Giroux & McLaren «Βorder pedagogy»

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Εν. 6.5 & 6.6 Ειδικού Μέρους Ανάπτυξη, εφαρμογή και αξιολόγηση εκπαιδευτικού σεναρίου Νότα Σεφερλή
Advertisements

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΣΤΟΝ ΚΡΙΤΙΚΟ ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟ
ΗΜΕΡΙΔΑ «Λόγος και Αντίλογος για την Επιλογή και Αξιολόγηση των Εκπαιδευτικών : Τάσεις και Προβληματισμοί» Σάββατο, 13 Απριλίου 2013 Ανάπτυξη Μηχανισμών.
ΤΕΙ ΠΑΤΡΑΣ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΠΥΡΓΟΥ ΤΜΗΜΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΚΑΙ Μ. Μ. Ε
Εθνικό Δίκτυο Σχολείων «Γεωργία και Περιβάλλον» «Εναλλακτικές Καλλιέργειες – Αειφορική Γεωργία» Νάουσα 2011.
Πανεπιστήμιο Λευκωσίας
ΒΙΩΜΑΤΙΚΗ ΜΑΘΗΣΗ Μαρια Κουτάτζη ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2012.
ΜΕΙΖΟΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ.  Κ ανένα παιδί απ’ έξω  Ό λα τα παιδιά ενταγμένα στη μαθησιακή διαδικασία εκπαιδευτικός συνδιαμορφωτής του υλικού  Ο.
Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγράμματων ταυτοτήτων
ΑΝΑΔΥΟΜΕΝΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ Η ανάδυση της ανάγνωσης και της γραφής: έννοια και σύγχρονες απόψεις Ευφημία Τάφα Καθηγήτρια Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης.
Εκπαιδευτικοι εν δρασει νεα πολυτροπικη διδακτικη
Συνεργατική τέχνη, αφήγηση και συμπεριληπτική εκπαίδευση
Κριτική παιδαγωγική & δημιουργία σχολικού κήπου
Εν. 2.4 Γενικού Μέρους Εν. 6.5 & 6.6 Ειδικού Μέρους Το εκπαιδευτικό σενάριο Νότα Σεφερλή
ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
Learning to Learn Το σχέδιο αυτό χρηματοδοτήθηκε με την υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Η παρούσα δημοσίευση(ανακοίνωση) δεσμεύει μόνο τον συντάκτη.
Δόμηση και αποδόμηση κειμένων εκπαιδευτικής πολιτικής
Ερευνητικές Εργασίες Παιδαγωγικό πλαίσιο. Γιατί οι Ερευνητικές Εργασίες (ΕΕ) είναι καινοτομία; Προσεγγίζουν διερευνητικά την γνώση και τη μάθηση Προϋποθέτουν.
Κριτικός Γραμματισμός
ΨΗΦΙΑΚΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ
ΑΠΟ ΕΝΑ ΣΥΜΜΕΤΟΧΙΚΟ ΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ ΣΕ ΕΝΑ ΣΧΟΛΕΙΟ – ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΟΔΕΥΟΝΤΑΣ ΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΑ ΣΤΗΝ ΑΠΟΪΔΡΥΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ.
ΒΙΩΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΓΥΜΝΑΣΙΟ.
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΣΤΟΧΟΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΣΧΟΛΕΙΩΝ
Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγράμματων ταυτοτήτων Ειδικό Μέρος Ενότητα Ι, 2.4.
Γιατί οι Ερευνητικές Εργασίες (ΕΕ) είναι καινοτομία;
Διδακτική προσέγγιση βασισμένη σε δραστηριότητες αξιοποιώντας το διαδίκτυο.
Σημαντικοί άξονες του Μείζονος Προγράμματος Επιμόρφωσης Παναγιώτης Νταβαρίνος Σχολικός Σύμβουλος (ΠΕ02)
ΕΡΕΥΝ ΗΤΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ :ΗΜΕΡΙΔΑ
Τεχνοκρατικό vs ανθρωπιστικό
