Τμήμα Ιστορίας Αρχαιολογίας και Κοινωνικής Ανθρωπολογίας Μάθημα: Ο εθνοτικός «άλλος» στη σύγχρονη Ελλάδα Θέμα: Φιλιππινέζες μετανάστριες και η εκκρεμότητα.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ ΝΟΥΒΕΛΑ o Πρώτη έκδοση 1975 o Αναδιατύπωση (τρεις φορές) o Τελευταίες εκδόσεις o Έγιναν επανεκδόσεις μετά από τριανταπέντε.
Advertisements

Μετανάστευση - Ένταξη των μεταναστών Βασίλειος Πανταζής Μετανάστευση, Διαδικασίες Ένταξης των Μεταναστών και των Παιδιών των Μεταναστών στην Ελληνική.
© 2007 Εκδόσεις Κριτική Διαφάνεια 1 Κοινωνιολογία Οι Βασικές Έννοιες Michael Hughes Carolyn J. Kroehler.
Επιμέλεια παρουσίασης Βασίλης Μορέλλας, Φυσικός
ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΟΥΣ.
10ο δημοτικό σχολείο Κατερίνης
Στο γυμνάσιο γίνονται πιλοτικά ευρωπαϊκά προγράμματα
Η Αποδοχή της διαφορετικότητας Άτομα με αναπηρία που προέκυψε
5Ο ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΕΡΚΥΡΑΣ ΣΧΟΛ. ΕΤΟΣ Β’ ΤΕΤΡΑΜΗΝΟ
ΜΑΡΑΓΓΙΔΗΣ ΣΥΜΕΩΝ ΓΙΑΝΝΙΚΟΣ ΧΡΗΣΤΟΣ. ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΩΝ ΔΙΗΓΗΜΑΤΩΝ ΤΗΣ ΜΑΡΩΣ ΔΟΥΚΑ.
Alfred Schutz. O Alfred Schutz θεωρείται ως ένας από τους σημαντικότερους θεωρητικούς της φαινομενολογίας στις κοινωνικές επιστήμες. Η συνεισφορά του.
ΜΑΘΗΤΕΣ : ΣΙΩΛΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΟΛΙΑΣ ΒΑΣΙΛΗΣ ΤΟΛΙΑΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ.
Η δυναμική της ελληνικής γλώσσας εκτός Ελλάδας σε περίοδο κρίσης Στόγιος Νικόλαος.
Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης
Προβλήματα των γυναικών στον σύγχρονο κόσμο
ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ ΣΤΟΝ ΑΓΡΟΤΙΚΟ ΧΩΡΟ
ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΓΛΩΣΣΑΣ Βασικές έννοιες: μητρική γλώσσα Μητρική γλώσσα Η γλωσσική μορφή με την οποία έρχεται σε επαφή το παιδί.
Ευαγγελία Σουμέλη Ανώτερη Ερευνήτρια ΓΕΦΥΡΩΝΟΝΤΑΣ ΤΟ ΧΑΣΜΑ ΔΙΑΚΡΑΤΙΚΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ: ΚΥΠΡΟΣ, ΕΛΛΑΔΑ, ΠΟΡΤΟΓΑΛΙΑ.
Η κατάκτηση της ελληνικής χερσονήσου
Ισότητα Φύλων Πανταζάκου Χριστίνα.
Εκπαίδευση σταδιοδρομίας στο ελληνικό δημοτικό σχολείο
ΜΑΘΗΜΑ 4ο (Κοινωνικές ομάδες)
Η ρωμαϊκή αυτοκρατορία μια υπερδύναμη του αρχαίου κόσμου
ΠΑΙΔΙΚΑ ΧΩΡΙΑ SOS ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΟΙΚΙΑΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΤΗΣ ΜΑΘΗΤΡΙΑΣ ΧΑΤΖΗΣΤΥΛΛΗ ΣΤΕΦΑΝΙΑΣ- ΕΙΡΗΝΗΣ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ: ΑΘΗΝΑ ΠΕΪΟΥ.
Στερεότυπα των φύλων στην οικογένεια και στην εκπαίδευση
Ο ρατσισμός επιστρέφει Από τις αρχές της δεκαετίας του ’90 και από το 2000 όλο και εντονότερα η Ευρώπη ξαναβλέπει μπροστά της εφιάλτες ενός παρελθόντος,
ΚΟΙΝΩΝΙΟΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑ 7 η Θεματική ενότητα Κοινωνιογλωσσολογία και σχολείο Διδάσκων: Γιώργος Ανδρουλάκης ΠΤΔΕ, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας 1.
Μάθημα: Κοινωνιολογία του Τουρισμού
Εργασία Λογοτεχνίας “Η γυναίκα στην σύγχρονη εποχή” Από τους μαθητές:
Αλίκη Αγγελίδου Τμήμα κοινωνικής ανθρωπολογίας Πάντειο πανεπιστήμιο
ΟΙ ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΤΟΥ ΒΥΖΑΝΤΙΟΥ & ΟΙ ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΤΟΥ ΧΘΕΣ & ΤΟΥ ΣΗΜΕΡΑ
ΜΑΘΗΜΑ 9 Η ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΣΗ ΕΧΕΙ ΦΥΛΟ. NANCY GREEN ΚΕΦ. 5 ΑΠΟ ΤΟΝ ΜΕΤΑΝΑΣΤΗ ΣΤΗ ΜΕΤΑΝΑΣΤΡΙΑ.
ΣΙΑΜΕΤΗ ΦΩΤΕΙΝΗ ΜΑΘΗΜΑ : Λαϊκοί πολιτισμοί και σύνορα στα Βαλκάνια ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ : Ευάγγελος Γρ. Αυδίκος.
