Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Ποια είναι τα σημάδια του Αυτισμού;
Advertisements

ΠΙΛΟΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΓΚΑΙΡΗΣ ΔΙΑΓΝΩΣΗΣ ΚΑΙ ΠΡΩΙΜΗΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΕ ΑΥΤΙΣΜΟ
Διαγνωστικοί αξιολογικοί και υποστηρικτικοί φορείς μαθητών με αναπηρία και ειδικές μαθησιακές ανάγκες είναι τα: ΚΕ.Δ.Δ.Υ. Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης Διάγνωσης.
Επιθετικότητα ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΚΑΤΑΠΟΛΕΜΗΣΗΣ ΝΑΡΚΩΤΙΚΩΝ ΛΑΡΝΑΚΑΣ.
Εξατομικευμένα Εκπαιδευτικά Προγράμματα Στήριξης μαθητών/τριών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή και αναπηρία Πηλείδου Κωνσταντίνα Σχολική Σύμβουλος ΕΑΕ.
Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
ΠΑΡΑΔΟΣΗ: ΨΥΧΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΕΡΕΥΝΑ Ι
ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΕΛΛΕΙΜΜΑΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΟΧΗΣ- ΥΠΕΡΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
ΚΕΝΤΡΟ ΨΥΧΙΚΗΣ ΥΓΕΙΑΣ ΛΑΡΙΣΑΣ
5ο ΕΙΔΙΚΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ
Ευδοξία Παναγιωτίδου Ψυχολόγος Α’ ΚΕΔΔΥ Θεσσαλονίκης Τρίτη,
Ένταξη /ενσωμάτωση παιδιών με ιδιαιτερότητες/ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες Η. Ε. Κουρκούτας.
Η επικοινωνία στις κοινωνικές ομάδες και στην εκπαίδευση
Θεωρητικό Υπόβαθρο Αυτισμός: πρόοδος σε δομημένα πλαίσια
Ψυχοκοινωνικά χαρακτηριστικά παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες: παρεμβάσεις στο πλαίσιο της τάξης Η. Ε. Κουρκούτας.
Ψυχοκοινωνικά χαρακτηριστικά παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες: παρεμβάσεις στο πλαίσιο της τάξης Η. Ε. Κουρκούτας.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ ΠΑΝΕΥΡΩΠΑΙΚΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟ
Μαθησιακές δυσκολίες και δυσλεξία
Σχολικός Εκφοβισμός/Bullying
Το νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα του ελληνικού Νηπιαγωγείου
Ορισμός της Αναπτυξιακής Δυσαριθμησίας
Η ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΑ ΤΩΝ ΨΥΧΙΚΩΝ ΔΙΑΤΑΡΑΧΩΝ. ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΑ ΨΥΧΙΚΩΝ ΔΙΑΤΑΡΑΧΩΝ: ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ Άνδρας 38 ετών, έγγαμος. Προοδευτικά επιτεινόμενη κατάθλιψη τις τελευταίες.
Ένταξη /ενσωμάτωση παιδιών με ιδιαιτερότητες
Η ειδική αγωγή στο σχολείο της γενικής εκπαίδευσης
Πρακτικές Οδηγίες εκπαίδευσης στο σχολείο
Διαφοροποιηςη της Διδαςκαλιας για Μαθητες με Αυτιςμο
Πρακτικές Οδηγίες Εκπαίδευσης στην Κοινωνικοποίηση… Το τρίπτυχο της συνεργασίας: οι ομάδες που πλαισιώνουν τα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ΕΙΡΗΝΗ.
ΑΥΤΙΣΜΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ.
Χαρακτηριστικά παιδιών αυτιστικού φάσματος
Αναπτύσσοντας, κινητοποιώντας και βελτιώνοντας δεξιότητες: η εφαρμογή μαθησιακού προγράμματος σε ομάδα τμήματος του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Ηρακλείου.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΤΩΝ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ
Διάγνωση, αιτιολογία και ερμηνεία του αυτισμού
ΑΥΤΟΡΡΥΘΜΙΣΗ «Ο μαθητής παίρνει την ευθύνη του εαυτού και των σχέσεών του» Πουλής Αναστάσιος Ψυχολόγος - 4ο Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης.
