλείδης ο Ποντικός Δέχονταν, όπως ο δάσκαλός τους, το πυρ σαν την «πρώτη αρχή» του κόσμου, καθώς και την σφαιρικότητα του σύμπαντος. Υποστήριζαν την περιστροφή της Γης γύρω από τον άξονά της, η οποία προκαλεί την φαινόμενη κίνηση των απλανών. Τα υπόλοιπα ουράνια σώματα ήταν για αυτούς ακίνητα. Ο Έκφαντος ακολουθούσε μια Ατομική Θεωρία πυθαγόρειας έμπνευσης συστηματοποιώντας τις δομικές μονάδες της ύλης, τις οποίες κυβερνούσε η κινητήρια δύναμη του κόσμου, την οποία ονόμασε «Νου». Ο Ηρακλείδης ο Ποντικός τροποποίησε την Ατομική Θεωρία του Λεύκιππου και του Δημόκριτου, λέγοντας πως τα πρώτα στον κόσμο υφιστάμενα σωμάτια δεν ήταν τα άτομα, αλλά τα εξ’αυτών συναπαρτίζόμενα μόρια.

ΑΝΑΞΙΜΑΝΔΡΟΣ Πρίν από τους Πυθαγόρειους, ήδη από τον 6ο π.Χ. αιώνα, ο σπουδαίος φιλόσοφος Αναξίμανδρος υπήρξε μάλλον ο πρώτος Έλληνας αστρονόμος, ο οποίος μίλησε για την κίνηση του πλανήτη μας γύρω από το μέσον του κόσμου, πιθανότατα τον Ήλιο. Συγχρόνως διείδε και άλλες, θεμελιώδους σημασίας αστρονομικές αλήθειες, όπως το «μεμονωμένον» της Γης και την περί τον άξονα περιστροφή της. Ο Αναξίμανδρος θεωρούσε τη Γη μετέωρη και κινούμενη, εφ’ όσον δίδασκε ότι: «εστιν η γη μετέωρος και κινείται περί το του κόσμου μέσον». Με τη φράση: «το του κόσμου μέσον», πιθανότατα να υπονοείται ο Ήλιος. Ούτως ή άλλως όμως η Γη δεν βρίσκεται στο κέντρο του κόσμου και έτσι δεν υποστηρίζει γεωκεντρικό σύστημα. Τις απόψεις του Αναξιμάνδρου για το «μεμονωμένον» της Γης υιοθέτησαν και οι μεταγενέστεροι φιλόσοφοι από τον Εμπεδοκλή, που διακήρυττε ότι: «την γην είναι μετέωρον», έως τον Παρμενίδη (γύρω στο 500 μ.Χ. (μέσα 2ου μ.Χ. αιώνα).), τον Αρίσταρχο τον Σάμιο (310-230 π.Χ.) και τον Κλεομήδη (μέσα 2ου μ.Χ. αιώνα).

ΙΟΥΛΙΑΝΟΣ Γνωστός και ως ο «αποστάτης» ή και «παραβάτης» επειδή αποκύρηξε τον Χριστιανισμό και ασπάστηκε τον παγανισμό. Βυζαντινός αυτοκράτορας, ανηψιός του Κωνσταντίνου του Μέγα, βασίλεψε το 336 - 363μ.Χ. Ο Ιουλιανός σπούδασε την αρχαία ελληνική σοφία στις φιλοσοφικές σχολές των Αθηνών. Μαγεμένος από ομορφιά του αρχαιοελληνικού πνεύματος θέλησε να το αναζωογονήσει. Πίστευε ότι η επίγεια τάξη πραγμάτων επηρεαζόταν από την επουράνια θεία ιεραρχία , όπου τα πάντα ήταν εκπορεύσεις του ενός και μοναδικού θεού, που θεωρούσε ότι ήταν ο φωτοδότης Ήλιος. Ενδιαφέρθηκε τόσο για τη Φιλοσοφία, όσο και την Αστρονομία και αναδείχθηκε σε θερμό υποστηριχτή του ηλιοκεντρικού συστήματος. Επομένως ο Ιουλιανός θεωρούσε τη Γη ως πλανήτη, που περιφερόταν σε κυκλική τροχιά γύρω από τον Ήλιο. Η Γη κινείται και μαζί μ’ αυτήν και οι άλλοι πλανήτες που περιφέρονται γύρω από τον Ήλιο σε κυκλικές τροχιές και μάλιστα σε καθορισμένα διαστήματα, δηλαδή σε καθορισμένες αποστάσεις. Το γεγονός αυτό αυτό δείχνει ότι η θεωρία του Αριστάρχου του Σαμίου όχι μόνον δεν είχε ξεχαστεί, αλλά κατά τον 4ο μ.Χ. αιώνα υπήρχαν θιασώτες της.

Συμπέρασμα Όπως είδαμε, η «αιρετική» ηλιοκεντρική θεωρία, διέγραψε την ακόλουθη πορεία ανά τους αιώνες: Ορφικοί Ύμνοι Πυθαγόρειοι (Φιλόλαος, Ικέτας, Έκφαντος, Ηρακλείδης) Αναξίμανδρος ο Μιλήσιος Αρίσταρχος ο Σάμιος Ιουλιανός ο αποστάτης Έπειτα, τον 2ο μ.Χ. αιώνα, το γεωκεντρικό σύστημα επικρατεί με το έργο του Κλαύδιου Πτολεμαίου, το οποίο εκτός από εντυπωσιακό για την εποχή του, στηριζόταν από τις επικρατούσες αριστοτελικές ιδέες. Είδαμε όμως πως η ιδέα του ηλιοκεντρισμού δεν είχε σβήσει εντελώς, και την βρίσκουμε ξανά στις ιδέες του βυζαντινού αυτοκράτορα Ιουλιανού τον 4ο μ.Χ. αιώνα. Τελικά, χρειάστηκε να περάσουν 11 ακόμη αιώνες μετά τον Ιουλιανό, μέχρι η ηλιοκεντρική θεωρία να έρθει ξανά στο προσκήνιο, μέσα από τον σπουδαίο Πολωνό αστρονόμο Νικόλαο Κοπέρνικο (1473-1543), του οποίου η βάση του συλλογισμού ήταν το έργο του Αρίσταρχου του Σάμιου.

Ευχαριστούμε πολύ