ΛΙΘΟΞΟΪΔΗΣ ΣΤΥΛΙΑΝΟΣ Α.Ε.Μ  Ένα βασικό κι αναγνωρισμένο πεδίο εισαγωγής της στα προγράμματα σπουδών και της γενικής εκπαίδευσης.  Ένα συχνό θέμα.
Χορός: Μια πρώτη εννοιολογική προσέγγιση Φιλίππου Φίλιππος Επίκουρος καθηγητής ΤΕΦΑΑ, ΔΠΘ
Η θέση της γυναίκας ανά τους αιώνες
 Σήμερα θα ασχοληθούμε με θέματα ταυτότητας.  Αλλά τι είναι η ταυτότητα; Τι εννοούμε με τον όρο/ έννοια ταυτότητα;  Σε τι αναφερόμαστε όταν μιλάμε.
Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΩΣ ΞΕΝΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΣΤΙΣ ΗΠΑ ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ ΣΟΦΙΑ ΜΑΤΖΑΡΙΩΤΗ - ΚΩΣΤΑΡΑ.
Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής Από την Παρασκευή Καραγιώργη - Μάγου.
Αναπτυξιακή Ψυχολογία
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ ΑΝΤΙΓΟΝΗ-ΑΛΜΠΑ ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ Διδάσκουσα Π.Δ. 407/80 ΜΑΘΗΜΑ 1 Ο (15/02/2013): ΟΡΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΕΣ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ.
ΔΙΑ ΒΊΟΥ ΜΆΘΗΣΗ ΚΑΙ ΕΚΠΑΊΔΕΥΣΗ Εκπαίδευση Ενηλίκων.
ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΦΑΡΚΑΔΟΝΑΣ ΤΟΜΕΑΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ – ΤΑΞΗ Β’ Έρευνα Συμπεριφοράς – Στάσης Θέμα: «Νέοι και Διαδίκτυο – Εθισμός» Χρόνος διεξαγωγής:
1 ΚΡΙΤΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ ΛΟΓΟΥ (Critical Discourse Analysis) ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΕΡΕΥΝΑΣ.
Παρουσίαση του θέματος : Η τέχνη του δρόμου όπως έχει ήδη αναφερθεί σήμερα έχει εξελιχθεί σε : είδος έκφρασης είδος διαμαρτυρίας για τη λειτουργία του.
ΠΜΣ Ευρωπαϊκή Κοινωνική Πολιτική Ευρωπαϊκές Πολιτικές Μετανάστευσης και Κοινωνικής Ενσωμάτωσης Θεματική ενότητα 2 ου εξαμήνου / 3 τρίωρα σεμινάρια.
Στην Αμερική από το 1940 – 1960 κυριαρχούσε το υπόδειγμα σύζυγος – μητέρα – νοικοκυρά. Στην Ελλάδα το υπόδειγμα αυτό εμφανίζεται μέχρι τα μέσα της δεκαετίας.
Η κριτική του Ορθού Λόγου
Η κορη στο Βυζαντιο «Γυναικός κολακεία ψιθύρισμα όφεως»
Σχολική επίδοση και μειονότητες
ΕΤΕΡΟΤΗΤΑ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΙΑΣΠΟΡΑ ΕΡΓΑΣΙΑ: ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ ΜΕΛΕΤΗΤΗ ΤΗΣ ΔΙΑΣΠΟΡΑΣ RICHARD CLOGG Φοιτητριες: ΑΘΑΝΑΣΟΠΟΥΛΟΥ ΧΡΙΣΤΙΝΑ.
Ενοτητα 5. αμεσεσ ξενεσ επενδυσεισ
Κοινωνικό Ζήτημα
Τα επαγγέλματα παίζουν σημαντικό ρόλο στη ζωή μας;
Alain Touraine (Γαλλία)
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΑΥΤΟΧΘΟΝΕΣ ΙΘΑΓΕΝΕΙΣ ΜΑΟΡΙ
Μάθημα: Θέματα ισότητας φύλων Καθηγήτρια: Ζήση Βασιλική
Μαθημα 2ο Τα επαναστατικα κινηματα στην ευρωπη 19ος αιωνασ
Η ΑΠΟΔΗΜΙΑ – Ο ΚΑΗΜΟΣ ΤΗΣ ΞΕΝΙΤΙΑΣ
Ο ΦΕΜΙΝΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΜΕΤΑΠΟΛΙΤΕΥΣΗΣ
Οι εμπόλεμες ζώνες και το νέο κύμα της προσφυγιάς
Η οικογένεια - Η ελληνική οικογένεια
ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ-ΞΕΝΟΦΟΒΙΑ Α.ΓΟΥΛΟΣΠΥΡΟΥ.
ΡΩΜΑΙΟΚΑΘΟΛΙΚΕΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΕΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ : ΣΎΝΟΡΑ ΚΑΙ ΜΟΡΦΈΣ ΕΤΕΡΌΤΗΤΑΣ
Εκπαίδευση και μειονότητες
Οι γυναίκες ως κόρες στην Αρχαία Ελλάδα
Διαπολιτισμική Προσέγγιση και Παγκοσμιοποίηση
ΔΙΓΛΩΣΣΙΑ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Τμήμα Ιστορίας Αρχαιολογίας και Κοινωνικής Ανθρωπολογίας Μάθημα: Ο εθνοτικός «άλλος» στη σύγχρονη Ελλάδα Θέμα: Φιλιππινέζες μετανάστριες και η εκκρεμότητα της ετερότητας.