David Warren: Η Αναζήτηση θεωρητικού πλαισίου για έρευνες που σχετίζονται με τα τυφλά παιδιά Βασίλης Αργυρόπουλος ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ.
Άτυπη παιδαγωγιΚΗ αξιολογηση
Ανάπτυξη Μια συνεχής, δυναμική διαδικασία. Σταδιακή απόκτηση δεξιοτήτων, οι οποίες επιτρέπουν τη μετάβαση από την εξάρτηση στην αυτονομία. Βιολογικές και.
ΘΕΜΑΤΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΤΑΞΗΣ
Αικ. Μαριδάκη-Κασσωτάκη Καθηγήτρια Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο
Γενικές Μαθησιακές Δυσκολίες και Γνωστικές Δυσχέρειες Διάκριση δυσκολιών Γενικές (όλη τη μαθησιακή διαδικασία) Ειδικές (ανάγνωση, γραφή,μαθηματικά) Είδος.
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΠΑΙΔΟΨΥΧΙΑΤΡΙΚΩΝ ΤΜΗΜΑΤΩΝ ΣΕ ΓΕΝΙΚΑ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΑ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΙΔΟΨΥΧΙΑΤΡΟΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΡΙΑ ΠΑΙΔΟΨΥΧΙΑΤΡΙΚΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ, Γ.Ν.Π. «Π. & Α. ΚΥΡΙΑΚΟΥ»
Συχνότητα και κατηγορίες των μαθησιακών δυσκολιών.
ΕΙΣΑΓΩΓΉ ΣΤΗΝ ΨΥΧΟΠΑΘΟΛΟΓΊΑ ΔΙΆΛΕΞΗ IV- ΑΥΤΙΣΜΌΣ Δήμητρα Παπαστεργίου Ψυχολόγος MSc
Διεπιστημονική Προσέγγιση της Παιδικής Σεξουαλικής Κακοποίησης Αθηνά Σπανάκη – Κοχιαδάκη Ιατρός, Βιοπαθολόγος Αντιδήμαρχος Κοινωνικής Πολιτικής Δήμου Ηρακλείου.
Στόχος του μαθήματος είναι να γνωρίσουν οι φοιτητές την Ειδική Αγωγή και να εξοικειωθούν με τις ποικίλες εκπαιδευτικές προσαρμογές που απαιτούνται σε κάθε.
ΨΥΧΙΑΤΡΙΚΗ. ΨΥΧΙΑΤΡΙΚΗ; Μελέτη της ανθρώπινης συμπεριφοράς.
Τ.Ε.Ι. Αθήνας Σχολή Επαγγελμάτων Υγείας και Πρόνοιας Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας « ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ» Διδάσκουσα: Δρ. Ειρήνη Κατσαμά.
Συμβουλευτική ΑμΕΑ Άτομα με Ειδικές Ανάγκες ή Αναπηρία; Άτομα με Ειδικές Εκπαιδευτικές & Κοινωνικές Ανάγκες.
Ελληνική Κλίμακα Αξιολόγησης της ΔΕΠ/Υ
Η ένταξη των μαθητών με αναπηρία στη φυσική αγωγή
ΣΧΟΛΙΚΗ ΕΠΙΘΕΤΙΚΟΤΗΤΑ
ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ Αθανάσιος Κ. Ρισβάς.
Οι διαταραχές όρασης Αθανάσιος Κ. Ρισβάς.
Αποτελεσματικο μαθησιακο περιβαλλον
Η Τριάδα Διαταραχών στον Αυτισμό
Έγκαιρη Παρέμβαση για Παιδιά με Ειδικές Ανάγκες ή Παράγοντες Κινδύνου
Εξελικτικές Μαθησιακές Δυσκολίες
Δομημένη Εκπαίδευση Βασικές Αρχές
«Παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες & Διαταραχές Λόγου»
Οργάνωση της Εκπαίδευσης σε Προγράμματα δραστηριοτήτων
«Παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες & Διαταραχές Λόγου»
Αναλυτικό Πρόγραμμα Προσχολικής Αγωής
ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ & ΑΝΑΠΗΡΙΑ.
ΕΓΚΕΦΑΛΙΚΗ ΠΑΡΑΛΥΣΗ Κ. Ασωνίτου. ΟΡΙΣΜΟΣ Εγκεφαλική παράλυση είναι μια μόνιμη αλλά μεταβλητή διαταραχή της κινητικότητας και των στάσεων του σώματος,
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Αναπτυξιακη ψυχολογια συναισθηματικη και κοινωνικη αναπτυξη παιδιων
Αναπτυξιακές διαταραχές μάθησης/ειδικές μαθησιακές δυσκολίες
Αποσυνδετικές διαταραχές
Παιδοψυχιατρική Dr. Μαρία Παπαδημητρίου, MD, PhD
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΕ ΑΥΤΙΣΜΟ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος Χάρης Κούκας, Φυσικός, M.Ed. Ειδική Εκπαίδευση