Ο κριτικός προσανατολισμός: Τα Αναλυτικά Προγράμματα ως ιστορικές κατασκευές.
ΕΘΝΙΚΟ ΚΑΙ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝ ΩΝ ΤΜΗΜΑ ΘΕΟΛΟΓΙΑΣ- Γ’ΕΞΑΜΗΝΟ ΜΑΘΗΜΑ: ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ Καθηγητής: Μάριος Κουκουνάρας- Λιάγκης Ομάδα: Αρακυνθίου Φωτεινή.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΤΜΗΜΑ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ Δημοκρατική και Διαπολιτισμική Αγωγή στην Ελλάδα Φοιτήτρια: Ηλιάνα Τριανταφυλλίδου.
Ονοματεπώνυμο: Γκουτζήκα Όλγα ΑΕΜ:3120 Εξάμηνο: Στ’ Μάθημα: Εκπαιδευτική Πολιτική Διδάσκουσα: Tάχου-Ηλιάδου.
Η σύγχρονη παιδαγωγική σκέψη βρίσκεται ανάμεσα σε δύο ρεύματα, της κοινωνικής ανανέωσης και της κοινωνικής συντήρησης. Τα νέα άτομα στη διαδικασία της.
«Οι Αρχές της διαφοροποιημένης παιδαγωγικής
1 ΚΡΙΤΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ ΛΟΓΟΥ (Critical Discourse Analysis) ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΕΡΕΥΝΑΣ.
Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ Μάριος Κουκουνάρας - Λιάγκης.
Κυρίαρχη αντίληψη Οι μαθητές συνήθως σε θεωρητικά κείμενα που μελετούν τον ρόλο και τη θέση τους στο πλαίσιο του σχεδιασμού και της ανάπτυξης της εκπαιδευτικής.
Αξιολογηση εκπαιδευτικου εργου
O ρόλος των μετα-νεωτερικών προσεγγίσεων της Συμβουλευτικής Σταδιοδρομίας σε μια κρίσιμη εποχή για τον κόσμο της εργασίας Διεθνές Επιστημονικό Συνέδριο.
Παναγιώτης Γ. Μουσταΐρας Δρ Κοινωνιολογίας της εκπαίδευσης
Ανασκόπηση βιβλιογραφίας
Ερμηνευτική προσέγγιση
ΝΕΑ ΜΕΣΑ ΚΑΙ ΠΑΛΙΑ ΜΕΣΑ.
ΜΑΡΙΑ ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΟΥ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΡΙΑ ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ
Άξονες Συνέντευξης.
Ψηφιακό Παιγνίδι στην προσχολική ηλικία
Paulo Freire.
Αναλυτικό Πρόγραμμα & Εκπαιδευτικός
Νεοελληνική Γλώσσα (ΝΠΣ)
Ρόλος Εκπαιδευτικού.
Αγωγή Ειρήνης και Διαπολιτισμική Αγωγή
Ο ρόλος του εκπαιδευτικού και των μαθητών
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΠΡΟΥΠΟΘΕΣΕΙΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗΣ ΕΤΕΡΟΤΗΤΑΣ
ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΜΕ ΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΜΑΣ
Το ΑΠ στο σύγχρονο μετανεωτερικό κόσμο
Τ.Π.Ε. Επιμόρφωση Β1 Επιπέδου
Βασίλης Τσάφος ΤΕΑΠΗ - ΕΚΠΑ
Άξονες Σχολιασμού.
Προσωπική Εκπαιδευτική Θεωρία
ΝΕΟ ΛΥΚΕΙΟ Έννοια και Σκοποί του Νέου Λυκείου
Giroux & McLaren «Βorder pedagogy»
Γενική Εκτίμηση (άπαξ)
Αξιολόγηση της διδασκαλίας – Αναστοχασμός του εκπαιδευτικού
Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΣΗΜΕΡΑ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΠΡΟΥΠΟΘΕΣΕΙΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗΣ ΕΤΕΡΟΤΗΤΑΣ
Χαρακτηριστικά, θεμελιώδεις έννοιες και αρχές της διαθεματικής προσέγγισης.
Κοινωνική διάσταση της γνώσης
Προσωπική Εκπαιδευτική Θεωρία
Προσωπική Εκπαιδευτική Θεωρία
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Giroux & McLaren «Βorder pedagogy» Παιδαγωγική των Ορίων Giroux & McLaren «Βorder pedagogy»