Η χώρα ήταν, παλαιότερα, αποικία της Ισπανίας και των ΗΠΑ και έχει στενούς δεσμούς με τη Δύση. Ο Ρωμαιοκαθολικισμός είναι η επίσημη θρησκεία(υιοθετήθηκε από τους Ισπανούς) Οι Φιλιππινέζοι έχουν πολυεθνική καταγωγή. Η πλειονότητα κατάγεται από τους αυστρανήσιους αυτόχθονες. Υπάρχουν πολλές μειονότητες μεταξύ των οποίων είναι η ισπανική η βρετανική και αμερικάνικη

«Φιλιππινέζα» Ξένη/Άλλη Σιωπηλή Παθητική Σκουρόχρωμη Δειλή Χαμογελαστή Ξένη/Άλλη Σιωπηλή Παθητική Σκουρόχρωμη Δειλή Χαμογελαστή Υποτελής Υπάκουη Υπηρέτρια Αφελής Υποτακτική Σεξουαλικότητα Παιδικότητα Πρόθυμη

https://www.youtube.com/watch?v=T8n Pqec584Q

Υπάρχουν δυο κυρίαρχα στερεότυπα σε όλες τις χώρες του κόσμου που έχουν Φιλιππινέζες μετανάστριες 1) Αποτελούν φορείς θηλυκότητας, σεξουαλικότητας και έχουν «εξωτική» ομορφιά 2) Απασχολούνται κυρίως ως οικιακοί βοηθοί

Πιο συγκεκριμένα στην Ελλάδα… Έρχονται στην Ελλάδα από το΄80 και μετά μαζί με το μεγάλο κύμα μεταναστών από Ανατολική Ευρώπη και Ασία Γυναικεία Φιλιππινεζική μετανάστευση Ο αριθμός των γυναικών Φιλιππινέζων μεταναστριών είναι περίπου 10 φορές μεγαλύτερος από αυτόν των αντρών

Οι Φιλιππινέζες είναι «ξένες» , «ανοίκειες» για την ελληνική κοινωνία, συνιστούν μια διακριτή μορφή ετερότητας Στις δεκαετίες του ‘80 και του ‘90 διαμορφώνεται μια ιδιαίτερη λεκτική κατηγορία, αυτή της «Φιλιππινέζας» Η «Φιλιππινέζα» συνδέεται με όρους όπως η παθητικότητα , η δειλία και η υποτέλεια, χαρακτηριστικά που προσέδιδε η ελληνική κοινωνία στο «μετανάστη» γενικότερα (www.kasapi.gr)