Ορισμός Διαταραχής Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ) Ορισμός Διαταραχής Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ)

Ορισμός Διαταραχής Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ) Ορισμός Διαταραχής Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ) Ο όρος ΔΑΦ (Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος) περιγράφει ένα ευρύ φάσμα νεύρο-αναπτυξιακών διαταραχών και αποτελεί νέα ονομασία στο Διαγνωστικό και Στατιστικό Εγχειρίδιο Ψυχικών Διαταραχών (DSM-5) με κοινά χαρακτηριστικά γνωρίσματα όπως: → ελλείμματα στην κοινωνική αλληλεπίδραση και στις κοινωνικές δεξιότητες → επαναλαμβανόμενες στερεοτυπικές συμπεριφορές → περιορισμένες δραστηριότητες και ενδιαφέροντα

Ορισμός Διαταραχής Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ) Ορισμός Διαταραχής Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ) Η ΔΑΦ περιέχει πλέον τις προηγούμενες DSM-IV διαταραχές: Αυτιστική Διαταραχή (Αυτισμός), Διαταραχή Asperger, Διαταραχή Rett, Παιδική Αποδιοργανωτική Διαταραχή και Διάχυτη Αναπτυξιακή Διαταραχή Μη Προσδιοριζόμενη Αλλιώς (άτυπος αυτισμός).

Κλινικά χαρακτηριστικά Αυτιστικής Διαταραχής Η Αυτιστική Διαταραχή εκφράζεται στην πράξη ως πρώιμη εμφάνιση παρεκκλίσεων και καθυστερήσεων σε τρεις βασικούς αναπτυξιακούς τομείς: → στη λεκτική και μη λεκτική επικοινωνία → στην ικανότητα κοινωνικής αλληλεπίδρασης, στις κοινωνικές δεξιότητες, στη διαχείριση του συναισθήματος και γενικότερα και στην κοινωνική και στη συναισθηματική συναλλαγή → σε χαρακτηριστικά συμπεριφοράς ως στερεότυπα και επαναλαμβανόμενα μοτίβα

Κλινικά χαρακτηριστικά Αυτιστικής Διαταραχής Ηλικία έναρξης → στην πλειοψηφία των περιπτώσεων, η έκδηλη εμφάνιση του αυτισμού, λαμβάνει χώρα μέσα στον 1ο ή 2ο χρόνο ζωής του παιδιού → αρκετοί είναι οι γονείς οι οποίοι αναφέρουν ότι το παιδί τους αρχικά χρησιμοποιούσε λίγες λέξεις για επικοινωνία, στη συνέχεια σταμάτησε ολοκληρωτικά να μιλά με αποτέλεσμα την κινητοποίηση τους για περαιτέρω έρευνα και εξέταση