Παράδειγμα 1 Οι μαθητές παρακολουθούν μια σκηνή από μια ταινία: ένας μαύρος ιθαγενής βρίσκεται ξαφνικά σε μια δυτική πόλη και πηγαίνει σε ένα κατάστημα και παίρνει τρόφιμα χωρίς να τα πληρώσει, διότι έτσι συνηθιζόταν στον τόπο που μεγάλωσε. Ο καταστηματάρχης καλεί την αστυνομία και ο μαύρος οδηγείται στο δικαστήριο. Οι μαθητές καλούνται κατά ομάδες να προετοιμάσουν τα επιχειρήματα υπεράσπισης και κατηγορίας του

Ερωτήματα Που θα ανατρέξουν οι μαθητές για να προετοιμάσουν τα επιχειρήματα αυτά; Γιατί ο εκπαιδευτικός επιλέγει να τους ζητήσει αντιτιθέμενες πλευρές; Με ποιο κριτήριο οι μαθητές θα ορίσουν τις διαφορετικές στάσεις; Ποια είναι η παιδευτική αξία αυτής της δραστηριότητας;

Παράδειγμα 2 Οι μαθητές καλούνται να προετοιμάσουν και να παίξουν ένα μικρό θεατρικό με θέμα: «κλοπή στο μετρό» και πρωταγωνιστές: μια νοικοκυρά, ένας εκπαιδευτικός, ένας δικηγόρος, ένας οικοδόμος, μια καθαρίστρια, ένας άνεργος μετανάστης, μια φοιτήτρια και δύο μαθητές, ένας από εργατική και μία από μεσοαστική οικογένεια. Αφού καταγράψουν το σενάριο και παίξουν τις σκηνές οι μαθητές καλούνται θεωρώντας ότι είναι ένας από τους πρωταγωνιστές να γράψουν το ημερολόγιό του μετά την επιστροφή στο σπίτι του

Ερωτήσεις Ποιο σενάριο θα κατασκευάσουν οι μαθητές; Με ποια κριτήρια οι μαθητές θα επιλέξουν τα πρόσωπα για τα οποία θα γράψουν το ημερολόγιο; Πώς ο εκπαιδευτικός μπορεί να τα αξιοποιήσει και με ποιο σκοπό;

Παιδαγωγική των ορίων η γλώσσα της κριτικής αντικαθιστά την αυταρχική γλώσσα της αποστήθισης → α. οι μαθητές μιλούν μέσα από τις δικές τους ιστορίες β. αμφισβητούν τα θεμέλια πάνω στα οποία κατασκευάζονται και νομιμοποιούνται η γνώση και η εξουσία.

Προϋποθέσεις Αποδόμηση του ηγεμονικού λόγου του παραδοσιακού ΑΠ Επικύρωση των φωνών που φέρνουν μαζί τους στο σχολείο οι μαθητές, αλλά και την κριτική τους διερεύνηση.

Παιδαγωγικό πλαίσιο Ανοχή της διαφορετικότητας. Διερεύνηση των ποικίλων φωνών (υπονομεύεται έτσι η εικόνα του φυσικού και αυτονόητου). Κατασκευή αντιτιθέμενων αφηγήσεων, που μαρτυρούν διαφορετικές προσλήψεις της πραγματικότητας.

Αποτέλεσμα Οι μαθητές μέσα από την κριτική ανάγνωση εμπειριών και γλωσσών οικοδομούν τις δικές τους αφηγήσεις και ιστορίες. Κατανοούν καλύτερα την πολυπλοκότητα των παραδόσεων, των γνώσεων, των εμπειριών και των ιστοριών που φέρνουν στο σχολείο. Αναγνωρίζονται κάποιες από αυτές τις φωνές ως σφυρηλατούμενες σε σχέσεις αντιπαλότητας προς τις κυρίαρχες δομές εξουσίας.

Ένα σχολείο που μαθαίνει «Ήταν μέσω αυτών των εμπειριών που οι μαθητές του «Learning School» κατάφεραν να στοχαστούν σχετικά με τη διαμορφωτική εμπειρία τους και το βαθμό στον οποίο η σχολική τους εκπαίδευση είχε επιτρέψει στη φωνή τους να ακουστεί και, υπό μια βαθύτερη έννοια, να κατανοήσουν τι θα μπορούσε να σημαίνει η φωνή τους ποια αίσθηση του εαυτού εξέφρασε. Μέσω της άρθρωσης των εσωτερικών φωνών τους, στις βιογραφίες τους, καταλαβαίνουμε καλύτερα τον τρόπο με τον οποίο οι ταυτότητες διαμορφώνονται και ανασχηματίζονται καθώς ταξιδεύουν μεταξύ του σπιτιού και της τάξης και ανάμεσα στις κουλτούρες. Είναι σε αυτή τη  «διασταύρωση των συνόρων» (Giroux, το 1992) που αρχίζουμε να κατανοούμε κάπως την ταυτότητα ως διαδικασία περισσότερο και όχι ως οντότητα, καθώς με κάθε νέα πρόκληση στη αντίληψη τους για τον κόσμο αυτοί οι νέοι βρίσκουν νέες έννοιες και τις νέες εκδοχές του εαυτού». McBeath