Απασχολούνται ως οικιακοί βοηθοί υψηλών κοινωνικο-οικονομικών στρωμάτων (έμμισθη εσωτερική οικιακή εργασία) και ορίζονται ως υποκείμενα μέσα από την απασχόληση τους Κατέχουν τη τελευταία θέση της εργασιακής ιεραρχίας καθώς η απασχόληση τους εκλαμβάνεται ως «φυσική» στο πλαίσιο της ιδεολογίας της οικιακότητας (γυναίκες άρρηκτα συνδεδεμένες με οικιακό χώρο)

Απόλυτη και βαθιά ταύτιση των Φιλιππινέζων γυναικών με την οικιακή εργασία οι οποίες φέρουν πλέον ως «εθνικά» τους χαρακτηριστικά την υπαγωγή και τη παθητικότητα Ο όρος «Φιλιππινέζα» συνωνυμεί με τον όρο υπηρέτρια αλλά και με την παιδικότητα και την αφέλεια

«Έχω Φιλιππινέζα» Τη δεκαετία του΄80 εμφανίζεται η τάξη των νεόπλουτων η κατασκευή της οποίας απαιτεί κατανάλωση Φιλιππινέζων

Σχετικά με την ηλικία οι Φιλιππινέζες μετανάστριες είναι ενήλικες γυναίκες οι οποίες όμως συνδέονται με μια παιδικότητα και αφέλεια Δεν προσδιορίζονται λοιπόν με τον όρο γυναίκα «πήρα γυναίκα» αλλά με όρους όπως «κοπέλα» ή «κορίτσι» Το γεγονός ότι είναι παντρεμένες μητέρες δεν λαμβάνεται υπόψιν για να σχηματιστεί μια ολοκληρωμένη γυναικεία ταυτότητα γιατί βρίσκονται μακριά από το σπίτι

Γύρω από τις Φιλιππινέζες μετανάστριες συγκροτούνται αρνητικοί αλλά ήπιοι όροι γιατί είναι παθητικές και εισάγονται σε ένα πλαίσιο υποταγής Αυτή η «διακριτική» τους παρουσία, η γνώση της αγγλικής γλώσσας και το νόμιμο μεταναστευτικό τους στάτους τους προσδίδουν στοιχεία «ευγένειας» και «επαγγελματισμού» Η Φιλιππινέζα μετανάστρια από πειθήνια οικιακή βοηθός αναγορεύεται σταδιακά σε «επαγγελματία»

Διακρίνονται για το υψηλό μορφωτικό τους επίπεδο και τη γνώση της αγγλικής γλώσσας, γεγονός που συντελεί στη κοινωνική τους ανέλιξη Στις καθημερινές συναναστροφές τους μιλούν taglish( μείξη tagalog και αγγλικών) έτσι οι εργοδότες τους προβάλλουν προς τα έξω ένα υψηλό κοινωνικό στάτους

Οι Φιλιππινέζες οικιακές βοηθοί σταδιακά περνούν από τη κατηγορία της «επαγγελματία» σε εκείνη της «κόρης» Η κατηγορία της κόρης προϋποθέτει τόσο την ομοιότητα(συγγένεια) όσο και την υπαγωγή(εργασία) Η σχέση «μητέρας» - «κόρης» στο εργασιακό πλαίσιο έχει αντιφάσεις: δημόσιο-ιδιωτικό, εργασιακό-οικιακό, ξένος-οικείος, συμφέρον- ανιδιοτέλεια

Οι νοηματοδοτήσεις και οι μετασχηματισμοί της Φιλιππινέζας οικιακής βοηθού μένουν τελικά εκκρεμείς απέναντι σε μια νέα μορφή ετερότητας που κινείται στο πλαίσιο του ακατανόητου Σιωπηλή φυγή για να αποφευχθεί η σύγκρουση. Η φυγή δηλώνει αντίδραση στην εξουσία, αποδοκιμασία προς τον εργοδότη

Σήμερα…

https://www.youtube.com/watch?v=BYQOg- 0jS1s&feature=youtu.be Αντονυ

Φιλιππινέζικο σχολείο Munting Nayon/Μικρό χωριό στην Αθήνα

https://www.youtube.com/watch?v=XqO5ELFNkjw φυλες αθηνας https://www.youtube.com/watch?v=6ySiR1vdW2g Meg https://www.youtube.com/watch?v=W4pwwGb0cvE ALLAN