Κλινικά χαρακτηριστικά Αυτιστικής Διαταραχής Διαταραχή στη κοινωνική και συναισθηματική συναλλαγή → αποφυγή σωματικής και βλεμματικής επαφής → στάση του σώματος χωρίς πρόθεση για δημιουργία και ανταπόκριση σε επαφή → απροθυμία ανάπτυξης φιλικών σχέσεων και ανταπόκρισης προς τους άλλους → κοινωνική απομόνωση και κατευθυνόμενη κοινωνική συμπεριφορά → έλλειψη ενσυναίσθησης και δυσκολία κατανόησης των συναισθημάτων των άλλων → δυσκολία στα παιδιά σχολικής ηλικίας να δημιουργήσουν φίλους και να αλληλεπιδράσουν με τους συνομηλίκους τους

Κλινικά χαρακτηριστικά Αυτιστικής Διαταραχής Διαταραχή στην επικοινωνία → ορισμένα παιδιά με ΔΑΦ δεν αναπτύσσουν προφορικό λόγο και το έλλειμμα αυτό είναι άμεσα παρατηρήσιμο από τους γονείς → τα παιδιά που μιλούν, χρησιμοποιούν λόγο με πολλές ιδιαιτερότητες όπως: στερεοτυπικές εκφράσεις, ηχολαλία, αντιστροφή των αντωνυμιών, δυσκολίες άρθρωσης, ασυνήθιστη προσωδία, ελλείμματα και ιδιαιτερότητες στην σύνταξη κ.α. → ελλείμματα στην αμφίδρομη συζήτηση, φαντασία, περιγραφή, διήγηση και αδυναμία κατανόησης του χιούμορ και της μεταφοράς λόγω κυριολεκτικού τρόπου σκέψης

Κλινικά χαρακτηριστικά Αυτιστικής Διαταραχής Χαρακτηριστικά της συμπεριφοράς → απουσία μίμησης και αυθόρμητου, δημιουργικού και συμβολικού παιχνιδιού → προσκόλληση σε άκαμπτη, επαναλαμβανόμενη, στερεοτυπική συμπεριφορά που εδράζεται σε ρουτίνες και εμμονικά ενδιαφέροντα → ψυχαναγκαστικές συμπεριφορές (τοποθέτηση αντικειμένων και παιχνιδιών σε σειρά, στριφογύρισμα, προσκόλληση σε άψυχα αντικείμενα και παιχνίδια, στερεοτυπίες και ρουτίνες, παρατήρηση και εμμονή σε συγκεκριμένα τμήματα αντικειμένων και παιχνιδιών κ.α.) → υπέρ-ανταπόκριση / υπό-ανταπόκριση σε ερεθίσματα με αλλαγές στην διάθεση → ξεσπάσματα συμπεριφοράς στην αλλαγή της ρουτίνας και καθημερινότητας → διάσπαση και έλλειψη οργάνωσης

Αιτιολογία Αυτιστικής Διαταραχής Τι προκαλεί τον αυτισμό; → ο αυτισμός αποτελεί μια διάχυτη αναπτυξιακή διαταραχή και οφείλεται σε οργανικούς παράγοντες. Πρόκειται για ένα εκ-γενετής, πολύ-παραγοντικό φαινόμενο, που σύμφωνα με τις υπάρχουσες έρευνες, οφείλεται σε βλάβη συγκεκριμένου συστήματος του εγκεφάλου με την ακριβή αιτία να παραμένει ακόμη άγνωστη → ορισμένες παράμετροι είναι πιθανό να δράσουν υπέρ της εμφάνισης του αυτισμού όπως προωρότητα και χαμηλό βάρος εμβρύου, χρήση ουσιών και μολυσματικές ασθένειες κατά την κύηση, προχωρημένη ηλικία γονέων, κληρονομικοί και γενετικοί παράγοντες κ.α.