Παιδαγωγική των ορίων Border Pedagogy Η παιδαγωγική των ορίων είναι μια πολυπολιτισμική εκπαιδευτική προσέγγιση που βοηθά ουσιαστικά τους μαθητές να κατανοήσουν τις εμπειρίες και τις προσωπικές τους ιστορίες και τους τρόπους με τους οποίους επηρεάζουν τις ταυτότητες και τις κουλτούρες τους. Η προσέγγιση αυτή επιδιώκει να διαμορφώσει διανοούμενους που θα υπερβαίνουν τα φυσικά και τα μεταφυσικά σύνορα. Ο στόχος της παιδαγωγικής των ορίων είναι να εξαλειφθούν τα πολιτιστικά και πολιτικά εμπόδια για την επίτευξη μιας μεγαλύτερης σύλληψη της ανθρώπινης εμπειρίας

McLaren: Κριτική επαναστατική παιδαγωγική Αξιοποίηση της ενυπάρχουσας στην εκπαίδευση αντίστασης Στόχος η πολιτική και χειραφετική ενδυνάμωση των μαθητών

Φάσεις ανάπτυξης Απομυθοποίηση των κυρίαρχων λόγων με ανάδειξη της ιστορικότητας και της κοινωνικότητάς τους Ανάλυση ιδεολογιών & δυνατότητα προβολής και υπεράσπισης των δικών τους λόγων Ανάπτυξη και δοκιμή πρακτικών μετασχηματισμού του κοινωνικού συστήματος

Ανάδειξη και κριτική διερεύνηση της φωνής «Η ανάπτυξη μιας παιδαγωγικής που παίρνει υπόψη της την έννοια της φωνής των μαθητών σημαίνει ανάπτυξη μιας κριτικά καταφατικής γλώσσας, που επεξεργάζεται τις εμπειρίες που οι μαθητές φέρνουν στην τάξη ταυτόχρονα μαζί με αυτές και σχετικά με αυτές. Αυτό σημαίνει ότι λαμβάνουμε υπόψη μας τις γλωσσικές μορφές, τους τρόπους τεκμηρίωσης, τις διαθέσεις, και τις ιστορίες που δίνουν στους μαθητές μια ενεργό φωνή στον ορισμό του κόσμου. Αυτό επίσης σημαίνει επεξεργασία των εμπειριών τέτοιων μαθητών με στόχο να τους κάνει να διερευνήσουν και τις δυνάμεις τους και τις αδυναμίες τους». Giroux

Κίνημα: Οι μαθητές ως ερευνητές Δεκαετία ΄90 Οι μαθητές άρχισαν όχι μόνο να έχουν πιο ενεργό ρόλο αλλά και σε κάποιες περιπτώσεις να αναλαμβάνουν και την ευθύνη της εκπαιδευτικής έρευνας. Οι μαθητές μπορούν είτε να οργανώνουν οι ίδιοι εκπαιδευτικές έρευνες δράσης, υποστηριζόμενοι απλώς από τους εκπαιδευτικούς, είτε, συνεργαζόμενοι μαζί τους, να συμμετέχουν ενεργά στις έρευνες δράσης των σχολείων τους ή/και των τάξεών τους.

«Υιοθετώντας αυτή την εκδοχή «της φωνής των μαθητών», το σχολείο γίνεται κοινότητα των συμμετεχόντων που δεσμεύονται στην κοινή προσπάθεια εκμάθησης. Ομοίως, όπου «η φωνή μαθητών» εισακούεται, η μάθηση θεωρείται μια πιο ολιστική διαδικασία με ευρείς στόχους και όχι μια πρόοδος που προκύπτει από την γραμμική ακολουθία σχεδίων και την επίτευξη προκαθορισμένων λεπτομερώς στόχων» (Flutter & Rudduck)

Αποτίμηση της πορείας της κριτικής παιδαγωγικής «Σε αυτόν τον προσανατολισμό βρίσκουμε ένα σεβασμό για την εμπειριοκρατική σκέψη του Dewey στην προοπτική της αξιοποίησης της δυναμικής της δημοκρατίας, μια εκτίμηση για το ριζοσπαστικό προοδευτικό ρεύμα, που εκλαμβάνει την εκπαίδευση ως ένα μέσο για την διεκδίκηση της κοινωνικής αλλαγής, ένα άνοιγμα στην οπτική της μετανεωτερικότητας και ένα πάθος να δουν τον κόσμο μετασχηματισμένο σε ένα χώρο μεγαλύτερης ανοχής, ειρήνης και δικαιοσύνης σε όλες τις εκδοχές της ανθρώπινης αλληλόδρασης» Schubert