Αιτιολογία Αυτιστικής Διαταραχής Τι δεν προκαλεί αυτισμό; → οι γονείς και η γονική συμπεριφορά → η κοινωνική, πολιτιστική και οικονομική θέση της οικογένειας → ένα γόνιμο και υγιές οικογενειακό περιβάλλον λειτουργεί θετικά στην διάγνωση και μετέπειτα αντιμετώπιση του αυτισμού

Επιδημιολογία Συχνότητα εμφάνισης → 3 – 4 παιδιά με αυτισμό ανά 10.000 του παιδικού πληθυσμού Αναλογία αγοριών – κοριτσιών → 3 - 4 : 1 Συννοσηρότητα → μπορεί να εμφανίζεται συννοσηρότητα με νοητική υστέρηση, επιληψία, μαθησιακές δυσκολίες, ψυχιατρικές παθήσεις, χρωμοσωμικές ανωμαλίες

Διάγνωση Πως και πότε γίνεται η διάγνωση; → η αυτιστική συμπεριφορά εκδηλώνεται κυρίως στη νηπιακή ηλικία, στους πρώτους 30 μήνες της ηλικίας του παιδιού. Η διάγνωση του αυτισμού πραγματοποιείται κατά κύριο λόγο με ασφάλεια στην ηλικία των 2,5 ετών και είναι δυνατό να ανιχνευτεί αρχικά είτε από έμπειρους και «υποψιασμένους» γονείς είτε από τον παιδίατρο της οικογένειας → η διάγνωση πραγματοποιείται μέσω διαγνωστικών κριτηρίων (DSM-V, ICD-10) → υφίσταται η δυνατότητα ανίχνευσης από την ηλικία των 18 μηνών (M-CHAT)

Αντιμετώπιση - Παρέμβαση → προκειμένου να παιδί με αυτισμό να αντιμετωπιστεί ολιστικά και αποτελεσματικά, απαιτείται η δράση διεπιστημονικής ομάδας η οποία απαρτίζεται από κλινικά έμπειρους επιστήμονες διαφόρων ειδικοτήτων όπως ψυχολόγος, παιδοψυχίατρος, παιδίατρος, λογοπεδικός, εργοθεραπευτής, κοινωνικός λειτουργός, ειδικός παιδαγωγός κ.α. Οι γονείς διαδραματίζουν σπουδαίο ρόλο στον σχεδιασμό και λειτουργία εξατομικευμένου προγράμματος αντιμετώπισης των δυσκολιών του παιδιού μιας και αποτελούν τον συνδετικό κρίκο μεταξύ της διεπιστημονικής ομάδας και του παιδιού → η έγκυρη διάγνωση και παρέμβαση ωφελεί τόσο το παιδί όσο και το οικογενειακό περιβάλλον του → ο αυτισμός απαιτεί παρέμβαση και πολυπαραγοντική υποστήριξη δια βίου

Θεραπευτικές παρεμβάσεις Φαρμακοθεραπεία → σπάνια ακολουθείται φαρμακοθεραπεία (αντιψυχωτικά, αντικαταθλιπτικά, διεγερτικά του ΚΝΣ) για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα για την αντιμετώπιση ενδεχόμενων σοβαρών διαταραχών συμπεριφοράς του παιδιού με αυτισμό όπως επιθετικότητα, αυτοτραυματισμοί, άγχος κ.α. Συμπεριφορικές - γνωστικές προσεγγίσεις → ABA (εφαρμοσμένη ανάλυση συμπεριφοράς) → TEACCH (αρχές δομημένης διδασκαλίας)

Θεραπευτικές παρεμβάσεις Ψυχοεκπαιδευτικές προσεγγίσεις Ψυχοδυναμικές προσεγγίσεις → θεραπεία επιλογών → θεραπεία εναγκαλισμού Οικογενειακή θεραπεία – συμβουλευτική → η οικογενειακή θεραπεία – συμβουλευτική μπορεί να βοηθήσει σημαντικά και στις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα μέλη της οικογενείας του παιδιού με αυτισμό (γονείς, αδέλφια)

Ο ρόλος του εκπαιδευτικού Προκειμένου το εξατομικευμένο πρόγραμμα διδασκαλίας – παράλληλη στήριξη να αποδώσει τα μέγιστα ο εκπαιδευτικός θα πρέπει να: → παρέχει σταθερό, ασφαλές και αγχολυτικό περιβάλλον χωρίς αλλαγές της ρουτίνας → καθορίζει με σαφήνεια τα βήματα και τους σκοπούς της διδασκαλίας → χρησιμοποιεί ξεκάθαρο λόγο, προσαρμοσμένο στις ιδιαιτερότητες του παιδιού → προσαρμόζει τον ρυθμό διδασκαλίας ανάλογα με το παιδί (επιβράδυνση – επιτάχυνση) → εστιάζει στην ολιστική αντιμετώπιση και διδασκαλία του παιδιού αξιοποιώντας τα ενδιαφέροντα και προτερήματα του

Ο ρόλος του εκπαιδευτικού → αποφεύγει αόριστες και αφηρημένες έννοιες → παρέχει επιλογές και ελευθερία στο παιδί → εφαρμόζει δομημένη διδασκαλία με πολυαισθητηριακή προσέγγιση → παρακολουθεί το παιδί κατά την διάρκεια του διαλείμματος → χρησιμοποιεί σύστημα επιβράβευσης → συνεργάζεται αρμονικά με την οικογένεια του παιδιού

Βιβλιογραφικές αναφορές • Στασινός, Δ.Π. (2013). Η Ειδική Εκπαίδευση 2020. Για μια Συμπεριληπτική ή Ολική Εκπαίδευση στο Νέο – Ψηφιακό Σχολείο με Ψηφιακούς Πρωταθλητές. Αθήνα: Παπαζήση. • Τομάρας, Ν. (2008). Μαθησιακές Δυσκολίες – Ισότιμες ευκαιρίες στην εκπαίδευση. Αθήνα: Πατάκη • Χατζηχαραλάμπους, Ξ. (2016). Διαταραχή αυτιστικού φάσματος [Πανεπιστημιακές Σημειώσεις]. Πανεπιστήμιο Λευκωσίας, Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα «Επιστήμες Αγωγής», Εαρινό εξάμηνο 2015-2016, Λευκωσία.

Βιβλιογραφικές αναφορές • American Psychiatric Association, (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5thed.).Text Revision. Washington DC: American Psychiatric Association. • Happe, F. (2003). Αυτισμός. Αθήνα, 2003: Gutenberg

Βιβλιογραφικές αναφορές • Άτιτλη φωτογραφία, Slide 1, ανακτήθηκε από http://worldartsme.com/autism-symbol-clipart.html#gal_post_20593_autism-symbol-clipart-1.jpg • Άτιτλη φωτογραφία, Slide 2, ανακτήθηκε από http://www.thisability.org/autism__resources • Άτιτλη φωτογραφία, Slide 4, ανακτήθηκε από Χατζηχαραλάμπους, Ξ. (2016). Διαταραχή αυτιστικού φάσματος [Πανεπιστημιακές Σημειώσεις]. Πανεπιστήμιο Λευκωσίας, Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα «Επιστήμες Αγωγής», Εαρινό εξάμηνο 2015-2016, Λευκωσία.

Βιβλιογραφικές αναφορές • Άτιτλη φωτογραφία, Slide 23, ανακτήθηκε από http://www.thisability.org/autism__resources